Zuid-Afrika - Kaapstad

10-01-2019 10:37 16 berichten
Goedemorgen :)

Mijn vriend en ik hebben ervoor gekozen om binnenkort naar Zuid-Afrika te gaan en ik heb onze reisroute al aardig uitgestippeld, en deze is best krap aangezien we maar iets meer als twee weken hebben.

De laatste twee nachten verblijven we in Kaapstad, en ik twijfel heel erg over de overnachtingen. Ik las dat Gardens een leuke wijk is om te verblijven, maar de accomodaties aan de kust, Houts Bay bijvoorbeeld, lijken me ook wel wat. Ik twijfel nu over waar te verblijven, of in beide wijken één nacht?

We verblijven hiervoor twee nachten in Stellenbosch en daarbij twijfel ik ook; in of nabij het centrum of er wat verder vanaf in een wijngaard/farm?

Verder zijn alle overnachtingen geboekt, behalve 1 nacht rond Plettenberg.
De route wordt (in grote lijnen); Johannesburg, Panoramaroute, Kruger, St. Lucia - Port Elizabeth, Stellenbosch, Kaapstad.

Verder zijn alle tips over Zuid-Afrika natuurlijk welkom!!

:bye:
Alle reacties Link kopieren
Houtbay ! Centrum van Kaapstad is niks bijzonders. Van houtbaai kun je alle kanten op. Je zit meteen aan de mooiste autoroute ter wereld, Champmans peak drive. Noordhoek in de buurt. Je kunt zo naar Cape point , eigenlijk alles wel in de buurt. Houtbaai is leuk.
Alle reacties Link kopieren
Zelfde geldt eigen voor Stellenbosch. Ik zou buiten het centrum gaan zitten. Zulke mooie B&bs daar. En met de auto zit je zo overal.
Bedankt voor de tips!

Heb je in Houtbay ook restaurants/terrasjes? In verband met een drankje doen 's avonds is het fijn als we niet meer de auto in hoeven. Voor korte afstanden is een Uber natuurlijk wel een optie, maar wandelen is ook wel fijn.
Alle reacties Link kopieren
Wij verbleven in Kaapstad bij Seapoint aan de boulevard. Super mooie omgeving met leuke restaurantjes (in de straat parallel aan de boulevard) en ook niet ver van Waterfront (shoppingmall, foodhall enz).

Wij hadden ook maar 2 dagen in Kaapstad, dat was voor mij echt te weinig. Op dag 1 zijn we de Tafelberg op gehiked, op dat 2 zijn we met de hop-on-hop-off rond gegaan (was super goedkoop en je ziet ook een heel stuk van de omgeving).

Wij zijn de Tafelberg opgegaan op een moment dat de top in de wolken was. Het ging ons meer om de hike dan om het uitzicht (dat ook al prachtig is vanaf het station van de kabelbaan) met als voordeel, doordat het niet zo druk was, kon ik gewoon met de kabelbaan naar beneden. Houdt er namelijk rekening mee dat de hike echt wel lastig is (grote stappen vaak) en naar beneden is moeilijker dan naar boven. Op een mooie dag is het veel drukker zowel op het pas als de top en dan sta rustig 1,5 uur te wachten om naar beneden (of naar boven) te gaan.

In Stellenbosch hebben we een rondleiding + wijn/kaasproeverij gedaan bij Anura.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
In Kaapstad zou ik op V&A Waterfront overnachten. Wij hadden daar 'n tot hotel omgebouwde gevangenis. Is verder een fijne plek waar je veilig rond kunt lopen.
@dianaf, bedankt voor de tips! Weet je nog waar je bent geweest in Seapoint?
Ik heb inderdaad ook de indruk dat twee dagen te kort is, maar dan moeten we ergens anders op inleveren en dat wil ik ook niet. We hebben ongeveer 3 volle dagen want we vliegen pas heel laat terug vanuit Kaapstad. En waar verbleef je in Stellenbosch? Ben je daar 1 nacht geweest of helemaal niet overnacht?

@redbulletje, weet je nog hoe het hotel heet? Dan kan ik even een kijkje nemen.
Yep, heb de website al gevonden voor je:
https://www.marriott.com/hotels/travel/ ... ba596febe2
Alle reacties Link kopieren
We verbleven in Kaapstad in het Premier Hotel. We waren met een groepsreis, dus dat is sowieso iets anders. In Stellenbosch hebben we niet overnacht. Wel in Oudshoorn, het hart van de Struisvogelfokkerij.

Wij zijn 2,5 week geweest (3,5 week minus verblijf Swaziland en Lesotho) en eigenlijk vond ik dat ook nog vrij kort.
Waar ga je voor naar St. Lucia / Port Elizabeth? In St. Lucia kon je een excursie doen op een rivier met krokodillen en nijlpaarden, maar verder was er bar weinig interessants in het stadje te doen. Maar in oa in het Kruger hadden wij veel nijlpaarden en krokodillen gezien, dus voor mij was er geen toegevoegde waarde. Post Elizabeth is interessant in het walvisseizoen, maar als je voor de walvissen gaat dan kun je beter naar Hermanus gaan. Bij de migratie zwemmen de walvissen namelijk langs de baai van Post elizabeth, dus de kans dat je ze treft is gewoon veel kleiner dan bij Hermanus.

O ja, een tip voor Souverniers, wacht daar niet mee tot je in Kaapstad bent. In het begin van de reis (vergelijkbare route) kwamen wij veel mooiere dingen tegen en tegen een veel betere prijs.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Wij zaten midden in Capetown in een appartement op Queen Victoria street aan een park, vlakbij Kloofstreet. Was erg goed, hoorde bij the Backpack hostel en gehuurd via Booking. Ook een x in upper Kloofstreet gezeten via Airb&b, ook erg goed.
Houtbay zou ik te ver weg vinden om te zitten.

Loop ff door Bo-Kaap als je er bent, zo leuk!
mayou wijzigde dit bericht op 10-01-2019 17:53
0.15% gewijzigd
Als je van kreeft houdt, ik heb één van de allerlekkerste kreeft thermidor ooit gegeten in Kaapstad bij Panama Jacks
Alle reacties Link kopieren
Dat gaat flink doorrijden worden vanaf Krugerpark.

Stellenbosch: dorpje is niets te beleven, het draait daar echt om de wijnestates. Paarl zou ik eerder aanraden dan Stellenbosch.
Ik vond zelf 2 nachten teveel van het goede, had liever dag extra in Kaapstad gehad.

Kaapstad hebben wij overnacht bij: House on the Hill, 5 Norman Road Green Point
15-20 minuten lopen naar de V&A waterfront. Daar gaat ook de boot naar Robben Island. Tickets zou ik vooraf boeken daarvoor.
Tip om te eten: Que4 (of zoiets krijg het nu niet gevonden) en Kloofstreet house (reserveren noodzakelijk).
Installeer ook uber, wordt in Kaapstad heel veel gebruikt en prima prijzen. Huurauto zou ik inleveren als je in Kaapstad aankomt. Is niet makkelijk goedkoop/gratis veilig weg te zetten.

HoutBay is heel mooi maar als je maar 2 nachten in Kaapstad hebt zou ik die niet gaan splitsen tussen plekken. Kies 1 spot uit en pak uber, lopen, fiets of taxi. Uitchecken is rond 11 en dan sta je met je bagage tot 15 voor je 3 km verderop kunt inchecken.

Old Biscuit mill is ook aanrader!
Ga je ook naar Knysna? Persoonlijk leuker en levendiger dan Plettenberg. Plettbeach is niet zo geweldig, Knysna is zo gaaf, daar zou ik overnachten op de heuvel die uitkijkt over de lagune. Veel te doen in de avond met restaurants etc.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ook niet in Stellenbosch overnachten. Als dagtrip doen en dan een dag extra in Kaapstad
Alle reacties Link kopieren
cocosmacroon schreef:
10-01-2019 10:37
aangezien we maar iets meer als twee weken hebben.
De route wordt (in grote lijnen); Johannesburg, Panoramaroute, Kruger, St. Lucia - Port Elizabeth, Stellenbosch, Kaapstad.
Deze route in 2 weken? Dat is echt heel krap lijkt me. Wij hadden deze route iets uitgebreider in 22 dagen en moesten er soms voor ons gevoel al te snel doorheen. Met name de Garden route en het gebied rondom Kaapstad, zoveel te zien en te doen. Wij verbleven in Camps Bay, mooie en veilige buurt en met een huurauto ideal om de omgeving en de stad te verkennen.

Wij vonden Kruger wel leuk maar vonden de prive reservaten er omheen mooier en daar hebben we ook heel veel meer gezien met gamedrives. Wij vonden Addo leuker om zelf doorheen te rijden.

Lionshead oplopen vonden we mooier dan de tafelberg. Je kijkt eenmaal boven helemaal rondom uit op de stad en de zee, prachtig!

Verder met witte haaien gedoken bij Gansbaai, was heel gaaf. Hoogste bungeejump ook, als je er van houdt, doen!
Alle reacties Link kopieren
Eens met de vorige reacties!

Ik vind het een flinke route voor 2 weken. Wordt flink doorrijden! Heb je uitgerekend hoeveel km dit is??

En overnacht niet in Stellenbosch, maar doe een extra dag Kaapstad. Wil je een winefarm bezoeken, dan rijd je gewoon even vanuit Kaapstad op en neer.
Je moet het leven niet te serieus nemen. Je overleeft het toch niet!
Om dit topic nog even een afsluiter te geven; de reis is inmiddels voorbij en het was fantastisch!

Ik heb het in mijn route niet benoemd, maar we zijn van Durban naar Port-Elizabeth gevlogen. Alsnog was het een aardige route voor de tijd die we hadden maar we hebben heel erg genoten!

We hebben uiteindelijk voor het overnachten op wijngaarden in Stellenbosch gekozen en in Kaapstad hebben we in Gardens overnacht, heeeele leuke wijk! Camps bay ook bezocht, heel leuk, net als Waterfront.

Bedankt allemaal!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven