Sumatra of Kalimantan

11-01-2019 19:12 23 berichten
Dit jaar wil ik graag naar Indonesië, op eigen houtje. Sowieso wil ik naar Bali en ik wil heel graag orang-oetans zien (hopelijk) .
Dan heb ik dus de optie om naar Sumatra te gaan of naar Kalimantan, het Indonesische gedeelte van Borneo. Als ik wat rond google lees ik vooral erg positieve ervaringen over het Maleisische gedeelte van Borneo en wat mindere over Kalimantan. Dat schijnt nog wat lastig te zijn voor backpackers omdat het er niet op is ingesteld, al gaan er wel tours vanaf Bali.
Aan de andere kant lijkt het me ook wel erg mooi, nog ongerept en weinig toeristen.
Heeft iemand ervaring met Kalimantan en/of Sumatra? Is Kalimantan echt zo lastig te doen?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben op Sumatra en MaleisischBorneo geweest.
De oetang oetangs op Sumatra vond ik leuker. Zijn echt in het wild.
Kalimantan ben ik niet geweest.
Alle reacties Link kopieren
Kalimantan niet geweest, Sumatra wel.
Niet allemaal zijn ze daar echt wild overigens, er is er eentje en die wordt gevoerd om er voorbij te komen.
Wel echt mooie beesten, heb overnacht in de jungle daar, echt super.
Sowieso heel veel te doen op Sumatra, vond Banda aceh heel indrukwekkend, was tsunami destijds. Er is een museum opgezet wat de moeite waard is. Ik heb toen ook een rondleiding gehad met iemand op tuktuk die veel vertelde en langs allerlei plekken ging.
Vanaf daar kan je ook de boot nemen naar een eiland, is prachtig duiken. Toba meer is een aanrader, prachtig daar en kan je ook leuk mountainbiken.
Alle reacties Link kopieren
Robinson schreef:
11-01-2019 20:27
Kalimantan niet geweest, Sumatra wel.
Niet allemaal zijn ze daar echt wild overigens, er is er eentje en die wordt gevoerd om er voorbij te komen.
Wel echt mooie beesten, heb overnacht in de jungle daar, echt super.
Sowieso heel veel te doen op Sumatra, vond Banda aceh heel indrukwekkend, was tsunami destijds. Er is een museum opgezet wat de moeite waard is. Ik heb toen ook een rondleiding gehad met iemand op tuktuk die veel vertelde en langs allerlei plekken ging.
Vanaf daar kan je ook de boot nemen naar een eiland, is prachtig duiken. Toba meer is een aanrader, prachtig daar en kan je ook leuk mountainbiken.
Pulau Weh, erg mooi!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben niet op Kalimantan geweest, maar wel op (noordelijk) Sumatra.
Stel je geen volledig wild levende orang oetans voor bij Bukit Lawang, ze weten precies dat er rond 10 uur 's ochtends een groepje toeristen met gids langs komt, en even later nog een groepje. Hoewel het officieel verboden is, zijn er nog steeds gidsen die de dieren voeren om ze dichterbij te krijgen voor de foto. Heel fout. Ik kreeg er een soort Apenheul-gevoel bij en heb daar dus geen jungle tocht gedaan. Je kunt vanuit Bukit Lawang wel een paar andere mooie wandelingen maken, maar dat kan op andere plekken ook. Toerisme maakt veel kapot daar.

Het Tobameer is prachtig trouwens, daar heb ik me een week vermaakt. Zoveel te doen en te zien! Je kunt er goed fietsen, wandelen, veel kleine dorpjes, weinig verkeer en heel veel vriendelijke mensen (waar niet in Indonesië :heart: ).
Ik ben dus ook bang dat ik op Sumatra een Apenheul gevoel krijg.
Het lijkt me wel beter te doen dan naar Kalimantan.
Sumatra, Bali, Komodo. Goed te doen op eigen gelegenheid in een kleine vier weken?
Of is Bali overrated, dat vraag ik me ook af.
Alle reacties Link kopieren
Ik vond het op Borneo meer een apenheul, omdat je ze daar op een voedings platform ziet.
Op Sumatra zijn ze semi-wild. Zijn oerang oetangs die die weer vrij gelaten zijn, dus zijn inderdaad mensen gewend.
Ik vond het heel mooi, geen apenheul gevoel,maar echt helemaal een jungle gevoel ook niet.
En wat de rest hier zegt, de rest van Sumatra is ook ontzettend mooi, dus zeker een reisje waard.
vivagirl schreef:
12-01-2019 14:51
Ik vond het op Borneo meer een apenheul, omdat je ze daar op een voedings platform ziet.
Op Sumatra zijn ze semi-wild. Zijn oerang oetangs die die weer vrij gelaten zijn, dus zijn inderdaad mensen gewend.
Ik vond het heel mooi, geen apenheul gevoel,maar echt helemaal een jungle gevoel ook niet.
En wat de rest hier zegt, de rest van Sumatra is ook ontzettend mooi, dus zeker een reisje waard.
Maar jij was op het Maleisische gedeelte van Borneo en dat is niet te vergelijken met het Indonesische gedeelte.
Alle reacties Link kopieren
Ik raad Sumatra aan! En dan naar ketambe ipv bukit lawang. Het is een eindje rijden vanaf het vliegveld van Medan maar zeker de moeite waard! De oerang oetangs zijn wild en zitten hoog in de bomen zoals het hoort!
Alle reacties Link kopieren
AbsoFabso schreef:
12-01-2019 14:48
Ik ben dus ook bang dat ik op Sumatra een Apenheul gevoel krijg.
Het lijkt me wel beter te doen dan naar Kalimantan.
Sumatra, Bali, Komodo. Goed te doen op eigen gelegenheid in een kleine vier weken?
Alleen noord Sumatra is al even groot als Maleisië. Wat wil je doen op Bali dan? Vergis je niet in de afstanden op Sumatra, wegen erg slecht en vervoer duurt lang
Alle reacties Link kopieren
AbsoFabso schreef:
12-01-2019 14:48
Ik ben dus ook bang dat ik op Sumatra een Apenheul gevoel krijg.
Het lijkt me wel beter te doen dan naar Kalimantan.
Sumatra, Bali, Komodo. Goed te doen op eigen gelegenheid in een kleine vier weken?
Ik zou de volle vier weken op Sumatra doorbrengen, het is enorm groot, de wegen zijn bar slecht (als er al een weg is) en reizen gaat erg langzaam. Maar het is zo mooi!

Op Kalimantan zal het ongetwijfeld nog langzamer en moeizamer gaan.
Hmm. Ik had eigenlijk mijn zinnen op Indonesië gezet, maar misschien is dat iets waar ik over 1 a 2 jaar anderhalve maand voor uit moet trekken. Er zijn sowieso al zes a zeven eilanden die ik wil zien..
Misschien is Cambodja beter te doen in 3 a 4 weken, daar wil ik ook graag heen.
Of inderdaad alleen Sumatra. Lastig hoor.
Robinson schreef:
12-01-2019 16:14
Wat wil je doen op Bali dan?
Daar wilde ik heen omdat dat vooral boeddhistisch/hindoeïstisch is en niet islamitisch zoals Sumatra.
Alle reacties Link kopieren
AbsoFabso schreef:
12-01-2019 19:24
Daar wilde ik heen omdat dat vooral boeddhistisch/hindoeïstisch is en niet islamitisch zoals Sumatra.
Een groot gebied op noordelijk Sumatra rondom het Tobameer en Berastagi is juist christelijk. Alleen Atjeh extreem islamitisch, maar ook daar kun je reizen hoor. Het zijn ook maar gewoon mensen allemaal.
Alle reacties Link kopieren
Bij Atjeh had ik heel anders voorgesteld. Alleen op je kleding passen, verder heb ik er weinig van gemerkt eigenlijk.
Het is dan wel islamitisch maar heel anders dan in Arabische landen vond ik. Je moet je echt geen zorgen maken als je alleen vanwege het geloof weg wil.
stippensokken schreef:
12-01-2019 19:31
Het zijn ook maar gewoon mensen allemaal.
Weet ik, en ik maak me ook geen zorgen of iets dergelijks. Voorheen ben ik vaker in islamitische landen geweest, maar dit jaar wil ik gewoon eens wat anders.
Alle reacties Link kopieren
AbsoFabso schreef:
12-01-2019 15:13
Maar jij was op het Maleisische gedeelte van Borneo en dat is niet te vergelijken met het Indonesische gedeelte.
Dat klopt.
Maar nog geen mensen hier met Kalimantan ervaring helaas.
Alle reacties Link kopieren
AbsoFabso schreef:
12-01-2019 19:06
Hmm. Ik had eigenlijk mijn zinnen op Indonesië gezet, maar misschien is dat iets waar ik over 1 a 2 jaar anderhalve maand voor uit moet trekken. Er zijn sowieso al zes a zeven eilanden die ik wil zien..
Misschien is Cambodja beter te doen in 3 a 4 weken, daar wil ik ook graag heen.
Of inderdaad alleen Sumatra. Lastig hoor.
Ik heb in 2 maanden Sumatra, Java en Bali gedaan. Dat was niet genoeg tijd..... maar je hebt nooit genoeg tijd X-D
Op Sumatra alleen kan je je makkelijk een maand vermaken.
vivagirl schreef:
12-01-2019 23:44
Ik heb in 2 maanden Sumatra, Java en Bali gedaan. Dat was niet genoeg tijd..... maar je hebt nooit genoeg tijd X-D
Op Sumatra alleen kan je je makkelijk een maand vermaken.

Het jammere is alleen dat Sumatra niet echt tempels heeft voor zover ik kan zien. Dan moet je toch echt op Java of Bali zijn.
Alle reacties Link kopieren
Maar je hoeft toch niet alles wat je in Indonesië wilt zien, in één reis proppen? Je kunt ook nu een maand naar Sumatra (of Bali en Komodo, of Kalimantan) en de volgende keer een paar weken ergens anders heen. Zo heb ik ook in delen veel gezien. Indonesië is te groot om veel achter elkaar te doen en je doet het land daarmee te kort vind ik.
Ja stippensokken, daar heb je gelijk in. Ik wilde gewoon heel graag tempels en orang-oetans zien en ik dacht dat dat wel te combineren was. Maar dat word inderdaad haasten in een dikke drie, kleine vier weken.

Ik schuif Indonesië op de lange baan, het lijkt me heerlijk om daar rustig te eilandhoppen en op mijn dooie gemak vanalles te zien.

Heel misschien ga ik deze keer naar het Maleisisch gedeelte van Borneo. De natuur lijkt me prachtig maar ik heb nog niet zo veel informatie over de cultuur (en eventuele tempels haha).

En anders wordt het gewoon een heel ander stukje Azië :)
Ik ben 10 jaar terug op Maleisisch Borneo geweest en was toen echt in shock over de omvang van de ontbossing daar. Kilometers ver zag je palmolieplantages en stukken land die daarvoor werden klaargemaakt.
Langs de Kinabatangan wilde orang oetans gezien. Heel gemakkelijk te spotten, want zoveel bomen had je niet meer langs de rivier :'(
Het zal ongetwijfeld nog een graad erger zijn nu... :|

Bijzondere tempels kan ik me niet meer herinneren. Mulu helaast niet bezocht. Wel in Mabul heel mooi gesnorkeld en daar niet in één van de hotels, maar bij mensen thuis in een longhouse, geslapen, heel fijn.

Sprak later een keer iemand die naar Kalimantan is geweest en ik denk dat dat net even mooier is. Sumatra en Sulawesi staan nog op mijn lijst voor de komende jaren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven