Welke fiets voor Australie?

02-04-2019 00:24 50 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo mensen,

Ik ga in 2020 de ironman van Australie doen (mits ik tegen die tijd nog leef 😜) en ik ga over 1.5 maand al richting Australie waar ik grotendeels ga werken. Ik ga fietsend mezelf verplaatsen door Australie. Dit wordt dan ook grotendeels mijn training voor het fietssegment van de ironman.

Nu zit ik me een paar dingen af te vragen en ik hoop dat er mensen zijn die hier ervaring mee hebben. Welke fiets hebben jullie gebruikt of welk soort fiets raden jullie aan om mezelf door Australie te verplaatsen. Ik weet dat ik eigenlijk door elk soort landschap moet. Door het zand, rivieren, asfalt, bergpassen, bossen enzovoort. Nou is er zoveel op de markt dat ik door de bomen het bos niet meer zie.

En nog iets. Hebben jullie de fiets daar gekocht of hebben jullie de fiets vanuit nederland meegenomen en wat zijn daarvan de regels en kosten?

En nog als laatste aanvullende vraag. Wat is een kwalitatief goed merk waar ik in australie ook makkelijk aan onderdelen kan komen?

Hartelijk dank, alle tips en waarschuwingen zijn welkom. Alleen ik weet grotendeels wel waar ik aan begin.
(De hitte, op autowegen fietsen, grote gebieden waar weinig mensen zijn, etc)
anoniem_378684 wijzigde dit bericht op 02-04-2019 00:30
1.72% gewijzigd
Het enige verhaal dat ik ken is dat de mountainbike van een vriend van me, die hij als bagage mee had genomen, vanuit het vliegtuig direct in quarantaine moest omdat er modder op zat. Dus je fiets moet wel echt goed schoon zijn.
Alle reacties Link kopieren
Hey Nitflex,

Bedankt, nuttige bijdrage :)
Liep dat verder goed af of was hij zijn fiets kwijt?
Alle reacties Link kopieren
Bestaat er geen forum voor fietsreizen? Ik denk dat je vraagt om hele specifieke info namelijk. Succes in ieder geval!
Raboscanner schreef:
02-04-2019 00:33
Hey Nitflex,

Bedankt, nuttige bijdrage :)
Liep dat verder goed af of was hij zijn fiets kwijt?
Ja, hij kreeg ‘m wel terug, ze doen ‘m in een soort gaskamer geloof ik (sorry voor die term). Maar het duurde wel even, dus hij heeft reisplannen wel aan moeten passen.

Het gaat ze om mogelijke insecten of beestjes.
Oh, wat stoer! Ik woon inmiddels alweer een tijd hier in Australië en vind dit soort plannen ook altijd weer een beetje eng, dus lees je ajb op alle mogelijke manieren goed in!

De afstanden, de hitte (afhankelijk van waar je rijdt), maar ook het andere verkeer zijn totaal niet met Nederland te vergelijken. Mensen zijn niet gewend aan fietsers op de weg, dus het is een stuk gevaarlijker, nog naast dat je inderdaad op drukke provinciale wegen zal gaan rijden.

Ik heb zelf vooral alleen in Darwin stad gefietst, dus kan je daar totaal niet mee helpen, maar ik kan me wel voorstellen dat bijv iets tegen vliegen in de outback fijn is en investeer sowieso in bushman en banana boat zonnebrandcreme (50 plus, de zon is anders hier :)). Tentje etc kan je goed bij Kmart kopen, zou dat niet perse in Nederland al halen.

Welke route heb je tot nu toe in gedachten? Vind het wel leuk om je plannen te lezen en roep vooral met vragen over het land enzo :)
anoniem_64c9ca365dbda wijzigde dit bericht op 02-04-2019 00:59
0.68% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Kijk dan even op de fietsvakantie.nl, de vakantiefietser.nl een van die 2 us een zaak in Amsterdam de andere een fora

Die kunnen je vast wel helpen. Ikzelf zeg dat het niet zo heel veel uitmaakt fietsen zijn aardig internationaal.
fietsen varen vrouwelijk doen
Alle reacties Link kopieren
Stoer! Maar je hebt echt geen idee wat voor fiets je wil???
Alle reacties Link kopieren
Een racefiets met stevige bandjes misschien?
Alle reacties Link kopieren
Frizz schreef:
02-04-2019 00:38
Bestaat er geen forum voor fietsreizen? Ik denk dat je vraagt om hele specifieke info namelijk. Succes in ieder geval!
Heb je eigenlijk wel een punt. Kwam als eerste op dit forum uit haha.

Zal daar hetzelfde vragen, elk forum heeft weer andere mensen met andere ervaring en tips, dus nog steeds interessant om het hier te vragen.
Alle reacties Link kopieren
Nitflex schreef:
02-04-2019 00:40
Ja, hij kreeg ‘m wel terug, ze doen ‘m in een soort gaskamer geloof ik (sorry voor die term). Maar het duurde wel even, dus hij heeft reisplannen wel aan moeten passen.

Het gaat ze om mogelijke insecten of beestjes.
Duidelijk, thanks voor de info :)
Je zal de im toch op de racefiets moeten doen? Dan neem je toch je eigen fiets mee
Alle reacties Link kopieren
Miss_Leau schreef:
02-04-2019 00:47
Oh, wat stoer! Ik woon inmiddels alweer een paar jaar hier in Australië en vind dit soort plannen ook altijd weer een beetje eng, dus lees je ajb op alle mogelijke manieren goed in!

De afstanden, de hitte (afhankelijk van waar je rijdt), maar ook het andere verkeer zijn totaal niet met Nederland te vergelijken. Mensen zijn niet gewend aan fietsers op de weg, dus het is een stuk gevaarlijker, nog naast dat je inderdaad op drukke provinciale wegen zal gaan rijden.

Ik heb zelf vooral alleen in Darwin stad gefietst, dus kan je daar totaal niet mee helpen, maar ik kan me wel voorstellen dat bijv iets tegen vliegen in de outback fijn is en investeer sowieso in bushman en banana boat zonnebrandcreme (50 plus, de zon is anders hier :)). Tentje etc kan je goed bij Kmart kopen, zou dat niet perse in Nederland al halen.

Welke route heb je tot nu toe in gedachten? Vind het wel leuk om je plannen te lezen en roep vooral met vragen over het land enzo :)
Absoluut, ga er echt niet zomaar naartoe. Heb al een jaar in Nieuw Zeeland gereisd en ik weet een beetje hoe het is als fietser daar.

Bedankt voor de tips. Zal het noteren :)

Mijn route is nog niet zeker, maar ik ga sowieso starten in Cairns, daar werken momenteel twee goede vrienden van me uit Nederland, misschien een paar weken/maanden werken en dan richting het zuiden langs de oostkust.
Alle reacties Link kopieren
zeefietser1 schreef:
02-04-2019 00:48
Kijk dan even op de fietsvakantie.nl, de vakantiefietser.nl een van die 2 us een zaak in Amsterdam de andere een fora

Die kunnen je vast wel helpen. Ikzelf zeg dat het niet zo heel veel uitmaakt fietsen zijn aardig internationaal.
Super, zal ff checken morgen
Alle reacties Link kopieren
Castor1975 schreef:
02-04-2019 00:50
Een racefiets met stevige bandjes misschien?
Licht, stevige banden, mogelijkheid tot bevestiging van fietstassen, robuust en snel :)

Moet wel tegen weer en wind kunnen, dus een carbon racefiets met banden zo dun als m'n pink valt al af :p
Alle reacties Link kopieren
De Ironman doe je natuurlijk op een goeie racefiets, triathlon fietsen zijn zelfs nog weer anders dan UCI approved racefietsen. Voor het trekken zou ikzelf toch voor iets robuuster gaan. Je bent dan toch wel 2 fietsen nodig. Zelf heb ik een vakantiefiets en een aparte racefiets en ik doe niet een aan ironman dingen.

Keuzes keuzes oh en budget ook belangrijk. Een beetje fiets voor trekking zo 2000 euro en goeie racer ook zoiets of nog veel meer.

Maar tijdens als mijn vakanties ben ik mensen tegen gekomen op een gewone NL stadfiets met vuilniszakken als bagage, 30 jaar oude racefietsen met alleen een rugzakje, ikzelf doe het op een nu 10 jaar oude Koga Word traveller.

Ach zolang je maar genoeg water mee kunt nemen. Dat is het voornamelijk denk ik zo in de Australische Outback.
fietsen varen vrouwelijk doen
Alle reacties Link kopieren
Raboscanner schreef:
02-04-2019 01:10
Licht, stevige banden, mogelijkheid tot bevestiging van fietstassen, robuust en snel :)

Moet wel tegen weer en wind kunnen, dus een carbon racefiets met banden zo dun als m'n pink valt al af :p
En dan denk ik aan een randdoneur fiets. Google ook maar eens op extreme light bike traveling, of zoiets.
fietsen varen vrouwelijk doen
Mijn moeder's ex had zo'n carbon racefiets. Daarmee maakte hij dan ook hele tochten door verschillende hete landen heen. Ging prima. Kon goed tegen weer en wind. Zelfs in de snikkende hitte van zuid Spanje in de zomer. Hij had er ook fietstassen op.

Verder geen tips, sorry. Wel gaaf.
Alle reacties Link kopieren
Als je nog geen fiets hebt, is het dan niet handiger die gelijk na aankomst daar te kopen? Zal allicht makkelijker zijn qua onderdelen, garantie en zo.
Alle reacties Link kopieren
erizito schreef:
02-04-2019 07:52
Als je nog geen fiets hebt, is het dan niet handiger die gelijk na aankomst daar te kopen? Zal allicht makkelijker zijn qua onderdelen, garantie en zo.

Dat lijkt me ook het handigste. Zij zullen je goed kunnen adviseren over de omstandigheden en mogelijkheden. En misschien kun je je fiets na het jaar weer terugverkopen, als je hier in NL al een goede fiets hebt?

Een fiets van hier naar daar verschepen zal ook niet goedkoop zijn, en misschien zit je met onderdelen die niet beschikbaar zijn? Of is alles op een fiets zo’n beetje universeel?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Hoi, ik heb een jaar door de wereld gefietst en ik raad je aan een stalen randonneur te kopen. Staal ipv aluminium, omdat je dat overal kunt laten lassen/repareren. Het weegt meer maar daar heb je tijdens het fietsen geen last van. Ik had een stalen Snel en mijn man een stalen Santos met Rohloffnaaf. Randonneurs zijn ook weer fijner dan mountainbikes/racefietsen omdat ze all terrain zijn, dus goed voor zowel stad als off road en je hebt meer plek/minder last van je tassen.
Kijk ff op wereldfietser.nl, daar staat echt alles wat je zoekt.

Als je 2 maanden eerder was geweest had je de onze kunnen kopen incl tassen en de rest. Balen!
Alle reacties Link kopieren
mayou schreef:
02-04-2019 08:25
Hoi, ik heb een jaar door de wereld gefietst en ik raad je aan een stalen randonneur te kopen. Staal ipv aluminium, omdat je dat overal kunt laten lassen/repareren. Het weegt meer maar daar heb je tijdens het fietsen geen last van. Ik had een stalen Snel en mijn man een stalen Santos met Rohloffnaaf. Randonneurs zijn ook weer fijner dan mountainbikes/racefietsen omdat ze all terrain zijn, dus goed voor zowel stad als off road en je hebt meer plek/minder last van je tassen.
Kijk ff op wereldfietser.nl, daar staat echt alles wat je zoekt.

Als je 2 maanden eerder was geweest had je de onze kunnen kopen incl tassen en de rest. Balen!
Die site wereldfietser was ik even kwijt ja. En als we dan toch bij de Rohlof naaf zijn. Neem een riemaandrijving en geen ketting, scheelt onderhoud.
fietsen varen vrouwelijk doen
Maar hoe ga je trainingen op peil houden tijdens het reizen door, je zit toch al gauw aan de 20 uur per week wat je wegtraint
Ik vond het in Australië best lastig om plekken te vinden waar je veilig kan fietsen. Automobilisten zijn niet gewend aan fietsers en de potholes zijn talrijk/berucht. De meeste Australische (tri)athleten fietsen relatief veel op de turbotrainer (en/of 's morgens heel erg vroeg).

Anderzijds ben je NZ gewend qua fietsen, al weet ik niet in hoeverre dat vergelijkbaar is met Australië. Als je je echt serieus wilt voorbereiden op de Ironman: blijf 6 maanden van te voren op dezelfde plek (bij voorkeur een plek waar veel andere atleten trainen: zij weten de beste plekken). 5 uur 's morgens is er geen vreemde tijd om te gaan trainen (20 jaar geleden althans... ik word oud).
Alle reacties Link kopieren
Heb je wel een visum aangevraagd waarmee je mag werken? Straks loop je kans gepakt te worden en dan kom je niet voor een 2e keer het land weer in.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven