Meedenken over Kroatiëvakantie

28-12-2018 18:30 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Alvast een wat luie vraag want ik moet me nog inlezen en zelf tickets vergelijken.... maar misschien vinden jullie het leuk om mee te denken :-)

Situatie:
- een vriendin uit de VS is vanaf mei een aantal maanden in Istrië, Kroatië en heeft me uitgenodigd langs te komen
- een vriend uit Tenerife wil ook wel met me door Kroatië reizen (en o.a. die vriendin bezoeken)
- ik heb zelf ook interesse in Slovenië, en in München

Mijn idee nu:
- totaal +- 3 weken in mei
- met de trein vanuit Nederland naar München, daar een paar dagen doorbrengen en misschien ook de Alpen in, en eventueel naar Neuschwanstein kasteel
- met de nachttrein naar Ljubljana of naar Zagreb
- ongeveer 13-17 dagen door Kroatië reizen met die vriend, en o.a. een paar dagen die vriendin bezoeken...
- eventueel (deels) met een huurauto)...
- mocht ik kiezen voor Ljubljana dan ook een paar dagen in Slovenië dingen bekijken
- met het vliegtuig terug naar huis, weet nog niet waar vandaan

Wie denkt er mee? Is dit een leuke manier om het te doen? Zijn er andere manieren / reismethoden die ik vergeet? Vanuit welke stad zou jij terug vliegen en waarom?
Wat is leuk / handig om in 2 weken te zien en doen? Kroatië lijkt een vrij onhandige vorm te hebben, en ik hoor dat busritten langs de kust eindeloos lang duren... Is er genoeg moois te zien rond Zagreb en in Istrië of is het mooiste deel toch rond Split / Dubrovnik? Is een combi met Slovenië goed te doen of kan ik dat beter voor een andere keer bewaren?
Zou ik de terugweg ook met de trein kunnen doen en dan bv. via Zwitserland? Of is dat gekkenwerk?

Zoals gezegd moet ik me nog inlezen maar misschien hebben jullie al wat tips en dingen waaraan ik moet denken.
Die vriend en ik houden allebei van wandelen, mooi uitzicht, strand, zwemmen, luieren, oude stadjes, paleizen en architectuur, musea, goed eten.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Ik heb voor de regio rondom Split gekozen, dat vond ik en mooier en verder weg, dus minder Nederlanders en megacampings. Slovenie ben ik vier dagen geweest; je bent er vrij snel klaar.
Wel ervaring met Kroatië, niet met treinen. Een huurauto vind je geen optie? Plitvice is heel moeilijk bereikbaar met het OV en dat is wel echt een aanrader.
Istrie is qua natuur minder interessant, heuvelachtig achterland en kust. Ik heb wel een zwak voor de stadjes (Rovinj vooral) en het eiland Krk is leuk (maar wederom lastig met OV).
Ik was in Zuid Dalmatië. We gingen rond met bussen en de boot. Erg mooi!
Alle reacties Link kopieren
Volg!
Alle reacties Link kopieren
Ik vond Dalmatië echt vele malen leuker dan Istrië. Vooral omdat er minder megacampings en dus toeristen zijn. In het hoogseizoen is het nog steeds gekkenwerk, maar daarbuiten juist heerlijk rustig.

Vanuit Split kun je heel makkelijk eilandhoppen zonder auto, op de eilanden rijden bussen tussen de 'grotere' plaatsen (nog steeds dorpen). Ook kun je overal fietsen/mountainbikes huren, er is weinig autoverkeer op de eilanden, waardoor fietsen best veilig is.

Als je twee weken hebt, zou ik niet ook nog Slovenië erbij doen. Less is more.

Wat betreft treinreis: je zou nog kunnen overwegen om vanuit München naar Venetië te reizen en dan met de boot over naar Istrië (Porec/Rovinj/Pula).
Misschien is dat sneller dan eerst naar Zagreb en dan doorreizen? Ik weet het niet, gewoon even een suggestie.
Alle reacties Link kopieren
Betty_Slocombe schreef:
28-12-2018 18:44
Wel ervaring met Kroatië, niet met treinen. Een huurauto vind je geen optie? Plitvice is heel moeilijk bereikbaar met het OV en dat is wel echt een aanrader.
Istrie is qua natuur minder interessant, heuvelachtig achterland en kust. Ik heb wel een zwak voor de stadjes (Rovinj vooral) en het eiland Krk is leuk (maar wederom lastig met OV).
Jawel, dat zei ik, eventueel met huurauto. (Niet helemaal vanuit NL met mijn eigen auto, vind ik te ver rijden.)
Ik ga eens kijken naar die plaatsen die je noemt.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
stippensokken schreef:
28-12-2018 19:31
Ik vond Dalmatië echt vele malen leuker dan Istrië. Vooral omdat er minder megacampings en dus toeristen zijn. In het hoogseizoen is het nog steeds gekkenwerk, maar daarbuiten juist heerlijk rustig.

Vanuit Split kun je heel makkelijk eilandhoppen zonder auto, op de eilanden rijden bussen tussen de 'grotere' plaatsen (nog steeds dorpen). Ook kun je overal fietsen/mountainbikes huren, er is weinig autoverkeer op de eilanden, waardoor fietsen best veilig is.

Als je twee weken hebt, zou ik niet ook nog Slovenië erbij doen. Less is more.

Wat betreft treinreis: je zou nog kunnen overwegen om vanuit München naar Venetië te reizen en dan met de boot over naar Istrië (Porec/Rovinj/Pula).
Misschien is dat sneller dan eerst naar Zagreb en dan doorreizen? Ik weet het niet, gewoon even een suggestie.
Kijk dat bedoel ik, goeie tip om dat ook te overwegen! Dat ga ik ook eens vergelijken allemaal.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Ben absoluut gen Kroatië-kenner en kan de dus ook niet van tips voorzien.
Kwam wel toevallig een bericht tegen dat vanaf 1 april Ryan-air 2x per week op Zadar gaat vliegen. Zadar ligt grofweg halverwege de kust.
Alle reacties Link kopieren
kale62 schreef:
28-12-2018 19:55
Ben absoluut gen Kroatië-kenner en kan de dus ook niet van tips voorzien.
Kwam wel toevallig een bericht tegen dat vanaf 1 april Ryan-air 2x per week op Zadar gaat vliegen. Zadar ligt grofweg halverwege de kust.
Dank je maar Ryanair behandelt hun personeel als stront, daar wil ik echt niet mee vliegen / aan meebetalen... (En dat heeft ook als gevolg dat er veel stakingen zijn, heb ik ook al geen zin in.)
You can never have too many hats, gloves and shoes
patsy--stone schreef:
28-12-2018 19:49
Jawel, dat zei ik, eventueel met huurauto. (Niet helemaal vanuit NL met mijn eigen auto, vind ik te ver rijden.)
Ik ga eens kijken naar die plaatsen die je noemt.
Oh, wat onnozel van me! Krka-watervallen moeten ook erg mooi zijn.
Betty_Slocombe schreef:
28-12-2018 20:37
Oh, wat onnozel van me! Krka-watervallen moeten ook erg mooi zijn.

Ja daar waren wij. Wel ontzettend filelopen in het hoogseizoen. Vond ik jammer.
Star² schreef:
28-12-2018 20:58
Ja daar waren wij. Wel ontzettend filelopen in het hoogseizoen. Vond ik jammer.
Ik ga D.V. deze zomer, middenin het hoogseizoen :proud:. We staan gewoon om 6 uur op, zei mijn man. Misschien scheelt dat iets.
Betty_Slocombe schreef:
28-12-2018 21:01
Ik ga D.V. deze zomer, middenin het hoogseizoen :proud:. We staan gewoon om 6 uur op, zei mijn man. Misschien scheelt dat iets.

Wij gingen met de boot; eerste boot ging om 9.30 (of 10.30, weet niet zeker meer), dus dan heeft 6 uur opstaan weinig zin ;-)
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
28-12-2018 20:58
Ja daar waren wij. Wel ontzettend filelopen in het hoogseizoen. Vond ik jammer.
Oeh ja die waren mij ook al opgevallen bij het weinige googlen dat ik heb gedaan. Hopelijk valt het mee in mei... ik zag ook dat er meerdere waterval-gebieden zijn.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
stippensokken schreef:
28-12-2018 19:31
Wat betreft treinreis: je zou nog kunnen overwegen om vanuit München naar Venetië te reizen en dan met de boot over naar Istrië (Porec/Rovinj/Pula).
Misschien is dat sneller dan eerst naar Zagreb en dan doorreizen? Ik weet het niet, gewoon even een suggestie.
Dit was zeker een goeie tip! Inmiddels zijn de plannen een beetje andersom. Vliegen naar zuidelijk Kroatië (Dubrovnik of Split). Dan rustig aan langs de kust naar het noorden trekken en die vriendin opzoeken in Istrië.
Dan naar Trieste (vanaf waar vriend verder reist naar familie) en vanaf daar ik met trein naar München (er lijken meerdere routes te zijn). Of boot van Istrië naar Venetië en vanuit daar met trein naar München.
Zagreb en Ljubljana sla ik waarschijnlijk over.
You can never have too many hats, gloves and shoes

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven