Alleen handbagage en online inchecken: hoe laat op Schiphol?

03-11-2018 14:34 68 berichten
Alle reacties Link kopieren
Er zijn al wel topics over, maar vooral oudere...
Ik vroeg me af: We gaan in november een weekje naar Egypte. Buiten hoogseizoen dus.
We nemen alleen handbagage mee en willen online inchecken.
Hoe lang van te voren moet ik dan op Schiphol zijn? We vliegen met Transavia.
Zij geven de algemene stelregel: 3 uur voor intercontinentaal. Maar ik kan me voorstellen dat dat is voor mensen die ook een koffer in de ruimbagage in willen checken of bijvoorbeeld niet online inchecken. Maar Schiphol is ook drukker geworden de laatste jaren...
Ik heb hier helemaal geen ervaring mee en ben benieuwd wie hier wel ervaring mee heeft en wat zou je ons aan willen raden voor online inchecken+handbagage+november?
Ik zou 2 uur van tevoren op Schiphol aanhouden.
Alle reacties Link kopieren
1 1/2 uur is meestal meer dan genoeg.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Buiten het hoogseizoen, of binnen het hoogseizoen heel vroeg of heel laat, als ik alleen of met twee volwassenen reis: 1,5 uur ongeveer
Als ik kinderen bij me heb of we in een groter gezelschap zijn of tijdens het hoogseizoen op drukke tijden: 2 uur
Vluchten naar de VS: 3 uur
Zonder handbagage is een uur ruim voldoende, maar als je een stresskip of niet zo frequente reiziger bent zou ik iets langer aanhouden voor je gemoedsrust.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie snelle reacties!

@Cafetière, ik heb inderdaad nog nooit gevlogen. Je bedoelt denk ik zonder ruimbagage toch?
Neilra schreef:
03-11-2018 14:45
Bedankt voor jullie snelle reacties!

@Cafetière, ik heb inderdaad nog nooit gevlogen. Je bedoelt denk ik zonder ruimbagage toch?
Alleen handbagage inderdaad. Ruimbagage op schiphol kan soms ook lang duren dus daar calculeer ik meer tijd voor in.
Alle reacties Link kopieren
Je gaat naar Egypte, dus buiten Schengen, dus hou wat rekening met paspoortcontrole. Veiligheidscontrole gaat vrij vlot op Schiphol, scanners zijn veel efficiënter geworden (laptop en vloeistoffen niet uit de tas, riem en schoenen niet uit).

Zelf reken ik een half uur voor Europese vluchten en 45 min voor niet-Schengenvluchten. Maar in jouw geval zou ik er 1,5 uur van maken om gewoon ruim te zitten. Zeker als het je eerste keer vliegen is en je de weg niet goed kent. Ga ik er wel vanuit dat je online al incheckt.
Alle reacties Link kopieren
@Stampertje, dat is goed om te horen.
Ja ik denk dan dat ik ipv de 3 uur die Transavia aanhoudt, uitga van 2 uur van te voren naar aanleiding van wat ik van jullie hier lees. Omdat ik dus nog niet vaker gevlogen heb.
We hebben wel iemand die ons brengt en evt naar binnen kan brengen die beter de weg weet.
Alle reacties Link kopieren
Stampertje12 schreef:
03-11-2018 14:51
Je gaat naar Egypte, dus buiten Schengen, dus hou wat rekening met paspoortcontrole. Veiligheidscontrole gaat vrij vlot op Schiphol, scanners zijn veel efficiënter geworden (laptop en vloeistoffen niet uit de tas, riem en schoenen niet uit).

Zelf reken ik een half uur voor Europese vluchten en 45 min voor niet-Schengenvluchten. Maar in jouw geval zou ik er 1,5 uur van maken om gewoon ruim te zitten. Zeker als het je eerste keer vliegen is en je de weg niet goed kent. Ga ik er wel vanuit dat je online al incheckt.
Sinds wanneer is dat? In juni vloog ik binnen Europa en alle elektronica en vloeistoffen moesten uit de tas. Jassen en vesten uit en riemen af.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Maar meer reacties zijn nog steeds welkom om te kijken of wel wel op de goede weg zitten qua planning :)
Alle reacties Link kopieren
Tickel schreef:
03-11-2018 14:58
Sinds wanneer is dat? In juni vloog ik binnen Europa en alle elektronica en vloeistoffen moesten uit de tas. Jassen en vesten uit en riemen af.
Bij sommige poortjes moet het wel, bij andere niet.
Alle reacties Link kopieren
Op welke dag vlieg je, TO, en hoe laat?
Alle reacties Link kopieren
Woensdag 8.50 uur
Alle reacties Link kopieren
Na afgelopen jaar aardig wat vluchten gehad te hebben binnen de Schengen landen, was ik even vergeten dat de controle naar de een niet Schengen land veel langer duurt en ik mistte bijna m’n vlucht. Een uur was toen dus niet genoeg. Ik moest vragen om voorrang bij de douane en daarna rennen met m’n koffertje naar de gate terwijl m’n naam omgeroepen werd. Geen leuke ervaring. Zou dus zeker twee uur van te voren er zijn.
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Alle reacties Link kopieren
Stampertje12 schreef:
03-11-2018 14:51
Veiligheidscontrole gaat vrij vlot op Schiphol, scanners zijn veel efficiënter geworden (laptop en vloeistoffen niet uit de tas, riem en schoenen niet uit).
Dat is nog niet op het hele vliegveld het geval.
Alle reacties Link kopieren
De tijd die nodig hebt hangt ook af van het tijdstip. De ochtendspits is ook op Schiphol drukker dan midden op de dag.
Alle reacties Link kopieren
Ik reis heel vaak en houd 3 kwartier aan voor naar Schengen en een uur erbuiten. Iets minder als ik priority status heb.

Voor niet zakelijke vluchten, of tijdens drukke tijden of als ik man mee heb (zelfs zonder kinderen, hij houdt niet van gehaast) zou ik wat ruimer plannen, bv 1 - 1,5 uur.
Alle reacties Link kopieren
Neilra schreef:
03-11-2018 14:56
@Stampertje, dat is goed om te horen.
Ja ik denk dan dat ik ipv de 3 uur die Transavia aanhoudt, uitga van 2 uur van te voren naar aanleiding van wat ik van jullie hier lees. Omdat ik dus nog niet vaker gevlogen heb.
We hebben wel iemand die ons brengt en evt naar binnen kan brengen die beter de weg weet.
Transavia zegt 3 uur omdat ze niet willen dat er 100 man 1,5 uur van tevoren aan komen lopen: dan kunnen ze dat niet meer verwerken. Als iedereen er 3 uur vooraf staat helpen ze de laatste in de rij ook pas een uurtje voor de vlucht.

Bottleneck bij intercontinentale vluchten is vaak de ruimbagage die uiterlijk 40-60 minuten (afhankelijk van vlucht) vooraf ingecheckt moet zijn.
Ga gewoon lekker op tijd, geen gestress
Alle reacties Link kopieren
Tickel schreef:
03-11-2018 14:58
Sinds wanneer is dat? In juni vloog ik binnen Europa en alle elektronica en vloeistoffen moesten uit de tas. Jassen en vesten uit en riemen af.
Riemen hoeven bij Schiphol al enkele jaren niet meer af. Sinds ze de bodyscan hebben niet. Veel mensen doen automatisch hun riem trouwens wel af. Nu zeggen ze vaak actief dat je hem niet af moet doen. Ze hebben nu ook drie punten waar je aan dezelfde band je spullen op de band kunt zetten zodat je slome mensen kunt inhalen en die niet alleen de hele straat bezet houden.

De elektronica/vloeistoffen is denk ik nu een half jaar in gebruik bij Schiphol. Ze zijn nog aan het testen dus nog niet alle scanners zijn aangepast. Ze staan op de meeste plekken om en om. Als het scanapparaat voor handbagage een meer ronde dan vierkante vorm heeft is het een nieuwe en kan je laptop en vloeistof in je tas blijven zitten.

Jassen en vesten moeten nog wel uit, want dat is weer een extra laag die natuurlijk de effectiviteit van de scanner beperkt.
Alle reacties Link kopieren
-Bladora- schreef:
03-11-2018 15:05
Na afgelopen jaar aardig wat vluchten gehad te hebben binnen de Schengen landen, was ik even vergeten dat de controle naar de een niet Schengen land veel langer duurt en ik mistte bijna m’n vlucht. Een uur was toen dus niet genoeg. Ik moest vragen om voorrang bij de douane en daarna rennen met m’n koffertje naar de gate terwijl m’n naam omgeroepen werd. Geen leuke ervaring. Zou dus zeker twee uur van te voren er zijn.
Je gaat in beide gevallen niet langs de douane. Je bedoelt de paspoortcontrole denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Ik mijd altijd de automatische pspoortcontrole als daar een rij staat. Die apparaten, of de gebruikers ervan, of beiden zijn erg sloom. Vaak gaat de internationale bemande rij sneller.
Alle reacties Link kopieren
Neilra schreef:
03-11-2018 15:03
Woensdag 8.50 uur
In een uurtje kun je het vaak wel redden, maar ik lees een aantal vertragers in jouw post;
- Je kent de weg nog niet, en Schiphol is best groot. Het is allemaal best een eindje lopen en soms ook even zoeken als je er voor het eerst bent.
- Je vliegt met een goedkope chartermaatschappij en die parkeren vaak bij de achterste gates. Met een beetje pech is dat 3 kwartier lopen vanaf de paspoortcontrole.
- Je vliegt doordeweeks in de nog redelijk vroege ochtend, en dan is het extra druk (oa door zakenreizigers)
Ik zou daarom toch echt minimaal 2 uur aanhouden, dan kun je zonder stress aan je vakantie beginnen.

En hou ook voor het reizen van je woonplaats naar Schiphol ook een hele ruime marge aan. Als je er zo rond 7 uur wil zijn, dan is de ochtendspits al flink op gang aan het komen, dus grote kans op vertragingen onderweg.
Alle reacties Link kopieren
Neilra schreef:
03-11-2018 14:56
@Stampertje, dat is goed om te horen.
Ja ik denk dan dat ik ipv de 3 uur die Transavia aanhoudt, uitga van 2 uur van te voren naar aanleiding van wat ik van jullie hier lees. Omdat ik dus nog niet vaker gevlogen heb.
We hebben wel iemand die ons brengt en evt naar binnen kan brengen die beter de weg weet.
Zou lekker de trein nemen: dan kom je uit in de hal. Ideaal.

Laat die persoon jullie gewoon afzetten bij dichtstbijzijnde station met IC-verbinding naar Schiphol.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven