Kamperen in nieuw-zeeland: tips?

21-01-2019 08:42 17 berichten
Hoi!
Over een aantal maanden ga ik backpacken in NZ! Een droom:D Nu is mijn plan om voor vervoer daar een auto te huren en te gaan kamperen ipv hostels te boeken (uitzonderingen daargelaten). Nu is mijn vraag of iemand hier ervaring heeft met kamperen in de herfstperiode van nz?

Ik heb al begrepen dat je beter alle kampeerspullen mee kunt nemen vanuit Nederland. Klopt dat? Zijn tweedehands winkels ook goede opties om daar spullen, zoals pannen, aan te schaffen? Ik ken overigens de app CamperMate al, maar zijn er ook kampeerplaatsen in de bergen? En iemand ervaring met meerdaagse hikes zonder gids maar met tentje? Denk dan aan Zuidereiland, dus zal vrij koud worden. De hikes kun je uitstippelen via de site van de overheid www.doc.govt.nz en betaal je een relatief klein bedrag voor omdat je soms op prive terrein hiked. Maar, hoe moeilijk is dit? Is het goed te navigeren?

Ik hoor het graag! Zin in dit avontuur maar heb nog wat meer informatie nodig :)
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn 4 jaar geleden geweest met een busje, over de aanschaf van een tent ed kan ik dus weinig zeggen maar als je een auto huurt kan je op dezelde plekken komen als ons.
Ik ben nog nooit in een land geweest waar het zo goed geregeld is als in NZ, de wandelpaden zijn heel goed aangeven. Wij hebben alleen maar dagtochten gelopen van max 8 uur maar bij de langere tochten zou het niet anders zijn.
Op DOC's staan veel mensen met hun auto, tentje of kleine camper. De voorzieningen op zo'n camping zijn wisselend, soms is er bijvoorbeeld geen douche, maar ze kosten bijna niks en staan stuk voor stuk op de mooiste plekken. Wij waren er in november, december en hebben het aan het begin op het zuidereiland wel eens heel koud gehad met een paar graden onder nul. Geen idee hoe dat in de herfst is maar wat waren we toen blij met ons kacheltje die in de bus zat.
Als het erg koud is kan je ook naar een wat grotere camping gaan, daar heb je 9 van de 10x een gezamenlijke ruimte die vrij toegankelijk is met verwarming en keuken.

Wat een heerlijk vooruitzicht, ik vind het het mooiste land waar ik ooit ben geweest.
Alle reacties Link kopieren
Bij de golden bay heb je ook een hele gave meerdaagse wandeling langs de kust, wel goed van te voren opletten met de tijden, een heel stuk van de wandeling is niet te doen als het vloed is.
Het is daar wel een stuk warmer dan helemaal in het zuiden.
Gaaf zeg, helaas nog geen ervaring mee maar staat wel hoog op mijn verlanglijstje dus ik lees even mee.
Alle reacties Link kopieren
Ja, heb ik ervaring mee! Ik ben ook in de herfstperiode in NZ geweest en met een auto beide eilanden rondgereden.

Als je je aanmeldt voor Facebookgroepen (Backpackers NZ etc.), dan kun je in de herfstperiode vaak heel goedkoop kampeerspullen van andere backpackers overnemen die weer vertrekken. Kijk hier ook naar auto's etc, want als je voor langere tijd gaat , is het vaak goedkoper om een auto te kopen en weer te verkopen.

Je kunt ook de app Rankers NZ downloaden. Dit is net zoiets als CamperMate, maar dan specifiek voor NZ en heb ik als heel handig ervaren. Hier staan heel veel kampeerplaatsen op en ook weer extra t.o.v. CamperMate.

Ik heb op het Zuidereiland geen meerdaagse hikes gedaan, maar wel op het Noordereiland. Hier heb ik in hutten van de DOC geslapen. Dit is ook erg handig en zeker een aanrader. Ik vond het ook wel gezellig, omdat je na een hele dag alleen lopen wat aanspraak hebt in zo'n hut. Zeker in het naseizoen zijn de hutten erg goedkoop. Let er ook op dat je bij Great Walks moet reserveren als je nog binnen het seizoen bent. Volgens mij eindigt het seizoen 1 mei en kun je daarna zonder te reserveren naar de hutten/kampeerplekken op deze hikes. Ik vond alle hikes die ik gedaan heb prima te doen qua navigatie. Het staat goed aangegeven en je ziet meestal wel anderen lopen die je kunt volgen als je het niet zeker weet.

NZ is echt prachtig! Veel plezier en lekker genieten!
Alles komt goed en alles komt goed en alle dingen komen goed.
Bedankt voor jullie informatie tot dusver! Echt super:-)
Over een aantal maanden is april/mei? Vooral in het zuiden en in de bergen van het zuid eiland is het dan erg koud ‘s nachts, onderschat dat niet als je in een tentje wil overnachten. Het noord eiland is een stuk warmer.

Ik zou kijken of je een klein campertje van Jucy of Spaceships kan huren ipv een auto. Is niet zo gek veel duurder dan een auto en je hebt gelijk een klein keukentje met koelkast bij je.
koelkast is niet nodig dan He?😜
Nee ik Neem het mee in overweging.. maar zorg anders gewoon voor goede spullen/tent. Heb al een slaapzak die tegen -10 kan van een vorige trip
Alle reacties Link kopieren
Wat voor auto ga je huren? In NZ worden veel stations verhuurd die fungeren als 'kampeerauto', dus met een bed achterin. Dan hoef je ook geen tent e.d. aan te schaffen.
Alle reacties Link kopieren
Rankers is inderdaad een hele goede tip, hebben wij veel mooie plekjes mee gevonden!

Wij waren er in april/mei (aantal jaar geleden) en hebben, volgens andere reizigers, erg veel geluk gehad met het weer. We waren voorbereid op veel regen (dat moet je in nz altijd wel zijn 😂) maar overal waar we kwamen zeiden we: hè, volgens mij heeft het hier net geregend...

Noordereiland hadden we de eerste dagen nog prima weer, veel zon en ook nog redelijk warm, hoe verder naar beneden we reden hoe kouder het snachts werd. Ergens halverwege het Noordereiland was ik (nog in een camper ook) blij dat ik thermoshirts meehad om in te slapen en maakte ik kruiken van lege flessen om het bed op te warmen.
Zuidereiland hebben we zelfs regelmatig sneeuw gehad in de wat hogere gebieden, vooral snachts en s ochtends. De dag nadat we onze camper ingeleverd hadden in christchurch, was er gigantisch veel sneeuw gevallen in het dorpje waar we de dag ervoor waren. Veel mensen zaten dus vast daar.

Ik vond het een heerlijke periode om daar te zijn. Mooie kleuren in de natuur, prachtig! Ik zou het ook zo weer doen!
Maar... zeker niet in een tentje... in een camper echt wel!
Alle reacties Link kopieren
Hi,

Wij zijn vorig jaar november in nz geweest. Wel alleen het noorder eiland.
Alle wandelroutes staan super goed aangegeven. meerdaagse hikes met een tent weer ik niet, maar bij de meeste routes zijn onderweg hutten waar je kan slapen.
De tip die wij daar kregen van familie die daar woont voor spullen was Kmart, echt een top winkel, ze hebben er alles, van kleding tot kampeerspullen voor Primark achtige prijzen. De kwaliteit zal er ook wel naar zijn maar wij waren er toch maar 3 weken..
Heel veel plezier met het plannen en met de reis!

Groetjes Kim
Alle reacties Link kopieren
Ik weet het niet zeker maar volgens mij zit kmarkt alleen op het noordereiland. Wij misten trouwens wat keukengerei in ons busje en zijn daarvoor naar een tweedehands winkel geweest. Wellicht ook een optie voor je.
Waar vlieg je op?
Alle reacties Link kopieren
Als je langer op N-Z verblijft dan zou ik zeker overwegen om een auto te kopen en die op het eind weer te verkopen. (Alhoewel dat in het laagseizoen misschien lastiger is dan in het hoogseizoen.) Zelf aantal jaren geleden een campervan gekocht op backpackers carmarket. Was zelfs uitgerust met beddengoed (wel even in wasmacine gegooid, je weet maar nooit :proud: ) Bij the warehouse week of wat later ook klein tentje gekocht, de van was toch iets te klein voor goede vriendin en mijzelf. Wij hebben veelal vrij gekampeerd, af en toe (als er gewassen moest worden) een kamer boven een pub genomen. Ook als het erg koud was overigens.
Auto kopen is zeker kostenbesparend, maar vind ik nu toch een te groot risico. Ik zit er maar een maand en als ik hem niet verkocht krijg zit ik er mee.. een vriendin probeert haar auto nu ook al twee weken te verkopen daar. ik ga in maart en denk er door jullie verhalen toch wel over een station/sleepercar te huren. Dit weekend even speuren:). Ik vlieg trouwens op christchurch. Eerst rondje zuid, dan rondje noord 👌
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn vier jaar geleden in maart geweest op het Zuidereiland. Echt een prachtig land en ook mooie periode om daar te zijn met al die kleuren. Ik zou wel zeker overwegen om een kleine camper te huren i.p.v. een tent, want vooral de nachten konden erg koud zijn. Als je in een auto slaapt lig je in elk geval een stuk hoger boven de grond.

De DOC campings waren prima te doen, vaak waren er alleen openbare toiletten en geen douches. We hebben ook veel wildgekampeerd, maar ik weet niet hoe de regelgeving daar nu over is. Ik kan me wel nog de grote hoeveelheid zandvliegen herinneren, nog een reden om niet in een tent te willen slapen ;-)

Veel plezier alvast!
Over 'n aantal maanden is het winter in NZ. Zou lekker hotels/motels pakken!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven