Noorwegen, in zomer

30-12-2018 16:07 112 berichten
Alle reacties Link kopieren
In het nadenken over de zomer (voor het laatste met de kinderen (17-19) kwam Noorwegen voorbij.. We hebben 3 weken de tijd (met wat rekken en strekken 4) en hebben eigen caravan.

Welke regio is dan mooi ? We houden wel van wandelen en mooie omgeving (Canada vonden we geweldig ) dus dachten we dat Noorwegen ook wel zou bevallen. Hoe zit het met het weer, beetje stabiel (ik snap dat het geen zomer is ala zuid Frankrijk) en qua campings, prijsniveau ?

Wie is er recent geweest en wil er wat over vertellen ? Wellicht tips voor mooie route ?
Ik ben er nog niet geweest, maar zit er ook wel 'ns over te denken om die kant op te gaan met de auto. Wat ik er van lees is dat Noorwegen heel duur is en dat je heel vaak op de veerboot staat te wachten als je de fjordenkant uit wil. Dat lijkt me 'n stuk minder relaxt roadtrippen dan in Canada. En al helemaal als je ook nog 'n sleurhut mee wil slepen. Mocht ik mijn plan ooit uitvoeren zou ik een heel klein stukje Noorwegen meepikken en dan door Zweden heen richting Finlang willen gaan. Wel buiten het hoogseizoen overigens.
Ik ben 3 jaar geleden begin juli geweest en heb toen een dikke jas daar ter plekke moeten kopen, zo koud was het....
Verder een prachtig land.
Vooral toen in de omgeving van het Geirangerfjord geweest en Alesund.
Echt prachtig.
Alle reacties Link kopieren
Die veerbootjes vond ik wel leuk. Wij waren buiten de zomervakantie en die dingen varen constant heen en weer. Vaak kon je er zo oprijden en anders moest je even wachten.
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
30-12-2018 16:15
Vooral toen in de omgeving van het Geirangerfjord geweest en Alesund.
Echt prachtig.
ja ik ben daar ook geweest, echt voor mij de mooiste natuur van heel Europa

Wij zijn er afgelopen juni geweest, supergoed weer gehad. Maar dat was wel uitzonderlijk voor die regio
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
30-12-2018 16:12
Ik ben er nog niet geweest, maar zit er ook wel 'ns over te denken om die kant op te gaan met de auto. Wat ik er van lees is dat Noorwegen heel duur is en dat je heel vaak op de veerboot staat te wachten als je de fjordenkant uit wil. Dat lijkt me 'n stuk minder relaxt roadtrippen dan in Canada. En al helemaal als je ook nog 'n sleurhut mee wil slepen. Mocht ik mijn plan ooit uitvoeren zou ik een heel klein stukje Noorwegen meepikken en dan door Zweden heen richting Finlang willen gaan. Wel buiten het hoogseizoen overigens.
mmm.. duur weet ik maar dat wachten.. dat is dan niet meer zo mijn ding.. Hoogseizoen nog 1 jaar.. gelukkig.. dan eindelijk er vanaf..
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
30-12-2018 16:13
Ik ben 3 jaar geleden begin juli geweest en heb toen een dikke jas daar ter plekke moeten kopen, zo koud was het....
Verder een prachtig land.

ik weet niet of ik dat wel wil .. hoeft geen 30 graden te zijn maar 20+ is wel wenselijk
poldervrouw schreef:
30-12-2018 16:34
ik weet niet of ik dat wel wil .. hoeft geen 30 graden te zijn maar 20+ is wel wenselijk
daar is absoluut geen garantie op. WIj hadden echt een hele koude periode. Nat, vochtig en zeer koud
De omgeving Bergen, Alesund, Geirangerfjord is prachtig en ook niet mega noordelijk dus kou zal meevallen. Het regent daar wel heel veel!
Ik keek net even naar de temperaturen daar in de zomer, maar 20+ gaat het hem waarschijnlijk ook weer niet worden.

Heerlijk, denk dat ik zelf ook ga.
Noorwegen is prachtig!
Je zou eens bij een georganiseerde rondreis kunnen kijken, ook als je daar niet perse interesse in hebt. Ze weten vaak wel wat de mooie plaatsen/gebieden zijn en je kunt alvast wat inspiratie op doen. Dit is bijv. een mooie rondreis als je van natuur en wandelen houdt:
https://www.acsireizen.nl/noorse-fjorden/30/
Hou er wel rekening mee dat Noorwegen duur is en dat temperaturen van 20+ niet gebruikelijk zijn.
Alle reacties Link kopieren
Heb je zweden overwogen? Iets noordelijker ook heel mooi en meer kans op warmer weer. Zweden is ook iets goedkoper.
Als je vooral aan de oostkant blijft, heb je best kans op mooi weer. Rond Oslo heb je best kans op 20 + graden. De mooie fjorden zijn echter vooral langs de westkust. Omdat de wolken dan tegen de bergen worden geblazen is het aan die kant koud en nat. Bergen heeft 300 regendagen per jaar.
Alle reacties Link kopieren
Ik <3 Noorwegen!
Maar mooie groene landen vragen in mijn ervaring altijd om concessies wat betreft weer... 20+ en weinig regen 3 weken lang lijkt mij een utopie (misschien als je heel zuidelijk blijft, geen idee, maar dan zou ik wat anders uitzoeken,dan mis je sommige van de mooiste gebieden!)
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
30-12-2018 16:13
Ik ben 3 jaar geleden begin juli geweest en heb toen een dikke jas daar ter plekke moeten kopen, zo koud was het....
Verder een prachtig land.

Uitstekende reden om ook naar Noorwegen te gaan deze zomer!
en me vriend die wilt ook nog wat zegge
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn de afgelopen jaren 3 keer in Noorwegen geweest en altijd viel het weer mee. Ook genoeg dagen gehad dat we in t-shirt buiten konden lopen. En ja, ook wel eens een dag met regen maar nooit een verregende vakantie gehad.
Ik zou sowieso in het zuiden blijven want het is daar prachtig, geen enkele reden om veel kilometers naar het noorden te rijden. Houdt er rekening mee dat je gemiddeld maar 50 à 60 km per uur kan rijden, behalve rondom Oslo zijn er geen snelwegen.
Het Geirangerfjord en het Sognefjord, allebei mooi. Oslo, Ringebu, Lom, Alesund, Bergen, Hardangervida, nou eigenlijk alles.

Btw: ik kan me niet herinneren dat we ooit lang voor een veerboot hebben hoeven wachten.
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Ik zou het wel heel erg vinden om een paar goede zwembare weken in Nederland te missen. Zo vaak is het geen zwemweer hier. Dat klimaat sucks gewoon. Het zou in Scandinavie in februari/maart zomer moeten zijn!
redbulletje schreef:
30-12-2018 22:58
Ik zou het wel heel erg vinden om een paar goede zwembare weken in Nederland te missen. Zo vaak is het geen zwemweer hier.

Afgelopen zomer alweer vergeten? Ik zit nog bij te komen.
dubbel
RégineFilange schreef:
30-12-2018 23:05
Afgelopen zomer alweer vergeten? Ik zit nog bij te komen.
Daar heb ik 't juist over! Had daar geen 3 weken van willen missen, die uitzonderlijk lange droge warme zomer! Zo vaak hebben we dat hier tenslotte niet. En dan zou je daarvan 3 weken in regenachtig en koud Noorwegen zitten. Neh...toch maar liever niet!
Alle reacties Link kopieren
Noorwegen is prachtig! Afgelopen zomer er geweest. Gedurende de hittegolf hebben we gewandeld in drie graden op de Hardingervidda. Het was adembenemend mooi: de gletsjer, het wijdse uitzicht.
Als je wat lager zit zijn de temperaturen wel wat hoger hoor. Maar ik was blij met mijn winterslaapzak gedurende onze reis.
Je kinderen moeten wel echt van natuur houden, weinig ander vertier. Mijne (ongeveer zelfde leeftijd) vonden het erg mooi daar. Verder is het eten er erg duur. Reken op bijna het dubbele van hier. Voor vier personen tikt dat aardig aan.
Zweden vond ik beduidend minder, de natuur is er mooi, maar bij lange na niet zo spectaculair.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
30-12-2018 23:08
Daar heb ik 't juist over! Had daar geen 3 weken van willen missen, die uitzonderlijk lange droge warme zomer! Zo vaak hebben we dat hier tenslotte niet. En dan zou je daarvan 3 weken in regenachtig en koud Noorwegen zitten. Neh...toch maar liever niet!
Toevallig zat ik in die periode in Noorwegen en daar was het op dat moment ook prachtig. Strakblauwe lucht en in Oslo ruim 35 graden en in Ålesund en Bergen tussen de 20-25 graden. Maar... volgens alle Noren die ik sprak hadden wij mazzel. Meestal was een zomer toch een stuk instabieler en kouder.
Ik vond Noorwegen prachtig en voor oudere kinderen is het geweldig. Je kunt er zoveel doen. Raften, kanoen, mountainbiken, gletsjerwandelen, etc. Wij hadden wel regelmatig een dag regen. Daarom zou ik niet snel met een tent gaan. Het is ook wel koud snachts. Verder wel prima weer.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven