Ijsland in december

11-11-2018 18:20 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Eind december hebben ik op de valreep vrij gekregen van het werk. Nu wil ik graag het noorderlicht gaan zien en dachten aan ijsland. Is er hier iemand in december in IJsland geweest? Had gedacht om 5 dagen tot 1 week daar te zijn en met een auto wat rond te reizen. Nu vraag ik me af of de hoofdwegen in december goed begaanbaar zijn? Is hier een 4x4 voor nodig of is een gewone auto ook haalbaar? Is het landschap en bijvoorbeeld watervallen in december interssant om te zien of is alles bevroren en bedolven onder een grote witte deken van sneeuw?
Je weet dat er in december echt nauwelijks daglicht is? Ongeveer 5 uur per dag dus dat betekent dat je 19 uur lang niks kunt doen of kunt zien. Ik zou een andere bestemming kiezen als ik jou was.
streepjesdekbed schreef:
11-11-2018 18:23
Je weet dat er in december echt nauwelijks daglicht is? Ongeveer 5 uur per dag dus dat betekent dat je 19 uur lang niks kunt doen of kunt zien. Ik zou een andere bestemming kiezen als ik jou was.
en veel wegen onbegaanbaar
veel attracties onbereikbaar
en grijs en donker en koud
Alle reacties Link kopieren
streepjesdekbed schreef:
11-11-2018 18:23
Je weet dat er in december echt nauwelijks daglicht is? Ongeveer 5 uur per dag dus dat betekent dat je 19 uur lang niks kunt doen of kunt zien. Ik zou een andere bestemming kiezen als ik jou was.
Ja dat weet ik. Niet echt ideaal maar wel meer kans op het Noorderlicht, wat ik echt heel graag zou willen zien!
Alle reacties Link kopieren
Ik was vorig jaar eind december in IJsland en het was echt prachtig,
Ik zou juist weer gaan in deze tijd.
Alle reacties Link kopieren
Voor het Noorderlicht, je zit nu in een ‘dip jaar’. De zon gaat in een cyclus van 7 jaar, waarbij we nu in een dip zitten. Het noorderlicht is dus nooit zo spectaculair als over bijvoorbeeld 3 jaar.

Voordat je boekt, lees je even in over de beste kansen voor Noorderlicht.
Het lijkt me echt extreem deprimerend. En dan is IJsland ook nog eens reteduur.
Ik zou naar Azie gaan of zo.
Niet doen, zo zonde nu
Alle reacties Link kopieren
ManOpHetPrikbord schreef:
11-11-2018 19:35
Het lijkt me echt extreem deprimerend. En dan is IJsland ook nog eens reteduur.
Ik zou naar Azie gaan of zo.
Ik heb ooit December (oa) meegemaakt in Finland en 1 winter zo is eigenlijk best bijzonder om mee te maken, ik vond er toen juist niks deprimerends aan. Elk jaar weer, dát kon ik me toen dan weer wel heel goed voorstellen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben destijds in augustus naar IJsland geweest en toen waren sommige wegen al gesloten. Ik denk dat je in december heel beperkt bent in de routes die je kunt maken en het zou ontzettend zonde zijn als je bijvoorbeeld een grote waterval niet kunt bezoeken omdat de weg ernaartoe is afgesloten.

Als je dan in december het Noorderlicht wilt zien zou ik eerder voor Noorwegen of Finland kiezen.

Edit: daarnaast moet je sowieso geluk hebben, want als het in die periode weken bewolkt en grijs is zie je alsnog het Noorderlicht niet. Toen ik vanuit Reykjavik terug vloog naar Amsterdam zat ik naast een man die al 3 jaar in IJsland woonde en hij had zelf pas één keer het Noorderlicht gezien.
Alle reacties Link kopieren
Pergamon schreef:
11-11-2018 18:48
Voor het Noorderlicht, je zit nu in een ‘dip jaar’. De zon gaat in een cyclus van 7 jaar, waarbij we nu in een dip zitten. Het noorderlicht is dus nooit zo spectaculair als over bijvoorbeeld 3 jaar.

Voordat je boekt, lees je even in over de beste kansen voor Noorderlicht.
Hmmmm... Dit is een hele goede! Wist niet dat hier ook nog per jaar verschil in zat!
Alle reacties Link kopieren
Finland en Noorwegen had ik ook overwogen maar hetgeen wat ik over ijsland lees klinkt veelbelevond! Ook veel variatie in de dingen die te zien en te doen zijn... mits dat allemaal kan in december 😅
Alle reacties Link kopieren
Als je 100% voor noorderlicht gaat zou ik hier boeken http://tours.aurora-service.eu/about-us/

En dan IJsland doen op een tijdstip dat het land wat begaanbaarder is. Vond IJsland echt schitterend, maar het binnenland is zo spectaculair en daar kan je slechts een bepaalde periode komen. Zonde om dat te missen.
Het noorderlicht kun je ook in Noorwegen, Zweden, Finland, of Rusland zien! In IJsland zijn er inderdaad veel wegen gesloten, maar toch nog genoeg te zien hoor.
Maar er bestaan geeen garanties op noorderlicht zien...
Wat ook leuk is, is met de Hurtigruten tot boven de Poolcirkel varen, en daar de zaak verkennen. Vijf uur per dag licht betekent óók dat je geen afstand kunt rijden, en weinig kunt zien. Zo’n boot vaart gewoon door, en als er noorderlicht is, roept de kapitein het om. Zelfs midden in de nacht.
Alle reacties Link kopieren
Lijkt mij best ijzig daar. Ik zou een mooie video van het noorderlicht gaan bekijken en lekker thuis onder de kerstboom blijven.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn 10 jaar geleden in oktober geweest. Toen viel de eerste sneeuw al. De hoofdweg was goed te doen maar de wegen door de binnenlanden werden al snel afgesloten. Nou kan je die ook in de zomer alleen per 4x4 doen. Ik vond het prachtig met die sneeuw zo en zo heerlijk rustig overal. Echt alleen op de wereld gevoel.

Wij hadden geen overnachtingen geboekt en hadden op een enkele keer na geen problemen om een accommodatie te vinden. De prijzen vielen ons ook zo enorm mee. Meestal konden we wel ergens terecht voor 25-40 euro pppn. Wij kookten wel zelf. Restaurants waren er nauwelijks te vinden die open waren. Alleen in de steden maar die vermeden we. Wij hebben overigens geen noorderlicht gezien terwijl dat wel een goed jaar was en een goede maand.

Als je het noorderlicht wil zien kun je dan beter naar Lapland gaan. Noors Lapland is ook prachtig!
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Alle reacties Link kopieren
Tromsø is geweldig om Lapland en het noorderlicht te beleven.
Sun.lover schreef:
12-11-2018 11:00
Tromsø is geweldig om Lapland en het noorderlicht te beleven.
Ja, en met zo’n grote Zodiac de zee op. Geweldig was dat....
Alle reacties Link kopieren
Sun.lover schreef:
12-11-2018 11:00
Tromsø is geweldig om Lapland en het noorderlicht te beleven.
Is Trosmo een leuke plek ook om naartoe te gaan? Heb het idee dat daar veel minder te beleven valt dan in Ijsland maar dat kan natuurlijk een vertekend beeld zijn.
Alle reacties Link kopieren
Pergamon schreef:
11-11-2018 18:48
Voor het Noorderlicht, je zit nu in een ‘dip jaar’. De zon gaat in een cyclus van 7 jaar, waarbij we nu in een dip zitten. Het noorderlicht is dus nooit zo spectaculair als over bijvoorbeeld 3 jaar.

Voordat je boekt, lees je even in over de beste kansen voor Noorderlicht.
Weet iemand waar ik meer informatie kan vinden over de cyclus van de zon en wat dit betekend voor het noorderlicht? Ik ben benieuwd welk jaar ik meer spektakel mag verwachten. Moet ongetwijfeld te vinden zijn maar ik krijg het niet gevonden!
https://dereklow.co/best-chance-to-see- ... rn-lights/
Alle reacties Link kopieren
zomer_zon schreef:
13-11-2018 17:14
Weet iemand waar ik meer informatie kan vinden over de cyclus van de zon en wat dit betekend voor het noorderlicht? Ik ben benieuwd welk jaar ik meer spektakel mag verwachten. Moet ongetwijfeld te vinden zijn maar ik krijg het niet gevonden!
Ik heb je volgens mij een super site gegeven :)
Alle reacties Link kopieren
Pergamon schreef:
13-11-2018 19:31
Ik heb je volgens mij een super site gegeven :)
Jazeker! Alleen kan ik daar niets vinden over de cyclus van de zon en in welk jaar deze het krachtigs is met de meeste kans op het Noorderlicht
Alle reacties Link kopieren
zomer_zon schreef:
13-11-2018 22:18
Jazeker! Alleen kan ik daar niets vinden over de cyclus van de zon en in welk jaar deze het krachtigs is met de meeste kans op het Noorderlicht
Ze hebben een zustersite waar ze aan linken met veel info. Aurora forecasts of zo iets, daar staat alles uitgelegd
Alle reacties Link kopieren
zomer_zon schreef:
12-11-2018 16:39
Is Trosmo een leuke plek ook om naartoe te gaan? Heb het idee dat daar veel minder te beleven valt dan in Ijsland maar dat kan natuurlijk een vertekend beeld zijn.
Ik vond het erg leuk.
Leuke studentenstad. Leuke musea. Ik heb 4 x het doorderlicht gezien, met rendieren op pad geweest, met de hondenslee in de avond met noorderlicht, skiles gehad en sneeuwschoenwandelen gedaan.
Ik zou zo weer gaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven