Verre reis en het zikavirus

13-12-2018 23:32 22 berichten
-
anoniem_64a0a565d27d0 wijzigde dit bericht op 18-10-2020 17:47
99.90% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Geen ervaring, maar de Amerikaanse gezondsheidsdienst toont deze kaart:
https://wwwnc.cdc.gov/travel/page/world ... -with-zika
Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp het probleem niet zo goed.
Je kunt toch na de reis proberen zwanger te worden?
Kunnen jullie lekker zorgeloos naar elke bestemming reizen en is het zikavirus geen belemmering.
Alle reacties Link kopieren
Dit is het advies voor reizen naar risicolanden in het geval van een kinderwens:
- Aan zwangere vrouwen wordt afgeraden om naar gebieden in Latijns-Amerika te reizen.
- Vrouwen met een zwangerschapswens wordt geadviseerd de zwangerschap uit te stellen tot één maand na terugkomst uit Latijns-Amerika. Er wordt geadviseerd om tot één maand na terugkomst een condoom te gebruiken.
- Indien de mannelijke partner heeft meegereisd, wordt geadviseerd gedurende twee maanden na terugkomst een condoom te gebruiken. Het virus kan langer overleven in het sperma.

dus als jullie niet van plan zijn om binnen twee maanden na terugkomst te gaan proberen is er geen probleem.
Alle reacties Link kopieren
Geen ervaring, ben net in Chili geweest en kwam een stel tegen dat zwanger was en die net weg gegaan waren uit Peru omdat zika daar weer opdook.

Maar is chili geen optie? Echt geweldig land!
Alle reacties Link kopieren
Veel plekken in Zuid-Amerika liggen erg hoog waardoor er geen muggen zijn. Bolivia, noord Chili en zuid Peru zouden goede opties zijn.
Hello, can you hear me?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het ook heel erg lastig en wil geen enkel risico nemen. Ik volg daarom de richtlijnen die pinda-kaas beschrijft en kijk bij het reisadvies van de ggd
Alle reacties Link kopieren
Wanneer je niet alles tegelijk doet dan heb je ook geen probleem. Baby: geen tropenreis. Baby uitstellen: wel tropenreis. Iets met prioriteiten stellen want je kunt het niet allemaal nu hebben zonder grote risico's.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Keuzes .
Eerst op reis en dan zwanger proberen te raken of omgekeerd. Ik zou zelf geen verre reis willen maken zwanger en wel. Zika of geen zika. Je zal maar allerlei kwaaltjes hebben. Zit je daar..

Het is maar net waar je prioriteit ligt.
Alle reacties Link kopieren
Elk land en elke regio of risico's.

Wanneer je de optie dat je mogelijk zwanger bent tijdens de reis uitsluiten, dan zou ik een minder avontuurlijke reis gaan boeken. Je weet niet hoe jij je voelt tijdens de zwangerschap, sommige vrouwen voelen zich super fit, terwijl andere moe, misselijk, overmatig overgeven, rugpijn etc hebben.

Je zal dus keuzes moeten maken.

De kans op het krijgen van het Zika virus is klein, en niet iedere zwangere met Zika virus krijgt ook de foetus problemen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Ik snap eigenlijk het probleem niet precies. Als je al voor de reis zwanger wil worden zou ik een reis naar een land met Dengue ook al ontraden. Je mag als je zwanger bent volgens mij geen deet en je bent vaak aantrekkelijk voor muggen (want warmer). En dengue wil je niet krijgen lijkt me, zeker aangezien het bij zwangeren heviger kan verlopen.
Als je pas na de reis wilde beginnen met proberen zwanger te worden lijkt me 2 maanden uitstellen niet veel. Als het nou een half jaar of een jaar was zou ik rekening houden met de bestemming, maar twee maanden later is toch niet veel?
Alle reacties Link kopieren
Het advies wat Zika varieert van land tot land.
Veel landen raden een (veel) langere periode aan voor het zwanger willen worden na zo'n reis.
Lees je goed in, ook in bronnen van buiten Nederland, en maak dan een afweging waar jullie je beide prettig bij voelen.

Zo hebben wij dat een aantal jaar terug gedaan (en een reis voor geannuleerd, omdat het advies net aangepast werd). Wat jullie aanvaardbaar vinden of er voor over hebben is echt heel persoonlijk.
Alle reacties Link kopieren
Je mag als je Zika hebt gehad een half jaar niet zwanger worden. Als je man Zika heeft gehad dus ook niet. Soms heb je Zika gehad terwijll je het niet eens weet. Veel mensen worden amper ziek.

Misschien handig om jullie toch thuis te laten testen.
Eerst op reis gaan en daarna pas met zwanger worden beginnen, of een bestemming in Noord Amerika kiezen. Maar ja, stel dat je dan zwanger bent als je op reis gaat en de hele tijd ziek zwak en misselijk voelt? Zou bij het plannen van zo'n mooie verre reis gewoon zorgen dat die zwangerschap er nog even niet komt.
Alle reacties Link kopieren
karin6789 schreef:
14-12-2018 00:33
Ik begrijp het probleem niet zo goed.
Je kunt toch na de reis proberen zwanger te worden?
Kunnen jullie lekker zorgeloos naar elke bestemming reizen en is het zikavirus geen belemmering.
Hmmm soms duurt het langer voordat je zwanger wordt en dan wil je toch gewoon leven..
Alle reacties Link kopieren
Wij zitten met hetzelfde dillemma, maar bijvoorbeeld Japan, Canada, VS, Namibië of Chili geen optie?
Alle reacties Link kopieren
Zuid Afrika of Australië wellicht een optie.
Het is daar dan wel winter....maar de temperaturen zijn overdag wel aangenaam.
Alle reacties Link kopieren
Denk ook aan malaria trouwens. Meeste pillen mag je niet slikken als je zwanger bent of wilt worden en naast dat het voor jezelf een heftige ziekte is verhoogt het ook de kans op een miskraam en aangeboren afwijkingen.

Wij hebben om deze reden oa overwogen:
Sri lanka, Taiwan, zuid Korea, Japan, Georgië, grote delen zuid Afrika (behalve kruger), rondreis Europa, grootste deel vs (behalve zuiden), Canada. Australië en nieuw zeeland.

Allemaal malaria vrij en toen iig (2017) Zika vrij. Veel landen worden afgeraden, maar gelukkig is de wereld groot en blijft er nog veel moois over! Fijne reis!
anoniem_323913 wijzigde dit bericht op 15-12-2018 06:45
Reden: Typo s
0.59% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wij liepen de afgelopen jaren tegen hetzelfde aan. Een reis richting Zuid-Amerika stond bovenaan onze wishlist. We hebben het plannen van onze reizen vanaf het moment dat we een kinderwens hadden echter aangepast. Voor ons betekende dat een zika-vrij gebied en laat boeken! Vorig jaar zijn we een week naar Moskou+St petersburg geweest en aansluitend nog een weekje Griekenland. Helaas toen niet zwanger...
Dit jaar zijn we naar Oost-canada geweest. En toen wel zwanger :) en wat was ik overigens blij dat we zo laat alles geregeld hebben, want ik was de eerste 14 weken van de zwangerschap niet echt in staat om lekker te genieten van een vakantie🤣
Bij de laatste reis was onze top 3 trouwens Japan, Taiwan en Canada...landen die (toen) iig zika-vrij waren. Vanwege de lengte van de vlucht icm hoe ik me voelde is het dus de minst verre bestemming geworden. Ik zou dus los van Zika, ook echt kijken naar jezelf en hoe je je voelt. Heel lastig omdat je natuurlijk niet in de toekomst kunt kijken, maar ik ben blij dat wij het nu zo gedaan hebben en alsnog hele leuke reizen hebben gemaakt!!!

Iig veel succes, ook met de kinderwens😉
Bedankt voor alle reacties! :)

Ik snap de opmerkingen over keuzes maken en in principe ben ik het daar ook wel mee eens. Nu wil onze situatie dat we het ‘gaan proberen’ (zwanger te worden) niet zelf in de hand hebben ivm een mogelijk medisch traject. Dat houdt in dat er dus behoorlijk wat tijd overheen kan gaan voor het zou lukken. Daarom wil ik het maken van verre reizen niet zomaar opzeggen. Vandaar dat ik mijn vraag dus niet heel gek vind.

We willen daarbij natuurlijk GEEN ENKEL risico lopen op het krijgen van het virus, maar ik vind het nu alleen moeilijk te vinden/zoeken wat wél geschikte opties zijn. Mocht het zo zijn dat bepaalde bestemmingen onmogelijk zijn, dan gaan we daar ook zeker niet naartoe. Dat was ook niet hoe ik mijn vraag bedoelde.

Ik ga in ieder geval even kijken op Chili, Noord-Amerika en Australië/Nieuw-Zeeland.

@bolhoed: bedankt! Die kaart brengt het al een hoop duidelijker in beeld.
WieIkBen schreef:
15-12-2018 06:06
Denk ook aan malaria trouwens. Meeste pillen mag je niet slikken als je zwanger bent of wilt worden en naast dat het voor jezelf een heftige ziekte is verhoogt het ook de kans op een miskraam en aangeboren afwijkingen.

Wij hebben om deze reden oa overwogen:
Sri lanka, Taiwan, zuid Korea, Japan, Georgië, grote delen zuid Afrika (behalve kruger), rondreis Europa, grootste deel vs (behalve zuiden), Canada. Australië en nieuw zeeland.

Allemaal malaria vrij en toen iig (2017) Zika vrij. Veel landen worden afgeraden, maar gelukkig is de wereld groot en blijft er nog veel moois over! Fijne reis!
Dank je voor je tips, daar staan zeker goede opties bij die ik verder ga bekijken! En goed wat je zegt over malaria. Had er nog niet bij stilgestaan dat je dan de medicijnen niet kunt slikken. Handig om te weten als het zo ver is.
valisa schreef:
14-12-2018 11:07
Zuid Afrika of Australië wellicht een optie.
Het is daar dan wel winter....maar de temperaturen zijn overdag wel aangenaam.
Klopt, maar dat zijn zeker wel opties om over na te denken. Dank je!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven