Mooiste gamereserves en lodges in Zuid-Afrika

25-12-2018 14:33 77 berichten
Wij willen deze zomer met onze twee pubers naar Zuid-Afrika. We gaan vooral om dieren te zien (o.a. Big Five). Zelf ben ik al jaren geleden eens in Zuid-Afrika geweest met een minimaal budget. Toen hebben we Kruger bekeken met een huurauto en geslapen in een restcamp in Kruger zelf. Geweldige ervaring!

Nu gaan we met onze kinderen en hebben we meer budget. Ik vraag me af of Kruger het beste park is, of dat er andere parken zijn die mooier zijn. En hebben jullie ervaringen met lodges in een wildpark? Lijkt me zo gaaf om aan een rivier te zitten op je eigen terrasje en dan een stel giraffes of olifanten te zien drinken of zo.

Alle tips zijn welkom!
Alle reacties Link kopieren
Vlakbij het Kruger, de Klaserie, Africa on Foot heet het geloof ik. Hoewel ik daar vrijwilligerswerk heb gedaan en niet in de lodge zelf verbleef, is dit park me zo bijgebleven. Mede door het kamperen in een tentje tussen de wilde dieren, maar ik weet niet of gasten van de lodge dat ook doen. De gidsen zijn geweldig en de accommodaties zijn super-de-luxe. Gaan jullie verder nog rondreizen?

Edit: je kunt ook overnachten in een soort boomhut. Ik weet alleen niet of dit ook voor gezinnen is.
Denk ook dat dit wel een leuke combinatie is met Kruger. Want de Klaserie valt onder Greater Kruger, alleen nergens geasfalteerd en ook daar vind je de Big Five.
mockturtle wijzigde dit bericht op 01-01-2019 14:59
30.37% gewijzigd
I'm not crazy. My reality is just different than yours.
Bayala Park.. Fantastisch.. Open trucks. Je rijd veel meer door de natuur ipv bij Kruger over een geasfalteerde weg om daarna een tussenweg te pakken.

In Bayala rijden maar max 4 trucks per keer. Dus als je een olifant spot sta je er niet met 40 auto's omheen

En een erg mooi resort
Alle reacties Link kopieren
Shindzela vonden wij geweldig: https://shindzela.co.za/

In the middel of nowhere in een private national park, vlakbij Kruger. Mooie luxe tenten met douche en toilet. Heerlijk eten bij het kampvuur en natuurlijk geweldige game-drives en supervriendelijke mensen. Als je 's avonds terug kwam van game-drive dan was alles prachtig verlicht en wanneer je naar je tent ging waren de bedden heerlijk voorverwarmd met kruiken (wij waren er in de winter).

Omdat het midden in een national park is mocht je na zonsondergang alleen onder begeleiding van een ranger naar je tent. Tijdens ons verblijf waren er o.a. olifanten in het kamp op een meter of 10 van onze tent en allerlei soorten wild en zebra's. Ook hyena's die op de geur van het vlees op de bbq afkwamen, maar vanwege het vuur niet in de buurt durven te komen. Die zag en hoorde je op een paar 100 meter afstand blijven.

En verder kleinschalig en open jeeps met zeer goede 'trackers', waardoor we veel dieren hebben gezien.
Alle reacties Link kopieren
Wij zaten een paar jaar geleden in de zomer (daar winter) in Umkumbe in Sabi Sands: https://www.sabisandsgamereserve.org/lodge

Was echt super en elke cent waard!
Je mag me pb sturen als je meer wil weten :-]
Behold, the field in which I grow my fucks. Lay thine eyes upon it.. thou shalt see that it is barren!
Dankjewel! Ziet er allemaal geweldig uit, zo op het eerste gezicht! Ik vraag me wel af of een tent niet erg koud is in de winter (augustus). Of valt dat mee?
Alle reacties Link kopieren
Pipo8888 schreef:
26-12-2018 11:06
Dankjewel! Ziet er allemaal geweldig uit, zo op het eerste gezicht! Ik vraag me wel af of een tent niet erg koud is in de winter (augustus). Of valt dat mee?
Ondanks dat de temperaturen flink laag liggen inderdaad, heb ik het geen seconde koud gehad. Lekker dik dekbed en een pyjama, heerlijk. Geritsel en geschuifel rond de tent en vreemde geluiden, joelende hyena's, brullende leeuwen in de verte, betere slaapgeluiden kun je niet hebben volgens mij.
I'm not crazy. My reality is just different than yours.
Alle reacties Link kopieren
Pipo8888 schreef:
26-12-2018 11:06
Dankjewel! Ziet er allemaal geweldig uit, zo op het eerste gezicht! Ik vraag me wel af of een tent niet erg koud is in de winter (augustus). Of valt dat mee?
Zeker niet. Wij waren ook in de winter (juli/augustus) en het is juist heerlijk, dikke dekbedden met kruiken erin die je bed voorverwarmen. De tenten zijn overigens luxe safaritenten, dus zeker geen gewone kampeertentjes.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben in juni in Namibie gekampeerd in een kleine tent. Met een goede slaapzak was dat prima te doen, ook als het 's nachts vroor.
Alle reacties Link kopieren
Pitse lodge in Welgvonden is fantastisch . Kololo is leuk met kinderen. Jaci’s lodge is prachtig. Nedile ook. Ik kan nog wel even doorgaan. Maar Pitse is echt het summum.
Naast Kruger (wij hadden op 2 locaties binnen Kruger een overnachting in safaritenten) zijn Hluhluwe en Addo aan te bevelen. Daar hadden we lodges vlak buiten de parken.
En als je relaxt wil starten, kun je vanuit Johannesburg gelijk door naar Suncity (Palace of the lost city is gaaf!!) naar Pilanesberg NP.

Verder hebben wij overnacht in veel gave lodges o.a. bij de rondavels, in Swasiland, Lesotho, Graaff Reinet, Port Elizabeth, Knysna, Oudshoorn (hier kun je struisvogel rijden en cheetha's knuffelen) Stellenbosch (wijn!) en Kaapstad. In de Kaapprovinci kun je naar de pinguins, een mooie botanische tuin en naar Kaap de goede Hoop. Uiteraard Tafelberg bezoeken (kabelbaan)
Alle reacties Link kopieren
Zeker geen cheeta’s gaan knuffelen ! En ook geen leeuwen . Hoe mooi het verhaal van de knuffelfarm ook is, gewoon niet doen.
rascalles wijzigde dit bericht op 28-12-2018 09:32
0.40% gewijzigd
Ik heb er 'n hele coole foto aan overgehouden, ik tussen 3 jonge cheetahs (die in gevangenschap zijn geboren) En struisvogelrijden was ook tof. Toen had ik gelukkig nog 'n gewicht waarmee dat kon.
Alle reacties Link kopieren
En precies door toeristen die er graag een coole foto aan over willen houden worden deze knuffelfarms in stand gehouden. Die cheeta waar jij nu zo n coole foto van hebt is inmiddels voor veel geld afgeschoten. Lekker handtam gemaakt door toeristen en dus makkelijk te lokken en af te schieten. Echt , think again.
rascalles schreef:
28-12-2018 09:32
En precies door toeristen die er graag een coole foto aan over willen houden worden deze knuffelfarms in stand gehouden. Die cheeta waar jij nu zo n coole foto van hebt is inmiddels voor veel geld afgeschoten. Lekker handtam gemaakt door toeristen en dus makkelijk te lokken en af te schieten. Echt , think again.
Geen idee of deze ooit terug in het wild zouden worden geplaatst. Misschien fokken ze wel elk jaar 'n nieuw nestje voor de toeristen en maken van de oudere haardkleedjes. We zijn toch ook niet zo hypocriet biggetjes te aaien op 'n kinderboerderij en te denken dat die niet als varkenslapje eindigen?
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
28-12-2018 09:35
Geen idee of deze ooit terug in het wild zouden worden geplaatst. Misschien fokken ze wel elk jaar 'n nieuw nestje voor de toeristen en maken van de oudere haardkleedjes. We zijn toch ook niet zo hypocriet biggetjes te aaien op 'n kinderboerderij en te denken dat die niet als varkenslapje eindigen?
Ken je de film Bloodlions ? Aanrader.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
28-12-2018 09:35
Geen idee of deze ooit terug in het wild zouden worden geplaatst. Misschien fokken ze wel elk jaar 'n nieuw nestje voor de toeristen en maken van de oudere haardkleedjes. We zijn toch ook niet zo hypocriet biggetjes te aaien op 'n kinderboerderij en te denken dat die niet als varkenslapje eindigen?
Hou jij het maar bij je geliefde VS. Is beter voor de dieren in Afrika. Je weet dat deze dieren meestal worden gebruikt voor de canned hunt? Jij bent zeker ook zo'n type die rustig op een olifant stapt in Azië? Kijk inderdaad de film Blood Lions eens. Misschien word je daar een wijzer mens van. Maar ach, who cares, wij eten ook varkenslapjes.
I'm not crazy. My reality is just different than yours.
Malagueña schreef:
25-12-2018 17:18
Wij zaten een paar jaar geleden in de zomer (daar winter) in Umkumbe in Sabi Sands: https://www.sabisandsgamereserve.org/lodge

Was echt super en elke cent waard!
Je mag me pb sturen als je meer wil weten :-]
Ik weet niet hoe een pb werkt, maar dit ziet er super uit en lijkt ook wel betaalbaar als je kijkt naar andere lodges. En ligt mooi op onze route. Maar op tripadvisor zie ik best wel negatieve reacties over de gamedrives. Wat is jouw ervaring daarmee? Hebben jullie veel dieren gezien? Ook bv leeuwen en luipaarden?
rascalles schreef:
28-12-2018 09:26
Zeker geen cheeta’s gaan knuffelen ! En ook geen leeuwen . Hoe mooi het verhaal van de knuffelfarm ook is, gewoon niet doen.
Nope, gaan we niet doen. Heb er wel het een en ander over gelezen, maar ik snap ook niet dat mensen daar in trappen. Knuffelcheetas die als ze groot zijn in het wild worden uitgezet, dat lijkt me vrij kansloos.
Alle reacties Link kopieren
Pipo8888 schreef:
31-12-2018 00:07
Ik weet niet hoe een pb werkt, maar dit ziet er super uit en lijkt ook wel betaalbaar als je kijkt naar andere lodges. En ligt mooi op onze route. Maar op tripadvisor zie ik best wel negatieve reacties over de gamedrives. Wat is jouw ervaring daarmee? Hebben jullie veel dieren gezien? Ook bv leeuwen en luipaarden?
Geen probleem, doe ik het hier even:
Met wildlife heb je natuurlijk nooit garanties, vooral omdat ze kunnen gaan en staan waar ze willen. Mijn ervaring was juist echt super daar. Leeuwen niet gezien, verder alles wel en wij zaten er maar 2 nachten.

Om maar wat te noemen:
Hyena’s die een prooi hadden gestolen van wilde honden (<superzeldzaam, die wilde ik zelf heel graag zien!) en daar omheen een kudde olifanten die tekeer gingen omdat ze hun kleintjes wilden beschermen. Meerdere keren luipaarden van heel dichtbij. Hyena’s ook meerdere keren echt naast de truck, net als de enorme kudde olifanten, maar ook neushoorns, jakhalzen, een roofvogel die een slang ving..

Het is echt teveel om alles op te noemen hier, maar wij waanden ons 2 dagen in een national geographic documentaire haha. Heeft uiteindelijk €200 pp per nacht gekost, maar was elke cent waard. Had er zo het dubbele voor over gehad :biggrin:
Behold, the field in which I grow my fucks. Lay thine eyes upon it.. thou shalt see that it is barren!
Pipo8888 schreef:
31-12-2018 00:11
Nope, gaan we niet doen. Heb er wel het een en ander over gelezen, maar ik snap ook niet dat mensen daar in trappen. Knuffelcheetas die als ze groot zijn in het wild worden uitgezet, dat lijkt me vrij kansloos.
Die worden niet uitgezet.
Waarschijnlijk aan dierentuinen verkocht.
We zijn ook ergens bij een opvang geweest en daar mocht je de jonge dieren niet aanraken omdat daar het doel was ze te (her) plaatsen in het wild.
Alle reacties Link kopieren
Als je wilde dieren garantie wilt moet je naar Pilanesberg, dat Park is zo klein dat je gegarandeerd alles ziet.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
31-12-2018 09:08
Die worden niet uitgezet.
Waarschijnlijk aan dierentuinen verkocht.
We zijn ook ergens bij een opvang geweest en daar mocht je de jonge dieren niet aanraken omdat daar het doel was ze te (her) plaatsen in het wild.
Aan dierentuinen verkocht ? En jij trapt in dat soort verhalen ? Die cheeta's worden door dat geknuffel handtam zodat ze makkelijker af te schieten zijn later.

Knuffelen met wilde dieren slaat helemaal nergens op. Elk weldenkend mens kan dat bedenken. Behalve degene die voor de coole foto's gaan.
rascalles schreef:
01-01-2019 06:46
Aan dierentuinen verkocht ? En jij trapt in dat soort verhalen ? Die cheeta's worden door dat geknuffel handtam zodat ze makkelijker af te schieten zijn later.

Knuffelen met wilde dieren slaat helemaal nergens op. Elk weldenkend mens kan dat bedenken. Behalve degene die voor de coole foto's gaan.
Ik kan me helemaal geen excuus-verhaal herinneren van die toko. Was 20 jaar geleden trouwens, misschien doen ze het al niet meer vanwege de politiek correcte hype die zich anno nu met allerlei beesten bemoeit.
mayou schreef:
01-01-2019 06:14
Als je wilde dieren garantie wilt moet je naar Pilanesberg, dat Park is zo klein dat je gegarandeerd alles ziet.
Leuk parkje om mee te beginnen idd. En dan overnachten in Palace of the Lost City!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven