Reisbestemming en mensenrechten

11-12-2018 16:51 104 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik denk al een tijdje na over dit onderwerp, en nu er in een ander topic ook een opmerking over wordt gemaakt wil ik dit eens in de groep gooien. In hoeverre laat jij je in de keuze voor een reisbestemming beïnvloeden door het regime ter plaatse? Sla jij een land over waar ernstige mensenrechtenschendingen worden gepleegd door overheidsdiensten? Of ga je er vanuit dat de lokale bevolking niet de dupe mag zijn van een (lang niet altijd zelfgekozen) overheidsapparaat, en ga je dus wel?
Alle reacties Link kopieren
TO trapt af: ik streep landen waarvan ik het regime afkeur vooralsnog van mijn lijstje, maar ik heb daarbij ook mijn twijfels. Hoe nuttig is dat nu eigenlijk? Tref ik daarbij niet vooral de bevolking?
Ik sla landen als VAE, Egypte, Qatar, Turkije, Marokko, Tunesie bijvoorbeeld over. (sla sowieso alle landen in het Midden-Oosten over). Hun ideeen over godsdienst, homofilie en vrouwen staan mij zo tegen, dat ik er niet dood gevonden wil worden.

Ik voel me gezien de denkbeelden van dit soort landen dan ook totaal niet verantwoordelijk voor de nadelen voor de lokale bevolking. Het zullen vast prachtige landen zijn, maar ik heb er geen zin om het met mijn portemonnee te steunen.
TO, waarom maak jij je druk over de lokale bevolking?
Alle reacties Link kopieren
*Toos* schreef:
11-12-2018 16:56
TO, waarom maak jij je druk over de lokale bevolking?
Misschien als excuus om toch naar zo’n land te gaan ...?
Alle reacties Link kopieren
*Toos* schreef:
11-12-2018 16:56
TO, waarom maak jij je druk over de lokale bevolking?
Uiteindelijk is de lokale bevolking gebaat bij de werkgelegenheid en inkomsten uit toerisme, meer dan de overheid. Daarom zou ik het gek vinden om daar helemaal niet bij stil te staan. Excuses zoek ik overigens niet, de lijst van plekken waar ik graag heen zou willen en waarbij ik dit dilemma niet zou hebben is lang zat.
Alle reacties Link kopieren
Altijd een lastige discussie. Wij gaan graag duiken in Egypte. Ik vind de locale bevolking erg vriendelijk, maar ik vind ook dat Egypte een vreselijke regering heeft die alle (internationale) wetten en regels aan zijn laars lapt. Dat was 15 jaar geleden met Moubarak ook al, al wist men het toen nog niet.

We hebben deze discussie net weer gehad, en uiteindelijk toch weer voor maart geboekt. We boeken zoveel mogelijk bij Egyptische organisatie. toerisme is toch een heel belangrijke bron van inkomen.

Het blijft een lastige afweging.

Helaas zijn er heel landen in de wereld die het niet zo nou nemen met de mensenrechten, en dat geldt niet alleen voor "derde wereldlanden", ook een land als Amerika lapt de regels aan zijn laars.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Interessante discussie.
anoniem_375012 wijzigde dit bericht op 14-12-2018 20:46
96.82% gewijzigd
hamerhaai schreef:
11-12-2018 17:07
Altijd een lastige discussie. Wij gaan graag duiken in Egypte. Ik vind de locale bevolking erg vriendelijk, maar ik vind ook dat Egypte een vreselijke regering heeft die alle (internationale) wetten en regels aan zijn laars lapt. Dat was 15 jaar geleden met Moubarak ook al, al wist men het toen nog niet.

We hebben deze discussie net weer gehad, en uiteindelijk toch weer voor maart geboekt. We boeken zoveel mogelijk bij Egyptische organisatie. toerisme is toch een heel belangrijke bron van inkomen.

Het blijft een lastige afweging.

Helaas zijn er heel landen in de wereld die het niet zo nou nemen met de mensenrechten, en dat geldt niet alleen voor "derde wereldlanden", ook een land als Amerika lapt de regels aan zijn laars.
anoniem_375012 wijzigde dit bericht op 14-12-2018 20:46
21.26% gewijzigd
In landen waar vrouwen als stront behandelt worden kom ik niet. Voornamelijk moslim landen dus. Prima als ze dat zelf willen maar ik betaal er niet aan mee.
Alle reacties Link kopieren
Goed om te lezen dat anderen hier ook over nadenken.
Hamerhaai, bij jou thuis is dit dus ook een terugkerende discussie. Zoveel mogelijk lokaal boeken is inderdaad een mooi streven.
GroteZakChips, ik kan me voorstellen dat je in je werk misschien andere afwegingen maakt dan privé, maar je overweging over uitwisseling vind ik zeker interessant.
---
anoniem_375012 wijzigde dit bericht op 14-12-2018 20:46
0.00% gewijzigd
Ik heb geen zin in landen waar ik als vrouw niet welkom ben.
Of achtergesteld wordt.

Ik heb ook geen zin in landen waar elk moment een bom-aanslag kan gebeuren of waar er teveel kans is op.
Ben mijn leven niet beu.


Ik wil bijvoorbeeld graag naar Jordanië, maar zolang daar een paar miljoen Syriërs worden opgevangen - waarbij je dus niet precies weet wie en hoe goed die het menen - is het me daar toch écht te gevaarlijk.



De "lokale bevolking" kiest bovendien al tijden zijn eigen leiders via verkiezingen.
En blijft die 10-tallen jaren steunen.
Ze zijn dus echt niet allemaal helemaal onschuldig.
Alle reacties Link kopieren
Eerlijk? Nog nooit over nagedacht voot ik boekte. Ik voel me niet verantwoordelijk voor hun politiek alleen maar omdat ik hun land wil bezichtigen. Als je dan niet gaat is alleen maar een principiële en morele kwestie voor jezelf want er iets aan veranderen doe je zo toch niet door er weg te blijven.
Het is geen principekwestie, maar in landen die niet fijn omgaan met hun burgers heeft dat zijn weerslag op de bevolking en ik ben gevoelig voor sfeer dus wil daar dan dus niet heen.

Maar ik ga ook niet voor mijn lol naar de VS. Achterlijk land in hoe ze omgaan met migranten, zieke burgers en gedetineerden imho.
Alle reacties Link kopieren
Als we met z'n allen besluiten niet meer naar (bijvoorbeeld) Turkije op vakantie te gaan, verandert dat weinig aan het beleid van Erdogan vrees ik. Ook niet als het toerisme instort en de mensen geen werk meer hebben. Mensenrechten of homorechten bijvoorbeeld worden daar niet ineens beter van.

Ik geloof meer in dialoog. Geen landen overslaan vanwege gedachtengoed of heersende normen en waarden, maar juist contact hebben met de bevolking. Hun verhaal aanhoren, jouw verhaal vertellen en leren van elkaars verschillen (en overeenkomsten!).

Noord-Korea vind ik hierin een ander verhaal. Daar kun je niet vrij rondreizen als toerist, je bent gewoon een poppetje waarvan zij bepalen waar het neergezet wordt en wat het te zien krijgt.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga juist wél naar dit soort landen (zoals Egypte), door niet te gaan raak je vooral de lokale bevolking (die het vaak ook niet eens zijn met het regime) en niet de overheid. Ook door aanwezigheid van Westerse toeristen (die contact zoeken met lokale bevolking) is juist dialoog en wederzijds begrip mogelijk. Wij hebben in landen als Egypte vaak juist hele goede gesprekken over hoe dingen daar en bij ons gaan, wat de verschillen zijn (maar meer nog: de overeenkomsten) en hoe dat zo komt. Heel leerzaam, voor ons en voor hen.
Alle reacties Link kopieren
Belg007 schreef:
11-12-2018 17:26


Ik wil bijvoorbeeld graag naar Jordanië, maar zolang daar een paar miljoen Syriërs worden opgevangen - waarbij je dus niet precies weet wie en hoe goed die het menen - is het me daar toch écht te gevaarlijk.
Realiseer je je dat dat een enorm vooroordeel is? Of een angst die vooral in jouw hoofd zit?
Jordanïe is al jarenlang enorm veilig, terwijl het tussen verschillende oorlogsgebieden ligt. En de vluchtelingen die daar opgevangen worden (niet alleen Syriërs trouwens), waarom zou je daar bang voor zijn? Dat snap ik niet zo goed geloof ik.
Het állergrootste deel van hen is zelf ontvlucht waar jij bang voor bent... En die paar die wel slechte bedoelingen hebben, die heb je overal wel. Net als er overal ter wereld wel mafketels rondlopen, van welke religie of beweging dan ook.
Alle reacties Link kopieren
Belg007 schreef:
11-12-2018 17:26

De "lokale bevolking" kiest bovendien al tijden zijn eigen leiders via verkiezingen.
En blijft die 10-tallen jaren steunen.
Ze zijn dus echt niet allemaal helemaal onschuldig.
Een deel niet nee. Maar een heel groot deel ziet het graag anders. Dat is alleen behoorlijk onmogelijk in die landen.
Er zijn vaak geen keuzes, verkiezingen verlopen niet democratisch etc. Jouw redenatie vind ik daarmee wel heel kort door de bocht....
Het is geen Nederland waar alle politieke partijen mee mogen doen met verkiezingen en allemaal net zoveel kans maken....of waar een coalitie gevormd wordt via het poldermodel. Als dat zo was dan waren veel van de huidige dictatoriale regimes er niet meer denk ik.

Maar dat soort dingen leer je dus vooral als je zelf in contact komt met deze mensen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou bijvoorbeeld heel graag naar Israël gaan alhoewel ik het echt erg vind hoe zij Palestijnen behandelen. Maar dat houdt mij niet tegen om niet te gaan!
Zarah schreef:
11-12-2018 17:39
Realiseer je je dat dat een enorm vooroordeel is? Of een angst die vooral in jouw hoofd zit?
Jordanïe is al jarenlang enorm veilig, terwijl het tussen verschillende oorlogsgebieden ligt. En de vluchtelingen die daar opgevangen worden (niet alleen Syriërs trouwens), waarom zou je daar bang voor zijn? Dat snap ik niet zo goed geloof ik.
Het állergrootste deel van hen is zelf ontvlucht waar jij bang voor bent... En die paar die wel slechte bedoelingen hebben, die heb je overal wel. Net als er overal ter wereld wel mafketels rondlopen, van welke religie of beweging dan ook.
Ik heb geen zin om naar dergelijke landen te trekken en in een body-bag terug te komen.

1 gek met een bommengordel is voldoende en jammer genoeg zijn er waarschijnlijk 2.999.990 "goede" Syriërs, maar ook 10 gekken.

In pakweg Parijs en Londen zien ze mij voorlopig overigens ook niet.


Ja, ik kan ook overreden worden in mijn eigen straat ... maar je moet dingen niet zelf gaan opzoeken, wat mij betreft.


Als het volk bovendien niks heeft met "de leiders" waarom blijven ze er dan op stemmen?
De Arabische lente heeft hier en daar een beetje geholpen door héél véél mensen op de been te krijgen.
Maar in andere landen beweegt er niets of zijn mensen terug in slaap gedommeld.

"Gesprekken met de lokale bevolking" heb ik toch echt uiterst zelden op vakantie.
En al helemaal niet over politiek of dergelijke.
Daar zwijg ik net over, kwestie van niemand tegen de schenen te schoppen en geen kalashnikov in mijn nek te krijgen.
(Je weet immers nooit tegen wie je bezig bent, welke gedachten die heeft, waar ie op stemt, ...)

En ik gok dat mensen die in een all-in hotel aan de Turkse costa's liggen of in een Egyptisch resort zitten ook bitter weinig van dergelijke gesprekken hebben.
anoniem_376630 wijzigde dit bericht op 11-12-2018 17:49
8.34% gewijzigd
---
anoniem_375012 wijzigde dit bericht op 14-12-2018 20:46
0.00% gewijzigd
Belg007 schreef:
11-12-2018 17:26


De "lokale bevolking" kiest bovendien al tijden zijn eigen leiders via verkiezingen.
En blijft die 10-tallen jaren steunen.
Ze zijn dus echt niet allemaal helemaal onschuldig.
Ik heb soortgelijke overwegingen. De leiders komen uit de lokale bevolking. De ideeën komen daar dus meestal ook vandaan en/of verschillen er niet van.
Dan vind ik het niet zielig als ik niet ga omdat ik die ideeën afkeur.
TO, zou je bijvoorbeeld ook niet naar de bijbelgordel gaan? Ook in Nederland wonen mensen die andere denkbeelden hebben dan jij.
Alle reacties Link kopieren
Ik laat mijn reisbestemming er niet van afhangen
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven