Welk (noord) Italiaans meer?

17-04-2019 14:56 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt ons mooi om dit jaar op vakantie te gaan naar één van de meren in noord Italië. Maar.... er zijn er best veel en ik zie even door de bomen het bos niet meer. Ben helemaal niet bekend met Italië.
Welke te kiezen?
Iemand tips of ervaringen?

Onze wensen zijn vrij standaard: droog, mooi weer, zandstrandje, watertemperatuur warm genoeg om te kunnen zwemmen, wat leuke uitstapjes te maken in de (mooie) omgeving. Liefst ook niet te druk, maar we zitten vast aan de schoolvakanties, dus ik vrees dat we over drukte niet veel te zeggen hebben. Er gaan 2 kleine kinderen mee.

bedankt!
Alle reacties Link kopieren
ik heb genoten bij het Como Meer
Kun je met de trein nog een dagje milaan doen, is een uurtje geloof ik. En met geluk kom je George Clooney nog tegen!
Alle reacties Link kopieren
Absoluut het meer van Mergozzo. Ligt op 5km van het Lago Maggiore. Het is super schoon, klein, je kunt een heel eind lopen voor het diep wordt en vooral ook heel gezellig. Wij hebben er vorige jaren fantastische vakanties beleefd!
Alle reacties Link kopieren
Toch het Gardameer...

Zo heeft iedereen zijn eigen voorkeur :proud:
Reik niet naar de hemel - maar haal hem naar je toe, Karin Bloemen.
Alle reacties Link kopieren
een kleiner meer, is ook fijn
https://www.campinglago.com/
Levico!! Of Idro ook leuk!
Alle reacties Link kopieren
Lago d'Orta vind ik heel mooi, net als Ledro.
Garda vind ik veel te toeristisch maar qua voorzieningen met kinderen is het wel heel fijn.
Alle reacties Link kopieren
Meer van Lugano!
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Lago di Trasimeno is ook mooi en lekker rustig.
Alle reacties Link kopieren
Labrujajoder schreef:
17-04-2019 15:19
Lago di Trasimeno is ook mooi en lekker rustig.
Heel mooi, maar niet in Noord Italie ;-)
Alle reacties Link kopieren
Oh jee! Ik had gehoopt dat jullie wat eensgezinder zouden zijn! ;-)
Maakt het voor het weer nog iets uit?
Alle reacties Link kopieren
Ortameer! Superleuk plaatsje, beetje toeristisch maar nog net leuk. Schitterende omgeving. En dan deze camping;
http://www.campingcusio.it/en/
Nothing happens for a reason
Alle reacties Link kopieren
yukon schreef:
17-04-2019 15:30
Oh jee! Ik had gehoopt dat jullie wat eensgezinder zouden zijn! ;-)
Maakt het voor het weer nog iets uit?
Hoe verder uit de bergen hoe stabieler het weer
Alle reacties Link kopieren
Hoe zuidelijker, hoe stabieler het weer is. Maar je zit in de Alpen, dus slecht weer zul je af en toe voor lief moeten nemen. Wij hebben het meestal prima, maar af en toe regent het flink.
Ik vond alle meren leuk, Como, Lugano en Maggiore wat toeristischer dan de andere meren. Garda is echt een toeristenfuik met filerijden rond het meer, zeker de zuidelijke helft.
Idro, Levico, Orta en Mergozzo zijn allemaal wel lekker rustig en klein. Bij alle meren heb je eigenlijk wel een ziekenhuis of huisartsenpost in de buurt en apotheken heb je in ieder dorp (helaas, ervaring).
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
Op doorreis naar midden italie meerdere keren rond de meren een tussenstop gehouden. Ik vond het Comomeer heel mooi maar ook erg druk en toeristisch. Het ortameer was ook erg mooi en heel stuk rustiger. Het Gardameer zou ik overslaan, stukken van maggiore zijn oom prima te doen maar niet alles.
Zoon vond de reis naar het ortameer via Zwitserland met daarin een stuk via de autotrein dwars door de bergen (tunnel) ook heel leuk.
Alle keren mooi weer gehad en uitstekend zwemwater qua temperatuur.
De aanhoudende droogte baart de boeren en ondernemers in Noord-Italië grote zorgen. De alarmerend lage waterstand in de Po en de schaarse neerslag zorgen voor droge akkers en lege meren. Vooral de bij Nederlandse toeristen populaire gebieden zijn getroffen.

Per jaar gaan er honderdduizenden Nederlanders op vakantie naar Italië, het overgrote deel naar de meren in het noorden van het land. Na de Duitsers zijn de Nederlanders de grootste groep toeristen aan het Gardameer, van de 8 miljoen jaarlijkse bezoekers aan het grootste meer van Italië komt een vijfde uit Nederland.

https://nieuws.weeronline.nl/7-4-2019-d ... ed-italie/


Maar door de grote droogte die deze winter Noord-Italië treft staat het water in het Italiaanse merengebied alarmerend laag. Het Gardameer lijkt voorlopig gespaard maar de situatie in het Lago Maggiore en het Comomeer is dramatisch. Het water in het Lago Maggiore staat 16 centimeter boven het peil dat normaal aan het eind van de zomer wordt bereikt, volgens experts ‘ontbreekt’ er 300 duizend kubieke meter in het op één na grootste meer van Italië. “Ik heb het water nog nooit zo laag zien staan”, zegt Giusy Nicolini, gids bij het Comomeer.

Po staat grotendeels droog

Boosdoener is de aanhoudende droogte. In Noord-Italië is deze winter 50 procent minder regen gevallen dan normaal en ook de sneeuw in de zuidelijke Alpen is dit jaar schaars. Door de gemiddeld hogere temperaturen is er alleen sneeuw gevallen op grote hoogte en dat is niet genoeg om de rivieren en de meren in het gebied aan te vullen.


De Po, Italië’s grootste rivier, staat dan ook grotendeels droog, het waterpeil was in februari 40 procent lager dan normaal en in januari zelfs 70 procent. “De kleine rivieren die vanuit de bergen naar de Po stromen staan grotendeels droog”, vertelt gids Nicolini. “Om de landbouwgronden ten zuiden van de meren van water te voorzien is de dam bij Lecco opengezet, waardoor het waterpeil in het meer nog lager wordt.”

Problemen toerisme

De Po ontspringt in de Alpen in Noordwest-Italië en mondt net ten zuiden van Venetië uit in de Adriatische Zee. Daartussen stroomt de rivier van ruim 650 kilometer door het belangrijkste landbouwgebied van Italië. Volgens boerenorganisatie Coldiretti bedraagt de schade aan de landbouw nu al 2 miljard euro. De Italianen voelen het ook in de portemonnee, want groenten en fruit zijn de afgelopen maanden bijna 10 procent duurder geworden.

Gids Nicolini is niet bezorgd over de toekomst maar ziet wel dat de lage waterstand problemen oplevert voor het toerisme, met name voor de botenverhuur. “Roeiboten, waterfietsen en watertaxi’s hebben moeite de aanlegsteigers te bereiken en met de droge zomer voor de boeg kon dat weleens dramatisch worden.”

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven