Vakantie Slovenie en/of Kroatie TIPS!

11-03-2019 10:10 10 berichten
Ik zie door de bomen het bos niet meer haha. Ben aan het kijken voor ong. 1,5 week vakantie eind augustus begin september dit jaar. Slovenie spreekt me echt enorm aan qau natuur! Maar ook Kroatie qau combi natuur/strand..

Iemand ervaring met een vd 2 landen of beide? Mijn vriend is nog niet zo vaak echt op vakantie geweest en vind het een beetje spannend om met de auto rond te rijden en telkens ergens anders te overnachten. Wat ik persoonlijk niet erg vind.

Hebben jullie eventueel tips, bijv. is het te doen om vanuit 1 plaats in slovenie of 1 plaats in kroatie als uitvalbasis wat parken te bezoeken (eventueel 2 plaatsen mag ook)?? Bij voorkeur een plaats waar savonds nog wat levendigheid is qau terrasjes/uit eten? Op stap hoeven we niet, maar ergens gezellig drankje pakken is wel fijn.

plitvice meren / krka lijken ons enorm mooi (zelf zat ik te denken aan het gebied van split/zadar) maar weet niet zo goed welke van de 2, maar ook het gebied van bled / vintgarkloof / triglav in slovenie...

Het hoeft dus ook niet slovenie EN kroatie. Maar als ik op internet zoek kom ik vooral over slovenie weinig info tegen en lijkt het me savonds dat er vrij weinig bedrijvigheid is.

En hoe is het weer in sept. in die landen?

Alvast bedankt voor degene die zo lief zijn ons te helpen :-)
Wij zaten vlakbij Split (Trogir) en hebben vanuit daar Krka gedaan, Plitvice echt wel ver vanaf daar, zeker omdat je er vroeg moet zijn in het hoogseizoen, want echt erg druk.

Wat Slovenie betreft; wij zaten een half uurtje vanaf Ljubljana, Bled en Bovec bijvoorbeeld allemaal goed te doen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben deze zomer in Slovenië en Kroatië geweest. En in Bosnië trouwens.

Je moet er van houden maar wij zijn de Parenzana trail gaan fietsen. Het is een vrij makkelijke fietstocht (wel met mountainbike) en in 5 dagen kun je heel veel zien.
Mocht je daar geen zin in hebben dan kun je daar ook gewoon in de buurt gaan zitten en de highlights met de auto bezoeken.
Een grote aanrader is ook de Sloveense kust. Piran is bijvoorbeeld een heel leuk dorpje. Van daaruit kun je ook richting dorpjes als Groznjan en Motovun in Kroatië, ook heel mooi. Porec vond ik heeel erg tegenvallen.

Daarna zijn we richting het zuiden doorgereden. Plitvice viel me heel erg tegen, veeeeeels te druk. Dan is Una NP in Bosnië veel leuker (en er vlak bij!)

Verder is de omgeving van Bled/Bohinj heel erg mooi (onze 3e stop). Wij zaten in een huisje in de bergen, was heel leuk. Verder is er niet heel veel te doen maar als je van wandelen en/of mountainbiken houdt is het erg leuk.
Ik had onderstaande gepost in een ander topic over Slovenie. Ik vond het fantastisch en zou zeker terug gaan. Weer is prima, 's avonds genoeg te doen als je in de steden / toeristische plekjes bent. Wij zijn alleen in Zagreb geweest in Kroatie. We vonden het risico op massatoerisme bij de plitvice meren te groot en hebben die voor nu dus overgeslagen. Wil dat zeker nog wel een keer bekijken, maar niet per eind augustus.

Fantastich land! Vorig jaar zomer geweest en ik zou zo terug gaan.
Tips wat mij betreft:
Vlakbij meer van Bled zit een ander meer (Bohinj), stuk minder toeristisch. Fietsen huren daar en lekker rondtoeren. Leuk strandje voor tussendoor.
- Op vrijdagen in de zomer is er in Ljubljana een soort food market, buiten. Erg lekkere hapjes en sowieso erg leuke stad. Als je er toch bent, ijsje eten bij Cacao, beste ijs ooit
- Het oosten van Slovenië heeft een mooie wijnstreek. Leuk om ook te fietsen, wel pittig heuvel op, heuvel af, maar wel de moeite waard.
- Het land is super klein en alle snelwegen leiden langs Ljubljana. Makkelijk dus. Goede wegen trouwens.
- vriendelijke mensen overal, mensen spreken goed Engels
- visje eten in Piran bij Fritolin Pri Cantini. Je bestelt je eten bij een loketje, als het klaar is haal je het op. Drinken wordt rondgebracht.
Alle reacties Link kopieren
Poging3 schreef:
11-03-2019 11:28

- visje eten in Piran bij Fritolin Pri Cantini. Je bestelt je eten bij een loketje, als het klaar is haal je het op. Drinken wordt rondgebracht.
Ohh daar ben ik ook geweest, lekkere calamaris :proud:
Wat fijn dat jullie gereageerd hebben allemaal! Hier kan ik alweer wat mee! Una ziet er ook echt super uit idd! Mss wel een goede tip ivm drukte bij plitvice 😉.

Nog een vraag is het bijv. Makkelijk te doen met (huur)auto starten in Slovenië en vanuit daar richting split . Überhaupt mogelijk om een huur auto in Slovenië op te pikken en in Kroatië in te leveren 🤔🤔... als we vanuit Nederland rijden dan minder tijd daar uiteraard..

Lijkt me wel echt mooie reis in ieder geval! Ga me nog even verdiepen in de tips die ik tot nu toe heb gehad 😊
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn met eigen auto gegaan dus daar kan ik je niks over vertellen. Je staat soms wel lang te wachten voor de grensovergangen dus ik kan me voorstellen dat huurauto’s ergens anders inleveren niet makkelijk is.

Zelf rijden ging prima hoor, wij reden in 1 dag naar Salzburg. Daar hebben we toen 2 nachten geslapen om de stad te bekijken en daarna rij je in een halve dag naar Istrië.
Op de terugweg vanaf Bled in 1 keer doorgereden naar huis.
Vliegen was niet echt sneller geweest.
Ik had nog even op internet gekeken, bij sommige verhuur maatschappijen is het wel mogelijk in een ander land de auto inleveren maar dat was bijna €500 meer dus dat wordt m niet 😂.

Klopt inderdaad wel als je alle tijd mee rekent dat je zit te wachten op het vliegveld ben je met de auto net zo snel!
Alle reacties Link kopieren
Plitvice vond ik juist het hoogtepunt, zo mooi.

Wij hadden een hotel in de buurt, 's morgens meteen ernaartoe.
Parkeren op parking 2. Na binnenkomst meteen met 't treintje helemaal naar boven. De ochtend was prima te doen, drukte viel wel mee. Toen we in de middag aankwamen bij 't restaurant werd 't druk.
De bussen met bezoekers parkeren vooral op parking 1 en de groepen nemen veelal de route andersom. Dus in 't midden was 't inderdaad even druk, rijen in de tegengestelde richting als wij namen.
Daarna weer een stuk rustiger.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Alle reacties Link kopieren
Ljubljana was inderdaad een geweldige stad. Zagreb leuk voor een keer.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven