Portugal met de auto, tips?

27-03-2009 21:04 14 berichten
Samen met mijn vriend wil ik a.s. zomervakantie richting Portugal gaan met de auto voor ongeveer twee weken. Wij willen op ons gemak er naar toe rijden en meer dan één plek van Portugal zien. Lissabon willen wij graag een bezoek brengen maar wij willen niet alleen maar tussen de toeristen blijven zitten en ook juist de mooie minder toeristische plekken bezoeken.

Heeft iemand tips over een mooie weg richting Portugal en over de overnachtingsmogelijkheden? Een appartement of dergelijke vinden we het meest relax maar een camping is (voor een aantal nachten) voor ons ook prima. Waar ik alleen het meest tegen op zie is dat je soms een halve dag aan het zoeken bent naar een overnachting mogelijkheid en dat vind ik echt te zonde. Vinden jullie Portugal prijzig of juist helemaal niet?



Vast heel erg bedankt voor jullie tips!
Alle reacties Link kopieren
Kunnen jullie er niet een weekje bij plakken? Twee weken is wel erg kort voor een autorit naar Portugal. De kortste route Utrecht-Lissabon is 2233 km, dat is toch al gauw drie dagen rijden, en als je op je gemak over mooie binnenwegen gaat komen daar nog wel wat kilometers en een dagje bij .....

Portugal is stukken goedkoper dan bijvoorbeeld Spanje, en de mensen zijn er ook veel vriendelijker. En niet onbelangrijk: de meeste Portugezen spreken vrij goed Engels.

Lissabon is geweldig, heel schilderachtig en het is echt een stad met sfeer. daar moet je toch zeker wel een dag of drie voor uittrekken, maar er zijn natuurlijk wel toeristen, daar ontkom je niet aan.



Voor overnachtingen in Frankrijk kun je eens kijken bij Gîtes de France. Daar kun je adressen vinden van chambres d'hôtes, het Franse equivalent van Bed & Breakfast, en een aantal chambres d'hôtes hebben ook tables d'hôtes, dan kun je met het gezin meeëten. Echt een aanrader, zo kom je vaak tot heel bijzondere ontmoetingen en leuke gesprekken, al dan niet met handen en voeten.
Hallo!!



Ik ben ook eens met mijn vriend terug uit Portugal gereden (dit was wel voor werk), maar het was te gek!!! (Heen mochten wij heel luxe vliegen).



Wij hebben overnacht in Lissabon, in een goedkoop hotel. Je kan het heel gemakkelijk vinden via internet.



Wij zijn voornamelijk over de snelweg gereden hoor, niet via de binnenweg:



Lissabon, Salamanca (midden Spanje), Bilbao (noord Spanje), Biarritz (FR). Daar hebben wij overnacht in een hotel. En via Bordeaux, Parijs, Lille naar huis!



Twee dagen over gereden dus!! Nu zat het mee dat we een snelle auto hadden en het in 3 dagen totaal moesten klaren. Maar echt te gek hoor. Lissabon is een prachtige stad, we hebben in één dag een snelle sightseeing gedaan. Veel te kort natuurlijk. Aardige mensen, mooie cultuur. Heerlijk eten. Alleen is het wel even wennen hoe de mensen daar rijden (wij hebben een taxi genomen in de stad: erg goedkoop). Geen belijning op de weg, overal ongelukken! en veel deuken in auto's! haha.



En inderdaad wat Joyce zegt, Portugezen zijn veeeeel aardiger dan Spanjaarden! Wat een ramp daar. Vooral op de weg echte doordouwers en heel snel geïrriteerd ('t zal wel het temperament zijn!).





Nou in ieder geval prima te doen, erg leuk!! Geniet ervan!
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn in mei vorig jaar naar Portugal geweest. Wij zaten in cascais, een uurtje van Lissabon. Je hebt daar prachtige bossen en prachtige bergroutes om te rijden. De kust bij Cascais is ook mooi. Wij hadden helaas het weer niet mee dus weet niet hoe het strand is bij mooi en warm weer.



Wij zijn ook naar Sintra geweest. Dit is een artistiek dorpje in de buurt. Mooi kasteel om te bezoeken en het dorpje zelf is ook super.
Bedankt voor de tips!



Wij zijn wel van plan voornamelijk de snelwegen te pakken maar voor een leuk dorpje in Frankrijk om te overnachten willen we wel een stukje omrijden. Om alleen maar over kleinere wegen te rijden zie ik niet echt zitten.... Het liefst zou ik wel langer dan twee weken gaan maar dat ligt ook een beetje aan de financiën. We zijn beide drie weken vrij dus misschien dat we wel wat langer gaan.



Verder tips over leuke slaapplaatsen in Portugal, must see dingen etc. zijn van harte welkom :D
Alle reacties Link kopieren
Ik ben meerdere malen met de auto naar Portugal gereden en ik vind het niet handig om onderweg accomodaties te boeken.

Soms duurt het allemaal langer dan gepland, en soms rijd je opeens heel snel door.

Wij stoppen altijd in de namiddag en duiken dan een stadje of dorpje in op zoek naar een hotelletje.

Vaak kom je op de leukste plekken.

Zelf vind ik het leukst om helemaal vanaf het Noorden Portugal in te rijden. Die route is schitterend.

Neem idd een tentje mee.

Wij hebben ook wel eens wild gekampeerd onderweg. Hebben we ons tentje aan een meer opgezet en werden we s'ochtends gewekt door koeien met bellen om die gingen drinken in het meer.
Bedankt voor de reactie Neele, hebben jullie nooit problemen gehad met het zoeken van een overnachtingsplek? Kan me wel voorstellen dat het wel fijn is niet vooraf te boeken omdat je niet weet hoe snel je ergens kan doorrijden.... Is het prijzig als je op het laatste moment bij een hotelletje of dergelijke in Frankrijk aan komt?



Wildkamperen lijkt me ook echt prima voor een nachtje maar officieel mag dat niet in Frankrijk toch? Enig idee wat de boete is als je het wel doet?
Alle reacties Link kopieren
Hoi Marloes,



Mijn vriend en ik gaan komende zomervakantie ook met de auto naar Portugal...voor het eerst. Wij gaan wel wat langer dan jullie, zo'n vier weken. Wij trekken er drie dagen reistijd voor uit en in Portugal zelf willen we kamperen op meerdere plekken. We beginnen in Noord-Portugal (Porto) en willen vanaf daar naar het zuiden trekken. Lissabon staat sowieso op het programma, maar wat we verder gaan bekijken weten we nog niet. Dat komt ook omdat ik het tot nu toe lastig vind om goede tips te vinden (wie weet dat dit forum dat verandert!). Wij houden van zon, zee, strand, natuur, cultuur en steden, dus ik denk dat we wel zoveel mogelijk aan de kust blijven. De Algarve slaan we waarschijnlijk over vanwege het toerisme. Ik heb al wel een, naar mijn idee, leuke camping gevonden in het noorden (Quinta Valbom), maar voor de rest hebben we niets vaststaan (wat ook wel heel leuk is).



Wij zijn al vaak naar Zuid-Frankrijk gereden en we overnachten altijd de eerste nacht in een hotelletje. Dit boeken we overigens nooit van tevoren. We hebben al een aantal keren geslapen in het Ibis-hotel bij Poitiers en dat is ons heel goed bevallen. Ik denk dat dat hotel dit jaar onze eerste stop is. En verder zien we het wel...wij leggen van tevoren nooit iets vast en mijn ervaring is dat je nooit lang hoeft te zoeken om iets te vinden. Ik ben het dus met Neele eens.



Sanmi, ik heb de naam Cascais en Sintra genoteerd. Heeft iemand nog meer leuke tips?



Marloes, veel plezier bij de voorbereiding van je trip!
Ha Runninggirl,



Leuk dat jullie een beetje het zelfde willen gaan doen! Ons plan is ook om Portugal in het noorden binnen te rijden. Algarve gaan we ook overslaan, lijkt me iets te toeristisch worden.



Mijn collega kwam met een tip voor deze website: http://www.thelisbonconnection.com/alfama.htm hier staan verschillende links op met tips over Portugal en is gemaakt door een Nederlandse vrouw die nu in Lissabon woont.



Ik krijg nu al zin om op vakantie te gaan!!!!
*up*
Alle reacties Link kopieren
Zelf een paar jaar geleden ook gedaan en toen op de heenweg overnacht bij een Formule-1 hotel in midden-frankrijk en de tweede nacht in Burgos. Vond ik een erg leuke stad. Op de terugweg zijn we gestopt in Salamanca en dat vonden we zo leuk dat we er 2 dagen gebleven zijn.



In portugal vond ik de Serra del Estrela en Coimbra een aanrader. Zelf trouwens enthousiaster over Spanje dan over Portugal, maar waarschijnlijk komt dat omdat we beide redelijk spaans spreken en we in portugal veel pech hadden. (camping midden tussen de bosbranden, een dodelijk auto-ongeluk zien gebeuren met nederlanders). Dus we zijn veel minder lang gebleven dan van plan en "gevlucht" naar de Picos de Europa.
Alle reacties Link kopieren
Enkele tips:

- Porto is nog veel leuker en mooier dan Lissabon

- goed vantevoren via internet voorbereiden voor leuke overnachtingsadresjes. Wij hebben afgelopen zomer op de meeste gevarieerde plekken overnacht: van landhuis tot hostel tot appartement aan zee

- Sintra is inderdaad super

- Nazaré is wel geinig voor een dagje drukte en strand tussendoor

- als je in de Algarve de hysterische toeristenplaatsjes ontwijkt, is het mooi hoor! Wij hadden een mooi afgelegen strandje gevonden bijvoorbeeld..
Alle reacties Link kopieren
Wat leuk dat jullie naar Portugal willen deze zomer! Ik ben er nu een paar keer geweest en ben helemaal verliefd op het land en de mensen! Je schreef dat je ook best een paar dagen op een camping wil staan. Ik heb zelf goede ervaringen met de Municipal camping bij Lissabon. Is een grote camping die in/aan het natuurpark ligt. Veel schaduw, grote plaatsen en nette sanitaire voorzieningen. Voor de camping stoppen een aantal bussen die je in 15 minuten naar Lissabon rijden, via Belem (ook een aanrader om even uit te stappen!). Daarnaast is Porto ook een prachtige stad, minstens zo mooi als Lissabon. Hoop dat je iets aan deze tips hebt

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven