Japanse Onsen, ervaringen?

15-03-2019 20:45 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben nog nooit naar een sauna geweest maar in Japan wil ik dus wel een onsen proberen. Het lijkt me namelijk heerlijk maar dat naakt zijn en je valt als buitenlander wel een beetje op..

Is iemand wel eens naar een onsen in Japan geweest? Hoe was het?
Alle reacties Link kopieren
Heerlijk! En wat bedoel je met ‘je valt op’?

Heb je tattoos? Die mogen vaak niet in een onsen, dus dat is wel een dingetje waar je rekening mee moet houden.

Je hebt heel traditionele en op toeristen ingerichte onsens, van heel cheap tot heel duur. De meer traditionele onsens zijn echt wasplaatsen. In de kleinere plaatsen waar ik was kwamen moeders en oma’s daar echt badderen met de kinderen. In de grotere onsens heb je vaak veel meer opties met ook sauna ed en soms zelfs een gemengd (badkleding)deel (mocht je met een reisgenoot van het andere geslacht gaan).
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Alle reacties Link kopieren
Mijn ervaring in Zuid Korea en China was dat mensen op straat wel eens kijken en soms stiekem foto's maken. Ook een paar keer gehad dat mensen met me op de foto wilden.

Verwacht niet dat ik in de onsen uitgebreid bekeken wordt hoor maar ik ben best onzeker.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben een aantal jaar geleden 2 keer in Japan geweest en ook beide keren onsens bezocht. Vaak heeft een hotel ook een eigen onsen. Ik heb nooit de indruk gehad dat ik ‘opviel’. Ik ging zelf vaak ‘s avonds een uurtje naar de onsen, om te ontspannen en het wat beter te slapen ivm de jetlag😊

Zoals al eerder gezegd zijn tattoo’s bij de meeste onsen niet toegestaan.

Veel onsens bieden ook verschillende vormen van entertainment, zo zijn er vaak verschillende restaurants en kun je er karaoken, je kunt er dus best een hele dag besteden (hoeft natuurlijk niet)

Het bezoek aan een onsen is echt een must-do in Japan, het is echt een onderdeel van hun cultuur.
Alle reacties Link kopieren
GebruikerOnbekend schreef:
15-03-2019 21:08
Mijn ervaring in Zuid Korea en China was dat mensen op straat wel eens kijken en soms stiekem foto's maken. Ook een paar keer gehad dat mensen met me op de foto wilden.

Verwacht niet dat ik in de onsen uitgebreid bekeken wordt hoor maar ik ben best onzeker.
Heb daar nooit wat van gemerkt, maar ook nooit zo op gelet, moet ik zeggen. We staken wel met kop en schouders boven iedereen uit :hihi:
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Alle reacties Link kopieren
Pukkie12345 schreef:
15-03-2019 21:14

Veel onsens bieden ook verschillende vormen van entertainment, zo zijn er vaak verschillende restaurants en kun je er karaoken, je kunt er dus best een hele dag besteden (hoeft natuurlijk niet)

Het bezoek aan een onsen is echt een must-do in Japan, het is echt een onderdeel van hun cultuur.
In zo eentje ben ik ook geweest, in Tokyo. Dat was een hele kermis. En ik ben ook een hele rustige geweest, met natuurlijk water in de bergen. En in een ryokan. Het is een leuke ervaring, je krijgt ook een kimono en slofjes. Het water is soms wel erg heet.
Belangrijk is dat je je voor het baden uitgebreid wast in de wasruimte. Vaak zittend op een krukje en liefst met veel schuim zodat iedereen ziet dat je echt schoon bent voor je de baden instapt :P
En je handdoek, die vouw je op en leg je op je hoofd als je in bad zit. Het is niet gebruikelijk om echt naakt rond te lopen. Het is bad uit en handdoekje om.
impala wijzigde dit bericht op 15-03-2019 21:51
8.77% gewijzigd
.
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
15-03-2019 21:48
In zo eentje ben ik ook geweest, in Tokyo. Dat was een hele kermis. En ik ben ook een hele rustige geweest, met natuurlijk water in de bergen. En in een ryokan. Het is een leuke ervaring, je krijgt ook een kimono en slofjes. Het water is soms wel erg heet.
Belangrijk is dat je je voor het baden uitgebreid wast in de wasruimte. Vaak zittend op een krukje en liefst met veel schuim zodat iedereen ziet dat je echt schoon bent voor je de baden instapt :P
Haha ja. Ik vond het wel heel mooi dat inzeepritueel. Doe het soms nog wel eens thuis want voelde me dan zó schoon.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen tattoo's dus dat scheelt en ik zit 1,5 dag in yudanaka wat een onsen resort blijkt te zijn en de ryokan waar ik verblijf heeft er uiteraard ook een. Het lijkt me ook heerlijk om daar de dag mee te eindigen en ik las reisverhalen van mensen die ook voor het ontbijt gingen. Dat lijkt me dan weer wat minder.
Alle reacties Link kopieren
GebruikerOnbekend schreef:
15-03-2019 21:54
Ik heb geen tattoo's dus dat scheelt en ik zit 1,5 dag in yudanaka wat een onsen resort blijkt te zijn en de ryokan waar ik verblijf heeft er uiteraard ook een. Het lijkt me ook heerlijk om daar de dag mee te eindigen en ik las reisverhalen van mensen die ook voor het ontbijt gingen. Dat lijkt me dan weer wat minder.
Wij namen 1x japans en 1x westers ontbijt. Het eerste was interessant, en het tweede erg lekker :)
.
Alle reacties Link kopieren
Je moet ook even opletten wat de mannen en de vrouweningang is (rood of blauw gordijn).
Hier staat het allemaal leuk uitgelegd:
http://www.tb-kumano.jp/en/onsen/how-to ... nese-bath/
.
Alle reacties Link kopieren
In de ryokan is het ook Japans ontbijt wat geen probleem is want ik vind Japans eten erg lekker. Maar ik bedoelde dus voor het ontbijt de onsen in gaan, dat lijkt me niks als je net wakker bent.
Alle reacties Link kopieren
GebruikerOnbekend schreef:
15-03-2019 22:07
In de ryokan is het ook Japans ontbijt wat geen probleem is want ik vind Japans eten erg lekker. Maar ik bedoelde dus voor het ontbijt de onsen in gaan, dat lijkt me niks als je net wakker bent.
Ga je nooit ‘s ochtends onder de douche/in bad?
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Alle reacties Link kopieren
GebruikerOnbekend schreef:
15-03-2019 22:07
In de ryokan is het ook Japans ontbijt wat geen probleem is want ik vind Japans eten erg lekker. Maar ik bedoelde dus voor het ontbijt de onsen in gaan, dat lijkt me niks als je net wakker bent.
Ah op die manier. Ik dacht ook dat ik veel van Japans eten hield, maar traditioneel Japans bleek toch weer andere koek.
.
Alle reacties Link kopieren
lux- schreef:
15-03-2019 22:08
Ga je nooit ‘s ochtends onder de douche/in bad?
Jawel maar dan douche ik niet zo warm/heet want ik gebruik de douche dan om wakker te worden.
Alle reacties Link kopieren
GebruikerOnbekend schreef:
15-03-2019 22:25
Jawel maar dan douche ik niet zo warm/heet want ik gebruik de douche dan om wakker te worden.
Ahja ik ga zo een uur in bad voor ik ontbijt dus ik heb daar geen last van ;)

Ik vond traditioneel Japans ook lekker maar rauwe vis voor ontbijt viel me wel zwaar :P en heb die Natto niet geproefd. Maar daar ben ik nog wel benieuwd naar.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
15-03-2019 22:12
Ah op die manier. Ik dacht ook dat ik veel van Japans eten hield, maar traditioneel Japans bleek toch weer andere koek.
Ik ben benieuwd. Ben niet zo'n fan van miso soep met zeewier en bepaalde soorten vis maar we proberen gewoon alles en ik zorg dat ik altijd wat te snacken heb.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb tot nu toe altijd lekker gegeten. Bij de ryokans waren er wel eens dingen die ik niet lustte maar er bleef genoeg lekkers over. Moest wel wennen dat het in een ryokan erg koud kan zijn en soms staat de verwarming weer veel te hoog.

Anyway qua Onsens ben ik echt helemaal om. In Yudanaka een paar getest en sommigen waren echt te warm. In Hiroshima had het hotel ook een Onsen waar ik iedere dag na een lange dag even in ging relaxen. Baal ervan dat het huidige hotel er geen heeft maar het volgende hotel heeft verschillende Onsen en nog een zwembad. En dan lekker na een lange dag de rest van de avond gewoon in yukata rondlopen in het hotel of Ryokan en niemand die het raar vind want iedereen doet dat. Heerlijk!

Snap niet dat ik me er zo druk om maakte.
Ik was in een openbare Onsen en ik werd helemaal niet bekeken (voor mijn gevoel). Terwijl ik destijds nogal een on-Japanse maat had ook nog eens. Iedereen komt daar gewoon lekker chillen.
Alle reacties Link kopieren
Ja ik had ook niet het gevoel dat ik bekeken werd ondanks mijn maatje meer. Er werd hooguit een keer hallo gezegd.

En op straat zijn ze soms wel erg opvallend met foto's maken. En soms is dat zo lachwekkend, lopen ze semi snel langs met een grote spiegelreflex en dan die je ze iets verderop checken of de foto goed gelukt is :rofl: :P
Alle reacties Link kopieren
Oh, ik heb een heel andere ervaring. Ik was de enige, lange, blonde Hollandse vrouw in de onsen en ik werd flink bekeken. In het bad zat een groepje Japanse dames te fluisteren en naar mij te kijken en een voor een kwamen ze naar me toe om een vraag te stellen, waarna ze terug zwommen en het antwoord deelden (denk ik dan). En bij het wassen lieten ze zich helemaal gaan en kreeg ik af en toe aanwijzingen. Ik vond het een heel bijzonder ervaring, zoals ik alles in Japan bijzonder vond.
Alle reacties Link kopieren
Bij mij gingen de Japanners soms wel weg. Maar dat kan zijn dat ze net klaar waren ofzo want ik had me netjes gewassen enzo. En de Koreanen die ik tegen kwam gingen soms gewoon languit naast de onsen liggen en de Chinezen kwebbelen lekker door.

Ik hoor het verschil tussen Chinees, Koreaans en Japans.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben naar de onsen geweest op Odaiba in Tokyo. Ik vond het geweldig. Mensen kijken je wel een beetje aan omdat ze daar niet aan scheren doen, dus in dat op zich ben je een beetje vreemd. (tenzij je je ook niet scheert). Ik vond het heerlijk rondlopen in een yukata en dan in de Onsen met alleen vrouwen. En daarna weer lekker eten samen met de mannen.

Echt leuk om een keer mee te maken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven