Cinque Terre en Toscane

19-02-2019 20:22 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo Viva'ers,

Al een tijdje staat Cinque Terre op mijn wensenlijstje om te bezoeken. Ik heb besloten er dit jaar naartoe te willen en er een paar dagen Toscane bij te doen. Nu kan ik vanwege werk op twee verschillende momenten gaan: van begin - tot midden mei (net na de voorjaarsvakantie) of eind juni vertrekken (rond de 28e) en eerste week van juli daar zijn. Wat zouden jullie mij adviseren? Ik wil namelijk niet vertrapt worden door massa's toeristen, maar is het begin mei al warm genoeg om een duik te nemen in zee? Op google vind ik een gemiddelde temperatuur van 20 graden in mei, wat heerlijk is, maar voor mij nog te fris om in zee te zwemmen. Ik zal tussen de dorpjes per trein reizen en in Toscane huur ik een paar dagen een auto.

Alle tips zijn welkom!
Dan zou ik mei doen, hordes toeristen komen daar vanaf eind juni dus dan zit je er net middenin. En dat zwemmen in zee zou ik dan eventueel laten, de temperatuur van de zee is dan gemiddeld 17 graden (niet heel koud, toch?) of een heel warm baaitje opzoeken, kun je in Toscane mogelijk wel vinden?
Wij zijn 2 jaar geleden in mei bij Cinque Terra geweest.
Verbleven in hotel in La Spezia en vandaaruit met de huurauto omgeving gezien en Cinque Terra met de trein (dagkaart).
Ook in mei zat die treinroute al mudjemudjevol met Aziatische toeristen.

In augustus wel eens in de Toscane geweest en dan is het weer snel te warm als je steden wilt gaan bekijken.
Ook daar heel heel veel toeristen.

Mijn conclusie: Het is atijd druk. Als je dingen wilt zien kiezen voor mei vanwege aangename temperatuur. Niet te warm om iets te gaan bezichtigen.
Zwemmen in zee is nog wel frisjes dan.
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn vorig jaar naar Cinque Terre geweest (moet er wel bij zeggen, in het hoogseizoen). Ik vond het tegenvallen. Mudje vol met toeristen. Dank aan vol en dan nog een stuk voller; elke dag Koningsdag zeg maar. Parkeren duur en op veel plekken nauwelijks mogelijk. Eigenlijk vond ik het landschap ook niet eens zo heel indrukwekkend. Best mooi hoor maar heb veel bijzonderdere plekken gezien. En de stranden stellen weinig voor. Bere-commercieel ook met die dure parasols en bedjes. Toscane vond ik destijds wel de moeite waard. Maar Cinque Terre raad ik persoonlijk af.
“Als ondertussen de geest die liefde is ons allen maar leidt en beschermt. Dat is zo belangrijk.” Jeroen van Merwijk
Alle reacties Link kopieren
Ik vond cinque terre geweldig! Aantal jaren terug in juli geweest, met de trein naar verste plaats en toen teruggelopen naar 1e plaats. Super mooi en wandelroutes waren helemaal niet druk. Meeste toeristen gaan alleen naar eerste 2 plaatsen volgens mij.
Ik zou zelf voor juni kiezen ivm temperatuur.
Alle reacties Link kopieren
diedietje schreef:
19-02-2019 23:51
Ik vond cinque terre geweldig! Aantal jaren terug in juli geweest, met de trein naar verste plaats en toen teruggelopen naar 1e plaats. Super mooi en wandelroutes waren helemaal niet druk. Meeste toeristen gaan alleen naar eerste 2 plaatsen volgens mij.
Ik zou zelf voor juni kiezen ivm temperatuur.
Kan er in een paar jaar zo veel veranderd zijn? Wij waren er afgelopen zomer rond juli en je kon amper lopen daar. Alle paden vol en zeker niet alleen in de eerste 2 van de 5 plaatsjes. Heel veel Aziaten ook inderdaad, in groepen. Hebben die het misschien onlangs pas ontdekt? Ik vond het een soort Italiaans Volendam/Marken.
“Als ondertussen de geest die liefde is ons allen maar leidt en beschermt. Dat is zo belangrijk.” Jeroen van Merwijk
Alle reacties Link kopieren
Die wandelroutes zijn minder druk. De meesten gaan per trein tussen de plaatsen. Overigens was een aantal wandelroutes, toen wij er waren, dicht.
Wij waren er in het hoogseizoen (juli/aug). Een plekje vinden om te lunchen was niet echt leuk. Het is wel heel mooi, maar inderdaad erg druk. En toen ook nog eens heel erg warm.
Alle reacties Link kopieren
Cinque Terre is een prachtige plek. Wij hadden een B&B in mei in Manarola en 's avonds na 18:00 waren bijna alle toeristen weg. Lekker relaxen op één van de pleintjes... of hangend over een muurtje turen over de zee... liefst op hoger gelegen delen van het dorp. Echt fantastisch!

Tussen de dorpjes per trein reizen kan, maar je mist de Cinque Terre experience... :-) Zou dan wel erg kunnen tegenvallen. Je moet ook niet de laagst-gelegen wandelroute nemen (the love-route, die langs het water, zeg maar. Die is inderdaad tjokvol). Je kunt beter een route zoeken over de bergrug (google is your friend). Daar heb je adembenemende uitzichten, leuke kerkjes, loopt dwars door wijngaarden enz. Is even een stevige klim, maar is daarmee behoorlijk rustig...
Je moet Cinque Terre niet bekijken... je moet Cinque Terre doen.

In mei is het water van de zee stervenskoud, maar daarvoor moet je niet naar Cinque Terre gaan. Ik raad je aan om een B&B in één van de dorpjes te boeken... goede wandelschoenen mee te nemen en de niet-touristische wandelroutes uit te zoeken, vis te eten in de kleine restaurants hoger in het dorp en vooral te relaxen in de avond-zon.

Ik moet overigens niet teveel reclame maken... straks zijn die alternatieve routes ook tjokvol en is er niks meer aan ;-)
Alle reacties Link kopieren
Ik vond Cinque terre ook fantastisch maar dat was blijkbaar voor de tijd van de Aziaten. In mijn herinnering zaten met name de eerste twee dorpjes boordevol luidruchtige Amerikaanse jongeren, die om 11 uur s ochtends al grote pullen bier en enorme pizza's weg zaten te werken. Dat vond ik wel een domper. Maar verder was het qua drukte goed te doen en het is er prachtig. Ook een boottocht ernaartoe is zo mooi. Wij gingen vanuit Lerici overigens.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie berichten en adviezen!

Zo te lezen is het in mei ook al heel druk, dus dat zou dan niks uit maken? Ik wil waarschijnlijk in Levanto verblijven en van daaruit een paar dagen Cinque Terre bezoeken. Is de wandelroute erg zwaar? Vanwege gezondheidsredenen kan ik geen zware bergwandelingen maken en zal ik de wandelroute op een rustig tempo moeten afleggen.

Dat ik een paar dagen de drukte in moet in Cinque Terre vind ik niet heel erg. Neem aan dat het in Levanto rustiger is. Ik weet dat je de plaatsjes in principe in één dag kunt bezoeken, maar ik neem graag de tijd. Is een bezoek aan Portovenere en Portofino ook de moeite waard?

Edit: een boottocht van het ene naar het andere dorpje lijkt me ook fantastisch trouwens.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou echt in mei gaan. Vanwege warmte en drukte. En de hele zee qua zwemmen even vergeten en een andere keer combineren met portofino. In mei zou ik cinque terre combineren met San gimignano, Lucca of Sienna.

Als je van veel natuur en wandelen houdt dan zou ik het overwegen om te combineren met een stukje Umbrië: Assisi, Perugia, Orvieto, dat werk.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ook mei doen, en even googlen op de hot springs / thermale baden in Toscane. Natuurlijke hete bronnen waarin je kan zwemmen, waaronder een hele grote. Ik weet de naam even niet.

-edit-
makkelijk gevonden in mijn aantekeningen (tips van een Italiaanse vriend die is opgegroeid in Toscane):

Thermen in Val d’ Orcia gebied

Bagno Vignoni
Bagni San Filippo
San Casciano dei Bagni
Chianciano Terme
Montecatini Terme
You can never have too many hats, gloves and shoes

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven