Fly & drive Oekraïne wat vragen

03-03-2019 14:16 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
In september staat een Fly & drive Oekraïne gepland en veel heb ik al uitgezocht maar resten mij nog wat vragen vooral over het wegennet waar alleen wat gedateerde informatie over te vinden is.

Iemand ervaring met de Oekraïne by car :-D
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Ja. Wees voorzichtig. Ze rijden daar niet zo bizar gevaarlijk als in bijv. Georgie, maar dronken bestuurders, machoisme on the road en een slecht wegendek zijn orde van de dag. Rij voorzichtig en defensief is mijn tip ;)

En je zult waarschijnlijk gestopt worden door de politie en die zullen dan een bribe verwachten :D (maar ik was er jaren geleden, misschien is dit veranderd!)

Waar ga je naartoe rijden? Oekraine is prachtig en de mensen geweldig.
Waarom zeggen mensen DE Oekraïne? Zoals de Max Havelaar?

Sla in ieder geval Lviv niet over, ik ben daar nu voor de tweede keer en ik vind het een heel bijzonder stadje.
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn er afgelopen herfst geweest (alleen het stuk Karpaten) en vonden het leuk en bijzonder. De wegen zijn slecht onderhouden met overal gaten en scheuren. De mensen zijn gastvrij en aardig. Wij gaan zeker nog eens terug. Niets gemerkt van corrupte politie, alleen de douaniers (grens slowakije) waren vreselijk onaardig.
Mocht je naar de Karpaten gaan, bezoek dan een чан (Chan of Tshan), hun variant op stoombad/sauna, een soort van hele grote ketel met heet water op een houtvuur en kruidentakken (om mee te slaan 😁) waar je in gaat zitten afgewisseld met een duik in een ijskoude rivier. Heerlijk!
mayou wijzigde dit bericht op 04-03-2019 21:42
1.31% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Dank jullie tot nu toe :-D
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Ik wil misschien volgend jaar naar Oekraïne. Ik zal alleen reizen en ik heb nog wat twijfels of ik het wel moet doen door de taal. Ik heb Duolingo al op het Oekraïens ingesteld, daardoor verwacht ik dat ik de heel basic dingen op den duur wel kan lezen (een menukaart, richtingbordjes, etc). Maar luisteren en spreken al helemaal, zal niet gaan lukken.

Kan iemand me vertellen of je je met Engels enigszins kan redden?
Alle reacties Link kopieren
friebeltje schreef:
17-10-2019 18:53
Ik wil misschien volgend jaar naar Oekraïne. Ik zal alleen reizen en ik heb nog wat twijfels of ik het wel moet doen door de taal. Ik heb Duolingo al op het Oekraïens ingesteld, daardoor verwacht ik dat ik de heel basic dingen op den duur wel kan lezen (een menukaart, richtingbordjes, etc). Maar luisteren en spreken al helemaal, zal niet gaan lukken.

Kan iemand me vertellen of je je met Engels enigszins kan redden?
Mijn ervaring: als je duidelijk weet te maken welke talen je kunt spreken, dan vinden de locals wel ergens een opaatje dat Duits kan murmelen, een opgeschoten puber die in het Engels het een en ander kan vertellen of een juffrouw die ooit een hoog cijfer voor Frans heeft behaald op de middelbare school. En anders gewoon zo’n app op je telefoon die gelijk vertaalt (naar geschreven tekst, de gesproken versie werkte niet echt goed voor oudere mensen). Mensen zijn over het algemeen bijzonder behulpzaam, binnen no time bemoeit het halve dorp/straat/bedrijf/winkel zich ermee en er is altijd iemand die begrijpt wat je wil vragen.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Hollebollegijs hoe heb je het gehad?
Heb je nog tips en tricks?

Wij zijn alleen in het uiterste westen geweest, grens met Slowakije, Polen en Roemenie. De wegen waren vaak erg slecht, maar het was ook vaak onvoorspelbaar. De ene 80-weg kon prima zijn, de volgende bijna niet te rijden zonder 4-wheel drive.

Mooi: Ushorod en Muchatsjevo. Lviv stond op ons lijstje maar was 'te ver' voor ons op dat moment.

Engels: lastig, meestal niet. In de grote steden (zie de twee hierboven en Lviv) gaat het wel in hotel en restaurant.
In winkels enzo kom je overal met wijzen en soms een vertaal-app. Makkelijke dingen als boodschappen doen, slaapplek vinden of de weg vragen gaat wel lukken zonder gemeenschappelijke taal.

Maar man heeft nogal een specifieke hobby waarbij we bepaalde niet touristische objecten wilden bekijken en daar liepen we vast. Zit je in een dorp met een rare vraag, of je loopt op een plek waar normaal nooit buitenlanders lopen, en iedereen bemoeit zich er inderdaad mee. Maar in die grensgebieden leek het er op dat ze ons vooral weg hebben dan. Je mag blijkbaar vaak geen foto's maken, ook niet kilometers van de grens vandaan. Een gesprek daarover gaat niet verder dan het 'nee, niet' gebaar.

Onze ervaring is dus alleen gebaseerd op het meest westerse deel van Oekraine (wat ook op het westen georienteerd is enzo).

Lemoos, is dat jouw ervaring van landen waar je de taal niet speekt in het algemeen, of van Oekraine? Wij hadden er in dit geval (vooral met die foto's) echt meer last van dan in bijvoorbeeld Tsjechie, ook in de gevallen waar de persoon in kwestie alleen Tsjechisch sprak.

Ohja, tip: koop een telefoonkaart daar, dan heb je veel internet voor een prijs die onvergelijkbaar is met browsen met elke "uw prijs per MB buiten de EU" van Nederlandse provider.
Alle reacties Link kopieren
friebeltje schreef:
17-10-2019 18:53
Ik wil misschien volgend jaar naar Oekraïne. Ik zal alleen reizen en ik heb nog wat twijfels of ik het wel moet doen door de taal. Ik heb Duolingo al op het Oekraïens ingesteld, daardoor verwacht ik dat ik de heel basic dingen op den duur wel kan lezen (een menukaart, richtingbordjes, etc). Maar luisteren en spreken al helemaal, zal niet gaan lukken.

Kan iemand me vertellen of je je met Engels enigszins kan redden?
Ja / Nee
In Kiev en Odessa wel maar in de kleinere steden niet.
Maar met handen en voeten kom je een heel eind heb ik gemerkt.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
aaaanne schreef:
17-10-2019 22:57
Hollebollegijs hoe heb je het gehad?
Heb je nog tips en tricks?


Ohja, tip: koop een telefoonkaart daar, dan heb je veel internet voor een prijs die onvergelijkbaar is met browsen met elke "uw prijs per MB buiten de EU" van Nederlandse provider.
De Tsjernobyl tour doen, echt een aanrader.
Koop geen telefoonkaart daar maar informeer even of je eigen provider een X aantal MB's in het buitenland verkoopt.
Ik heb T mobile en kon voor een paar tientjes zoveel MB's kopen dat ik over had.

Alle betere hotels hebben WIFI trouwens.


Zorg dat je op tijd op het vliegveld bent, het loopt daar niet zo soepel als in Nederland.
Neem je TomTom mee, die werkt daar gewoon als je een Europa pakket hebt.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
hollebollegijs schreef:
18-10-2019 22:32
De Tsjernobyl tour doen, echt een aanrader.
Koop geen telefoonkaart daar maar informeer even of je eigen provider een X aantal MB's in het buitenland verkoopt.
Ik heb T mobile en kon voor een paar tientjes zoveel MB's kopen dat ik over had.

Alle betere hotels hebben WIFI trouwens.


Zorg dat je op tijd op het vliegveld bent, het loopt daar niet zo soepel als in Nederland.
Neem je TomTom mee, die werkt daar gewoon als je een Europa pakket hebt.
Leuk om te horen!
Tour gaat op de lijst voor een volgende keer.

Telefoonkaart daar kostte 3 euro en leverde een paar GB's op. Dat was bij ons vooral handig ivm navigatie trouwens, anders gebruik je vast niet zo veel.
Alle reacties Link kopieren
Wat foto's om een idee te geven.



Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
aaaanne schreef:
17-10-2019 22:57
Hollebollegijs hoe heb je het gehad?
Heb je nog tips en tricks?

Wij zijn alleen in het uiterste westen geweest, grens met Slowakije, Polen en Roemenie. De wegen waren vaak erg slecht, maar het was ook vaak onvoorspelbaar. De ene 80-weg kon prima zijn, de volgende bijna niet te rijden zonder 4-wheel drive.

Mooi: Ushorod en Muchatsjevo. Lviv stond op ons lijstje maar was 'te ver' voor ons op dat moment.

Engels: lastig, meestal niet. In de grote steden (zie de twee hierboven en Lviv) gaat het wel in hotel en restaurant.
In winkels enzo kom je overal met wijzen en soms een vertaal-app. Makkelijke dingen als boodschappen doen, slaapplek vinden of de weg vragen gaat wel lukken zonder gemeenschappelijke taal.

Maar man heeft nogal een specifieke hobby waarbij we bepaalde niet touristische objecten wilden bekijken en daar liepen we vast. Zit je in een dorp met een rare vraag, of je loopt op een plek waar normaal nooit buitenlanders lopen, en iedereen bemoeit zich er inderdaad mee. Maar in die grensgebieden leek het er op dat ze ons vooral weg hebben dan. Je mag blijkbaar vaak geen foto's maken, ook niet kilometers van de grens vandaan. Een gesprek daarover gaat niet verder dan het 'nee, niet' gebaar.

Onze ervaring is dus alleen gebaseerd op het meest westerse deel van Oekraine (wat ook op het westen georienteerd is enzo).

Lemoos, is dat jouw ervaring van landen waar je de taal niet speekt in het algemeen, of van Oekraine? Wij hadden er in dit geval (vooral met die foto's) echt meer last van dan in bijvoorbeeld Tsjechie, ook in de gevallen waar de persoon in kwestie alleen Tsjechisch sprak.

Ohja, tip: koop een telefoonkaart daar, dan heb je veel internet voor een prijs die onvergelijkbaar is met browsen met elke "uw prijs per MB buiten de EU" van Nederlandse provider.
Nee, Oekraïne. Naast een stedentrip naar Moskou eigenlijk het enige gebied waar ik mij niet standaard kon redden met Engels, Frans of Duits. En man helemaal niets had aan zijn Italiaans. Je moest wel in die app een instructie zetten als ‘Kunt u ons op deze kaart wijzen waar hotel x is?/Kunt u de richting aanwijzen van het dichtstbijzijnde pinautomaat?’ anders vertelden de mensen heel uitgebreid hoe je moest lopen alleen verstonden wij daar geen biet van.
Nee heb je, ja kun je krijgen
@HBG, wat was ongeveer jouw globale route in Oekraine?
Alle reacties Link kopieren
liubi schreef:
18-10-2019 23:41
@HBG, wat was ongeveer jouw globale route in Oekraine?

Geland in KIEV, auto gehuurd, richting Odessa gereden en ongeveer op de helft geslapen.

3 dagen Odessa

Weer richting Kiev en op de helft weer geslapen ( ander hotel dan heenweg)

2 dagen Kiev
Vanuit Kiev een georganiseerde tour naar Tsjernobyl gedaan.

Auto ingeleverd op Kiev airport en terug naar Nederland

Had het redelijk goed voorbereid.
Omdat het voor mij de eerste keer was de hotels via BOOKING.COM geboekt en de coördinaten in mijn Tomtom gezet, klopte tot op de meter en super goedkoop.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Leuk om mee te lezen! Ik ga in April een kleine 6 dagen naar Kiev (waarvan ik er 2 in Chernobyl verblijf) en ben van plan me daar te verplaatsen met Uber en met de trein/metro.
Iemand wel eens op de grote vlooienmarkt van Kiev geweest? Ben benieuwd of dat nog een aanrader is.
Live long and prosper
Leuk die foto's!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven