Andalusie voor beginners ... Eerst Sevilla of eerst Granada?

17-01-2019 23:43 13 berichten
Wij - kinderloos koppel - zitten erover te denken om in juni voor 't eerst naar Andalusië te trekken.

Rondtrekken met de wagen van stad naar stad naar dorp naar ... met af en toe een plons in een zwembad en telkens een dag of 2 à 3 à 4 ergens rond een stad(je) blijven hangen.

Alleen is héél Andalusië nogal groot om in 14 dagen te zien.


Vraag is dus of we ons voor de eerste keer meer gooien op de route Malaga-Granada-Jaen-Cordoba.
Of eerder beginnen in Sevilla, richting Cadiz en witte dorpen, Ronda, ...


Zowel het Alhambra in Granada trekt mij, als de schoonheid van Sevilla.


Mensen die er al geweest zijn die advies kunnen geven?
Alle reacties Link kopieren
het kan wel in 14 dagen

wij zijn gevlogen op malaga en zijn toen via cadiz naar sevilla gegaan, met een tripje naar huelva. Toen naar antequera waar we de caminito del rey hebben gelopen. Cordoba en Jaen hebben we uiteindelijk niet echt aangedaan. Was wel de bedoeling maar vanwege het weer hebben we toen een paar rustdagen ingelast. Daarna granada gedaan en geëindigd met malaga.

de alhambra was een drama ervaring voor ons, zorg dat je dat goed voorbereid
Alle reacties Link kopieren
Oh en in Nerja zijn we ook nog geweest, ook de grotten bezocht daar. Was ook erg leuk
Het "kan" misschien allemaal, maar we hebben ook geen zin in een moordtempo.

En we hebben dus maar 2 weken.


In Italië ook es zo'n rondrit gedaan met 5 steden en een boel dorpen op 2 weken tijd en uiteindelijk kwamen we vermoeider thuis dan toen we vertrokken :-).

Dat wil ik dus dit keer niet.
Ik heb ook wel es zin in een halve dag een boek lezen aan 't zwembad.
En niet te vloeken dat ik daardoor dit en dat en dat mis.

Vandaar van tevoren al een soort opdeling die nog licht zwevend en fluctuerend is.
Alle reacties Link kopieren
Wat ik hierboven beschrijf hebben we in 10 dagen gedaan en als erg relaxed ervaren, vooral omdat we vooraf wel een planning hadden gemaakt. en dus ook rustdagen gehad.

het maakte bij ons wel uit dat wij geen behoefte hadden om musea te bezoeken of grote toeristische trekpleisters, op de alhambra na dan en de replica's van de schepen van columbus
dus we waren daar eigenlijk geen tijd aan kwijt, we hadden geen zin in in rijen staan en dringen et cetera. Vooral in sevilla hebben we dat aan ons voorbij laten gaan en vooral veel gewandeld

wij hebben het rondrijden van de ene naar de andere plek ook wel als heel relaxed ervaren, lekker rustig aan en de mooie routes door de natuurgebieden kiezen.

granada heb je, naast de alhambra echt in 1 dag wel gezien. Wij zijn daar eerder weggegaan dan gepland
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben Andalusië gezien in 10 dagen. Dat was goed te doen. Wil je wat meer relaxen dan zou ik er wat meer dagen van maken.
Malaga hebben we niet gezien.
De toppers waren caminito del rey en el Torcal. En cordoba.

Onze reis was: Sevilla, cordoba, Granada, antequera, Ronda, cadiz, Sevilla.
Het is prachtig daar.
Alle reacties Link kopieren
Wat je ook zou kunnen doen is een of twee standplaatsen kiezen (aan de Costa bijvoorbeeld) en vanuit daar de trips maken.
Dat hebben wij 2 x gedaan. 1x vanuit Fuengirola en toen Alhambra, Malaga, Ronda, Antequerra, Gibraltar, Mijas, Nerja bezocht ( met de auto) waren er toen 3 weken. En een andere keer vanuit Torremolinos. Toen zijn we met de trein ( vanuit Malaga)naar Cordoba geweest en zouden ook naar Sevilla zijn gegaan met de trein maar toen was het er 46 graden dus dat hebben we niet gedaan. Waren toen met schoonouders.
Daarom gaan we dit jaar naar Sevilla.
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn een paar jaar terug geweest. Ons reisschema was volgens mij:
dag 1: aankomst malaga - rijden naar Antequera- daar middag en nacht besteedt (ik was zwanger, hebben geen lange wandeltochten gedaan)
dag 2: naar Ronda (rest van de dag daar besteed)
dag 3: Ronda
dag 4: Naar Jerez, rest van dag aan zwembad
dag 5: dagbezoek cadiz
dag 6: rustdagje, aan zwembad gehangen
daf 7 : naar Sevilla (uurtje rijden, rest van de dag om te ontspannen of dingen te bekijken)
dag 8: Sevilla
dag 9: Sevilla
dag 10: Naar Cordoba (is maar een uur ofzo rijden), rest van de dag uitgerust bij het zwembad)
dag 11: Cordoba
dag 12: naar Granada (2,5 uur rijden, rest van de dag zwembad, uitrusten, beetje rond hotel wandelen)
dag 13: Granada (voor ons genoeg, buiten Alhambra vond ik er niks aan)
dag 14: terugreis

Misschien klink het vol, maar ik vond het echt niet te druk. Maar tegelijk zou ik nog wel stoppen voor Gibraltar als ik er niet was geweest en hebben we in de omgeving van Cordoba nog wel wat dingen gemist. (stad zelf vond ik met een dag genoeg).

Ik vond zelf Sevilla en Ronda wel hoogtepunten. Granada vond ik buiten de Alhambra tegen vallen.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben ook alles in twee weken gedaan, zonder het idee te hebben dat we teveel deden of tijd tekort hadden. We zijn op de bonnefooi gegaan, en hielden in het achterhoofd: als we ergens niet aan toe komen en we vinden het mooi in Andalusia dan komen we ooit in ons leven wel weer terug.

Het schema van Sprietgras ziet er goed uit, ik zou zoiets zo weer doen. Het is echt prachtig!
Alle reacties Link kopieren
Waarom het best te doen is, is omdat je uiteindelijk helemaal niet zulke lange stukken rijdt. Dus je bent nooit een hele dag aan het rijden kwijt. En je raakt er niet vermoeid door. Wij reden meestal tijdens de siesta. Dan kun je sochtends lekker rustig aan doen en misschien nog iets doen/zien, en tegen de tijd dat je op de volgende plek aankomt start de boel daar net weer op en heb je nog een hele lange avond.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben vaak in Andalusia geweest (groot fan!) en zou absoluut kiezen voor Cadiz, Sevilla en Cordoba. En alles wat daar tussen te beleven valt. Het zijn allemaal kleine plaatsjes hoor, Sevilla is ook niet zo immens groot, en ze zijn in principe prima in een dag te bezichtigen - al is t ook heerlijk om 3 dagen in Cadiz rond te struinen en smiddags heerlijk op het strand te gaan liggen. Ik heb 2 keer 4 weken in Cadiz Spaans gestudeerd en heb me er nooit verveeld :) Heerlijke plek, en niet overladen met Nederlandse en Duitse en Engelse toeristen, dus t voelt niet zo toeristisch aan (is t wel hoor, maar dan vooral met Spaanse toeristen).

Vliegen op Malaga is over het algemeen wel veel goedkoper dan vliegen op Sevilla, maar ik vind Malaga persoonlijk echt niet leuk... Granada is wel prachtig ook, maar wat al eerder geopperd is: je kunt best overwegen om n keer 's ochtends in de auto te stappen, Granada in n dag te bekijken en 's avonds lekker terug rijden naar je verblijfplaats. Is echt prima te doen. Alles is max zo'n 2 a 3 uur rijden in Andalusia...

Wat een lekker vooruitzicht zeg! Ik zou zo met je mee gaan ;-)
Alle reacties Link kopieren
Ja die caminito del rey vonden wij ook leuk om te doen!
En mocht je Alhambra willen doen, inderdaad echt heel goed plannen en ver van te voren je kaarten boeken.
Je hebt in Granada zelf ook een mooi uitzichtpunt op de Alhambra. Kun je heel makkelijk met een busje komen. (ligt wat hoog dus wij hadden geen zin om te lopen) Zitten altijd jongeren gitaar te spelen en te dansen, heel leuk. En vanuit daar heb je een leuke wandeling naar beneden langs allemaal mega toeristische maar wel leuke winkeltjes en fijne cafeetjes.
Alhambra in Granada is geweldig, daar moet je zeker heen, en iig 1 nacht daar blijven. Boek nu alvast je kaarten incl bezoek aan de Nasrid palace , dat is het hoogtepunt toch wel. Je moet dan de tijd aangeven dat je het paleis in wil.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven