Ernstige allergie: Sri Lanka of Zuid-Afrika

09-12-2018 22:33 27 berichten
Wij willen in augustus een verre reis maken. Vooral dieren zien, maar ook natuur en cultuur. Onze kinderen zijn 13 en 16 en een van hen heeft een ernstige notenallergie. We moeten dus rekening houden met betrouwbaar voedsel en beschikbaarheid van gezondheidszorg. Voor de zekerheid, want uiteraard letten we zelf goed op.

Sri Lanka trekt mij het meest, maar ik weet niet of ik het aandurf mbt gezondheidszorg. Hoe snel is hulp ter plaatse als het nodig is. En gebruiken ze daar veel noten in het eten?

In Zuid-Afrika ben ik al eens geweest. Daar zit je vaak afgelegen, maar kun je wel makkelijk zelf een boodschap doen en iedereen spreekt Engels. Lijkt me leuk om met de kinderen te doen, maar het weer is er niet geweldig in augustus.

Wat zouden jullie doen?
De USA of Canada geen optie?
redbulletje schreef:
09-12-2018 22:40
De USA of Canada geen optie?
Om dieren te zien??

Kom eens uit je comfort zone en ga eens naar andere landen, waar de voertaal niet Engels is.

Sorry, To. Ik heb verder geen idee. Ben nog nooit in Afrika geweest. Maar lijkt me dat je de resorts vooraf kunt contacteren en een epi-pen mee kunt nemen?
Alle reacties Link kopieren
In Sri Lanka hebben ze alleen in Colombo goede medische zorg. Als je op rondreis gaat, dan kun je daar een eind bij uit de buurt raken. Ik zou dat dus niet doen.

In Zuid-Afrika is de zorg beter geregeld, elke grote stad heeft goede (prive)klinieken. Verzeker je wel goed, want die klinieken zijn niet goedkoop. En de “gewone” medische zorg is niet OK, dus je bent echt op prive-klinieken aangewezen.
Beren, walvissen, elanden, herten, eagles etc.

Ik ben zelf al in zoveel Aziatische en Afrikaanse landen geweest en mijn voorkeur gaat definitief uit naar Noord Amerika (en Australie/Nieuw Zeeland op 'n goeie 2e plaats)
Alle reacties Link kopieren
Ik zou in dit geval voor Zuid-Afrika kiezen.
Australië zou ik doen. Je kunt je daar goed verstaanbaar maken, duiken, veel dieren te zien en eten dat herkenbaar is.
Tiana_76 schreef:
09-12-2018 22:57
Australië zou ik doen. Je kunt je daar goed verstaanbaar maken, duiken, veel dieren te zien en eten dat herkenbaar is.
Ze zitten daar dan in de Australische winter.
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
09-12-2018 22:47
In Sri Lanka hebben ze alleen in Colombo goede medische zorg. Als je op rondreis gaat, dan kun je daar een eind bij uit de buurt raken. Ik zou dat dus niet doen.

In Zuid-Afrika is de zorg beter geregeld, elke grote stad heeft goede (prive)klinieken. Verzeker je wel goed, want die klinieken zijn niet goedkoop. En de “gewone” medische zorg is niet OK, dus je bent echt op prive-klinieken aangewezen.
Ik ben in Zuid-Afrika geweest en heb me nog net niet de ballen uit de broek gelachen om wat zorg daar kost. Ik moest met een beschadiging aan mijn hoornvlies naar de dokter, een privékliniek inderdaad. Kostte geen drol. Was niet in een grote stad, dat moet ik erbij zeggen, misschien dat daar wel verschillen in zitten.* Heb de rekening uiteindelijk niet eens ingediend bij de verzekering.

* En het zal ongetwijfeld ook aan het soort behandeling liggen. Ik was bij de huisarts, deed een onderzoekje en kreeg oogdruppels.

Sri Lanka ben ik nog nooit geweest, maar ben zelf verliefd op Zuid-Afrika. Dus als ik tussen deze landen zou moeten kiezen, kies ik voor Z-A.
mockturtle wijzigde dit bericht op 09-12-2018 23:18
6.17% gewijzigd
I'm not crazy. My reality is just different than yours.
redbulletje schreef:
09-12-2018 23:00
Ze zitten daar dan in de Australische winter.
Zuid-Afrika ook natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn 5 jaar geleden in juli/augustus in Zuid-Afrika geweest en ik vond het weer prima. Vond het juist wel fijn dat het niet super warm was, maar het was meestal wel gewoon lekker weer hoor (in mijn foto boek sta ik vaker in zomerkleding dan met een vestje aan).

Hoe het met allergenen in de horeca en met de gezondheids zorg gesteld is weet ik eerlijk gezegd niet, maar het weer zou voor mij iig geen reden zijn om niet te gaan.
hd84 wijzigde dit bericht op 09-12-2018 23:07
0.46% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Augustus is wel echt een goede tijd om dieren te zien in Zuid-Afrika. Ik ben een aantal jaar geleden eind juli naar een private game reserve in Kruger geweest, dat was echt prachtig!
Behold, the field in which I grow my fucks. Lay thine eyes upon it.. thou shalt see that it is barren!
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
09-12-2018 23:00
Ze zitten daar dan in de Australische winter.
In het Noorden is dan het droge seizoen en dan is het nog steeds warm. Queensland of het NT zou ik in die periode best willen bezoeken.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Alle reacties Link kopieren
Tiana_76 schreef:
09-12-2018 23:04
Zuid-Afrika ook natuurlijk.
Maar dan heb je nog mooi weer, in ieder geval waar ik zat (o.a. Limpopo, Kwazulu Natal, Vrijstaat en Drakensberg, ben niet naar het westen gereisd). Alleen de nachten en vroege ochtenden zijn verschrikkelijk koud.

Edit: voor dieren spotten is dit zelfs het beste seizoen, omdat de begroeiing dan dun is.
mockturtle wijzigde dit bericht op 09-12-2018 23:09
12.74% gewijzigd
I'm not crazy. My reality is just different than yours.
Alle reacties Link kopieren
Maar in het kader van de medische zorg zou ik voor Zuid Afrika kiezen en niet voor Sri Lanka
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Alle reacties Link kopieren
MockTurtle schreef:
09-12-2018 23:04
Ik ben in Zuid-Afrika geweest en heb me nog net niet de ballen uit de broek gelachen om wat zorg daar kost. Ik moest met een beschadiging aan mijn hoornvlies naar de dokter, een privékliniek inderdaad. Kostte geen drol. Was niet in een grote stad, dat moet ik erbij zeggen, misschien dat daar wel verschillen in zitten.* Heb de rekening uiteindelijk niet eens ingediend bij de verzekering.

* En het zal ongetwijfeld ook aan het soort behandeling liggen. Ik was bij de huisarts, deed een onderzoekje en kreeg oogdruppels.

Sri Lanka ben ik nog nooit geweest, maar ben zelf verliefd op Zuid-Afrika. Dus als ik tussen deze landen zou moeten kiezen, kies ik voor Z-A.
Een huisarts of een privékliniek is natuurlijk nogal een verschil. De kliniek moet namelijk ook de investeringen in allerlei dure apparatuur terugverdienen.

Dan nog is de zorg meestal nog wat goedkoper dan in NL, ook in dure privéklinieken. Maar als je het uit je eigen zak moet betalen, kan het alsnog flink oplopen.

Een vriend van mij is ooit overvallen in Johannesburg, waarbij zijn portemonnaie (met oa creditcard en verzekeringspas) was gejat. Hij moest met spoed geopereerd worden aan een gapende hoofdwond, maar hij werd niet geholpen voordat er cash op tafel kwam. En dat was dus duizenden euro’s cash (wat scans, operatie, observatie, pijnstillers, controle...)

Nu had hij natuurlijk wel hele flinke pech dat net de belangrijkste kaarten gejat waren, maar het zegt wel iets over het belang van een goede verzekering voor dat soort reizen. Liefst eentje die op zo’n moment alles voor je regelt, zodat je daar zelf met je gapende hoofdwond niet achteraan hoeft, en je bezorgde medereizigers geen geld hoeven in te zamelen.
Hoe ernstig is die allergie? Is het wel slim om naar een land te gaan waar je je niet verstaanbaar kunt maken? Ik zou het met een ernstige allergie niet wagen om met gebarentaal duidelijk te moeten maken dat er geen noten in het eten mogen zitten. Of wel gaan en alles zelf klaarmaken.
Alle reacties Link kopieren
Hallo TO,
Mijn dochter heeft ook een ernstige pinda/notenallergie, met de bijbehorende epi-pen.

Ik gebruik al jaren de site: http://food-info.net.

Aan de linkerkant kun je Nederlands selecteren en kom je op een pagina, waar staat de meest populaire pagina's.
In het blauw staat geloof ik de allergiepagina.

Als je daar op klikt kom je op een pagina waar je de taal van vakantieland kan selecteren.

Ik print ze in 4-voud uit..iv.m.kwijtraken etc..

Vervolgens kleur ik de Nederlandse zin, of zinnen met een gele marker..plus de vertaalde zin erachter.

Dit laat ik dan lezen in het betreffende land en dit is tot op heden goed gegaan. O.A Turkije en dat is een land met veel notenproducten.

Ik hoop dat je hier wat mee kan en eventuele andere forummers..want staan ook zinnen bij voor andere allergieën.

P.s. ook de nootsoorten staan apart vermeld en streep ze aan in beide talen.
Groetjes Helmadepelma.
MiniMe3 schreef:
09-12-2018 22:43
Om dieren te zien??
.
Ja, dieren genoeg in de Nationale Parken. Ik vind het geen gekke gedachte, dat dubbele vraagteken slaat nergens op.
Alle reacties Link kopieren
nachtvlinder1977 schreef:
10-12-2018 00:31
Hoe ernstig is die allergie? Is het wel slim om naar een land te gaan waar je je niet verstaanbaar kunt maken? Ik zou het met een ernstige allergie niet wagen om met gebarentaal duidelijk te moeten maken dat er geen noten in het eten mogen zitten.
In zowel Sri Lanka als Z Afrika is Engels 1 van de officiële talen, dus dat zal geen probleem opleveren.

Ik ben vorig jaar juli/aug in Zuid Afrika geweest en het weer was prima. Zomerweer overdag en koud 's nachts. Wanneer je zelf een auto huurt, bijv met daktent of hefdak krijg je genoeg dekens mee om warm te blijven 's nachts én kun je zelf bepalen wat je eet. Wij hebben veel gebarbecued, rooster boven een kampvuur en grillen maar en lekker warm en gezellig 's avonds.
Hoe ernstig is ernstig?

Ik zou het niet aandurven om met iemand die bewezen met anafylaxe reageert en meer dan één epipen nodig heeft als het gebeurt niet naar ZA durven en ik ben arts en heb daar lang gewoond.

Dus hoe ernstig is ernstig...
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
09-12-2018 23:57
Een huisarts of een privékliniek is natuurlijk nogal een verschil. De kliniek moet namelijk ook de investeringen in allerlei dure apparatuur terugverdienen.

Dan nog is de zorg meestal nog wat goedkoper dan in NL, ook in dure privéklinieken. Maar als je het uit je eigen zak moet betalen, kan het alsnog flink oplopen.

Een vriend van mij is ooit overvallen in Johannesburg, waarbij zijn portemonnaie (met oa creditcard en verzekeringspas) was gejat. Hij moest met spoed geopereerd worden aan een gapende hoofdwond, maar hij werd niet geholpen voordat er cash op tafel kwam. En dat was dus duizenden euro’s cash (wat scans, operatie, observatie, pijnstillers, controle...)

Nu had hij natuurlijk wel hele flinke pech dat net de belangrijkste kaarten gejat waren, maar het zegt wel iets over het belang van een goede verzekering voor dat soort reizen. Liefst eentje die op zo’n moment alles voor je regelt, zodat je daar zelf met je gapende hoofdwond niet achteraan hoeft, en je bezorgde medereizigers geen geld hoeven in te zamelen.
Deze 'huisarts' had praktijk in een privékliniek. Zie het als een soort huisartsenpost zoals die wel in het ziekenhuis zitten, maar dan privé dus en niet voor spoed. Het consult kostte dus echt amper iets en de medicijnen nog minder. Maar hoe dan ook is een goede verzekering altijd belangrijk, vooral ook als je weet dat je kind enorm allergisch is voor iets wat toch vaak voorkomt.

Ik weet niet in hoeverre dit geldt voor zorg, maar de politie aldaar kan enorm corrupt zijn. En hoewel ze wellicht niet meer hebben gerekend dan nodig, riekt dit niet echt naar goede, eerlijke zorg en de eed die daarvoor wordt afgelegd. Wat erg voor die vriend!
mockturtle wijzigde dit bericht op 10-12-2018 09:55
0.28% gewijzigd
I'm not crazy. My reality is just different than yours.
Tiana_76 schreef:
09-12-2018 22:57
Australië zou ik doen. Je kunt je daar goed verstaanbaar maken, duiken, veel dieren te zien en eten dat herkenbaar is.
Ik ook.
In Noord Amerika heeft vrijwel elk restaurant een uitgebreide allergenenvermelding op het menu (inclusief de calorieen)
Een voorbeeldje:
https://menu.wendys.com/en_US/product/a ... ken-salad/
Alle reacties Link kopieren
In beide landen zou ik niet graag in het ziekenhuis belanden, dan blijf ik liever dichterbij. Je kan misschien opzoeken of 1 van de 2 landen een ambulance helicopter heeft?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven