Visum Rusland: werk én toerist?

16-01-2019 19:04 11 berichten
Ik ga in april een weekje naar Moskou voor mijn werk, maar zou graag een paar dagen langer gaan om ook daadwerkelijk iets te zien, ik ben er nooit eerder geweest. Nou heb ik wel info over het regelen van een visum voor die werkweek, maar weet iemand hoe het zit als ik langer wil blijven? Kan ik dan bijvoorbeeld een uitnodiging vragen van een airbnb-host of zo, en op hetzelfde visum langer blijven? Of moet ik dan een heel extra toeristenvisum betalen? Of gewoon een werkvisum aanvragen en wat langer blijven en hopen dat ik niet opgepakt word?
Alle reacties Link kopieren
ik zou zeggen vraag het de ambassade
Ik denk dat het 't makkelijkste is om iets langer te blijven op je werkvisum. Kan me niet voorstellen dat ze eisen en/of controleren dat je elke dag van je verblijf ook daadwerkelijk aan het werk bent. Maar dat kan alleen als op de uitnodiging voor het werkvisum die dagen erbij kunnen worden gezet. Op je visumaanvraag moeten namelijk precies dezelfde begin- en einddata staan als op de uitnodiging.
Werkvisum aanvragen voor de dagen dat je daadwerkelijk werkt en dan langer blijven dan de einddatum lijkt me voor Rusland niet verstandig! Dat geeft gegarandeerd problemen.
Alle reacties Link kopieren
Als je een visum aanvraagt, houden ze de data aan, die op de uitnodiging staan.
Je kunt de ontvangende organisatie (waar je dus gaat werken) vragen of ze, die dagen die je extra wilt blijven, erbij willen zetten op hun zakelijke uitnodiging.
Dan is er geen enkel probleem.
Als je het uit legt, dat je graag ook nog een paar dagen hun prachtige land wilt zien, zijn die vast blij verrast. Russen waarderen het namelijk enorm, als je aangeeft dat je meer wilt zien.

Alleen bij het aanvragen van je visum en bij de grens wordt je (goed) gecontroleerd. Voor de rest interesseert het eigenlijk niemand iets. Ze gaan echt niet kijken of jij wel aan het werk bent.

Wil je gewoon een toeristenvisum, dan kun je hier kijken:

https://ruslanding.nl/russisch-visum-nederland/


Op die site staat precies aangegeven hoe je een visum kunt aanvragen, zonder dat het je een vermogen kost. Ook een uitnodiging kan gewoon, zonder hotelboeking, geregeld worden daar.
Voor je werk heb je geen werkvisum nodig tenzij je echt geld gaat verdienen. Ga je dat niet, dan heb je een businessvisum nodig. Een businessvisum kan tot 3 maanden geldig zijn en ja, dan mag je rustig nog even rondkijken. Op je businessvisum zet je de data waarop je Rusland binnenkomt en weer uitreist. Stiekem langer blijven kan niet, dit is illegaal en je uitreis zal geweigerd worden. Of je dan een boete krijgt, gevangenisstraf of een inreisverbod zal van het humeur van de dienstdoende agent af hangen.

Spaar jezelf verder een hoop irritatie en koop die uitnodiging gewoon. Je airbnb-host zal er niets van snappen (de regels en wetten veranderen constant). Hetzelfde geldt voor je registratie. Kopen is legaal (mits business- of toeristenvisum) en doet je visumbureau voor je als je daarom vraagt.

Edit: met "stiekem langer blijven" bedoel ik langer blijven dan op je visum staat. Dus als op je visum staat dat jij per 9 april weer weg bent, kun je niet op 10 april vertrekken. Als je op 3 april klaar bent met je werk en op je visum staat dat je 9 april vertrekt mag je die 6 dagen nog wel in Rusland blijven, als je op 9 april maar weg bent.
anoniem_641b5e42ca8f5 wijzigde dit bericht op 16-01-2019 19:31
23.10% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Hoe je dit het best op kunt lossen weet ik niet, maar ik weet wel dat je in Rusland echt een hoop gedonder kunt krijgen als je het niet volgens de regels speelt. Doe dus in elk geval niets dat buiten de lijntjes kleurt.
nummer*zoveel wijzigde dit bericht op 16-01-2019 20:04
1.38% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Overigens, blijf nooit langer als op je visum aangegeven is. Dan wordt je opgesloten. En dat schijnt best een tijdje te kunnen duren.
jo12345 schreef:
16-01-2019 19:25
Als je een visum aanvraagt, houden ze de data aan, die op de uitnodiging staan.
Je kunt de ontvangende organisatie (waar je dus gaat werken) vragen of ze, die dagen die je extra wilt blijven, erbij willen zetten op hun zakelijke uitnodiging.
Is dat geen fraude dan?
Klubnika schreef:
16-01-2019 19:28
Voor je werk heb je geen werkvisum nodig tenzij je echt geld gaat verdienen. Ga je dat niet, dan heb je een businessvisum nodig. Een businessvisum kan tot 3 maanden geldig zijn en ja, dan mag je rustig nog even rondkijken. Op je businessvisum zet je de data waarop je Rusland binnenkomt en weer uitreist.
Dit klinkt leuk, dit wil ik! Ik heb dus idd een business-visum nodig, de Russen geven mij geen cent.
Maar voor zo'n visum heb ik nog steeds een uitnodigingsbrief nodig van het instituut dat ik ga bezoeken, dus dan kan ik denk ik hen vragen of ze mijn volledige aantal dagen op die brief willen zetten.
Wat bluewaterr ook al zegt dus.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven