Tips voor fly drive rondreis

05-12-2018 11:33 81 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Dit jaar hebben mijn vriend en ik (allebei eind 20) voor het eerst een verre reis naar Mexico gemaakt. Hiervoor waren we alleen binnen Europa op vakantie geweest waarbij we vanuit één accommodatie dagjes erop uit gingen. We zagen onszelf nooit als echte reizigerstypes maar het begon toch te kriebelen om dit eens te proberen. Dat werd dus Mexico waarbij we kozen voor een korte rondreis met eigen huurauto van een week met een week strandverlenging. Het beviel ons beiden super goed, nog beter dan gehoopt! Vooral de echt andere cultuur, vrijheid van een huurauto en variatie in activiteiten.

We willen graag plannen maken voor een volgende reis. Omdat we hiervoor nooit verder dan Europa zijn geweest, overvalt ons nu een gevoel van: waar moeten we beginnen? Ik weet dat sommigen zullen zeggen van, waarom ga je dan zo ver vliegen? Maar we zijn wel erg nieuwsgierig naar andere natuur, cultuur en indrukken dan je dicht bij huis kunt opdoen. Vooral omdat we nu nog geen kinderen hebben, zouden we graag opnieuw een verre bestemming kiezen.

Ik ben dus vooral op zoek naar bestemmingen die geschikt zijn voor een fly-drive concept. Ongeveer twee weken, met zo'n 10 dagen rondtrekken en nog 4/5 dagen strand of andere relax-verlenging. Wat we leuk vinden is een variatie van cultuur, historie, mooie steden en natuur. Ik had al een aantal bestemmingen in gedachten. Zuid-Afrika staat nu bovenaan mijn lijstje, maar dan is 10 dagen rondreizen wat kort. Combi Suriname-Curacao, maar volgens mij is Suriname niet geschikt voor eigen huurauto. Florida, afwisseling stad en natuur, maar dat mist voor mijn gevoel weer cultuur en historie. West-Amerika, misschien teveel accent op natuur. Dit om even een indruk te geven van onze overwegingen.
Wat ons minder trekt is Azië, en bestemmingen die langer dan zo'n 10/12 uur vliegen zijn. De periode kunnen we laten afhangen van de beste reistijd voor die bestemming.

Wie heeft tips of goede ervaringen? Alvast bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Niet ver weg, maar erg geschikt: Andalusië. Zeker als je buiten de warmste maanden kan gaan.
Alle reacties Link kopieren
Zou Californië een optie zijn? Dan zou je naar San Francisco kunnen vliegen en vanuit daar een rondreis kunnen maken. Anders in Europa vond ik Portugal heel leuk om rond te rijden. Wij hadden toen wel een reis via een reisbureau en logeerden in quinta's, oude landhuizen.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
Kroatië en dan vanuit Istrie met de auto richting Dubrovnik, mooie landschappen, lekker eten en een mooie kust. Eventueel overvaren naar wat van de eilanden.
Alle reacties Link kopieren
Amerika is juist onwijs geschikt, zowel Noord-Oost, Florida als Zuid-West. Allemaal tof. In Zuid-West heb je wel wat meer mogelijkheden denk ik dan in Florida (al heeft dat ook echt genoeg afwisseling), maar je kunt in Z-W dan goed Los Angeles (en eventueel San Fransisco) en Las Vegas afwisselen met een stuk van de oude route 66 dan pak je wat cultuur en historie mee en je hebt meer dan genoeg mooie natuur, kies een paar natuurparken uit, want alles lukt toch niet in 2 weken.

Veel plezier met voorbereiden!
Van San francisco naar LA met een omweg. Heb je natuur en cultuur

Of San francisco Vegas via los angeles
Wat ik dan zou doen is SF starten dan Sequioa Yosemite Bodie Vegas LA
Ik zou zuidoost USA doen. Kun je voor cultuur Savannah en Charleston meepikken, wat strand en pretparken in Florida en voor de natuur heb je de Smokie Mountains. In het noordoosten van Florida heb je trouwens het oudste stadje van Amerika: St. Augustine.
Alle reacties Link kopieren
Redbulletje,

Ik zit toevallig ook net te kijken naar Florida in februari. Wat zou je adviseren qua overnachting, vooraf gepland boeken of op de dag zelf hotel zoeken?
ChantalZr7 schreef:
05-12-2018 12:39
Redbulletje,

Ik zit toevallig ook net te kijken naar Florida in februari. Wat zou je adviseren qua overnachting, vooraf gepland boeken of op de dag zelf hotel zoeken?
Gewoon een paar dagen vooruit boeken. Al ben ik alleen in het noorden van Florida geweest, wellicht moet je op de Keys wel vooruit boeken om nog iets betaalbaars te scoren.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
05-12-2018 12:40
Gewoon een paar dagen vooruit boeken. Al ben ik alleen in het noorden van Florida geweest, wellicht moet je op de Keys wel vooruit boeken om nog iets betaalbaars te scoren.
Dankjewel!!!
Als je genoegen neemt met roadside motels kun je gewoon op de dag zelf aan komen rijden. Dus ketens als Days Inn, Super8, Econo Lodge etc.
Niet ver weg maar ik vond rondreizen op Sicilië echt heel gaaf.
Wat een bijzonder eiland.
En groot genoeg om 14 dagen rond te rijden en iedere 2/3 dagen een ander hotel/agriturismo te kiezen.
Alle reacties Link kopieren
Andalusië, super mooi!

Misschien wat anders dan anders en niet voor iedereen, maar ik heb een road trip gemaakt door Israël en dat vond ik echt prachtig! Het heeft alles in een klein landje dus veel te zien, zowel cultuur, geschiedenis, strand, lekker eten! Ik zou dezelfde trip zo nog een keer doen. Wat wij gereden hebben: Ben Gurion (AirPort)- Jerusalem-Bethlehem-En Geidi-Massada-over de Westbank naar het meer van tiberias-Golan hoogte-Haifa-Tel Aviv. Prachtig!

Door te verblijven in diverse kibbutz onderweg ontmoet je allerhande interessante mensen, het is meestal niet duur en je krijgt er heerlijk eten (mijn ervaring) dan in Tel Aviv een leuk hotel boeken voor de meer luxe ervaring :)
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Alle reacties Link kopieren
Wat leuk, zo snel al zoveel tips! Ook leuk om binnen Europa tips te krijgen voor plekken waar ik niet direct aan dacht. En tof te horen dat de VS misschien toch geschikter is dan ik zou denken! Ik ga met jullie tips al lekker aan de slag. En nog meer ideeën zijn zeker welkom :)
Alle reacties Link kopieren
Marokko! Maar dat is ook heel kindvriendelijk dus Kun je gerust doen als je later wel kinderen hebt.
Alle reacties Link kopieren
Wil of kun je maar 2 weken ? Anders kun je net wat meer tijd overal plannen.

Wij hebben vorig jaar rondgetrokken in Florida. Eerst een rondrit van Miami - Islamorada - Key West - Everglades.
Toen een midweek op één plek in een villa bij Cape Coral. En toen via Clearwater Beach voor 9 nachten naar een villa in Orlando, en terug naar Miami. Fantastisch. Juist ook de afwisseling van rondtrekken, dan aantal dagen rust in een heerlijke villa en weer verder.

Volgend jaar gaan we opnieuw naar USA. Nu net even wat anders.
We beginnen met een rondreis in New York, en dan via Green Mountains - Watkins Glen - Niagara Falls - Hershey Pretpark - Washington.
Vanaf Washington vliegen we naar Florida, waar we weer heerlijk 9 dagen in een villa met privézwembad gaan zitten.
Zou zoiets niet ook iets voor jullie kunnen zijn?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het VS heel erg geschikt om rond te reizen. Autorijden is er echt heel simpel en alles staat duidelijk aangegeven.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
Ik gaf net het advies van Kroatië ivm de reisduur van twee weken. Als je langer hebt, zeg een week of drie, dan kan ik de USA van harte aanbevelen. Het “standaard” rondje zuidwest met los Angeles, Highway 1, San Francisco, Yosemite, death Valley, las Vegas, Zion, route 66 is super om te doen in een ruime drie weken.
Ook een mooie optie; rondreis Washington (de staat) en Oregon, mooie combinatie van kust, leuke steden Seattle en Portland en natuur (olympic np, Mount Rainier, Crater lake)... als je de usa overweegt raad ik je aan rond te kijken op het allesamerika forum.
Alle reacties Link kopieren
De twee weken is geen harde grens, bijv 18 dagen is ook een optie. 3 weken weg zijn is net te lang omdat we maximaal 3 weken vrij kunnen nemen.

Ook heel fijn die tips van een villa, of wat een goede/haalbare ronde zou zijn. Ik ga ook op het allesamerika forum kijken!
Alle reacties Link kopieren
Jordanië? Eventueel in combi met nog een paar dagen Israël of Egypte (strand).

Prachtige dingen te zien in Jordanië (cultuur, natuur, historie), het is goed zelf te bereizen en veilig. In het zuiden kun je strandvakantie houden of oversteken naar een ander land.
arcobaleno schreef:
05-12-2018 18:15
De twee weken is geen harde grens, bijv 18 dagen is ook een optie. 3 weken weg zijn is net te lang omdat we maximaal 3 weken vrij kunnen nemen.

Ook heel fijn die tips van een villa, of wat een goede/haalbare ronde zou zijn. Ik ga ook op het allesamerika forum kijken!
Dan is de USA goed te doen, alle regio's komen dan in aanmerking. Zou gewoon lekker roadtrippen ipv dagenlang in een villa gaan zitten.
Ik zou juist eerder naar Zuid-Afrika gaan dan, daar heb je ook geen jetlag.
Dan alleen het Oosten. Krugerpark, Swaziland, St. Lucia, .....
Alle reacties Link kopieren
Wat zouden jullie adviseren als beetje relaxt reistempo? Ik weet dat sommige georganiseerde reizen de 15 dagen zo vol proppen dat je wel alles ziet, maar iedere dag een nieuwe accommodatie hebt en soms wel 600 km per dag rijdt. Dat lijkt me super vermoeiend. Een beetje rust onderweg door niet te lange reisafstanden en regelmatig een dubbele nacht op één plek lijkt mij wel relaxt. 9 dagen villa hoeft misschien ook weer niet. Wat zou je adviseren als een soort compromis tussen genoeg zien en toch relaxt?

West-Amerika spreekt me wel erg aan merk ik. Ik zie nu ook opties voorbij komen met one way autohuur, dus bijvoorbeeld aankomst in san Francisco en vertrek naar huis in los angeles. Dat is misschien wel interessant bij een minder lange periode?

Het lijkt me wel leuk om san Francisco in elk geval lang genoeg te bezoeken (2 of 3 nachten?), las vegas 1 nacht en los angeles 1 of 2 nachten. Welke national parks zouden dan nog aan te raden zijn? Qua 'leukheid' maar ook of ze in een logisch rondje passen qua afstanden. Daar zullen we dan inderdaad keuzes in moeten maken.
angelique schreef:
05-12-2018 20:36
Ik zou juist eerder naar Zuid-Afrika gaan dan, daar heb je ook geen jetlag.
Dan alleen het Oosten. Krugerpark, Swaziland, St. Lucia, .....
Moet je wel links rijden en de veiligheid is ook iets om rekening mee te houden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven