Leeuwarden

11-01-2019 10:25 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Volgend weekend zijn wij een lang weekend in Leeuwarden. Nu is mijn vraag; hebben jullie nog tips/adviezen om te bezoeken/te doen?
En daarnaast; hebben jullie ook aanraders wat restaurants betreft?
Alle tips zijn welkom😃
Alle reacties Link kopieren
Tips om dingen te ondernemen heb ik niet, maar qua restaurants wel: Tao en Loetje vind ik persoonlijk erg gezellige plekjes om te eten (allemaal tegenover het station)
Wish you were beer
Ik vind de Saray (Turks) altijd heel lekker, super aardig personeel ook. Dikke van Dale is ook altijd erg lekker, maar is meer een eetcafé. Tao is ook lekker (sushi), maar wel het all you can eat concept, daar houd ik zelf van.
Paddy O'Ryan, de Ierse pub is ook erg gezellig. Daar kan je ook lekker eten.

Het natuurmuseum is prachtig en vind ik een echte aanrader. Het Fries museum vind ik op de nieuwe locatie (al heel wat jaren hoor) niet zo mooi als het oude museum, maar nog steeds een bezoekje waard.

Oldehove beklimmen is ook een aanrader. Het uitzicht is prachtig daarboven.

Leeuwarden is leuk, het is echt 'mijn' tweede stadje. Veel plezier!
Ik kom regelmatig in Leeuwarden en vind het niet een geweldig mooie stad, dus helaas geen tips voor bezienswaardigheden. Qua restaurants: ga eten bij Onder de Kelders! Dat is een eetgelegenheid in een boot, heerlijk eten, goede ambiance, fijne bediening en leuk uitzicht over het water.
Loetje is lekker, maar meer Amsterdams.

Je zou een uitstapje kunnen maken naar het Planetarium in Franeker (ben je zo, met de trein). Dat vond ik erg gaaf.
Alle reacties Link kopieren
Er zit een restaurant in de oude gevangenis: Proefverlof. Echt prachtige lokatie aan het water. De bibliotheek zit daar ook, met een cafeetje erbij en er zijn ateliers die soms open zijn.

Verder: Stek voor koffie en taartjes -- vooral als je van Instagrammen houdt :)

Er zit ook een heel lekker saterestaurant: Talk of the Town. Echt een aanrader. Verder kun je ook lekker lunchen bij Barrevoets, de Walrus en Laura en de Chef.

En vergeet vooral niet een bezoekje te brengen aan Post Plaza. Is een prachtig restaurant in het voormalige postkantoor.

Leeuwarden is klein maar fijn!
Alle reacties Link kopieren
Er is volgende week Caravana in Leeuwarden, kan zijn dat het ook druk is in de restaurantjes. Ik zou je aanraden van te voren te reserveren.

Proefverlof of cafe Bak in de oude gevangenis vind ik erg gezellig. Bij De Walrus of Sems kun je ook lekker eten. Of bij gebouw Z.

Sowieso is de Blokhuispoort leuk om te bezoeken, zitten leuke bedrijfjes in. Als het mooi weer is zou je een rondvaart door de grachten kunnen doen, maar met dit weer weet ik het niet. Fries Museum moet je van houden. Verder is er weinig unieks te zien in Leeuwarden vind ik zelf.
Alle reacties Link kopieren
Kissie30 schreef:
11-01-2019 11:10
Ik kom regelmatig in Leeuwarden en vind het niet een geweldig mooie stad, dus helaas geen tips voor bezienswaardigheden. Qua restaurants: ga eten bij Onder de Kelders! Dat is een eetgelegenheid in een boot, heerlijk eten, goede ambiance, fijne bediening en leuk uitzicht over het water.
Leeuwarden is een ondergewaardeerde stad. Ik vind Leeuwarden veel sfeervoller dan Groningen.
Alle reacties Link kopieren
sito1970 schreef:
11-01-2019 12:51
Leeuwarden is een ondergewaardeerde stad. Ik vind Leeuwarden veel sfeervoller dan Groningen.
Mee eens. Je kunt er ook lekkerder eten. Ik woon er niet maar ik kom er graag.
Alle reacties Link kopieren
Om te winkelen zijn de kleine kerkstraat en st jacobstraat erg leuk, geen standaard ketens maar leuke winkels.

Oude gevangenis in de binnenstad is mooi, Blokhuispoort.
Helaas is het nu niet echt lekker weer om door de grachten te varen, maar zijn genoeg leuke restaurants en kroegjes.
Fellini aan het Zaailand is ook erg lekker!
sito1970 schreef:
11-01-2019 12:51
Leeuwarden is een ondergewaardeerde stad. Ik vind Leeuwarden veel sfeervoller dan Groningen.
Eens. Leeuwarden is prachtig.
Alle reacties Link kopieren
Blokhuispoort , Post Plaza (zit ook een koffiebranderij waar je uitleg kunt krijgen over koffiebonen branden en alle soorten koffie), Fries Museum (Rembrandt en Saskia en de liefde in de de Gouden Eeuw), Princessenhof als je van keramiek houdt en idd Oldehove beklimmen.
Hartstikke leuk! Voor eten kom ik graag bij Saray, Fellini (ook voor de cocktails), Jamuna (neem wel de tijd, het eten is heerlijk maar het staat niet binnen twintig minuten voor je neus), De Yserman (goeie daghap voor heul weinig), Talk of the Town, Post Plaza, Huize Kwast en TAO. Ik ga er niet vaak meer uit, maar als ik ga, dan naar Fellini, Kelder 65, Paddy O'Ryan, Mango (barretjes van het type zitten, cocktailtje en kletsen, behalve Paddy O'Ryan, dat is een gezellige Ierse pub waar je ook lekker kunt eten). Waar je tegenwoordig heen moet om te dansen weet ik eigenlijk niet :D

Lunch: het Broodhuys, De Brasserie Marie Louise, Barrevoets, Laura & De Chef, Huize Kwast, De Brass, Het Leven.

Shoppen inderdaad in de Sint Jacobsstraat en de Kleine Kerkstraat, Blokhuispoort (de oude gevangenis) is leuk (ook voor rondleidingen). Het winkelcentrum Zaailand is m.i. vergane glorie, al zit onderin Hardwerk & Fogeltje waar ik graag een beetje rondneus - tweedehands/vintage inrichting en meubels e.d.

Om te doen: grachtentochtje, volgens mij worden er gratis stadswandelingen georganiseerd (maar kan ik even niet vinden nu), Blokhuispoort, expositie over Rembrandt en Saskia in het Fries Museum, het Natuurmuseum is leuk maar klein, Princessehof voor als je van keramiek houdt... Je kunt ook een rondleiding doen in het Boomsma Beerenburgmuseum.

Op https://www.mooileeuwarden.nl/ vind je veel tips (geen aandelen :D)

En er is nog veel meer. Hartstikke leuke stad voor een paar dagen! Ik heb er jarenlang op school gezeten en kom er nog steeds graag :)
sito1970 schreef:
11-01-2019 12:51
Leeuwarden is een ondergewaardeerde stad. Ik vind Leeuwarden veel sfeervoller dan Groningen.
Smaken verschillen ;) Ik vind Groningen bijvoorbeeld een hele gezellige en mooie stad. 10 x leuker dan Leeuwarden. Ik ken Leeuwarden erg goed, maar vind het een grauwe, kille stad, waar weinig te doen is. Ik zou eerder Sneek of Harlingen bezoeken als ik TO was. Dat zijn mooie, gezellige Friese steden. I.m.o. dan :)
Alle reacties Link kopieren
Ooo wat veel tips al! Fijn dankjulliewel! Goede tip dat er volgende week Caravana is; ik zal dus reserveren van te voren:)
Alle reacties Link kopieren
Het Fries museum is mooi. En er zijn leuke winkels langs de grachten.
Alle reacties Link kopieren
Even up want wij gaan over een paar weken naar Leeuwarden. Zie hier al leuke tips. Ga ze eens even uitpluizen. Hebben een museumkaart dus hoeven ons sowieso niet te vervelen denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Het is niet bepaald Leeuwarden, maar wat mij betreft wel een Fries pareltje. Dus als je niet vaak in het noorden komt de moeite waard om te combineren: Museum Belvèdere. Het ligt bij Heerenveen, half uur ten zuiden van Leeuwarden.
Alle reacties Link kopieren
ollie-ollie schreef:
24-01-2020 20:15
Het is niet bepaald Leeuwarden, maar wat mij betreft wel een Fries pareltje. Dus als je niet vaak in het noorden komt de moeite waard om te combineren: Museum Belvèdere. Het ligt bij Heerenveen, half uur ten zuiden van Leeuwarden.
Klinkt goed maar op maandag dicht, we zijn er van zaterdag tot maandag. Of we moeten daar op de heenweg eerst heen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven