Ervaringen Mexico

20-01-2019 10:14 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Over een paar weken vertrekken mijn vriend en ik naar Mexico voor een 9-daagse vakantie. We hebben een resort geboekt in Playa del Carmen en zijn op zoek naar tips, adviezen en ervaringen. Het wordt onze eerste vakantie buiten Europa, dus we moeten voor het eerst nadenken over vaccinaties en het omzetten van onze pinpas (zodat we in Mexico geld kunnen opnemen).

Zijn er nog dingen die wij over het hoofd zien en die belangrijk zijn om te regelen? Welke excursies zijn echte aanraders? Hoe zijn jullie ervaringen met Mexico? Wij horen het graag!


Alvast bedankt voor het meedenken!

Liefs, Ava-Lynn
Alle reacties Link kopieren
Op tripadvisor staan veel tips over de omgeving, excursies en over het hotel.
Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg
Ik heb goede ervaringen met Mexico. Het gebied waar je naar toe gaat is mooi, relatief veilig en toeristisch. Je kunt daar prima een relaxte strandvakantie hebben en normaal gesproken ook uitstapjes maken. Zelf vind ik het nadeel van dit gebied dat veel uitstapjes dus wel erg toeristisch zijn.

Op dit moment vind ik het echter redelijk onvoorspelbaar en dat is iets om rekening mee te houden. Er zijn momenteel brandstoftekorten door hard optreden van de nieuwe president en daardoor ook veel onrust in Mexico. Gisteren is een bijvoorbeeld als gevolg van illegaal aftappen een grote explosie geweest bij een leiding waarbij zo'n 80 mensen om het leven zijn gekomen. Nu is dit niet in de buurt van waar jij naartoe gaat, maar er speelt wel wat. In het gebied waar jij naartoe gaat zal er niet snel een brandstoftekort zijn zoals in andere delen van Mexico, omdat de brandstof per boot wordt aangevoerd, echter kan het wel invloed hebben op de beschikbaarheid en prijs van andere levensmiddelen die normaal met vrachtauto komen.

Ik zou het dus even aankijken en als je daar bent kijken wat haalbaar is. Het kan zijn dat alles gewoon normaal verloopt en je nergens wat van merkt. Maar het kan ook anders zijn, waarbij ik vooral denk aan hoge prijzen dan echte onveiligheid voor jullie zelf.
Alle reacties Link kopieren
Cozumel, Xel-Ha en Tulum vond ik mooi. Cancun leuk keer te zien maar verder niets bijzonders. Maar dat was heeeel lang geleden toen er in Playa del Carmen nog geen resorts en massa toerisme was.
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik heb net mijn account aangemaakt maar geen idee wanneer dit bericht wordt goedgekeurd :) dus er van uitgaande dat de meeste vragen zijn beantwoord:

- Inderdaad even een afspraak maken bij het GGZ, meeste vaccinaties worden volgens mij vergoed door de verzekering.
- de nieuwe regering maakt mijn Mexicaanse familie wat onrustig, de nieuwe president wordt een beetje gezien als een Trump. Nu verwacht ik niet dat ze toeristen een strobreed in de weg gaan liggen maar ik zou informatie van ambassades/consulaten voor jezelf noteren en even meenemen in je achterhoofd mocht er plots iets veranderen
- Mijn beste tip: In Mexico kun je bij veel winkels pinnen maar alleen met Visa kaarten. Niet alle winkels en banken ondersteunen pinnen van MasterCard-pinkaarten in mijn ervaring. (Santander lukte me wel). Ik ben vooral in andere delen geweest dus misschien is dat anders in Cancún.
Wat ik heb gedaan is een rekening geopend bij Revolut, een online bank (Spaans). Binnen een week kun je een creditcard thuis hebben die je met een app eenvoudig kunt beheren (blokkeren, pincode wijzigen, etc).
Je kunt geld overmaken vanaf een creditcard of vanaf je bankrekening naar je Revolut account. Op deze manier gebruik ik het als een soort prepaid kaart met beperkt tegoed. Als die kaart gestolen wordt blokkeer je hem eenvoudig zelf. Ik heb er toen eentje besteld toen ik al in Mexico zat in de ‘middle of nowhere’ en de nieuwe kaart was er na 4 dagen al ;)
Alle reacties Link kopieren
Ik denk niet dat de GGZ veel doet met vaccinaties, de GGD des te meer ;-)

Daar zou ik trouwens zo snel mogelijk achteraan gaan, want het is wel verstandig om dat op tijd te regelen. Basisverzekering vergoedt dat niet, maar veel aanvullende verzekeringen wel.

Ga zelf binnenkort ook voor het eerst naar Mexico dus tips heb ik nog niet. Maar ik verwacht dat het een prachtig land is en dat je een topvakantie tegemoet gaat!
Alle reacties Link kopieren
Bedankt allemaal voor jullie adviezen en het delen van jullie ervaringen!

De afspraak met de GGD staat begin februari gepland, dus dat komt goed. :-)

@ Tu1nhek en Comocomo, ik las gister inderdaad dat er een explosie is geweest in Mexico, maar ik had me er nog niet voldoende in verdiept (wellicht stom!) om te weten dat de onrust en het illegale aftappen te maken heeft met de nieuwe president en de brandstof tekorten. Goede tip om de informatie van de ambassade/consulaten even in de gaten te houden.

@ heavydrizzle, leuk! Fijne vakantie gewenst alvast! Ga je ook naar het toeristische deel of juist niet?
Alle reacties Link kopieren
Heb je een creditcard? Sowieso is die wel handig om te hebben.
Mijn ING pas doet het gek genoeg niet op veel plaatsen Mexico, Rabo dan weer wel.
Creditcard geen enkel probleem hoor, heb daar nergens last van gehad dat alleen visa kon.
Waar je wel even op moet letten, is het water in Mexico. Je kunt het niet drinken. Maar pas ook op met het eten, fruit, salades enz. Ik was een aantal dagen flink ziek geworden. Waren heel veel toeristen ziek. Neem aantal zakjes ors mee( te koop bij drogist) en diarreeremmers. Voor zekerheid.
Veel plezier!
Alle reacties Link kopieren
- snorkelen bij Puerto Morelos
- dagtrip naar Sian Ka'an (natuurreservaat)
- Chichen Itza, dat is een van de 7 wereldwonderen.
- een cenote bezoeken https://www.rondreis.nl/blog/bestemming ... an-mexico/
Alle reacties Link kopieren
TS, wij maken een rondreis in Yucatan. Dus we blijven inderdaad ook in het toeristische deel. Ik hoop dat het gaat meevallen met die brandstoftekorten.
Alle reacties Link kopieren
Leuk vooruitzicht TO! Wij hebben een rondreis gedaan maar hierbij wat tips dichter bij Playa del Carmen.

Ik vond Akumal erg leuk, snorkelen met (grote!) zeeschildpadden. Sinds 2018 is het beschermd gebied waarvoor je zo'n 5 euro entree betaalt. Snorkels huren en een gids kan op het strand zelf maar we zagen ook mensen op eigen houtje snorkelen. Het dorpje zelf is niet spannend maar wel leuk om wat te eten. In een uurtje vanaf Playa del Carmen bereikbaar met de huurauto of neem de bus.

Wij vonden qua Maya sites coba een leukere ervaring dan chichen itza, fietsen in de jungle en je mag de ruïne op. Chichen itza is bekender en beter gerestaureerd maar de beleving in coba was leuker vonden wij. Tulum is het dichtst bij, mooie ligging maar valt qua opgraving tegen tov de andere 2 hiervoor.

Cenotes vind je overal! De bekendste zijn niet perse de mooiste, je kunt even foto's en prijzen Googlen om iets in de buurt te vinden.

De georganiseerde tours door reisorganisaties zijn duur, wij schrokken van door anderen genoemde bedragen van 100 tot 150 eu pp per excursie. Zelf hadden wij een huurauto en de entree ter plekke was vaak maar een tientje ofzo. Dus misschien het overwegen waard.

En idd tips die al gegeven zijn: creditcard en let op type pinpas. Niet teveel geld opnemen in 1x maar iedere keer pinnen kost een bepaald bedrag extra dus even een middenweg vinden daarin.

Veel plezier, dat gaat hoe dan ook lukken!
Alle reacties Link kopieren
Hoezo niet teveel geld in 1x pinnen? Als je reisverzekering hebt wordt dat vaak gedekt. Is anders zonde, kost je elke keer paar euro extra kosten
Alle reacties Link kopieren
Robinson schreef:
22-01-2019 22:44
Hoezo niet teveel geld in 1x pinnen? Als je reisverzekering hebt wordt dat vaak gedekt. Is anders zonde, kost je elke keer paar euro extra kosten
Dat klopt natuurlijk, maar wij vonden het persoonlijk een prettiger gevoel om met minder op zak rond te lopen. Wordt ook geadviseerd met het oog op berovingen of corrupte aanhoudingen. Is een persoonlijke keuze, wij vonden dit fijner dan meer risico lopen en achteraf misschien met de reisverzekering het op te lossen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven