Alleen backpacken Colombia

16-02-2019 16:03 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemiddag,

Ik zit eraan te denken dit najaar te gaan backpacken in Colombia alleen. Ik heb backpack ervaring, maar niet in midden of zuid Amerika. Nu hoor ik beste veel mensen die er geweest zijn en iedereen zegt "het is hartstikke veilig als je je aan de gewone regels houdt/ je gezonde verstand gebruikt"

Nu heb ik me in Azië nooit 1 seconde onveilig gevoeld en liep ik (in de toeristische wijken in de stad) rustig midden in de nacht alleen naar huis en dat doe ik in NL ook. Dat lijkt me niet echt een graadmeter dus.... dus ja, wat is "gezond verstand"?

Verder spreek ik ook geen spaans, dus dat wordt Engels of Google translate. Ik lees ook dat dit een probleem kan opleveren?

Dus iemand ervaringen (alleen?).

En als jullie Colombia afraden, zouden jullie dan een ander land in midden of Zuid-Amerika aanraden waar je a: veilig kan reizen maar b: ook een beetje andere backpackers tegenkomt. (Azië ken ik nu wel zo'n beetje....)

Bedankt alvast!
Alle reacties Link kopieren
Azie is echt wel wat anders dan Colombia. O.a. moet je 100x beter op je spullen letten. Zolang je je aan de regels houdt. Welke regels bedoel je daarmee? Er zijn delen veilig en zijn ook delen waar na zonsondergang geschoten wordt op straat. De jungle kan ook levensgevaarlijk zijn en dan bedoel ik niet alleen de natuur. Het probleem is dat je alleen al om bij de kust te komen door een rood gebied moet reizen (advies niet reizen): https://www.nederlandwereldwijd.nl/land ... reisadvies. Het is dus mogelijk dat jouw trip niet is te verzekeren e.d.

Heb je Peru al overwogen dat schijnt best wel toeristisch te zijn. En het is ook zo heerlijk geel zonder oranje en rode vlekken: https://www.nederlandwereldwijd.nl/land ... reisadvies

Leuke blogs:
https://www.reisjunk.nl/peru/backpacken-peru/
https://alleenopreis.net/backpacken-peru/

En doe een basis cursus Spaans zodat in ieder geval een paar beleefdheid zinnetjes kan. Het breekt het ijs en levert je zo veel minder gedoe op.
Of ga heen, doe daar een week een cursus Spaans en ga vandaar uit reizen. Via de school leer je niet alleen Spaans, maar ook andere mensen kennen, je doet kennis op van het land en wat wel en niet kan mbt veiligheid.
viva-amber wijzigde dit bericht op 16-02-2019 16:25
49.94% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ik heb door Colombia gereisd en vond het fantastisch. Maar ik denk dat het zonder Spaans te spreken wel echt lastig is. Er waren genoeg plaatsen waar niemand Engels sprak. En omdat het niet overal veilig is, wil je wel duidelijk kunnen communiceren.
Alle reacties Link kopieren
IEr zijn grote delen van Colombia waarvoor het ministerie van buitenlandse zaken het advie geeft niet reizen.

Daarnaast is er een groot gedeelte waarvoor geldt alleen noodzakelijke reizen. Daar valt backpacken dus niet onder.

Voor de rest van het land geldt dat er veiligheidsrisico's zijn.

Daar zou je kunnen gaan backpacken maar realiseer je wel dat je in je eentje bent en de taal niet spreekt.

Waarom ga je niet backpacken in wen land dat wat veiliger is.
Colombia is prima alleen te bereizen. De plekken die het meest bezocht worden zijn ook veilig, met uitzondering van grote delen van Bogota en Medellin (daar zou ik niet zomaar alle wijken inlopen en moet je zeker na zonsondergang niet overal de straat op gaan).
Er komen veel toeristen, als je in de qua weer beste maanden gaat, zul je zeker nergens alleen zijn.

Hoe lang wil je gaan? Met drie weken kun bijvoorbeeld de veelgebruikte route Bogota - Salento -Medellin en omgeving - Santa Marta (via interne vlucht) -Palomino - Minca - Cartagena doen. En dan vanuit die plekken weer uitstapjes doen.
Heb je veel afwisseling, kun je mooie wandelingen doen ibij koffieplantages, veeeeel mooie vogels zien en heerlijk relaxen aan de kust.
anoniem_275457 wijzigde dit bericht op 16-02-2019 18:12
48.94% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Over Colombia heb ik geen idee.
Zeker goed te bereizen in je eentje is Peru. Prachtig land, veel backpackers, mooie afwisseling tussen natuur en cultuur. Relatief veilig, zeker als je luistert naar de lokale adviezen. Er zijn stukken van het land waar je niet moet komen, maar als toerist heb je dat ook weinig te zoeken.
Bolivia blijkt net zo makkelijk te bereizen, maar dat ben ik zelf niet geweest.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben in Venezuela geweest en ik kan zeggen: levensgevaarlijk. Een mensenleven is daar niets waard en een deel van de Nederlanders die ik daar heb ontmoet zijn vermoord inclusief een meisje van 12. En dat was 10 jaar terug, nu is het nog gevaarlijker dus sla dat land over. Eeuwig zonde want de gewone mensen zijn aardig en de natuur is prachtig.

Yucatan, Mexico is goed te doen en erg mooi met jungle, ondergrondse meren strand en Maya sites, goed openbaar vervoer. Veel andere reizigers. Je moet daar ook wel wat oppassen maar de Mexicanen zijn best Amerikaans georiënteerd en spreken soms een paar woorden Engels. Ik zou je afraden om over land grenzen (traffic) en bijkomend geweld) over te steken naar Belize of Guatemala maar met een vlucht is dat weer wel te doen.

Cuba is trouwens ook behoorlijk veilig maar een woordje Spaans is daar wel handig.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Colombia is niet super onveilig maar ook weer niet het makkelijkste land om te reizen in Latijns Amerika. Waarom kies je eigenlijk voor Colombia? Ik zou om te beginnen zorgen dat je in elk geval een paar lessen Spaans neemt. Voor de eerste keer Latijns Amerika zou ik eerder gaan voor Peru, Chili of Argentinie.
Venezuela is momenteel nogal een ander verhaal dan Colombia natuurlijk. Ooit was het misschien andersom, maar Venezuela is op dit moment echt een heel dom idee.

Mexico is ook niet overal veilig, maar bepaalde delen wel wat meer op toerisme ingericht. Jaren geleden ook wel de grens gepasseerd in Mexico-Guatemala-Belize en dat was ook niet zo ingewikkeld.

Uiteindelijk is het in al die landen toch gewoon echt wel handig om een beetje Spaans te spreken.
Alle reacties Link kopieren
Reizen waes is tijd geleden in Venezuela geweest, is inderdaad levensgevaarlijk.
Maar ook qua gezondheidszorg en eten enz kan je daar gewoon echt niet heen. Er is gewoon niks meer te krijgen.
Het lijkt me echt een prachtig land, ik hoop dat het tij ooit weer gaat keren.
Colombia niet geweest. Wel aantal andere landen in Midden Amerika, Costa Rica is bijv prachtig.
Nicaragua is geloof ik momenteel ook niet meer zo veilig, zou ik overslaan.
Guatemala vond ik super leuk, maar inderdaad, je moet daar wel op je spullen letten. Mexico is nog altijd grote favoriet, heel makkelijk reizen, spreken steeds meer engels, en zeker in toeristische gebieden. Veel te doen en te zien.
Belize is overigens enige engelssprekende land in die regio, is ook erg leuk. Wel veel Amerikanen
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
16-02-2019 16:36
Cuba is trouwens ook behoorlijk veilig maar een woordje Spaans is daar wel handig.
Cuba is echt een prachtig land en relatief heel veilig. Lijkt me idd voor de eerste backpackbestemming in die regio een hele goede optie.
Alle reacties Link kopieren
Niet doen als je geen Spaans spreekt. En als je nog nooit eerder in Midden of Zuid Amerika was, dan zeker niet in Colombia beginnen. In Mexico, Argentinie en Peru spreken veel meer mensen Engels en het is beduidend toeristischer en dus ook een stuk veiliger als solo-toerist.
Ik ben overigens een maand in Colombia geweest - alleen - en vond het nou niet direct superveilig. In mijn hostel in Bogota mocht ik s avonds niet alleen naar buiten, als ik dat overdag deed, werd ik meermaals op straat gewaarschuwd door (oudere) mensen dat het een slecht idee was. Ergens anders in Colombia hadden we een politie-inval in het hostel, gebeurt daar vrij regelmatig omdat ze de drugshandel proberen te breken. Ook als je geen drugs hebt - ze komen de hele toko daarop doorzoeken - is dat een onprettige ervaring. Dus ik zou het zelf nooit meer doen.
Alle reacties Link kopieren
Mosterd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie antwoorden al! Mexico en Cuba ben ik al geweest (niet alleen). Dus daar vind ik het zonde om nog een keer heen te gaan!

Maar dan hoor ik toch Peru vaker noemen? Misschien eens naar kijken.

Ik zit er inderdaad echt niet op te wachten dat ik ‘s avonds mijn hostel niet uit mag. Als dat op één plek bijvoorbeeld is, prima. Maar continu...... o_o
Alle reacties Link kopieren
In de grote steden van Colombia kun je soms in de avond/nacht niet op straat. Ik heb vrienden die daar af en toe naar toe gaan.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Let wel, Peru is ook lang geen Azië. Ook daar zou ik aanraden om Spaans te kunnen spreken.

Je moet ook daar continu op je spullen passen. En 's avonds laat niet in je eentje over straat. Toen ik na acht maanden Midden- en Zuid-Amerika op de terugweg van Schiphol naast m'n moeder in de auto zat, zat ik nog altijd mijn rugzak als een malle vast te houden. Dat slijt er daar wel een beetje in.

Als je echt semi-veilig wilt, zou ik naar Argentinië gaan. Of Costa Rica / Panama.
Heb zelf trouwens destijds (2007) Colombia heel bewust overgeslagen. Maar ik hoor nu steeds vaker dat het wel weer mee valt. Misschien dat ik het wel aan zou durven. Maar ik spreek dan ook redelijk Spaans en ben al in heel wat landen daar geweest.

Als ik heel eerlijk ben, ben ik momenteel ook wel heel erg fan van het onbezorgde reizen in Azië.
Soepbal schreef:
16-02-2019 20:43
Bedankt voor jullie antwoorden al! Mexico en Cuba ben ik al geweest (niet alleen). Dus daar vind ik het zonde om nog een keer heen te gaan!

Maar dan hoor ik toch Peru vaker noemen? Misschien eens naar kijken.

Ik zit er inderdaad echt niet op te wachten dat ik ‘s avonds mijn hostel niet uit mag. Als dat op één plek bijvoorbeeld is, prima. Maar continu...... o_o
Dat is zeker niet continu, alleen in Medellin en Bogota.
Alle reacties Link kopieren
MarvelousMrsMaisel schreef:
16-02-2019 22:02
Let wel, Peru is ook lang geen Azië. Ook daar zou ik aanraden om Spaans te kunnen spreken.

Je moet ook daar continu op je spullen passen. En 's avonds laat niet in je eentje over straat. Toen ik na acht maanden Midden- en Zuid-Amerika op de terugweg van Schiphol naast m'n moeder in de auto zat, zat ik nog altijd mijn rugzak als een malle vast te houden. Dat slijt er daar wel een beetje in.

Als je echt semi-veilig wilt, zou ik naar Argentinië gaan. Of Costa Rica / Panama.
Nou, ik vond dat op verschillende plekken best goed kunnen. Cuzco bijvoorbeeld kon je in de toeristische gebieden prima over straat. Niet terug naar huis lopen, maar met de taxi was het in de meeste wijken prima te doen. En aangezien die erg goedkoop zijn, een prima manier van vervoer.

Ook die tas verschilt per manier van reizen. In een iets luxere nachtbus heb ik mijn tas prima voorin of onderin de bus gezet. In een klein busje waar je tas op het dak moet, moet je inderdaad wel opletten.

Een beetje Spaans is wel handig, maar zeker in de grotere plaatsen wordt ook wel (een beetje) Engels gesproken.
Maisnon3 schreef:
16-02-2019 22:15
Nou, ik vond dat op verschillende plekken best goed kunnen. Cuzco bijvoorbeeld kon je in de toeristische gebieden prima over straat. Niet terug naar huis lopen, maar met de taxi was het in de meeste wijken prima te doen. En aangezien die erg goedkoop zijn, een prima manier van vervoer.

Ook die tas verschilt per manier van reizen. In een iets luxere nachtbus heb ik mijn tas prima voorin of onderin de bus gezet. In een klein busje waar je tas op het dak moet, moet je inderdaad wel opletten.

Een beetje Spaans is wel handig, maar zeker in de grotere plaatsen wordt ook wel (een beetje) Engels gesproken.
In Azië is dat dus heel anders. Daar kan je gewoon lopen.

En dan nog, de ene taxi is de andere niet. Ik zocht altijd op in mijn reisgids hoe de 'goede' taxi's eruit moesten zien. Ook liet ik vaak de busmaatschappij of het hotel een (bekende) taxi voor me regelen. Vervolgens noteerde ik altijd heel opzichtig het taxinummer in mijn agendaatje. En als het even kon, keek ik in mijn reisgids (dat kan nu met Google Maps natuurlijk maar ik had geen eens een telefoon mee toen) mee of we wel de goede kant op gingen.

Over m'n grote tas heb ik me nooit zo veel zorgen gemaakt. Daar zitten de waardevolle spullen niet in. Het was m'n kleine rugzak die ik zo ongeveer met m'n leven bewaakte. Die liet ik nergens alleen staan en zelfs in hostels lag die naast mijn kussen.

Ik heb trouwens heel veel gehad destijds aan het boek 'First Time Latin America' (volgens mij van Rough Guides, kan ook Footprint geweest zijn). Daar staat veel info in over scams en oplichterij en veiligheid in alle landen. Maar ook info over bezienswaardigheden enzo. Echt een aanrader als je de eerste keer die kant op gaat.

Niet om mensen bang te maken of zo, maar je moet gewoon een stuk beter op je hoede zijn aan die kant vd wereld. Bij mij is er uiteindelijk niet echt iets verkeerd gegaan. Maar wel in genoeg situaties gezeten die anders hadden kunnen uitpakken. Dan is het handig dat je een beetje wereldwijs uit de hoek komt.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb in mijn eentje door Colombia gereisd voor een paar weken, en later haakte een vriendin aan en hebben we nog 3 weken rondgereisd. Ik heb ook alleen door Brazilië en Peru gereisd en dat is allemaal wel vergelijkbaar qua veiligheid: in de grote steden goed oppassen, in de dorpen is het wel vergelijkbaar met bijvoorbeeld Azië. (En met een vriendin gereisd door Bolivia en Chili, en Nicaragua, dat laatste is ook echt een geweldig land maar zou ik nu even niet doen vanwege politieke onrust.)

In Bogotá en Medellín nam ik na het donker liever taxi's, of bleef ik echt heel dicht bij mijn hotel. Ook overdag waren daar wel veel van die types die wat van je willen, en er wordt natuurlijk ook aardig wat stiekem gestolen maar dat is in Amsterdam ook zo.
Verder ben ik wel naar allerlei plekken in die steden geweest hoor, heel kleurrijk en divers en bijzonder.

En ik ben ook veel lieve en behulpzame mensen tegengekomen hoor. Binnen een paar dagen had ik al een paar telefoonnummers van bv. een oudere vrouw met wie ik een taxi heb gedeeld omdat de bus maar niet kwam (Bogotá) en van een man van een hotel, als ik ooit hulp nodig had kon ik ze bellen.

Ik vond dorpen zoals San Gil, Villa de Leyva en Salento heerlijk. Ook het historische deel van Cartagena voelt als een veilig dorp, is alleen wel duur.
Mooie koloniale architectuur, relaxte sfeer, veel te zien. Vooral rondom Salento heb je het prachtige Valle de Cocora waar je een lange wandeling kunt maken en waxpalmen kunt zien, mistbossen, kolibri's... en waar lang niet de enige zult zijn want alle toeristen worden tegelijk met jeeps naar de start gebracht; en bij Salento zijn ook diverse koffieboerderijen waar je een rondleiding kunt krijgen. Erg fijn gebied.

Het is wel een gigantisch groot land. Vaak is vliegen handiger dan 24 uur met de bus. Dus neem genoeg tijd (ik had aan 5 weken lang niet genoeg) en prop niet teveel plekken in de weken die je hebt.

Spaans spreken maakt je reis vooral makkelijker en leuker. Dus ik zou zeker een cursus doen voordat je gaat, of bijvoorbeeld de eerste drie-vier weken dat je daar bent. Het is niet alleen een investering voor deze ene vakantie, maar voor de rest van je leven! Je kunt het daarna in zóveel landen gebruiken, en je hoort het ook veel in Amerikaanse series en films, en er zijn natuurlijk veel mooie Spaanstalige films. Als je van reizen houdt, is (wat) Spaans spreken eigenlijk net zo handig als Engels.
Dus je zou ook deze reis rondom die cursus kunnen bouwen en dit keer vooral op 1 plek blijven, in de weekenden kan je uitstapjes maken.
patsy--stone wijzigde dit bericht op 18-02-2019 15:06
3.29% gewijzigd
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
Het verbaast mij dat mensen doen alsof Peru zoveel veiliger is. Ook daar moet je niet in het donker door Lima gaan lopen met een tas vol spullen, en bepaalde delen van Cusco of Arequipa. Wij werden gewaarschuwd voor neptaxi's in Arequipa en ook bij de grens met Bolivia, er vonden wel eens ontvoeringen plaats enzo. En ook daar heb je dorpen die juist veiliger zijn dan Rotterdam.

Net zoals in Colombia.

Ik vond het echt vergelijkbaar qua beleving en gevoel. (Peru ben ik 2 geweest, bij elkaar 4 maanden). Je moet je gewoon goed inlezen en luisteren naar wat bewoners zeggen als bv. een wijk onveilig is. En naar je eigen intuïtie. Ik heb in grote steden vaak genoeg even een blokje om gelopen omdat een straat of een groepje mannen me niet aanstond.

Ik herken ook niet al die ellende van Bogotá met overdag je hostel bijna niet uit mogen of doorzoekacties. Wel dat het een grote ruige Zuid-Amerikaanse stad is net als Lima, Salvador da Bahia, Recife, La Paz... en dat je dus alert moet zijn en op je spullen en jezelf moet passen.

Wat heel leuk is aan Latijns Amerika is dat veel hostels ook privékamers hebben, of eigenlijk een mix van hostel en hotel zijn. Dus ook al wil je een eigen kamer, dan nog heb je een gedeelde keuken, woonkamer of patio, waar je supermakkelijk met andere reizigers aan de praat raakt. In Europa is dat een stuk lastiger (of duurder) als je een privékamer wilt in zo'n soort accommodatie.

Venezuela is natuurlijk een totaal ander verhaal. Was 10 jaar geleden ook al geen land waar je heel veilig heen kon.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Ik zou naar Ecuador, Peru, of Bolivia gaan
Ik ben 3x in Colombia geweest, ik heb het land van noord tot zuid doorkruist met bus en vliegtuig. Ik spreek vloeiend Spaans en dat opent wel heel veel deuren. Over het algemeen is de bevolking super vriendelijk en behulpzaam en willen ze graag dat je naar huis gaat met mooie verhalen en niet alleen maar drugs, armoede en ellende. De noordkust en de koffiestreek vond ik redelijk veilig (je moet het natuurlijk ook niet zelf uitlokken) maar de grote steden minder. In Cali zag ik een schietpartij in de bus en in Bogota zag ik dat een vrouw door haar hoofd werd geschoten buiten winkelcentrum La Hacienda. Dat was zo heftig dat ik er daarna nooit meer ben geweest.

Salento is een superleuk dorp, ik was daar tijdens de dorpsfeesten en logeerde in een hostal van een Nederlander. De termales in Santa Rosa de Cabal vond ik ook zeer ontspanned en prachtige omgeving. In het noorden zijn Cartagena en Santa Marta ook heel mooi en redelijk veilig (er komen daar ook veel toeristen).

Ik ben verder alleen in Mexico en Panama geweest in Midden-Zuid Amerika maar daar heb ik nooit iets vervelends meegemaakt.

Ik zou echter niet naar Colombia gaan zonder Spaans te spreken, zeker in de dorpen spreekt niemand Engels. In Cali merkte ik ook dat toeristen die geen Spaans spraken vaak veel meer betaalden in winkels omdat ze toch niet weten wat alles zou moeten kosten. Op het vliegveld van Bogota had mijn overstap vertraging en de berichten werden alleen in het Spaans omgeroepen en waren zelfs dan nog moeilijk te verstaan. Toen het vliegveld eenmaal kwam heb ik toch een paar keer moeten vragen waar ik nou heen moest want dat was erg onduidelijk. Op het vliegveld van Cali waren ze vergeten mijn vlucht te veranderen voor de terugreis (omdat ik heen heel veel vertraging had en was omgeboekt vanwege weerstomstandigheden) en heb ik hemel en aarde (in het Spaans) moeten bewegen om toch mee te kunnen. Onderweg met de bus ben ik regelmatig leger en politie checks tegen gekomen en leggen ook alleen maar in het Spaans uit wat je moet doen.

Dus sterkte met je keuze maken!
Alle reacties Link kopieren
Nutmeg schreef:
18-02-2019 16:51
De termales in Santa Rosa de Cabal vond ik ook zeer ontspanned en prachtige omgeving.
Jaaaa heerlijk. In hete baden liggen met uitzicht op een grote waterval (TO, google maar eens op plaatjes van 'termales de santa rosa'. Je kon ook langs die watervallen omhoog klauteren maar daar waren wij te lui voor.
You can never have too many hats, gloves and shoes

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven