Mexico onveilig?

11-02-2019 10:25 40 berichten
Goedemorgen. Ik zat te kijken naar een vakantie naar Mexico (alleen). Zowel mijn vader als mijn oom vinden dat echt totaal onveilig. Als het aan hun ligt, ga ik absoluut niet. Maar volgens mij verschilt het heel erg per gebied hoe (on)veilig het is. Ik wil graag strand, maar bijvoorbeeld ook Maya tempels bekijken. En dieren spotten vind ik geweldig. :heart: Wie is er recent geweest en kan mij er meer over vertellen? En dan vooral over de veiligheid als vrouw alleen? Ik vermoed dat ik ga opvallen, omdat ik lang lichtblond haar heb en blauwe ogen etc. Maar zou dat echt problemen kunnen opleveren? Ik kan me er niet zoveel bij voorstellen eerlijk gezegd. Ik lees veel positieve verhalen op internet over reizen naar Mexico. Ook van vrouwen. Wat denken jullie?
De overheid geeft toch ook reisadvies? Misschien ook even daar kijken wat zij zeggen over de veiligheid.
Alle reacties Link kopieren
Hoeveel reiservaring heb je? Wil je echt alleen met het openbaar vervoer daar reizen? Of wil je in een resort gaan zitten en dan uitstapjes maken? Of wil je met een groepsrondreis mee?

Ik heb daar wel alleen gereisd, maar ik ben een redelijk ervaren backpacker die minder gebruikelijke landen heeft gereisd.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Hangt er vanaf wat je wil gaan doen en waar.
hamerhaai schreef:
11-02-2019 10:38
Hoeveel reiservaring heb je? Wil je echt alleen met het openbaar vervoer daar reizen? Of wil je in een resort gaan zitten en dan uitstapjes maken? Of wil je met een groepsrondreis mee?

Ik heb daar wel alleen gereisd, maar ik ben een redelijk ervaren backpacker die minder gebruikelijke landen heeft gereisd.
Omdat ik al in een ander land ga rondreizen, wil ik in Mexico rustiger aan doen en vanaf een vaste plek ‘excursies’ gaan doen.

Reiservaring: bijna niet. Ik ben door Europa gereisd met de trein, alleen op vakantie gegaan naar veilige landen (zoals Curaçao en Kaap Verdië) en een groepsrondreis in Thailand.

Ik ga voor het eerst echt alleen reizen in Suriname. Dat beschouw ik als een super veilig land. Dus ook niet echt vergelijkbaar.

De overheid geeft overigens geen negatief reisadvies voor Mexico.
Alle reacties Link kopieren
Lotus90 schreef:
11-02-2019 10:53

Ik ga voor het eerst echt alleen reizen in Suriname. Dat beschouw ik als een super veilig land. Dus ook niet echt vergelijkbaar.

De overheid geeft overigens geen negatief reisadvies voor Mexico.
Voor zowel Suriname als Mexico zijn er veiligheidswaarschuwingen en beiden landen zijn “geel” gekleurd op de landkaarten van BuZa.

Het verschil is dat men in Suriname nogal eens geweld gebruikt maar vaak niet specifiek gericht op toeristen (al kunnen zij wel een toevallig slachtoffer worden) terwijl men in Mexico wel ook specifiek toeristen aanvalt (al kun je daar ook als toevallige voorbijganger in geweld tussen drugsbendes verzeild raken).
Suriname superveilig?
Ga je daar met een georganiseerde rondreis naartoe?
Alle reacties Link kopieren
volgens mij zijn de toeristische gebieden in het zuiden van Mexico wel veilig.

maar ga niet naar het noorden, daar is het echt heel creepy.
Baja California en Sonora zijn prachtig, alleen heb je continu het gevoel dat je in een maffia film zit.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
valentinamaria schreef:
11-02-2019 11:27
volgens mij zijn de toeristische gebieden in het zuiden van Mexico wel veilig.

Nou... veilig...

“However, the state has also borne witness to growing violence over the past two years — including near resorts.

That violence has included the following incidents:

January 2017: A deadly shooting that killed five people including a Canadian outside Playa del Carmen’s Blue Parrot nightclub
February 2018: A ferry explosion that hurt 25 people in Playa del Carmen
January 2019: A shooting that killed seven people at the “Las Virginias” bar in a low-income area some distance from Playa del Carmen’s tourist zone”

https://www.google.nl/amp/s/globalnews. ... armen/amp/
Tien jaar geleden vond ik het goed te doen. Maar ja. Er is altijd wel wat.

Misschien kun je beter naar Costa Rica? Minder tempels maar wel veel meer dieren.
Alle reacties Link kopieren
https://www.nederlandwereldwijd.nl/land ... reisadvies
redbulletje schreef:
11-02-2019 11:20
Suriname superveilig?
Ga je daar met een georganiseerde rondreis naartoe?
Ik ga er alleen naar toe. Maar ik laat me daar van A naar B rijden en ga niet met openbaar vervoer of zelf de weg proberen te vinden. Heb namelijk totaal geen richtingsgevoel.

Overigens ga ik de jungle in samen met een (willekeurige) groep mensen. De meeste activiteiten/bezienswaardigheden die ik wil doen/bezoeken zullen waarschijnlijk ook gewoon met andere mensen zijn. Ga ik ter plekke allemaal regelen/boeken.

Voor Mexico dacht ik meer aan een strandvakantie met uitstapjes.
Ik ben in Tijuana, El Paso en Cancun-Playa del Carmen-binnenland geweest en het is niet mijn land. De laatste omgeving valt nog mee maar dat komt met name door de resorts (en daarvoor hoef ik niet nr Mexico).
Ik ben er als twintiger geweest met een vriendin, maar ook bij de officiële instanties werden we echt met een vervelende grijns bekeken en maakten ze grapjes alsof ze ons paspoort wilden verscheuren.
Dat heb ik al gelezen. Daar staat dat over het algemeen de toeristische plaatsen een stuk veiliger zijn. De rest van de info klinkt natuurlijk wel erg zorgelijk.

Maar het lijkt me zo’n mooi land. Ik zou er graag naartoe gaan om het een en ander te bekijken. Ik zou niet dwars door het land gaan reizen/backpacken. Enkel relaxen & wat bezienswaardigheden bekijken.

In de avond/nacht ga ik er toch niet op uit, omdat ik dan altijd zo moe ben van de activiteiten overdag. En ik sta altijd vroeg op als ik op vakantie/reis ben. Om deze redenen dacht ik: misschien kan het wel. :)
lisa_ schreef:
11-02-2019 12:02
Ik ben in Tijuana, El Paso en Cancun-Playa del Carmen-binnenland geweest en het is niet mijn land. De laatste omgeving valt nog mee maar dat komt met name door de resorts (en daarvoor hoef ik niet nr Mexico). Ik ben er als twintiger geweest met een vriendin, maar ook bij de officiële instanties werden we echt met een vervelende grijns bekeken en maakten ze grapjes alsof ze ons paspoort wilden verscheuren.
Oké, dat is wel jammer! Want het land lijkt me echt heel erg mooi. Hoelang geleden was dat?
16 jaar geleden denk ik.

Het is ook wel mooi, maar in de resorts zitten ook veel rijke Amerikanen. Niet per se het volk wat een vakantie heel bijzonder maakt.
Alle reacties Link kopieren
Als je vanuit 1 oord excursies wilt doem en niet playa del carmen wilt zitten, dan kan ik Tulum aanraden! Leuke resorts. Veel te doen in de omgeving. Er is een tempel bij het strand.

Wij zijn twee jaar geleden naar mexico geweest. (2 meiden) auto gehuurd vanaf cancun en een rondreis gemaakt door het zuiden van mexico. Fantastische ervaring en vriendelijke mensen.

Als tip kan ik wel geven dat er ontzettend veel cenotes en tempels zijn, ga niet naar 'de cenote' zoals dzitnup, maar een alternatief. Dan hoef je niet door de massale toeristenstroom heen en heb je de tempel/cenote bijna helemaal voor jezelf.

Bij tulum in de buurt kun je ook begeleid snorkelen met zeeschilpadden :D
Recent? Nou ja, vijf jaar geleden. Ook alleen, maar dat heb ik wel vaker gedaan, ook in die regio (backpacken). Ik ben over het algemeen op de gebaande, toeristische paden gebleven, en heb lokaal veel contacten gelegd met andere reizigers waardoor we dan met een groepje wat dingen konden ondernemen die alleen misschien wat gevaarlijker zouden kunnen zijn.

Je valt op, als blonde vrouw en vrouw alleen, en daar moet je wel rekening mee houden. Een beetje meer healthy suspicion dan thuis, en geen onnodige risico's nemen (niet met dure spullen pronken; vraag bij je accommodatie welke delen van de stad of omgeving je beter kan vermijden). Maar het kan prima! Zeker als je in een resort blijft en excursies gaat doen - het grootste risico is dat je gerold wordt als je even niet oplet in de menigte (ik stop altijd wat extra cash in m'n BH).

Super mooi land, heerlijk eten.
Bedankt voor het delen van jullie ervaringen Watson en Esther. :D
Alle reacties Link kopieren
Kijk eens bij Puerta Vallarta.

Ben daar meerdere keren geweest, niet alleen maar met partner. Mooie omgeving. Leuke excursies. Geen onveilig gevoel gehad daar.


Je hebt daar een hotelzone. Maar in een hotel zoals Playa los Arcos zit je veilig en niet zo in de extreme toeristen zone.
Lees ook dit boek:

http://www.hester.nu/content/het-boek

(over een studente die daar vermoord is)
Alle reacties Link kopieren
Yucatan is relatief veilig. Ik zat in een eenvoudig hotel (Tukan) aan de toeristische straat (avenida 5). Goed te doen. Strand, veel mogelijkheden om ma ya sites en jungle te zien. Ik kan het aanraden.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Och, er worden maar zo'n 100.000 mensen per jaar op de meest gruwelijke manieren vermoord.
Het is maar net wat je onveilig vind...…….
Alle reacties Link kopieren
Eerder 25.000 - 30.000.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
11-02-2019 11:36
Nou... veilig...

“However, the state has also borne witness to growing violence over the past two years — including near resorts.

That violence has included the following incidents:

January 2017: A deadly shooting that killed five people including a Canadian outside Playa del Carmen’s Blue Parrot nightclub
February 2018: A ferry explosion that hurt 25 people in Playa del Carmen
January 2019: A shooting that killed seven people at the “Las Virginias” bar in a low-income area some distance from Playa del Carmen’s tourist zone”

https://www.google.nl/amp/s/globalnews. ... armen/amp/

in dit artikel staat dus ook dat toeristen beschermd worden.
en waar je beter niet kunt komen.
wij slapen nooit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven