Reis/annuleringsverzekering vraag rondreis Canada

02-11-2018 21:57 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zomer 2019 gaan we als het goed is een super rondreis door Canada maken!
Echter, de beelden van Bristish Colombia onder de rook doordat er afgelopen zomer enorme bosbranden waren in Canada maken dat ik probeer uit te zoeken wat we het beste kunnen doen, als dit zich volgend jaar augustus weer voordoet. Ik hoop heel erg dat het allemaal niet nodig is, maar wil liever voorbereid zijn.
We willen zeker niet 3 weken rond gaan trekken door een gebied, dat in de rook ligt; enerzijds omdat alle vergezichten en wandelingen waar we voor gaan dan weg zijn en anderzijds omwille van de gezondheidsaspecten (astmatisch kind). Dat betekent dat mochten er weer branden zijn, we een andere route vanaf Seattle zullen plannen. Eerder is dat bij branden rondom Yosemite ook geen probleem geweest, we waren flexibel genoeg om de route om te gooien.
Maar…ik merk nu dat ontzettend veel accommodaties in Canada 7 tot 14 dagen en 1 accommodatie zelfs 30 dagen annuleringstermijn hebben! Dat betekent dus dat we niet last minute de plannen om kunnen gooien zonder forse annuleringskosten/dubbele accommodatie kosten. Een negatief reisadvies is er vorig jaar voor zover ik weet niet gegeven voor dit gebied, dat zou de verzekeringskwestie simpel maken. Niet boeken van accomodaties en op de bonnefooi gaan zie ik niet zitten in het hoogseizoen.

Ik vraag me nu af of we dit op onze doorlopende reis en annuleringsverzekering zouden kunnen verhalen.
Ik heb mijn verzekeraar (interpolis) gebeld hoe ze ermee om gaan als er geen direct persoonlijk gevaar is of een accommodatie afgebrand oid, maar de situatie door veel rook dus wel ongezond is; helaas wist de student aan de lijn me niet meer te vertellen dan dat de voorwaarden online staan. Thanks… Email achteraan gestuurd maar nog geen antwoord.

Weet iemand of, in feite dus vrijwillig, annuleren en omboeken om een andere/rookvrije route te volgen onder “schade door natuurrampen” oid valt?
Ik vrees van niet. Misschien kun je beter van motelketens gebruik maken die te annuleren zijn. Wellicht kun je ook beter in juli dan augustus gaan omdat de laatste jaren vooral augustus een maand is met branden.
Een negatief reisadvies is toch sowieso geen geldige reden voor annulering (om voor vergoeding via de annuleringsverzekering in aanmerking te komen, bedoel ik).
anoniem_275457 wijzigde dit bericht op 02-11-2018 22:16
37.02% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik zat er afgelopen zomer (maand augustus ) . In de bosbranden. En ik heb een prima vakantie gehad. Negatief reisadvies is er niet geweest. Alleen waarschuwing voor mensen met zwakke gezondheid ivm luchtkwaliteit. En nee. Valt niet onder je reisverzekering. En ook niet onder je annuleringsverzekering.
Alle reacties Link kopieren
we zitten vast aan augustus, we zitten nl in de laatste schoolvakantie periode dit jaar. Ketenhotels die je tot 24h van tevoren kunt annuleren zitten op veel plaatsen die we willen bezoeken niet.
Negatief reisadvies dat ontstaat nadat je geboekt hebt is juist wel een annuleringsreden.
adelaar81 wijzigde dit bericht op 02-11-2018 22:22
22.91% gewijzigd
Adelaar81 schreef:
02-11-2018 22:19
we zitten vast aan augustus, we zitten nl in de laatste schoolvakantie periode dit jaar.
Negatief reisadvies dat ontstaat nadat je geboekt hebt is juist wel een annuleringsreden.
Dat verschilt dan blijkbaar per verzekering.
anoniem_275457 wijzigde dit bericht op 02-11-2018 22:24
1.69% gewijzigd
Adelaar81 schreef:
02-11-2018 22:19
we zitten vast aan augustus, we zitten nl in de laatste schoolvakantie periode dit jaar.
Negatief reisadvies dat ontstaat nadat je geboekt hebt is juist wel een annuleringsreden.
Maar er is natuurlijk geen negatief reisadvies voor Canada, enkel voor de kleine regio waar op dat moment brand is en daar zal geen enkele verzekeringsmaatschappij aan meewerken om dat gratis geannuleerd te krijgen denk ik.

Heb je niet ook 2 weken in juli als je de hele maand augustus schoolvakantie hebt?
Alle reacties Link kopieren
Zomervakantie begint 20 juli, we vliegen op 2 augustus dus augustus staat vast;-)

Ik begin aan mezelf te twijfelen of dit nu zo’n vreemde vraag/vreemd idee is. Midden in de rook zitten als dat opnieuw gebeurt is ongezond maar wel een onvoorziene omstandigheid waar je dit soort verzekeringen (buiten de voor de hand liggende familieomstandigheden etc) toch juist voor hebt? Lijkt me krom dat als je bv je been breekt je dat op reis of annuleringsverzekering kunt verhalen maar longklachten door rook niet.
Ik heb een keer gehad dat een reis niet doorging wegens een natuurramp die gelukkig is geannuleerd door het reisbureau waardoor ik alles terug kreeg. Anders had ik het via het calamiteitenfonds moeten proberen. In mijn geval keerde mijn annuleringsverzekering niks uit omdat het een en ander was uitgesloten en net niet aan de eisen voldeed.

Maar als je alles zelf boekt dan heb je denk ik pech en ben je afhankelijk van coulance. En ik vraag me af of je dan wel gebruik kan maken van het calamiteitenfonds. Kortom lees je verzekering goed na.
Volgens mij sluiten ze natuurrampen vaak uit.

Als je aantoonbaar ziek wordt en daar 'n ziekenhuis bezoekt of de reis moet afbreken wegens gezondheidsklachten zal de reisverzekering wel vergoeden.

Zou het toch meer in de roadside motels zoeken als je van 'n bepaalde regio af wil kunnen op 't laatste moment.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees even mee. Wij gaan in juli. Wij hebben een annuleringsverzekering bij ANWB. Onze huidige reisverzekering ook. Alleen moeten we een andere vinden omdat ‘gevaarlijke sporten’ ook meeverzekerd moeten worden.
Alle reacties Link kopieren
rafs schreef:
02-11-2018 22:47
Ik lees even mee. Wij gaan in juli. Wij hebben een annuleringsverzekering bij ANWB. Onze huidige reisverzekering ook. Alleen moeten we een andere vinden omdat ‘gevaarlijke sporten’ ook meeverzekerd moeten worden.
Ik zal als ik antwoord krijg van Interpolis iig even laten weten wat zij van de hypothetische situatie zeggen.
Alle reacties Link kopieren
Adelaar81 schreef:
02-11-2018 22:55
Ik zal als ik antwoord krijg van Interpolis iig even laten weten wat zij van de hypothetische situatie zeggen.
Top, dankjewel.
ANWB is wat verzekering betreft aan te raden. We hebben daar goede ervaringen mee. Ze hebben ook een dekking voor natuurrampen. De voorwaarden ken ik niet zo 123.
Reisschema omgooien, is dat nog een optie? Wij hebben 2 jaar geleden ook veel last gehad van de branden en daardoor helaas niet zo kunnen genieten als we hadden gewild.
Alle reacties Link kopieren
Nog een optie om in een camper te gaan rondreizen? Of zijn campsides in die periode ook niet flexibel?
Alle reacties Link kopieren
Superuser2018 schreef:
02-11-2018 23:16
Reisschema omgooien, is dat nog een optie? Wij hebben 2 jaar geleden ook veel last gehad van de branden en daardoor helaas niet zo kunnen genieten als we hadden gewild.
Kan nu zeker nog, maar we willen heel graag o.a naar revelstoke, de rockies en well’s Gray dus ik zou liefst alleen indien nodig de planning om willen gooien. Ik maak idd wel een 2e reisschema als backup.

Camper is geen optie, man heeft er een hekel aan en ik durf er niet goed in te rijden
Alle reacties Link kopieren
Adelaar81 schreef:
02-11-2018 22:34
Zomervakantie begint 20 juli, we vliegen op 2 augustus dus augustus staat vast;-)

Ik begin aan mezelf te twijfelen of dit nu zo’n vreemde vraag/vreemd idee is. Midden in de rook zitten als dat opnieuw gebeurt is ongezond maar wel een onvoorziene omstandigheid waar je dit soort verzekeringen (buiten de voor de hand liggende familieomstandigheden etc) toch juist voor hebt? Lijkt me krom dat als je bv je been breekt je dat op reis of annuleringsverzekering kunt verhalen maar longklachten door rook niet.
Het valt er niet onder. Simpel. Er is geen negatief reisadvies afgegeven en dat zal ook niet snel gebeuren.

Bosbranden zijn al paar jaar in de zomer. Dus kan je weten dat het gaat voorkomen. Kies dan nu al andere route of ga dan gewoon niet. Wij hadden voornamelijk in de rockies last. Op VI helemaal niet.
Alle reacties Link kopieren
Yellow002 schreef:
02-11-2018 23:20
Nog een optie om in een camper te gaan rondreizen? Of zijn campsides in die periode ook niet flexibel?

Hoogzomer is west Canada mudvol. Op de gok reizen is dan heel erg lastig.

Wij zijn bij ANWB verzekerd en bosbranden zijn bij hem geen geldige reden om te annuleren TENZIj je accommodatie door die branden dicht is en je elders moet verblijven. Wij hebben het nagevraagd voor vertrek
Ik had ook een reis en annuleringsverzekering van ANWB en ja natuurrampen zijn verzekerd mits het aan een aantal criteria voldoet en dat deed het in mijn geval niet.

Voor extremere dingen heb ik gehoord dat de Europeesche erg goed is maar zelf geen ervaring mee.
Alle reacties Link kopieren
Adelaar81 schreef:
02-11-2018 22:34
Zomervakantie begint 20 juli, we vliegen op 2 augustus dus augustus staat vast;-)

Ik begin aan mezelf te twijfelen of dit nu zo’n vreemde vraag/vreemd idee is. Midden in de rook zitten als dat opnieuw gebeurt is ongezond maar wel een onvoorziene omstandigheid waar je dit soort verzekeringen (buiten de voor de hand liggende familieomstandigheden etc) toch juist voor hebt? Lijkt me krom dat als je bv je been breekt je dat op reis of annuleringsverzekering kunt verhalen maar longklachten door rook niet.
Eigenlijk klopt je vergelijking niet helemaal. Als je je reis moet afbreken ivm longproblemen valt het er wel onder. Maar dan heb je dus medische verklaringen nodig etc. Alleen de angst voor mogelijke problemen niet. Je been breken is inderdaad een verzekeringgrond, maar je reis (gedeeltelijk) willen annuleren omdat er ergens sneeuw ligt en je bang bent om uit te glijden en je been te breken dan weer niet. Ook niet als je al slecht ter been bent. En dat laatste is hier min of meer het geval.
Natuurrampen vallen er soms wel onder, maar alleen als ze je direct treffen. Dus wel als je vlucht geannuleerd wordt ivm uitbarstende vulkaan, of je hotel is gesloten ivm brandgevaar. Maar niet als als je de reis minder leuk vindt omdat er bijvoorbeeld ivm branden vorige week allerlei national parks gesloten zijn.
Alle reacties Link kopieren
Informeer bij de accomodaties hoe ze met annulering om die reden omgaan.
Kan me voorstellen dat het normaal (in het hoogseizoen) een strenger beleid hebben. Ze zullen zelf ook misschien ergens anders heen gaan als ze volop in de rook zitten.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
ANWB brengt de verzekering onder bij Interpolis. Zou dus dezelfde voorwaarden moeten zijn.
Alle reacties Link kopieren
himalaya schreef:
03-11-2018 03:39
Informeer bij de accomodaties hoe ze met annulering om die reden omgaan.
Kan me voorstellen dat het normaal (in het hoogseizoen) een strenger beleid hebben. Ze zullen zelf ook misschien ergens anders heen gaan als ze volop in de rook zitten.
Heb ik idd gedaan en zij geven aan die lange annuleringstermijn in principe te handhaven en verwijzen naar reisverzekering, de ironie;-)
Alle reacties Link kopieren
poldervrouw schreef:
02-11-2018 23:45

Bosbranden zijn al paar jaar in de zomer. Dus kan je weten dat het gaat voorkomen. Kies dan nu al andere route of ga dan gewoon niet. Wij hadden voornamelijk in de rockies last. Op VI helemaal niet.
Klopt, maar datzelfde geldt bv voor Californië en daar hebben we in 3.5 week tijd 1 middag wat rook gezien en verder nergens last van gehad (wel accomodatie bij Yosemite geannuleerd en een berg pas verder de bergen over gegaan) terwijl volgens de media heel Californië in brand stond. Er zal dus zeker brand zijn, maar als dat ergens een rookpluimpje is dan is dat voor onze vakantie natuurlijk prima, terwijl onder de rook/smok zitten verre van prima is en we dan de planning om willen gooien. Vancouver Island is dan ook idd de “B-route”.
Anyway, Ik ga in afwachting van wat de verzekeraar zegt maar eens goed op zoek naar accomodaties met korte(re) annuleringstermijn, zeker voor het begin van de reis.
Alle reacties Link kopieren
poldervrouw schreef:
02-11-2018 23:45

Bosbranden zijn al paar jaar in de zomer. Dus kan je weten dat het gaat voorkomen. Kies dan nu al andere route of ga dan gewoon niet. Wij hadden voornamelijk in de rockies last. Op VI helemaal niet.

Dat is makkelijk gezegd, want dit jaar waren er honderden grote en kleine branden in BC en Alberta, en ook op VI. Enorm veel plaatsen hadden in meer of mindere mate last van de rook, en als de wind draaide weer andere gebieden, en kwam er ook rook bij vanuit de US.

Omdat het nu al meerdere jaren zo heftig is in de zomer en je hebt een kind met longproblemen, zou ik denk ik nog eens nadenken over deze locatie. Maar de tickets zijn al geboekt begrijp ik.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven