Ervaring TUI vs KLM naar Aruba

15-01-2019 12:30 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Iemand ervaring met beiden?

Ik ben van de zomer met KLM gevlogen en beviel prima. Ben niet direct een budgetvlieger maar TUI vliegt met een Dreamliner en die schijnen een stuk milieuvriendelijker te zijn dan de A330 van KLM. En TUI voor de portemonnee al scheelt het soms maar 100/200 euro.

Nu ben ik online even aan het lezen. Maar is Tui echt zo dramatisch op lange vluchten? Qua tijden en omboeken?

Ik zou niet graag op Bonaire stranden tijdens de tussenlanding maar een dagje meer of minder in NL of Aruba maakt niet zoveel uit.
Alle reacties Link kopieren
Ervaring op lange reis met KLM is al heel lang geleden dus kan daar niks over zeggen. Met TUI afgelopen zomer naar de VS geweest met de Dreamliner. Hadden ruimere stoelen geboekt en dat was ook echt lekker ruim. Gratis service aan boord ook prima, eten goed en voldoende. Aardig personeel. Vluchttijden waren ook goed en zowel op heen- al terugreis eerder geland dan de tijd op ticket. Ben er zeer positief over. Weet dat er veel slechte dingen over TUI worden geschreven maar ik herken het niet.
Mijn ervaring; op jouw vraag, is TUI echt zo erg? moet ik helaas JA antwoorden. Ik zou het niet adviseren.
Heb al meerdere keren zowel met TUI als KLM gevlogen maar kies nu alleen nog maar voor KLM. Mocht er iets mis gaan zijn ze bij KLM een stuk klantvriendelijker en klantgerichter.
TUI is een budgetmaatschappij dus voor ieder extratje moet je bijbetalen (eten aan boord, entertainment enz)
Alle reacties Link kopieren
Doubletree20 schreef:
15-01-2019 12:43
Heb al meerdere keren zowel met TUI als KLM gevlogen maar kies nu alleen nog maar voor KLM. Mocht er iets mis gaan zijn ze bij KLM een stuk klantvriendelijker en klantgerichter.
TUI is een budgetmaatschappij dus voor ieder extratje moet je bijbetalen (eten aan boord, entertainment enz)
Dat is eigenlijk ook de reden dat ik behoorlijk trouw ben aan de KLM.

Maar het gaat nu enkel om de vlucht. Er is een vakantiewoning op Aruba en Schiphol is bij mijn ouders om de hoek.
Alle reacties Link kopieren
Eten en entertainment was gratis tijdens onze vlucht. Fris en water kon je ook zonder extra kosten voldoende krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn zowel met Tui als met KLM naar Curaçao geweest. Ik vond beide erg prettig. Bij Tui hadden we de goedkopere optie gekozen waardoor je aan boord gewoon moest betalen als je iets extra's wilde gebruiken. Bij KLM hadden we die keuze niet, dus was alles inclusief. Ik geloof dat Tui dat nu heeft aangepast. Wat betreft omboeken: wij zijn vorig jaar met Tui naar Lissabon en naar de Azoren geweest. Op de tickets voor Lissabon stond mijn geboortedatum verkeerd, dus moest dat worden aangepast. Tui gebeld en i.p.v. het aan te passen heeft ze de boeking geannuleerd en opnieuw geboekt. We waren toen zo'n 200 euro goedkoper uit. Zo ook met onze reis naar de Azoren, door omstandigheden moesten we omboeken naar een week eerder. Gebeld met Tui en dat was geen probleem, we waren toen zelfs bijna 600 euro goedkoper uit.

Ik ervaar Tui als heel klantvriendelijk, zowel in de winkel als via de telefoon. Personeel aan boord is ook altijd vriendelijk. Ook het personeel van KLM is erg vriendelijk.
Maar waar zijn dan de oren van het konijn? Die zitten nog in mijn potlood opa (vrij naar Herman van Veen)
Alle reacties Link kopieren
Het is dus heel erg dubbel als ik het zo lees.
Ik overweeg een LM te boeken in April. De ruimere stoelen bij Tui zijn niet heel veel duurder dan de echte budget plekken zie ik dus dan zou ik daar wel voor kiezen. En alleen met handbagage vliegen is prima. Zoveel heb je niet nodig voor een weekje.


1000 euro vs 500 vind ik wel de moeite om te proberen. TUI heeft eigenlijk altijd nog wel last min opties zag ik. En het is buiten de vakantieperiodes.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben de dreamliner gehad naar Aruba. Extra ruimte bijgeboekt. Ik kon languit zitten met mijn benen op een handbagagekoffertje. Alles was inclusief. Tip: rij 6 of 10 reserveren.
"Boring conversation anyway"
Alle reacties Link kopieren
De dreamliner is prima.
Ik had op de gewone economy class genoeg beenruimte.
Ze kwamen regelmatig langs voor drinken en ook kreeg je een maaltijd en een snack aan boord.

Alleen bij Tui moet je extra betalen voor je koffer, stoelreservering en wij moesten extra betalen voor het tv schermpje aan boord (volgens mij is dit nu gratis).

Heb vorig jaar ook met klm gevlogen en vond dat niet veel beter dan de dreamliner van tui.

En verder is Aruba echt super!!
Ik kan je het hotel Tamarijn aanraden.
Je hotelkamer bevind zich echt op het strand, fantastisch.
Heel goed all in hotel met echt super lekker eten!
Het zwembad van Tamarijn is klein, maar je kan gebruik maken van de zwembaden van het hotel wat er gelijk naast ligt. Maar aangezien het strand fantastisch is...zul je niet veel van het zwembad gebruik maken.
Qua vliegtuigen zit er natuurlijk niet zoveel verschil in. Wel belangrijk punt is het onderhoud en omvang van de vloot. Vanwege een veel kleinere vloot (geen vervanging) komt het regelmatig voor dat TUI op deze vlucht vertragingen heeft, die best lang kunnen oplopen.

Dat zie je ook terug op de vele negatieve reviews op het internet. Nogmaals: ik zou het nooit meer doen, maar dat is een persoonlijke ervaring (grote vertraging/erg slechte klantenservice). Het zal vaak ook best goed gaan natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
valisa schreef:
15-01-2019 14:17
De dreamliner is prima.
Ik had op de gewone economy class genoeg beenruimte.
Ze kwamen regelmatig langs voor drinken en ook kreeg je een maaltijd en een snack aan boord.

Alleen bij Tui moet je extra betalen voor je koffer, stoelreservering en wij moesten extra betalen voor het tv schermpje aan boord (volgens mij is dit nu gratis).

Heb vorig jaar ook met klm gevlogen en vond dat niet veel beter dan de dreamliner van tui.

En verder is Aruba echt super!!
Ik kan je het hotel Tamarijn aanraden.
Je hotelkamer bevind zich echt op het strand, fantastisch.
Heel goed all in hotel met echt super lekker eten!
Het zwembad van Tamarijn is klein, maar je kan gebruik maken van de zwembaden van het hotel wat er gelijk naast ligt. Maar aangezien het strand fantastisch is...zul je niet veel van het zwembad gebruik maken.
Ja Tamarijn is geweldig. We hebben er van de zomer veel aan de bar gehangen.
Alleen we hoeven geen hotel te boeken er is een huis ;)
Alle reacties Link kopieren
Ik ben nu 3x met tui naar Curaçao gevlogen (wordt vaak gecombineerd met aruba) als je goed zoekt kan het voorkomen dat je geen tussenlanding hebt. Wij hadden zowel heen en terug geen tussenlanding.

De eerste 2x waren we nog met het "oude" vliegtuig. De laatste keer met de dreamliner. Ik vond de dreamliner wel een verbetering. Veel stiller, daarnaast heb ik bij vliegen altijd onwijze oorpijn bij het dalen. Bij de dreamliner geen centje pijn gehad. Schijnt dat de druk in de cabine ook anders is. Over beenruimte kan ik niet veel zeggen. Wij hadden de de rij met extra beenruimte gereserveerd dus ik had alle ruimte.

Tijdens de vlucht kregen we avondeten(heenweg), ontbijt (terugreis) meerdere keren drinken, broodje tussendoor. De inflight entertainment is tegenwoordig gratis.

Ik heb verder ook geen problemen met tui gehad. Ze waren vriendelijk. We hadden wel een uurtje vertraging maar ik vraag me af of dat door tui kwam.

Wij hebben toen geboekt bij tui omdat het goedkoper was en omdat de vluchttijden prettiger waren. Geen spijt van gehad
Alle reacties Link kopieren
Met beide een keer naar Curacao gevlogen.

De Dreamliner van tui is (schijnbaar) beter tegen jetlag; betere luchtdruk en betere luchtcirculatie. Lange afstand is de service aan boord ook prima; eten, drinken en entertainment inclusief. Als je wat langer bent zou ik wel de comfort stoelen overwegen; zeker voor de terugvlucht (nachtvlucht).
En wat al gezegd is, als je een beetje flexibel bent qua data kan je het zo plannen dat je geen tussenlanding hebt.

KLM ook prima uiteraard. Tegenwoordig moet je bij KLM ook voor je koffer betalen. Best belachelijk vind ik, de prijzen liggen een stuk hoger (meestal) dan bij bijvoorbeeld Tui, en dan betalen voor bagage :nope:. Nu wel werelddeal weken, dus misschien interessant!

En... een nachtje “stranden” op Bonaire is geen straf hoor ❤️
Kusjesvoorallemaal schreef:
15-01-2019 12:30
Iemand ervaring met beiden?

Ik ben van de zomer met KLM gevlogen en beviel prima. Ben niet direct een budgetvlieger maar TUI vliegt met een Dreamliner en die schijnen een stuk milieuvriendelijker te zijn dan de A330 van KLM. En TUI voor de portemonnee al scheelt het soms maar 100/200 euro.

Nu ben ik online even aan het lezen. Maar is Tui echt zo dramatisch op lange vluchten? Qua tijden en omboeken?

Ik zou niet graag op Bonaire stranden tijdens de tussenlanding maar een dagje meer of minder in NL of Aruba maakt niet zoveel uit.
Als milieu een argument is, blijf dan in Nederland, want ook een Dreamliner braakt CO2 uit alsof het een feestje is. Of je nou 5000 kilo kerosine per uur verstookt of 5600, het klimaat red je er niet mee. Die tussenstop op Bonaire met Tui wist ook elke verdere milieuwinst uit.

En als die Dreamliner van TUI in het laagseizoen in onderhoud gaat dan huren ze één of andere vage Spaanse chartermaatschappij in (Ramos) met een oude 747. Nee, als het nou 300 euro scheelde, ok, maar voor die 50 euro extra vlieg ik gewoon met de KLM.
Alle reacties Link kopieren
kadanz schreef:
15-01-2019 21:16
Als milieu een argument is, blijf dan in Nederland, want ook een Dreamliner braakt CO2 uit alsof het een feestje is. Of je nou 5000 kilo kerosine per uur verstookt of 5600, het klimaat red je er niet mee. Die tussenstop op Bonaire met Tui wist ook elke verdere milieuwinst uit.

En als die Dreamliner van TUI in het laagseizoen in onderhoud gaat dan huren ze één of andere vage Spaanse chartermaatschappij in (Ramos) met een oude 747. Nee, als het nou 300 euro scheelde, ok, maar voor die 50 euro extra vlieg ik gewoon met de KLM.
Oke je hebt gelijk. Dan kan ik beter in NL blijven maar ik dacht alle beetjes helpen ;) En als het dan ook nog goedkoper is...


Het scheelt op die vlucht meestal veel meer dan 50 euro. Het goedkoopste ticket van KLM dat ik nu kan vinden is 670 euro en diezelfde week met TUI 460. Dat is geen schokkend verschil maar meestal is het 500vs 800 euro en last min zijn de tickets bij KLM eerder richting de 1000 euro en dan vind ik het verschil ineens wel erg groot worden. Het gaat puur om de vlucht niet om een georganiseerde vakantie. Ik neem denk ik ook alleen handbagage mee.
Alle reacties Link kopieren
@hastalapasta en @ienimienie. Thanks voor de reacties.

Ja die koffers vind ik ook wel balen. Heel erg onvriendelijke. Zeker omdat de ticketprijzen voor mijn idee niet bepaald goedkoper zijn geworden. KLM profileerd zich zo steeds meer als een budgetmaatschappij. :(

Mn orden heb ik gelukkig geen last van in de grote vliegtuigen. Wel in de kleintjes.
Kusjesvoorallemaal schreef:
15-01-2019 22:40
Oke je hebt gelijk. Dan kan ik beter in NL blijven maar ik dacht alle beetjes helpen ;) En als het dan ook nog goedkoper is...


Het scheelt op die vlucht meestal veel meer dan 50 euro. Het goedkoopste ticket van KLM dat ik nu kan vinden is 670 euro en diezelfde week met TUI 460. Dat is geen schokkend verschil maar meestal is het 500vs 800 euro en last min zijn de tickets bij KLM eerder richting de 1000 euro en dan vind ik het verschil ineens wel erg groot worden. Het gaat puur om de vlucht niet om een georganiseerde vakantie. Ik neem denk ik ook alleen handbagage mee.
Als het zo'n groot verschil is dan gaat de prijs inderdaad meespelen. Ik wist eerlijk gezegd niet dat het op de route naar Aruba zo verschilt, op mijn bestemming is het verschil niet schokkend tussen Tui en KLM.

Dus het wordt Wamos/Skytanker? :) ;)
Alle reacties Link kopieren
De dreamliner is fijn, maar let wel op dat die inderdaad vliegt op je reisdagen. De laatste keer met TUI vloog ik met een oude 767 terug op een route waar normaliter de 787 vliegt. Dat was op zich ook een goed toestel (ik heb nog nooit zo goed geslapen op een nachtvlucht als toen), maar als je perse Dreamliner wil vliegen, let daar dan op.

Ik heb zelf een voorkeur voor KLM als het niet teveel duurder is. Heb iets te vaak vertraging gehad of van vertraging gehoord bij TUI. De beenruimte is wel oké bij TUI als je comfort class boekt, gewoon economy vind ik erg krap voor een lange vlucht. Eten en drinken en eigen tv schermpje (beperkte keuze) zijn op verre vluchten inclusief bij TUI. Ook bij KLM zit dit erbij in, maar voor mijn gevoel net iets uitgebreider.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Alle reacties Link kopieren
En een aantal jaar geleden (toen ik naar Aruba ging) kon ik bij KLM heen en terug rechtstreeks, zonder tussenstop vliegen. Dat lukte toen niet bij TUI.

Ik heb geen moeite met langere vluchten, maar ben geen fan van die tussenstops. Duurt op mijn vluchten altijd langer dan eerst werd gezegd :|
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Alle reacties Link kopieren
malibu82 schreef:
16-01-2019 07:59
En een aantal jaar geleden (toen ik naar Aruba ging) kon ik bij KLM heen en terug rechtstreeks, zonder tussenstop vliegen. Dat lukte toen niet bij TUI.

Ik heb geen moeite met langere vluchten, maar ben geen fan van die tussenstops. Duurt op mijn vluchten altijd langer dan eerst werd gezegd :|
KLM vliegt tegenwoordig altijd hetzelfde.

Ams-> Aruba -> Bonaire -> Ams.

Ik ben 1,72 dus niet mega lang. Maar de KLM stoelen kunnen maar 8cm naar achter. Dat vond ik echt niet tof van de zomer. Begreep dat die van de Dreamliner wat verder naar achter kunnen. Ik ga wel voor de conford stoelen dan denk ik. En terug als mogelijk voor de deluxe.

De TUI vlucht zie ik inderdaad zowel voor heen als terug opties zonder tussenstop.

Ik denk gezien de commentaar hier dat ik het toch wel aandurf. En dan probeer ik er een zonder tussenlanding te boeken en met de Dreamliner. Bij mijn weten vliegt er alleen nog maar een Dreamliner die kant op op dit moment.

Nu even kijken of het rustig genoeg is op de zaak om in april weg te kunnen. :)
Kusjesvoorallemaal schreef:
16-01-2019 13:21
Bij mijn weten vliegt er alleen nog maar een Dreamliner die kant op op dit moment.
Dat hangt er dus maar net van af. Toen ik in het voorjaar wilde vliegen werd de vlucht door Skytanker uitgevoerd. En afgelopen maand was het Wamos uit Spanje. Het wordt wel netjes aangegeven tijdens het boeken of je met de Dreamliner vliegt of een ander toestel/maatschappij, maar dan nog heb je kans dat het last-minute verandert.
Alle reacties Link kopieren
kadanz schreef:
16-01-2019 13:31
Dat hangt er dus maar net van af. Toen ik in het voorjaar wilde vliegen werd de vlucht door Skytanker uitgevoerd. En afgelopen maand was het Wamos uit Spanje. Het wordt wel netjes aangegeven tijdens het boeken of je met de Dreamliner vliegt of een ander toestel/maatschappij, maar dan nog heb je kans dat het last-minute verandert.
Oh zo. Ja ik let er bij het boeken wel op dan dat de Dreamliner er staat. :)
Dat staat er altijd bij. Ook als ze al weten dat hij voor onderhoud vervangen wordt door een oude Russische Toepoelev (bij wijze van spreken dan)
Alle reacties Link kopieren
VelvetVolvo schreef:
16-01-2019 16:54
Dat staat er altijd bij. Ook als ze al weten dat hij voor onderhoud vervangen wordt door een oude Russische Toepoelev (bij wijze van spreken dan)
Haha in dat geval zou ik besluiten last minute thuis te blijven.

Maar idd ik zag het vliegtuigtype erbij staan.

Ik ben mezelf al lekker aan het maken met een vakantie terwijl ik nog niet eens weet of ik wel weg kan 🙈

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven