New york

07-01-2019 13:37 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zoals er al topics zijn over Thailand en Maleisië , is het misschien leuk om een topic over New York te starten.

Ik merk dat er heeeel veel info is. Er is een compleet Amerika forum maar er is geen doorkomen aan. En vooral recente info is soms lastig.

Wie heeft er zin om mee te schrijven en hun tips te delen ? Ik ga zelf in juni en zal hier delen wat ik vind etc.

Vertel waar je gelogeerd hebt.
Je leukste restaurantjes. De inside tips voor goedkope / gratis activiteiten. Kortingscodes voor de Sight seeing passes, Groupons etc etc
poldervrouw wijzigde dit bericht op 07-01-2019 13:42
18.95% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik trap af:

Leuke website

www.newyork.nl. Er is ook een gratis app bij. Die bevat oa offline kaarten.
Koop op tijd tickets voor de Crown access van het statue of liberty. Er worden niet veel tickets verkocht en ze zijn vaak weken/maanden van te voren uitverkocht. En stel je vooral niet teveel voor van het vrijheidsbeeld (en de crown access) want dan valt het enorm tegen.
Alle reacties Link kopieren
aidem schreef:
07-01-2019 13:46
Koop op tijd tickets voor de Crown access van het statue of liberty. Er worden niet veel tickets verkocht en ze zijn vaak weken/maanden van te voren uitverkocht. En stel je vooral niet teveel voor van het vrijheidsbeeld (en de crown access) want dan valt het enorm tegen.
Dus een boottocht er langs is leuk zat ?

Is het museum op Ellis Island nog de moeite ?
poldervrouw schreef:
07-01-2019 13:49
Dus een boottocht er langs is leuk zat ?

Is het museum op Ellis Island nog de moeite ?
Ik zou het beeld zeker wel bezoeken, dat hoort toch wel bij een bezoekje aan NY. Maar dan wel met de crown access erbij, anders mag je alleen op de pedestal staan en niet naar het topje.

Ellis Island vond ik niet zo heel boeiend.
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn in 2016 8 dagen op huwelijksreis geweest naar New York. Jong stel, net klaar met school, dus we hebben het redelijk budgetvriendelijk aangepakt. We hebben in een erg leuke airbnb overnacht en een goede deal gevonden voor een directe vlucht. Op tijd een vlucht boeken (of echt last minute) scheelt vaak hoop geld.

Ik denk dat de Staten Island Ferry de beste gratis tip van New York is. Je kan vanaf de boot het vrijheidsbeeld erg goed zien en je kan meteen via de Brooklyn Bridge terug lopen (nog een gratis activiteit!). Wij hebben voor de Top of the rock gekozen, in plaats van The empire statebuilding. Je hebt dan zowel een prachtig uitzicht over central park als over The empire state building zelf (die zie je niet als je er zelf op staat). Central park is natuurlijk waanzinnig om te bezoeken en kost ook helemaal niks om doorheen te lopen.

Het lekkerste wat wij hebben gegeten is verschillende smaken cheesecake bij 'Eileen's special cheesecake'. Staat overal op nummer 1 en is ook echt de moeite waard! Echte 'mac and cheese' is zeker ook iets wat je moet proberen, erg lekker!
Alle reacties Link kopieren
Leuk ik schrijf/lees graag mee! Ik ga in mei 5 dagen naar NY met man en 2 kinderen. Ik ben zelf een jaar of 12-13 geleden al eens naar NY geweest en mijn man komt er geregeld voor zijn werk dus we weten ongeveer wel wat we willen en kunnen verwachten, maar extra tips zijn altijd welkom!
Alle reacties Link kopieren
Het is voor ons alweer even geleden, was in 2010 nl.
Wij sliepen in The modern in west 55th streeft, dat was qua locatie en prijs toen top. Heb gezien dat het inmiddels gerenoveerd is en een stuk duurder.

Wij hebben vrij veel lopend gedaan , oa met wat wandelingen uit het 100%boekje die ik aan elkaar geplakt had zodat het een beetje logisch werd.

Wat ik oa heel leuk vond was:
Naar Brooklyn en terug lopen over de brug
Fietsen , op zondag, in Central Park
De high line, Meatpacking district.
Top of the rock, zijn 1 keer naar boven geweest.
Wij hadden met NY taxi een middag hop on hop off op de taxi boot. Weet niet of het nog is maar dat was echt heel fijn om aan het einde van de week te doen. Zijn een hele ronde blijven zitten eerst en toen bij een paar stops van de boot afgegaan.

Eten weet ik zo niet meer allemaal in elk geval ontbijt bij Applejack diner want dat was om de hoek en hebben een keer bij Applebees gegeten. Wat tegenviel in elk geval was het ontbijtbuffet bij sBarro.
Voor lunch kochten we her en der broodjes of gevulde wraps en een salade ofzo.
Ik ga in juni en ben twintig jaar terug een keer geweest dus geen actuele tips. Lees graag mee!
Alle reacties Link kopieren
@dolfje die boekje 100% lees ik vaker. Dat is nu Time to MoMo geworden. Daar staan idd leuke wandelingen in!

Wij hebben als hotel Martinique (tegenover Empire state building). Was voorheen Radison maar is nu van Hilton.

@Oliveviva Staten Island Ferry staat genoteerd!
Wij hebben niet echt een budget vriendelijk reis, maar dat was ook niet perse de opzet.
Alle reacties Link kopieren
Toch grappig dat veel mensen de Staten Island ferry zo leuk vinden. Daar vond ik echt helemaal niks aan, je vaart naar de overkant en ergens in de verte zie je dan toevallig ook nog het vrijheidsbeeld liggen. Als je een camera hebt die heel ver kan inzoomen heb je er nog iets aan... Dat vond ik echt een tegenvaller en zonde van m'n tijd. Nu staat er dus een echt bezoek op de planning. Maar het wordt erg vaak genoemd als aanrader dus het zal wel aan mij liggen. En gelukkig vind niet iedereen hetzelfde de moeite waard!

Ik heb het even opgezocht, ik was er in maart 2006 dus dat is ook al weer even geleden. Het leukste toen vond ik de fietstocht die we hedden gemaakt met Bike the Big Apple. Eerst door Central Park en toen Harlem in, het was zondag, dus ook langs wat gospel kerkjes, was echt heel leuk.

We hadden toen ook een erg leuke Big Apple Greeter. Een gratis vrijwilliger die je de stad laat zien op z'n Newyorks.

Budget eten kun je prima beneden in de food court van Grand Central Terminal. Bij ons staat Katz's Deli op het wensenlijstje. De kinderen willen daar graag een keer patrami eten.
Alle reacties Link kopieren
vooralsnog hebben wij op de planning staan

Empire State building
Top of the rock
9/11 (even zien wat we daar exact willen zien)
Statue of liberty/Crown
Best of NY cruise
Fietsen Central Park
Hop on hop
Brooklyn Bridge
shoppen
misschien musical..

verder ben ik nog niet..
Ik vond het Guggenheim en daarna central Park ook erg leuk toentertijd.
Verder zitten wij waarschijnlijk in Brooklyn omdat dat nu het leukst schijnt te zijn.
Verder shoppen, alleen schijnt fao Schwartz er niet meer te zijn, erg jammer.
Alle reacties Link kopieren
Qua musea ben ik nog niet helemaal uit. MoMa is niet mijn ding iig (ben niet van moderne kunst). En mijn reisgenoot heeft sowieso niets met musea. Misschien Nat. hist. museum.. geen idee nog.. Ik ben nu aan het lezen over van alles..en ik schrijf van alles op. Ik struin internet af, fora, reisblogs etc.. Maar aangezien het eerste keer is zal het wel bij de standaard dingen blijven ;-)
Alle reacties Link kopieren
Wij waren er afgelopen zomer. Een wandeling over the highline vond ik erg leuk.
En als ik nu weer zou gaan, zou ik een hotel boeken dat wat minder centraal ligt. We zaten nu (nogal naïef geweest met boeken) vlakbij Times Square en daar had ik achteraf spijt van. Ik ben niet dorps, maar ik was totaal overprikkeld door 24h per dag sirenes, auto’s, hordes toeristen, daklozen, etc. en geen plek om even uit te blazen. Ik denk dat Greenwich village of zelfs Brooklyn in dat opzicht veel fijner zijn om te verblijven en alles is toch heel makkelijk bereikbaar.
manamana...tutuutududu
Alle reacties Link kopieren
Bij 9/11 zeker het museum bezoeken, dat is zo indrukwekkend!

Highline is inderdaad leuk.

Ik vind die Staten Ferry dus ook helemaal niets. Boek gewoon een boottocht naar het Vrijheidsbeeld in combinatie met Ellis Island (wat ik dus wel heel interessant vond, echt een stukje geschiedenis over de immigranten in de US). Kost je $18 geloof ik.
Alle reacties Link kopieren
9/11 museum vonden wij inderdaad ook super indrukwekkend, trek daar ook genoeg tijd voor uit! Wij hebben daarna ook gegeten in een tentje in de buurt en daar hingen ook allerlei foto's van 'toen'.

Wij vonden het ook heerlijk om lekker op een bankje te zitten in dat park naast het ferry-station (ik weet even de naam niet).

De Staten Ferry zelf vonden wij ook niet boeiend, maar ik vind dat het er wel bij hoort. Ellis Island hebben wij de eerste keer overgeslagen, maar wellicht doen we dat nog een andere keer als we terug zijn.

Verder sluit ik mij aan bij alle andere typische toeristen dingen, haha.

Qua hotel zaten wij op Long Island / Queens en ik vond het prima! Het is wel een stukje met de metro, maar verder lekker rustig :)
Alle reacties Link kopieren
Op groupon staat trouwens een aanbieding voor de New York Explorer Pass. Maar als ik vergelijk lijkt het bijna niks te verschillen met de normale aanbiedingen die er altijd wel zijn. Maar wie weet heeft iemand er wel wat aan.
Alle reacties Link kopieren
Chrissiefur schreef:
08-01-2019 21:39
Op groupon staat trouwens een aanbieding voor de New York Explorer Pass. Maar als ik vergelijk lijkt het bijna niks te verschillen met de normale aanbiedingen die er altijd wel zijn. Maar wie weet heeft iemand er wel wat aan.
ik zag het ook op de VS versie van Groupon. Hoe gaat dat in zijn werk ? Kan je dat gewoon bestellen ?
Alle reacties Link kopieren
Geen idee, nog nooit gedaan. Scheelt dat weer met de Nederlandse aanbieding?
Alle reacties Link kopieren
En ik wil eigenlijk liever de sightseeing pas, omdat daar alle dagen hop on hop off bus is inbegrepen, dat lijkt me zo makkelijk om af en toe een stukje te doen als je geen zin hebt om te lopen. Maar misschien doe je het rondje 1 keer en ben je er dan ook wel weer klaar mee.
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn in mei vorig jaar geweest met de kinderen (toen 12, 10 en 7). Dus een redelijk kindvriendelijk programma. Geen NY City Pass of andere kaart. Een van de kaarten had wel alle dingen die we wilden, maar kocht je een aantal activiteiten voor een beperkt aantal dagen. En wilden we de mogelijkheid houden om het programma om te kunnen gooien zonder het gevoel te hebben dat we dingen zouden moeten. Qua planning hadden we vooral wijken waar we naartoe gingen, en daar vervolgens alles deden wat we op het lijstje hadden staan. En 's avonds weer terug naar het appartement dat we via airbnb hadden.

Van tevoren hadden we tickets voor het vrijheidsbeeld met Crown access. Hou er rekening mee dat je maximaal 4 tickets per creditcard kunt boeken. Wij waren met 5, en hebben er dus een 2e creditcard voor aangeschaft. Crown stukje is erg klein. Voordeel is wel dat je zo door kunt lopen bij alle controles. Museum van het vrijheidsbeeld is wel interessant.
Vervolgens door naar Ellis Island, dat vond ik wel indrukwekkend. Achteraf gezien hebben we er onvoldoende tijd voor gehad, ook omdat we relatief laat bij het vrijheidsbeeld waren en we niet de laatste boot terug wilden missen...

Musical op Broadway: we zijn naar Aladdin geweest. Erg indrukwekkend. Ik vond het zeker de moeite waard, hoewel tickets voor dergelijke shows best prijzig zijn. Maar goed, ik hou sowieso wel van musicals.

9/11 Memorial: we zijn alleen bij het park geweest, niet bij het museum. Bewust niet, omdat me dat té heftig leek voor de kinderen. Ik vond het monument al ontzettend indrukwekkend.

American museum of Natural History. Leuk, maar vooral om er geweest te zijn. Als museum heb ik mooiere musea gezien.
MoMa: geldt eigenlijk hetzelfde voor. Hoewel ik het wel bijzonder vond om een echte Van Gogh te zien, en Monet, en alle andere grote namen.

Central Park: lekker relaxed om doorheen te wandelen. Voor als je een ontspanmoment wilt.

Lekkere, typisch Amerikaanse lunch: Tom's Diner. Van het liedje van Suzanne Vega. Om de hoek zit een mooie episcopale kathedraal, ben de naam even kwijt. Je kunt het combineren met een wandeling door Harlem.

Leuk om te doen (hebben we niet in NYC gedaan maar in Toronto): naar een honkbalwedstrijd. Even kijken wanneer de wedstrijden van de Yankees of de Mets zijn, vooral de sfeer is geweldig.

In Brooklyn: wandelen door DUMBO, te combineren met de Brooklyn Bridge. Is een behoorlijk opkomend gebied met kleine eettentjes en een mooi uitzicht op de skyline van Manhattan.

Top of the Rock: het uitzicht is fantastisch, vooral met helder weer kun je ver kijken. Prijs/tijd/kwaliteit verhouding: het is achterlijk duur.

Ik vond met name de reis an sich heel gaaf en een echte belevenis. NYC kende ik vooral van de tv en films, en nu zie je alles zelf. Dat is mijn overall gevoel: ik als 'meisje uit de polder' in the 'big city' ;-)
Alle reacties Link kopieren
Ik ben de afgelopen jaren twee keer in New York geweest.
We verbleven beide keren in het ROW NYC hotel, super dichtbij Times Square. Behalve Central Park vonden wij ook Bryant Park erg leuk om te zitten, het ligt naast de New York Public Library (ook leuk om even binnen te kijken!).
Wij zijn zowel bovenop Empire State Building als Top of the Rock geweest, beide geweldig uitzicht (houd rekening met lange wachtrijen vanwege security checks).
Op Broadway zagen wij de musical Jersey Boys, kaartjes gekocht op de dag zelf, als je kaartjes met korting wilt hebben voor musicals moet je 's middags op tijd in de rij gaan staan bij de ticketboxen.

New York is hoe dan ook een hele beleving. Je kent het van films, tv, en als je er bent, voelt het allemaal bekend. Enjoy!
FAO Schwarz is weer open.

Natural history museum, central parc, the boat house. Dylans candy bar

Op het viva forum zijn ook al veel new york topics te vinden, waar het meeste al in staat.
Alle reacties Link kopieren
Chrissiefur schreef:
09-01-2019 10:11
En ik wil eigenlijk liever de sightseeing pas, omdat daar alle dagen hop on hop off bus is inbegrepen, dat lijkt me zo makkelijk om af en toe een stukje te doen als je geen zin hebt om te lopen. Maar misschien doe je het rondje 1 keer en ben je er dan ook wel weer klaar mee.
ik lees her en der dat die bussen best irritant zijn. Er zijn meerdere bedrijven die het aanbieden, ze zitten altijd vol en het duurt een eeuwigheid om van a naar b te komen. Bij de NY pass zit er 1 dag in. Ik denk dat dat wel genoeg is. Verder denk ik om gewoon alles wat ik wil zien in Google Maps zet en dat een logisch geheel er van maak. Dus alles beetje groeperen. We hebben 7 dagen (1e dag is reisdag, laatste dag is half , dus 5 volle dagen).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven