Kilimanjaro beklimmen

02-01-2019 10:20 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Over een paar weken gaan wij op vakantie naar Tanzania. Hartstikke leuk natuurlijk, maar ook wel spannend! We beginnen onze vakantie namelijk met de beklimming van de kilimanjaro. Hier mensen die dat, of iets soortgelijks, al gedaan hebben? Tips zijn altijd welkom!
Spannend! Mijn collega heeft dat gedaan en zij vond het goed te doen. Ze is niet eens een heel erg sportieve bikkel. Ik heb zelf wel filmpjes gezien, en vond het er vooral erg primitief uit zien met die tentjes. Maar wel een belevenis. Ga je daarna naar Zanzibar?
Alle reacties Link kopieren
Heb ik heel lang gelden gedaan....Trek vooral kleding in lagen aan en neem een niet gevoerde regenjas mee.... Het kan nl behoorlijk regenen. Ik heb verschillende mensen gezien, die het niet haalden; ook die die erg getraind waren. Vaak vanwege de hoogte! Wat wil je verder weten?
Alle reacties Link kopieren
We gaan na de kilimanjaro eerst nog 2 weken op safari, en daarna inderdaad nog naar zanzibar, kan niet wachten!

Ik ben benieuwd hoe andere mensen zich er op voorbereiden. Of bepaalde dingen nog handig zijn om mee te nemen (waar je zo snel misschien niet zelf aan denkt), maar eigenlijk zijn alle tips en informatie welkom! :-D
Heb het 22 jaar geleden gedaan. Toen was ik al 5 maanden op reis in Afrika, dus niet echt getraind ofzo.

Ik neem aan dat jullie georganiseerd gaan ? Dus tips over wat mee te nemen, hebben jullie vast al. Maar inderdaad laagjes en regenkleding. En voor de top ook echte warme kleding, muts handschoenen, enzo.

Vergeet vooral niet te genieten !!! En langzaam omhoog lopen.

Welke route doen jullie ?

Mijn collega heeft hem afgelopen haar gedaan. Hij had medicijnen tegen hoogteziekte mee (weet de naam verder niet). Maar dat heeft hem echt geholpen de top te halen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen tips maar wat lijkt me dat gaaf!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het ook gedaan. Is goed te doen mits je een goede basisconditie en geen blessures hebt.

Heb je een extra acclimatisatiedag in je programma? Kan ik wel aanbevelen, verhoogt de kans dat je de eindstreep haalt. Hoogteziekte kun je nooit helemaal voorkomen, maar het helpt wel.

In onze groep van 14 hebben 12 uiteindelijk de top gehaald. Twee niet ivm hoogteziekte. Een iemand heeft alleen de 'officieuze' top gehaald.

Neem goede (grote!) bidons mee trouwens, je mag geen gewone petflessen de berg mee opnemen en anders moet je die ter plekke nog kopen. Zonde van het geld. Verder is lippenbalsem en toiletpapier handig om bij je te hebben. En blijf goed eten en drinken, als je (bijv door hoogteziekte) eigenlijk geen trek of dorst hebt. Door de hoogte verbruik je meer energie dus dat heb je echt nodig. Denk ook aan wat handige dingen die makkelijk wegeten onderweg. Gedroogde abrikozen bijvoorbeeld.

Verder is het handig van die campinglichtjes voor op je voorhoofd mee te nemen. En bedenk dat je je een paar dagen niet kunt douchen, alleen wassen. Handig dus om daarop voorbereid te zijn (washandjes, elastiektjes voor je haar ed).

Tenslotte qua kleding: veeeeeel laagjes. Vooral voor de laatste nacht dat je de toppoging gaat wagen. Ik heb het nog nooit in mijn leven zo koud gehad, en had wel 7 laagjes aan, incl thermoshirts. Dikke skijas oid is aan te bevelen. Vergeet geen goede handschoenen.

Duimen dat je de top haalt. Mij is het gelukt! Was fantastische ervaring.
Alle reacties Link kopieren
Vanuit mn werk zie ik honderden bejaarden Amerikanen altijd die kant opgaan om de Kilimanjaro te beklimmen . Ik vermoed dus dat het wel mee zal vallen.
Alle reacties Link kopieren
Ik! Geweldige ervaring.
Het is inderdaad zwaar, en echt geen hele hordes bejaarden die topfit boven komen hoor. Het stomme is dat je niet echt kunt voorbereiden. Hoogteziekte krijg je, of niet. Wij hebben wel medicatie gekregen van de huisarts die wat zou moeten helpen.
Ik had een Camelbak maar het water in het rietje bevroor, dus een bidon was wellicht handiger geweest. Ik zou een volgende keer mijn eigen slaapzak meenemen. We kregen een flodder ding zonder voering en rits, en ik heb in alle kleding geslapen die ik bij me had inclusief bivakmuts.
Veel plezier!!
Alle reacties Link kopieren
Oh en bespaar niet op goed materiaal: ga voor echte thermo kleding in plaats van die van de Hema en koop goede rugzak. Neem diarree remmers mee. En laagjes. Goede wandelschoenen.
Alle reacties Link kopieren
Goede tips! We gaan via de machame route. Volgens mij wordt die het meest gebruikt.
Heb inderdaad ook pillen gekregen 'tegen' hoogteziekte, maar deze mag je pas slikken als je symptomen krijgt.

Ik was er inderdaad al bang voor dat het heel koud zou worden, ookal zijn we hier in Nederland wel wat gewend! Alleen was ik laatst een filmpje op YouTube aan het kijken, ter voorbereiding, en zag daar een aantal mensen met korte mouwen en korte broek ongeveer naar de top wandelen, dus toen raakte ik een beetje in de war ;-)
Alle reacties Link kopieren
De extreme kou is met name tijdens de toppoging. Tijdens de toppoging loop je in het donker echt door de vrieskou. De dagen ervoor wandel je gewoon overdag en dan kan het heel wisselend zijn. Het kan zonnig en korte broeken weer zijn, maar je kunt ook zomaar opeens middenin een wolk terecht komen en dan kan het weer vrij koud zijn. Ik vond afritsbroeken heel handig om snel te kunnen switchen, ik heb het vrij snel warm tijdens het wandelen dus wilde bij zonnig weer ook wat uit kunnen doen.

Maar hou ook rekening met koud en mistig/tochtig weer. Het kan zomaar omslaan.
Alle reacties Link kopieren
Als je hoofdpijn hebt van de hoogteziekte kun je overigens ook paracetamol slikken.

En idd, neem zelf een slaapzak mee en ga niet ter plekke huren.
Alle reacties Link kopieren
Bij ons waren de nachten heel koud. Maar wij hadden dan ook bewust voor een route gekozen waar geen hutten staan, dus we lagen met -20 in een tent. Voordeel was echter dat vrijwel iedereen voor de andere routes koos en wij dus amper andere mensen tegen kwamen. Behalve dan het laatste deel van de tocht, daar komen alle routes weer samen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven