Alweer: treinfrustraties. Naar Frankrijk, tips?

17-03-2019 22:37 66 berichten
Alle reacties Link kopieren
In september ga ik met vriendinnen naar het zuiden van Frankrijk (omgeving Avignon). Zij gaan vliegen, ik heb daar moeite mee en wil graag per trein. Zij hebben al een vlucht gevonden, gunstige tijden en goedkoop. Ik probeer treinverbindingen te vinden en dat valt niet mee. En wat ik vind, is niet online te boeken of nog niet beschikbaar. Het is niet de eerste keer dat ik tegen dit soort dingen aanloop.
Waarschijnlijk is via Brussel-midi het beste, maar misschien heeft iemand ervaring op trajecten die kant op en tips?

Los daarvan kan ik me hier vreselijk over opwinden. Hoezo nog niet te boeken voor begin september? Hoezo geen prijzen zichtbaar? Dan wil je het goed doen voor het klimaat en moet het allemaal zo veel moeilijker, langer én duurder dan per vliegtuig...
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
4 maand van tevoren kun je vaak wel boeken en er is dan altijd wel plek.
Vind het ook jammer dat ze zo moeilijk doen.
Live long and prosper
Misschien eens kijken of er wel al een Flixbus is en te boeken is?

Ik gok bovendien dat je niet alleen in Brussel zal moeten overstappen, maar waarschijnlijk ook nog es in Parijs.
Alle reacties Link kopieren
Als je bij Google Rotterdam avignon trein intypt krijg je wel te zien hoe je moet reizen. Ik vind het er heel acceptabel uit zien.
Thallys naar Parijs, daar even overstappen (7 minuutjes in de trein) en dan de tgv naar avignon. 7 uur vertrekken en om 13 uur in de Franse zo'n :sun:

Even de kalender in de gaten houden om te boeken...

Je brengt me wel op ideeën:-)
Alle reacties Link kopieren
Je kan ruim 3 maanden van te voren boeken.

Boek een trein naar Lille . Van Lille pak je de ouigo ( lowbudget trein van sncf) naar Avignon.
Alle reacties Link kopieren
Het wordt inderdaad niet makkelijk gemaakt om een treinkaartje te boeken. De simpelste route lijkt me de TGV naar Parijs en van daaruit verder kijken. Ik raad je de app van de Duitse spoorwegen aan, Bahn.de, deze plant internationale verbindingen het beste, ook als je Duitsland niet passeert.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Treinverbindingen zijn van veel meer factoren afhankelijk dan vluchten. Dus het heeft geen zin om je nu een ticket voor september te verkopen. Maar je hoeft echt niet bang te zijn dat het een aantal maanden van tevoren al vol zit hoor, dan is het echt nog vroeg genoeg.

Ik zelf zou trouwens echt nooit nu al een vlucht voor september boeken.
Alle reacties Link kopieren
Heb je ook al via de Franse spoorwegen gekeken?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben jaaaaren geleden een paar keer met de trein naar Valence gereisd, één stop voor Avignon. Ik ging altijd met de internationale trein naar Brussel en daar stapte ik over op de TGV. Eén overstap dus. Als je via Parijs gaat, moet je vaak overstappen van het ene naar het andere station, met de metro de halve stad door zeg maar. Brussel Zuid is heel makkelijk met overstappen.

Tickets kun je drie maanden van te voren kopen, tenminste, dat was altijd zo. Als voor 2e klasse de goedkoopste tickets zijn uitverkocht, zijn de goedkoopste 1e klas tickets soms net zo duur als de duurdere 2e klasse.

Het kost wat uitzoekttijd, maar als je eenmaal een ticket hebt, vond ik het heel relaxed reizen met de trein naar het zuiden
Alle reacties Link kopieren
Ik ga ook maar eens langs bij de Treinreiswinkel, die hebben vaak meer alternatieven dan wat de NS laat zien. En inderdaad is DB uitgebreid, maar ook daar kun je veelal niet zelf boeken. (heb vorig jaar gepoogd een treinreis naar Italië uit te reserveren, nadat ik vele uren aan het zoeken had besteed, uiteindelijk diep gefrustreerd in 5 minuten tijd een vlucht geboekt. Het verhaal liep zo af dat ik toch nog per trein ben teruggekeerd, omdat mijn reisgenote op de avond voor vertrek werd beroofd van al haar documenten en niet mee mocht met de vlucht, anderhalve dag over gedaan per trein)

Maar ik lees in de reacties dus ook verschillende opties. Brussel is volgens mij het meest efficiënt, daar stap je dan over op de tgv naar Lyon als ik het me goed herinner van gisteravond. In Parijs naar een ander station moeten staat mij tegen. Het zal ongetwijfeld best meevallen, maar liever toch niet.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Belg007 schreef:
17-03-2019 23:18
Misschien eens kijken of er wel al een Flixbus is en te boeken is?

Ik gok bovendien dat je niet alleen in Brussel zal moeten overstappen, maar waarschijnlijk ook nog es in Parijs.
Met zo'n bus, dat ga ik niet doen. Ik zie ze weleens rijden en wat ik dan zie geeft me geen vertrouwen. Een kennis die vrachtwagenchauffeur is ziet ze elke dag rijden en raadt ook stellig aan er niet in te stappen '-)
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Waarom wacht je niet gewoon tot drie maanden voor de vertrekdatum?
Via de website van NS Internationaal kun je een alert instellen als de door jou gewenste reis te boeken is, drie maanden voor vertrek als ik me niet vergis.
Alle reacties Link kopieren
Ik zal weinig keus hebben blijkbaar, moet wel wachten. Maar ik dacht, misschien is er met vroeg boeken een goede prijs te vinden etc. In elk geval weet ik nu wel dat er verschillende opties zijn.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriendinnen hebben vandaag de vlucht in elk geval geboekt, vanaf Rotterdam retour voor 100 euro pp. Ik heb dus niet geboekt en aangegeven dat ik ga treinen. Maar je moet er wel wat voor over hebben kennelijk, ik vind dat zo krom als een hoepel.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Is al genoemd, maar ik bevestig het gewoon nog even met een extra portie mosterd. 1x overstappen als je dat in Brussel doet en van daar met de TGV naar het zuiden. Ik vond het heel erg goed te doen, maar ik houd dan ook erg van treinreizen. Oja en bij NS Internationaal geboekt.
Alle reacties Link kopieren
Zo jammer ook die prijzen! Retourtje trein: vanaf 180 euro (gezien vanaf Amsterdam).
Bijna het dubbele van vliegen!

En kijk je naar vliegtickets naar Marseille, kun je al retour vanaf 50 euro. Ik wil heeel graag treinen, maar met zo'n verschil stap ik dan toch weer het vliegtuig in :|
Alle reacties Link kopieren
TomorrowMorning schreef:
18-03-2019 19:01
Zo jammer ook die prijzen! Retourtje trein: vanaf 180 euro (gezien vanaf Amsterdam).
Bijna het dubbele van vliegen!

En kijk je naar vliegtickets naar Marseille, kun je al retour vanaf 50 euro. Ik wil heeel graag treinen, maar met zo'n verschil stap ik dan toch weer het vliegtuig in :|
Die 180 euro is niet de laagste prijs met TGV, dus je vergelijking is wat krom. Trein is inderdaad iets duurder dan vliegen, maar voor 100 of 120 euro kun je er ook zijn. En dan reis je van stadscentrum naar stadscentrum, dus je hebt geen extra kosten meer die je met vliegen wel zou hebben.
Alle reacties Link kopieren
Als het ongeveer even duur is, vind ik het ook geen probleem. Ik reis graag per trein, lekker af en toe naar buiten kijken en lezen, heerlijk.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Geen vliegtuig, geen bus, dan blijven er weinig transportmiddelen over. Ik denk werkelijk nooit over zulke dingen na!
Alle reacties Link kopieren
Met de auto kan ook nog , blablacar
Alle reacties Link kopieren
Nitflex schreef:
18-03-2019 22:04
Geen vliegtuig, geen bus, dan blijven er weinig transportmiddelen over. Ik denk werkelijk nooit over zulke dingen na!
Er vallen er twee af, valt toch mee? Voor mij blijven over de trein of met eigen auto. Meerijden met iemand anders is voor mij zo ongeveer het ergste wat je me aan zou kunnen doen, haha.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Yella78 schreef:
19-03-2019 10:58
Er vallen er twee af, valt toch mee? Voor mij blijven over de trein of met eigen auto. Meerijden met iemand anders is voor mij zo ongeveer het ergste wat je me aan zou kunnen doen, haha.
Serieuze vraag: waarom ben je zo 'moeilijk' qua reizen? Ik heb geen problemen met vliegen, meerijden, zelf rijden, treinen, bussen (al vind ik dat de minste optie) en zelfs liften of fietsen (al vind ik zuid-frankrijk wel te ver, hoor).
Yella78 schreef:
19-03-2019 10:58
Er vallen er twee af, valt toch mee? Voor mij blijven over de trein of met eigen auto. Meerijden met iemand anders is voor mij zo ongeveer het ergste wat je me aan zou kunnen doen, haha.
Nou ja, ik vind dat vrij beperkend, maar als het voor jou geen probleem is, dan prima. Ik reis met alles, van bus en metro tot vliegtuig, trein en boot. Zeker in Europa.

Ik was vooral verbaasd dat je zoveel gevaar in die bussen ziet. Dat valt allemaal reuze mee. Ik denk dat je van een buschauffeur weer een heel ander verhaal hoort met betrekking tot vrachtwagenchauffeurs!
Yella78 schreef:
18-03-2019 08:21


Maar ik lees in de reacties dus ook verschillende opties. Brussel is volgens mij het meest efficiënt, daar stap je dan over op de tgv naar Lyon als ik het me goed herinner van gisteravond. In Parijs naar een ander station moeten staat mij tegen. Het zal ongetwijfeld best meevallen, maar liever toch niet.
.
Dit bedoel ik ook, waar ben je bang voor?! Het is vanaf het ene station naar beneden, 1 metro in. Dan in het juiste station naar boven en je bent weer bij de trein. Je doet er wel lang over, want Parijs is groot, maar het is niet moeilijker dan overstappen in een andere trein.
Alle reacties Link kopieren
Heb dat traject al paar keer gereisd
Vanaf Brussel is makkelijkste. Bij sommige moet je dan ook overstappen in Parijs maar die optie vermijd ik altijd.
Vliegen ook al paar keer gedaan, dan vlieg je op Marseille, vanaf daar gaat er directe trein naar Avignon.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven