Het einde van de A380

14-02-2019 13:03 19 berichten
Van een nieuwe standaard in de luchtvaart tot nostalgie. Het kan snel gaan in de luchtvaart.

Ik heb een paar keer met Emirates met dit toestel gevlogen, waaronder ook een trip op het bovendek waar je tijdens de vlucht met je medepassagiers aan de bar een drankje kunt doen. Eigenlijk vind ik het wel jammer dat dit toestel het niet redt, want het is wel een bijzondere ervaring en een heel comfortabel en erg stil toestel.

Je ziet dat steeds meer vliegvelden door hun slots heenraken waardoor je zou denken dat er wel een markt is voor grotere toestellen. Maar dit was kennelijk een maatje te groot.

Het business model van Emirates lijkt een beetje op een stofzuiger: met enorme toestellen zoveel mogelijk mensen via Dubai laten vliegen naar hun eindbestemming. Met Dubai als een soort Utrecht Centraal van de internationale luchtvaart. Vervelend voor bijvoorbeeld KLM die moeilijk kunnen concurreren tegen dit luchtvaartgeweld, want op rechtstreekse routes krijg je zo’n enorme kist bijna niet vol. Ik ben benieuwd wat dit betekent voor de toekomst van Emirates, die hun business model voor een groot deel hebben gebaseerd op de A380.





https://www.nu.nl/ondernemen/5741937/ai ... redirect=1
Alle reacties Link kopieren
Het is wat. Een stofzuiger. Nou nou.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Zeker jammer, maar de zuinigere toestellen die rechtstreeks kunnen vliegen worden populairder.

Betekent overigens niet dat de A380 zomaar verdwijnt. Kijk naar de 747s, die vliegen nu nog steeds.
Ik vlieg binnenkort voor het eerst met een A380. Ben benieuwd. Hou niet echt van vliegen en alles buiten business class is meestal erg oncomfortabel (ongeacht maatschappij). Hoor goede verhalen dus ben benieuwd :biggrin:
Alle reacties Link kopieren
Ik vind Emirates echt totaal over-rated. Heb er nu een keer of 4 mee gevlogen en ben totaal niet enthousiast over hun service.

Ik vlieg veel liever met Lufthansa in de A-380; meer comfort en een veel betere service.
Ja, de A380 is interessant groot en vrij stil maar verder vond ik het vliegen ermee niet heel bijzonder.
Zo ook de service van Emirates. Prima maar niet ontzettend veel beter dan die bij andere grote maatschappijen.
Maar misschien was dat omdat we maar gewoon economy class reisden.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er meerdere keren mee gevlogen en vind het een prachtig toestel.....de 747 gaat er nu echt uit hoor. Dreamliner is ook mooi. Had niet verwacht dat de Aw80 zo snel zou stoppen in de productie....
Wij vliegen ook met Emirates en heb ook wel verwachtingen, voor zover je dat kunt hebben van de economy class in een vliegtuig :P
De schattingen over de ontwikkelkosten van de A380 lopen wat uiteen, maar zitten rond de 20 miljard euro. Als dat toestel na iets meer dan 10 jaar uit de productie gaat nadat er slechts 200 (afgerond) zijn verkocht, dan is dat wel een zeperd van een enorme omvang. De ontwikkelkosten gaan nooit meer worden terugverdiend.
Alle reacties Link kopieren
Die A380 blijft nog wel tot 2050 vliegen hoor, zo niet langer.

Idioot toestel. Veel te groot, te duur en niet efficiënt.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb wel eens in een A380 gevlogen, en ik vond hem fluisterstil opstijgen en landen. Heerlijk. Jammer dus dat ze al weer stoppen.
Alle reacties Link kopieren
evaq schreef:
15-02-2019 00:17
Ik heb wel eens in een A380 gevlogen, en ik vond hem fluisterstil opstijgen en landen. Heerlijk. Jammer dus dat ze al weer stoppen.
Wat vond je van de 787?
Alle reacties Link kopieren
Stampertje12 schreef:
15-02-2019 00:31
Wat vond je van de 787?
Ik weet niet of ik daar in gevlogen heb. Wie gebruikt die?
Alle reacties Link kopieren
Stampertje12 schreef:
15-02-2019 00:31
Wat vond je van de 787?
Dat is een geweldig toestel. Vorig jaar mee gevlogen van San Francisco naar Frankfurt.
Heel stil, heel ruim
Alle reacties Link kopieren
evaq schreef:
15-02-2019 06:44
Ik weet niet of ik daar in gevlogen heb. Wie gebruikt die?
Airbus gokte op grote 4-motorige vliegtuigen. Boeing op 2 motorige vliegtuigen met comfort.

De 787 is relatief comfortabel. Verlichting is beter en de ramen zijn groter. Blijft een buis met mensen, maar is best een prima toestel.
Alle reacties Link kopieren
Rosalind schreef:
14-02-2019 16:18
Ja, de A380 is interessant groot en vrij stil maar verder vond ik het vliegen ermee niet heel bijzonder.
Zo ook de service van Emirates. Prima maar niet ontzettend veel beter dan die bij andere grote maatschappijen.
Maar misschien was dat omdat we maar gewoon economy class reisden.
Ik heb 1 keer business class mogen vliegen met Emirates en dat was ook niet superbijzonder.
Alle reacties Link kopieren
Stampertje12 schreef:
14-02-2019 23:02
Die A380 blijft nog wel tot 2050 vliegen hoor, zo niet langer.

Idioot toestel. Veel te groot, te duur en niet efficiënt.
Toen ze lang geleden met de ontwikkeling begonnen was het nog wel relevant. De markt is echter de laatste jaren gigantisch veranderd. Er zullen nu ook producten op basis van de huidige situatie worden ontworpen waarvan we later zeggen dat het te idioot voor woorden is. Doe je niets aan. Als je in de toekomst kunt kijken kan je stervensrijk worden.
Sara9876 schreef:
16-02-2019 19:10
Ik heb 1 keer business class mogen vliegen met Emirates en dat was ook niet superbijzonder.
Heb je de bar geprobeerd? Ik vind dat toch wel een aanwinst op een lange vlucht.
Alle reacties Link kopieren
Sara9876 schreef:
16-02-2019 19:13
Toen ze lang geleden met de ontwikkeling begonnen was het nog wel relevant. De markt is echter de laatste jaren gigantisch veranderd. Er zullen nu ook producten op basis van de huidige situatie worden ontworpen waarvan we later zeggen dat het te idioot voor woorden is. Doe je niets aan. Als je in de toekomst kunt kijken kan je stervensrijk worden.
Jouw analyse klopt grotendeels Sara. Als je kijkt naar de ‘Industry Outlooks’ van zowel Airbus als Boeing uit de tijd van de ontwikkeling van de A380 zie je dat Airbus voorzag dat luchthavencapaciteit de bottleneck zou worden en dat er dus een markt was voor een groot toestel. Boeing zat - achteraf terecht - meer op het spoor van meer rechtstreekse verbindingen met kleinere toestellen, ook voor de lange afstand, en ontwikkelde de 787. Maar beide fabrikanten hebben ook gereageerd op elkaars visies. Boeing maakte een nieuwe versie van de 747, de -8, ook geen succes geworden, en Airbus kwam met de A350 en A330neo. Verschil is dat Airbus met de A380 een heel nieuw ontwerp had met bijkomende hoge ontwerpkosten. Dat is hun grote fout geweest.
Fate is just the weight of circumstances

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven