Niet-digitaal fotoboek

06-01-2019 16:23 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi,

Na een ontzettend toffe vakantie naar Nieuw Zeeland wil ik graag een mooi fotoalbum maken. Foto's van eerdere vakanties liggen ook nog te wachten, dus het wordt nogal een klusje. Nu ben ik alleen op zoek naar de manier waarop. Wat ik eigenlijk niet wil, is online bij een Albelli o.i.d. een digitaal foto-album maken, omdat ik ook altijd bonnetjes, ansichtkaarten en andere aandenkens meeneem. Deze passen daar niet in, of je moet ze achteraf inplakken en dat vind ik eigenlijk niet passend. Ik wil echter ook niet handmatig foto's inplakken in een fotoalbum en dan teksten erbij schrijven (mijn handschrift is echt té slecht), omdat ik daar niet creatief genoeg voor ben en het geduld er niet voor heb. Dan wordt het een grote zooi en ben ik toch niet tevreden achteraf.

Na een beetje Pinteresten vond ik onderstaande voorbeelden wel heel erg tof. Ik ben best handig met Adobe, dus ik zou de bladen zelf kunnen ontwerpen met sjablonen, de tekst die ik wil erbij typen en ze dan bestellen bij een drukker hier in de buurt op het papier dat ik wil. Voor het verwerken van de bonnetjes etc. heb ik daar ook al mooie, passende voorbeelden gezien.

Ik ben benieuwd hoe andere mensen hun foto-albums maken en of ze hun leuke / goede ideeën ter inspiratie willen delen?

Afbeelding
Afbeelding
kevers wijzigde dit bericht op 08-01-2019 10:52
Reden: Vraag boven foto's gezet
14.81% gewijzigd
Je kunt alle bonnetjes e.d. toch inscannen en er digitaal bij doen?
Er zijn toch zat mooie multomappen te vinden?
https://www.wonenmetlef.nl/nl/ferm-livi ... 1uEALw_wcB
https://www.bol.com/nl/p/fab-ringband-a ... 079228965/
https://www.bol.com/nl/p/pip-studio-rin ... oductImage
Alle reacties Link kopieren
het enige wat ik denk is 'wat een tyfus werk voor een vakantieherinnering waar je waarschijnlijk toch bijna nooit naar kijkt'

je bent niet creatief genoeg om foto's handmatig in te plakken, maar dan wel creatief genoeg om zo'n album te ontwerpen?
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
06-01-2019 16:29
Je kunt alle bonnetjes e.d. toch inscannen en er digitaal bij doen?
Ja precies, zo heb ik het een aantal keer gedaan. Leuk effect hoor. Je kan eventueel ook piepkleine treinkaartjes nog iets opblazen. En als een bonnetje ook op de achterkant leuk is, maak je twee scans.

En dan kan het gewoon met Albelli of zo'n app van Kruidvat of Hema of wie het dan ook allemaal aanbiedt.
Kies wel meteen de goede maat, ik heb wel eens per ongeluk een boek gemaakt en toen bleek het eigenlijk veel kleiner te zijn dan ik had verwacht, ik had niet zo goed naar de centimeters gekeken.

Ook leuk dat je er twee van kan laten afdrukken, mocht je niet samenwonen met je reisgenoot.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
chocolol schreef:
06-01-2019 18:37
het enige wat ik denk is 'wat een tyfus werk voor een vakantieherinnering waar je waarschijnlijk toch bijna nooit naar kijkt'
Het is inderdaad een tyfuswerk, vooral het sorteren welke foto's wel en welke niet, en ze allemaal netjes en leuk in dat album krijgen zonder dat het propperig wordt of 200 pagina's worden, en er teksten bij plaatsen...
maar ik heb elk album dat ik gemaakt heb al zeker 20x weer eens bekeken, en sommige andere mensen vinden het ook leuk, die zien het dan staan en vragen zelf of ze mogen kijken.

Ik heb het al een aantal jaar niet meer gedaan omdat ik nu zo vaak op korte tripjes ga, 3 dagen hier, 5 dagen daar, 10 dagen daar, weer een weekend enzovoorts... dat is niet meer bij te houden met boeken maken. Maar heb wel online een blog met de wat langere trips en ook die neem ik nog regelmatig eens door, stukjes... herinneringen ophalen. (En er staan allerlei tips in voor anderen die ook daarheen willen, bijvoorbeeld hotels, restaurants, bezienswaardigheden die niet direct voor de hand liggen, dingen die handig zijn om te weten zoals dat je in IJsland eerst zonder zwemkleding moet douchen voordat je het zwembad in mag.)
En dan ben ik echt blij dat ik die moeite heb genomen, ik vind het zelf leuk om terug te lezen en foto's te zien, was dan eigenlijk al best veel vergeten.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Ik doe het zoals in het voorbeeld maar dan analoog. Ik fotografeer ook nog analoog. En net als mijn opa uit 1916 deed, schrijf ik de teksten er met een typemachine bij en de koppen met een lettertang. Ik vond dat altijd wel mooi. Ik voeg ook nog tekeningen en aquarels toe. De mappen die ik gebruik heb ik eens bij de Hema gekocht. Het zijn met linnen bekleden mappen en ze stonden in de uitverkoophoek voor €1 per stuk. Ik heb ze gelijk voor de rest van mijn leven gekocht. Dan matchen ze. De titels op de kaft breng ik aan met wrijfletters.

Ik lees dat je het niet analoog wil doen maar misschien heb je er wat aan :idee:
Alle reacties Link kopieren
Ik scan dingen in die ik perse wil bewaren. Ik maak altijd een album. Gewoon albellk. Hema. Waar maar aanbieding is.

Verder heb ik Polarsteps. Dat
verslag laat ik ook in boekvorm afdrukken
Alle reacties Link kopieren
Overigens maak ik een jaarboek waarin dus mijn korte tripjes jn staan of uitjes. Mijn langere reizen gaan in apart boek. Ik probeer per dag maximaal 10 foto’s tw selecteren. Ik maak gerust 1000+ foto’s. Die gaan uiteraard niet allemaal in een boek.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor alle reacties! Ik vind het zeker de moeite waard want net als Patsy Stone kijk ik graag terug in de albums. Ik heb al van verschillende jaren, zonder grote reizen of gebeurtenissen, een jaaralbum gemaakt via Albelli. Ik mis er alleen een beetje het persoonlijke gevoel bij dat ik wel altijd krijg van de foto-albums van mijn ouders van vroeger.

Zij deden het inderdaad zoals Glittercupcake: analoge foto's en verslagen op de typemachine erbij. Zoiets wilde ik ook maken, maar ik kan dat gewoon niet (en ik vind het nu zonde dat alle foto's eruit vallen als je ze bekijkt). Met handenarbeid etc. vroeger kreeg ik bij wijzen van altijd een 10 voor het idee en een 1 voor de uitvoering. Op de computer ben ik veel handiger, vandaar dat ik het op die manier wilde doen.

Glittercupcake: klinkt inderdaad heel tof! En slim idee dat je meteen hebt ingeslagen. Ik heb nu een mooie 'klapper' gevonden op Etsy van gerecycled leer in allerlei verschillende kleuren. Nu een proefstaaltje van alle kleuren die ze hebben aangevraagd. Mocht dat bevallen koop ik één klapper en mocht mijn idee dan goed tot uitvoering te brengen zijn, dan koop ik misschien ook wel meerdere in. Niets zo veranderlijk als de aanbieders op Etsy!

Nog meer mensen creatieve ideeën?
Alle reacties Link kopieren
Ik zag onlangs iemand die een grote fotolijst had gekocht. Daar zaten alle kaartjes en platte souvenirs op een leuke manier in. Zo kijk je er nog jaren naar.

Een megadik en zwaar fotoboek is erg veel werk en onhandig log ding. Je neemt het ook niet snel mee om elders te laten zien
Alle reacties Link kopieren
Ik geloof dat ik toch niet zo goed begrijp wat jouw 'idee' dan is als je het niet via Albelli of Hema wilt doen.
En de voorbeelden uit je openingstopic met maar 1 of 2 foto's per pagina en dan ook nog hele pagina's gevuld met 'niks' / een zinnetje... ik wens je veel succes om het dan te beperken tot minder dan 100 pagina's! :-) Dat wordt een waar selectieslagveld, "kill your darlings".
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
evelien2010 schreef:
08-01-2019 13:09
Een megadik en zwaar fotoboek is erg veel werk en onhandig log ding. Je neemt het ook niet snel mee om elders te laten zien
Sowieso willen mensen echt niet zo graag jouw fotoboek zien als jij zelf denkt.
Ik had een keer een reis van 12 maanden gemaakt. Ik heb daarvan 3 fotoboeken, maar daarnaast ook een soort samenvatting gemaakt: 12 maanden in 100 foto's in een apart boek. Zelfs dat vonden de meeste mensen al te veel en bladerden ze snel doorheen om er vanaf te zijn.
Zo tof als jij jouw reis vond, en al die herinneringen... dat boeit een ander allemaal niet zo hoor. Al helemaal omdat mensen tegenwoordig via internet ook worden platgegooid met andermans vakantie-ervaringen en paradijselijke foto's. Wees eens eerlijk: als een vriendin van jou op reis is geweest, zou jij dan ook haar fotoboek helemaal willen bekijken? Of toch stiekem handiger om op Facebook wat te zien en snel voorbij te kunnen scrollen?

Heel soms willen mensen wel mijn fotoboeken zien, bijvoorbeeld een nieuwe liefde, of iemand die op reis wil naar een land waar ik ben geweest. Maar het zijn er maar weinig die echt interesse hebben. Dus je moet het volgens mij vooral voor jezelf maken. En dan is een dik boek helemaal niet erg.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
Haha nee ik heb moeite met het uitleggen merk ik aan jullie reacties. Ben ook gewoon vooral benieuwd of er mensen zijn die iets anders doen dan het digitale fotoboek van Albelli / Kruidvat / Hema etc. en wat ze dan doen. Op zoek naar inspiratie etc.

Mijn idee is dus om het boek te ontwerpen in Lightroom en dat te laten drukken bij de lokale drukker en dat mooi te binden in een map / klapper etc.

Overigens maak ik het fotoboek voor mezelf en man, eventueel (groot)ouders die het wel heel graag willen zien, maar zeker niet voor anderen :). En dan maakt het ook niet uit hoe groot het boek wordt, als je er zelf maar doorheen wilt bladeren.
Alle reacties Link kopieren
Via Fotofabriek kun je ook losse fotobladen laten drukken voor in een standaard ringband: https://www.fotofabriek.nl/producten/ov ... product=19
Mooie multomap erbij: https://www.fotofabriek.nl/producten/ov ... a4-staand/
En dan alle losse knipsels erbij plakken op losse bladen, net zoals dat pinterest voorbeeld.
Alle reacties Link kopieren
masatu schreef:
09-01-2019 14:16
Via Fotofabriek kun je ook losse fotobladen laten drukken voor in een standaard ringband: https://www.fotofabriek.nl/producten/ov ... product=19
Mooie multomap erbij: https://www.fotofabriek.nl/producten/ov ... a4-staand/
En dan alle losse knipsels erbij plakken op losse bladen, net zoals dat pinterest voorbeeld.
Ja ! dat zag ik laatste bij een vriendin met haar babyboek.. was erg leuk om te zien en je kon er daarom van alles bijplakken . WAs erg leuk. wel prijzig maar ach
Alle reacties Link kopieren
Losse dingen zoals tickets en entreekaartjes en frutsels erbij plakken heeft wel wat, maar wordt al gauw heel rommelig, smoezelig. Zelf vind ik dat niet erg hoor.

Maar bij dat Pinterest-voorbeeld zie ik bijvoorbeeld geen treinticket of ander meegenomen souvenirtje. En dat ziet er zo strak uit omdat het juist heel 'leeg' en minimalistisch is. (Zoals ik al zei, succes met selecteren als je maar zo weinig foto's per pagina wilt gebruiken ;-) ). De enige 'knipsels' die ik zie zijn weer allemaal in één stijl. Dat lukt je niet met bonnetjes en tickets.

In geprinte albums van Hema / Kruidvat / Albelli heb ik dan de frutsels gescand en digitaal verwerkt tussen de foto's en dat wordt dan toch op de een of andere manier 'strakker' en mooier dan fysiek erbij plakken (oldschool). Soms bijvoorbeeld 3 tickets / bonnetjes onder elkaar die ik allemaal even breed heb gemaakt, terwijl ze dat in werkelijkheid niet waren.
Ik geloof dat ik in één zo'n geprint album wel in de achterkaft alle echte tickets bij elkaar heb geplakt.

Dat van losse bladen printen en in een mooie multomap doen kan ik me dan nog voorstellen. Maar dan zou ik het denk ik nog steeds met ingescande tickets doen voor een wat strakker effect.
patsy--stone wijzigde dit bericht op 09-01-2019 14:42
6.23% gewijzigd
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
Nog zomaar een losse tip: digitaal kan je ook makkelijk plattegrondjes erbij doen, bijvoorbeeld van het hele land en dan de route erin tekenen die jij hebt gemaakt, of misschien ook een bijzondere plattegrond van een stad aan zee of met rare stratenindeling, als je dat leuk vindt.

In een boek heb ik ook steeds weer een klein plattegrondje van het hele land met een rode stip op de kaart waar de volgende foto's genomen zijn.

En ergens tussendoor ook een scan van mijn paspoort vol stempels van die landen.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
patsy--stone schreef:
09-01-2019 14:34
Losse dingen zoals tickets en entreekaartjes en frutsels erbij plakken heeft wel wat, maar wordt al gauw heel rommelig, smoezelig. Zelf vind ik dat niet erg hoor.

Maar bij dat Pinterest-voorbeeld zie ik bijvoorbeeld geen treinticket of ander meegenomen souvenirtje. En dat ziet er zo strak uit omdat het juist heel 'leeg' en minimalistisch is. (Zoals ik al zei, succes met selecteren als je maar zo weinig foto's per pagina wilt gebruiken ;-) ). De enige 'knipsels' die ik zie zijn weer allemaal in één stijl. Dat lukt je niet met bonnetjes en tickets.

In geprinte albums van Hema / Kruidvat / Albelli heb ik dan de frutsels gescand en digitaal verwerkt tussen de foto's en dat wordt dan toch op de een of andere manier 'strakker' en mooier dan fysiek erbij plakken (oldschool). Soms bijvoorbeeld 3 tickets / bonnetjes onder elkaar die ik allemaal even breed heb gemaakt, terwijl ze dat in werkelijkheid niet waren.
Ik geloof dat ik in één zo'n geprint album wel in de achterkaft alle echte tickets bij elkaar heb geplakt.

Dat van losse bladen printen en in een mooie multomap doen kan ik me dan nog voorstellen. Maar dan zou ik het denk ik nog steeds met ingescande tickets doen voor een wat strakker effect.
Dit!

Ik maak ook regelmatig verzamelingen: een hele pagina met foto's van verschillende deursloten, stoeptegels, bloembakken, raamluikjes, bloemen, maar - in voorkomende gevallen - ook van ingescande bonnetjes: tolkaartjes, menukaartjes of wat dan ook. Juist als je e.e.a. in een digitaal album plaatst kun je er een mooi, strak en rustig geheel van maken omdat je de afmetingen op elkaar kunt afstemmen.
Mijn vroegere foto-albums met ingeplakte bonnetjes zijn toch een erg rommelig geheel, bonnetjes kreuken, vergelen, vallen eruit .....
Juist in een digitaal album blijft alles zoals het is.

En het grootste voordeel: het neemt weinig ruimte in. In mijn boekenkast staat een forse rij met dikke zware foto-albums uit het analoge tijdperk met ingeplakte foto's, terwijl de (digitale) albums van de laatste 12 jaar slechts een klein beetje ruimte innemen en veel meer foto's bevatten.
Alle reacties Link kopieren
Joyce48 schreef:
09-01-2019 15:25
Dit!

Ik maak ook regelmatig verzamelingen: een hele pagina met foto's van verschillende deursloten, stoeptegels, bloembakken, raamluikjes, bloemen, maar - in voorkomende gevallen - ook van ingescande bonnetjes: tolkaartjes, menukaartjes of wat dan ook. Juist als je e.e.a. in een digitaal album plaatst kun je er een mooi, strak en rustig geheel van maken omdat je de afmetingen op elkaar kunt afstemmen.
Mijn vroegere foto-albums met ingeplakte bonnetjes zijn toch een erg rommelig geheel, bonnetjes kreuken, vergelen, vallen eruit .....
Juist in een digitaal album blijft alles zoals het is.

En het grootste voordeel: het neemt weinig ruimte in. In mijn boekenkast staat een forse rij met dikke zware foto-albums uit het analoge tijdperk met ingeplakte foto's, terwijl de (digitale) albums van de laatste 12 jaar slechts een klein beetje ruimte innemen en veel meer foto's bevatten.
Ja helemaal mee eens! In mijn digitaal geprinte albums zitten veel meer foto's terwijl die maar een centimeter dik per stuk zijn. Dunner papier, handigere rugbinding. De albums met analoge foto's hebben veel dikkere kartonnen bladden en van die tussenbladen, en zijn wel 15 cm dik ofzo. En van de ingeplakte bonnetjes vergeelt het plakband of komt de lijm er doorheen. En als je beide kanten van een ticket of mooi kleurig geldbiljet wilt laten zien dan moet het wel met plakband. Rommelig.
Digitaal hoef je dat geldbiljet of je paspoort alleen te scannen, meerdere kanten / pagina's, en daarna kan je het geld alsnog uitgeven en je paspoort weer gebruiken.

En leuk, dat doe ik ook wel eens, een reeks van allemaal deurkloppers, of mooie oude deuren, of allemaal superlange schaduwen van boven gezien, door een lage zon. Of twee pagina's naast elkaar met heel blauwe foto's allemaal bij zee, of twee pagina's alleen maar dieren (safari).

Soms ook scans van leuke bladzijden uit reisgidsjes / toeristenfoldertjes, bijvoorbeeld IJslandse woorden en feitjes over de inwoners, verkleinen of vergroten tot gewenst formaat en je kan voor- en achterkant van een bladzijde plaatsen.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
Ligt het aan mij of zijn de voorbeelden hierboven ook gewoon digitaal?
Volgens mij zit daar niks fysiek ingeplakt.

TO, heb je al eens naar scrapbooking gekeken?
Alle reacties Link kopieren
Even een tvp zodat ik later bij kan lezen. Worstel met hetzelfde probleem.
I have neither the time nor the crayons to explain this to you.
Alle reacties Link kopieren
Ik scrap nog op de ouderwetse manier. Dat moet je zien als hobby want ik ben soms wel een middag met 1 bladzijde bezig. Ik plak de foto's in een album van 12 inch. Met mooi achtergrond papier, zelf gefabriceerde tags, banners, letters e.d. Met sjablonen, paperpiecings, de hele zooi. Het is een periode heel erg in geweest, maar tegenwoordig grijpt iedereen naar de digitale boeken.
"Boring conversation anyway"
Alle reacties Link kopieren
De eerste les moet je voor de vakantie al ter harte nemen. Namelijk niet te veel foto’s maken. Maak alleen een foto van iets dat je écht de moeite waard vindt. Maak geen duizenden Gb’s die je vervolgens moet uitzoeken. Die gewoon alsof je een rolletje van 36 opnames hebt en geen 30Gb chip.

Voor een ouderwets album laat je gewoon de beste foto’s los afdrukken en die kun je met de originele bonnetjes, kaartjes e.d. inplakken.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven