1e keer solo reizen?

16-01-2019 00:57 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hii!

Ik ben helemaal nieuw op dit forum maar ben mijzelf al een tijdje aan het verdiepen in een solo reis ( stedentrip ). Ik hoef niet perse heel ver weg voor de eerste keer.

Ik zou graag wat tips en tricks en/of ervaringen willen lezen! Ik wil graag naar een land waar ik vollop van de natuur kan gaan genieten maar waar ik mijzelf ook kan gaan verdiepen in de geschiedenis!

Het liefst zou ik per trein willen gaan, dat lijkt mij toch wat leuker dan het vliegtuig.

Maar goed, daarom vraag ik hier om hulp!

X
Alle reacties Link kopieren
Het leukste van alleen reizen is dat jij echt alles zelf kan bepalen. Dus: waar wil je echt nog eens heen? Wat wil je daar graag doen? Hou je van plannen of van spontaniteit?

Zelf hou ik van flierefluitend reizen als ik alleen reis. Op de bonnefooi. Ik plan hooguit een paar dagen vooruit. Ik zorg altijd dat ik de eerste een a twee nachten onder de pannen ben. Maar mocht er daarna een leuke optie op mijn pad komen, dan kan ik daar moeiteloos in meegaan. Zo heb ik tijdens het reizen vrienden gemaakt en onverwachte plekken gezien.

In veel grote steden heb je gratis tours, dat vind ik ook leuk. Mocht je van wandelen houden of iets dergelijks, maak dan bijvoorbeeld een wandeltocht. Nou ja, ik roep maar wat. Jij weet zelf wat jij leuk vindt en dat kan je tijdens zo'n reis nog beter ontdekken.

Oh ja, wat ik ook belangrijk vind met reizen, helemaal als ik alleen ben: vertrouw je onderbuikgevoel. Mocht je je ergens onveilig voelen, ga dan weg. Andersom geldt hetzelfde: mocht een bepaald iets je heel tof lijken, ga er dan heen. Hm, ik wil nu ook weer alleen reizen. Een mooie manier om jezelf beter te leren kennen, vind ik.
Alle reacties Link kopieren
Als je in een hostel verblijft dan heb je veel sneller contact met andere reizigers dan wanneer je in een hotel overnacht. (Afhankelijk van waar je zin in hebt natuurlijk).

Zelf vind ik het fijn om wel al een soort plan te hebben van wat ik wanneer wil gaan doen. Maar wel heel basic, met veel ruimte om ter plekke te kunnen bepalen wat ik wil doen. Dus bijvoorbeeld iets wat ik heel graag wil zien of doen en dan een lijstje met wat ik in de buurt nog meer zou kunnen doen, mocht ik daar zin in hebben.

Tijdens mijn laatste reis alleen heb ik alles binnen de stad op de fiets gedaan. Heerlijk de vrijheid om te gaan en staan waar ik zin in had.

Ik vond het ook heel fijn om plattegrondjes/routeplannen te maken van de gebieden waar ik heen ging, zodat ik kon zien wat er in de buurt te doen was, of waar eventueel restaurants lagen.

Maar ik ben dan ook erg van het tot op detail plannen van een vakantie...
Alle reacties Link kopieren
Waar zou je met de trein naartoe willen?
Alle reacties Link kopieren
Bedenk je bestemming, boek een treinticket en een overnachting. Zo simpel is het.

Je bepaalt alles zelf als je alleen reist. Waar je heen gaat, hoe laat je uit bed komt, of je in het park luncht of liever uitgebreid in een restaurant, wat je 's middags gaat doen en hoe laat je naar bed gaat.
Ik vind het heerlijk! (Ben nu alleen op reis in Portugal.)
Als je met de trein wilt gaan hoe lang wil je dan treinen?
Parijs is ongeveer 3 uur en Berlijn 7 uur. Parijs zou ik persoonlijk nu niet doen i.v.m. gele hesjes onrust.

Mijn tip is wel boek alles helemaal zelf om 1 persoonstoeslag te voorkomen bij pakketten. Dus hotel/hostel op booking.com etc en trein op nsinternational.

Houd er rekening mee dat de prijzen van de treinkaartjes per dag anders kunnen zijn en let op de route.. Wil je overstappen of juist zo veel mogelijk kunnen blijven zitten?
Alle reacties Link kopieren
Ik wilde ook Berlijn opperen. Prima te doen met de trein, leuke stad (prima op de fiets te doen), een bos, een landingsbaan waar je overheen kan fietsen..
Musea voor als het slechter weer is, en heel veel geschiedenis. Iets buiten Berlijn heb je veel natuur.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Ja joh in Berlijn volop van de natuur genieten... Goeie tip!


Verder wat stippensok zegt:
A. Bedenk je bestemming, B. boek een treinticket en C. een overnachting. Zo simpel is het.

Als je bij A al blijft hangen kun je misschien beter thuisblijven. Maar kijk anders eens op treinreiswinkel.nl voor inspiratie.
.
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
16-01-2019 09:08
Ja joh in Berlijn volop van de natuur genieten... Goeie tip!

Wow, morgen met je andere been uit bed stappen?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alleen reizen is chill.

Je kunt je eigen tempo bepalen, en ook wat je doet, wat je eet, etc.

Mijn tips voor alleen op stedentrip zijn:

- neem een boek mee om te lezen (bijv. in restaurants)
- koop een lonely planet of andere reisgids met kaartjes en tips voor hotels / restaurants
- boek een hotel via booking.com en bedenk hoe je van het treinstation / vliegveld daar gaat komen, print je route uit
- als je een taxi neemt, verdiep je dan goed in waar je op moet letten in dat land bij taxi's


Veel plezier!
Alle reacties Link kopieren
Toen ik nog alleen reisde vond ik de avonden vaak het lastigst. Overdag zijn alle musea en attracties open en vermaak ik me prima. Maar 's avonds is dat lastiger. In je eentje ben je ook sneller uitgedineerd dan met z'n tweeën (of een groep) dus dat helpt ook niet. Maar in vrijwel alle steden organiseren ze 's avonds vaak wandelingen, vaak met een thema (ghosttour, in Londen een Jack the Ripper tour, dat soort dingen). Je bent dan een groot deel van de avond onder de pannen, komt op plekken waar je anders nooit zou komen en je eindigt vaak bij een café oid. Daar kun je dan soms met een paar mensen van de groep nog wat gaan drinken, als je dat leuk vind, zonder dat je in je eentje aan de bar hoeft te hangen.
The owls are not what they seem
Alle reacties Link kopieren
Italië! Prachtige natuur en cultuur, je struikelt over de geschiedenis, ook buiten de grote steden.
Toscane of Rome zijn ook prima te doen met de trein, eventueel als slaaptrein of met tussenstop als je liever overdag reist zodat je wat kan zien.
Vergis je niet in prijs, vliegen is veel goedkoper, en wanneer het mooi weer is, is het prachtig om over de Alpen te vliegen. Misschien kun je een enkeltje trein en enkeltje vliegtuig doen? Dan heb je het beste van beide.
The burning desire to live and roam free, it shines in the dark and it grows within me.
Voor de avonden neem ik altijd een ipad/netbook mee zodat ik toch kan internetten. En ik kies altijd een buurt uit waar ik 'savonds nog over straat durf en waar een aantal dingen in de buurt zitten zodat ik na het eten wellicht ook nog een wandeling kan maken ofzo.
LadyL0101 schreef:
16-01-2019 10:30
Toen ik nog alleen reisde vond ik de avonden vaak het lastigst. Overdag zijn alle musea en attracties open en vermaak ik me prima. Maar 's avonds is dat lastiger. In je eentje ben je ook sneller uitgedineerd dan met z'n tweeën (of een groep) dus dat helpt ook niet. Maar in vrijwel alle steden organiseren ze 's avonds vaak wandelingen, vaak met een thema (ghosttour, in Londen een Jack the Ripper tour, dat soort dingen). Je bent dan een groot deel van de avond onder de pannen, komt op plekken waar je anders nooit zou komen en je eindigt vaak bij een café oid. Daar kun je dan soms met een paar mensen van de groep nog wat gaan drinken, als je dat leuk vind, zonder dat je in je eentje aan de bar hoeft te hangen.
Ik vind het juist heerlijk om m'n avond alleen in te vullen. Lekker rustig uit eten met een boek. Dan naar de film, of een uitzichtpunt ofzo. En dan lekker chillen op de hotelkamer. Ben 's avonds best moe na een dag sight seeën. Maar een tour op z'n tijd is ook leuk. Je kunt ook een kookcursus doen ofzo. Dan heb je wel een middag/ avondvullend programma.
Ja ik ben vaak ook 's avonds wel moe van het sightseeing. Maar ik ga meestal ook al vroeg op pad om bij sommige dingen de drukte een beetje voor te zijn, of ik heb gewoon veel op mijn programma staan. Niet dat ik me strikt aan de planning houd maar ik vind uitslapen zonde van m'n tijd tijdens een stedentrip :hihi:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven