Stedentrips in je eentje! Deel je tips en ervaringen :)

17-05-2019 13:46 232 berichten
Hi!
Ik heb de knoop doorgehakt dat ik als single niet meer ga leuren bij mensen om te vragen of ze een keer een weekendje weg met mij willen. Jeetje, als ik het zo neer zet lijkt het net alsof ik aan hun benen hang :P Met zn 2en moet je een weekend afstemmen, een bestemming, reiswensen etc. En de ander moet ook zin en geld hebben natuurlijk :)

Dus ik ben van plan om zelf stedentrips te doen met de trein of vliegtuig. Wat zijn leuke steden om te bezoeken voor 2, 3 dagen? Van belang is dat er genoeg te zien en te doen is en veilig voor een single vrouw.
Wat zijn handige dingen om aan te denken als je alleen op reis bent?

Oh ja, ik weet nog niet wanneer ik ga. Het is een algemeen inspiratie-topic :D

Wat momenteel op mijn lijst staat:
-Spanje (Madrid, Valencia)
- Lissabon

Mij spreekt de Oost-Europa ook wel aan

Ik zit te denken aan Italië, maar Rome zou ik sowieso samen willen doen met iemand. Wat zijn andere leuke steden in Italië?

Ben benieuwd! :D
De plekken de je noemt zijn allemaal vrij veilig. :)
Ik snap niet zo heel goed waar je aan moet denken als je alleen op reis bent, hoe is dat anders dan waneer er iemand bij is?
Alle reacties Link kopieren
Vriendin is alleen naar Dublin en Stockholm geweest, is haar heel goed bevallen. Ze heeft wel in hostels geslapen en daar contacten gelegd met anderen. Zelf geen ervaring mee, wel veel plezier gewenst!
Napels vind ik heel leuk, en Venetië als je van drukte houdt. Turijn voor een dag of twee prima, Genua mooi, Florence vinnik overrated, Milaan saai, ...

Ik zou zelf het liefst naar Napels teruggaan. Maar ik vind Rome ook heel leuk om alleen te doen.
Alle reacties Link kopieren
Enige moment, dat ik wat lastig vind, is tijdens het eten
Dan lees ik dus graag

Doe trouwens graag dingen alleen, en geniet dan van het niks hoeven. De stilte (heb een druk gezin) etc.
Warschau vond ik geen hol aan in mijn up maar ik denk niet dat dat anders was geweest met mensen. Krakau wel leuk. Bratislava vond ik saai. Budapest, Praag, Wenen, allemaal geschikt.
Alle reacties Link kopieren
Oh genoeg steden zijn leuk. En ik ga heel vaak alleen als vrouw.

Van Berlijn, Londen, Kopenhagen, Rome, Milaan, Barcelona tot aan New York, Chicago, Moskou, St Petersburg. Allemaal aanraders!

Ik zie niet in dat je aan andere dingen hoeft te denken dan wanneer je met z’n 2en of meer bent. Heerlijk juist , om te doen waarin je zelf zin hebt zonder rekening te houden met een ander.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben zo benieuwd waarom je Rome niet alleen zou willen doen en andere steden wel.
Alle reacties Link kopieren
Praag is ook aanrader trouwens.

En in Italië Milaan heel leuk dus.

Verder ben ik idd ook wel benieuwd waarom je Rome niet in je eentje zou willen doen?
Alle reacties Link kopieren
Murrmurr schreef:
17-05-2019 13:50
Napels vind ik heel leuk, en Venetië als je van drukte houdt. Turijn voor een dag of twee prima, Genua mooi, Florence vinnik overrated, Milaan saai, ...

Ik zou zelf het liefst naar Napels teruggaan. Maar ik vind Rome ook heel leuk om alleen te doen.
Ik vond Napels verschrikkelijk... maar dat komt misschien omdat we daar zijn opgelicht :rofl:
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Murrmurr schreef:
17-05-2019 13:47
Ik snap niet zo heel goed waar je aan moet denken als je alleen op reis bent, hoe is dat anders dan waneer er iemand bij is?
Geen idee of ik ergens aan moet denken als je alleen op reis bent. Dat vraag ik juist aan anderen die wellicht wat gehoord hebben of zelf hiermee ervaring hebben :)
Alle reacties Link kopieren
Milaan vond ik een vreselijke stad, Bologna vind ik een aanrader, compact, heerlijk eten, mooi en gezellig.
Lovestar schreef:
17-05-2019 14:07
Geen idee of ik ergens aan moet denken als je alleen op reis bent. Dat vraag ik juist aan anderen die wellicht wat gehoord hebben of zelf hiermee ervaring hebben :)
Mijn ervaring is dat ik niet echt een checklist heb van dingen die typisch zijn voor alleen reizen, ik ga best vaak alleen.
sugarmiss schreef:
17-05-2019 14:00
Ik ben zo benieuwd waarom je Rome niet alleen zou willen doen en andere steden wel.
Goede vraag :)

Omdat ik Rome waarschijnlijk langer wil gaan dan 2, 3 dagen. En heb even voor dit topic de focus gelegd op stedentrips van 2, 3 dagen. En omdat Rome zoveel cultuur is en geschiedenis heeft, heb ik denk ik de behoefte om dat met iemand te delen die ik ken en daarover te praten.
anoniem_82224 wijzigde dit bericht op 17-05-2019 14:16
2.11% gewijzigd
Ik doe even on the spot dingen bedenken waar ik bv aan zou moeten denken als ik alleen reis. Ik heb geen creditcard. Een reisgenoot die dat wel zou hebben is wel makkelijk. Is niet onoverkomelijk, maar voor hetzelfde geld ga ik naar een plek waar pinnen of geld opnemen zonder creditcard lastig is.

Sommige plekken als single vrouw is niet even veilig. Of bepaalde delen van een stad. Nu kan overal je iets overkomen, maar ervaring van anderen is goed om mee te nemen.

Misschien zijn bepaalde dingen niet leuk om te doen in je eentje, of gewoon niet te doen. Geen idee wat, zeg maar wat nu haha.
Alle reacties Link kopieren
Sowieso doen! Madrid vond ik geweldig, Valencia minder, daar was ik wel echt alleen maar dat had ook met mijn hostel etc. te maken denk ik. Bovendien was de fietsexcursie ook niet zo leuk, allemaal groepjes en ik in mijn eentje.

Andere steden:

Leipzig
Praag
Berlijn
Munchen
Sevilla
Malaga
Granada
Nice

Maar het zijn steden die ik sowieso zou bezoeken, met of zonder iemand. Ik houd er eigenlijk geen rekening mee of er wel of niet iemand meegaat.

@lilalinda: wat ik meestal doe tijdens het eten is een boek lezen, beetje whatsappen, mijn reisgids doorbladeren ofzo. Soms heb je ook de mogelijkheid om bijv. aan een grotere tafel met meerdere mensen te zitten, dan heb je ook aanspraak. Ik vind het niet het leukste moment van de dag en probeer het daarom vaak te combineren met een drankje op een terrasje. Vooral in Spanje is dat goed te doen met de tapas.
Seriously?
Alle reacties Link kopieren
Lovestar schreef:
17-05-2019 14:14
Ik doe even on the spot dingen bedenken waar ik bv aan zou moeten denken als ik alleen reis. Ik heb geen creditcard. Een reisgenoot die dat wel zou hebben is wel makkelijk. Is niet onoverkomelijk, maar voor hetzelfde geld ga ik naar een plek waar pinnen of geld opnemen zonder creditcard lastig is.

Sommige plekken als single vrouw is niet even veilig. Of bepaalde delen van een stad. Nu kan overal je iets overkomen, maar ervaring van anderen is goed om mee te nemen.

Misschien zijn bepaalde dingen niet leuk om te doen in je eentje, of gewoon niet te doen. Geen idee wat, zeg maar wat nu haha.
Creditcard leen ik voor noodgevallen. Kan echt handig zijn. Vorig jaar was er een grote pinstoring in NL en net op dat moment had ik geen cash en was ik geen pinautomaat tegengekomen. Wel heb ik altijd zo'n heel oncharmant buiktasje/portemonnetje onder mijn kleding. Daar heb ik reservegeld en de creditcard inzitten. Mocht mijn portemonnee gejat worden, dan heb ik dus nog een tweede oplossing en sta ik niet meteen zonder geld.

Wat wel leuk is om te doen is een excursie oid. Zo kun je in veel steden met een Nederlandse gids op fietstocht door een stad. Heb ik een paar keer gedaan en op een keer na, heb ik me daar echt vermaakt. Gezellig met andere mensen gesproken etc.

Wat betreft onveiligheid, ik zorg altijd dat ik een plek heb om te overnachten die in het centrum zit en waar ik in de buurt 's avonds wat kan doen of met het ov ergens naartoe kan. Ik ga niet in mijn eentje in een buitenwijk zitten, wil 's avonds gewoon op pad kunnen.
Seriously?
Alle reacties Link kopieren
Enige wat ik kan bedenken wat soms wel irritant is als je alleen reist, als je bijv naar de wc moet en niet aan je reisgenoot kan vragen om op je spullen te letten.
Verder zou ik niet vertrouwen op 1 bankpas bij 1 rekening. Ik weet niet hoe het zit als je geskimmed wordt of je creditcard dan ook geblokkeerd wordt meteen.
Vrijwel elke stad in Europa is veilig denk ik als vrouw alleen..
Ik zou als je vaker reist gewoon een cc aanvragen bij je bank. En je kunt opzoeken op Tripadvisor welke wijken minder fris zijn, al lijkt me bij de meeste steden die hier genoemd worden (behalve Napels) alles veilig, en als je 2 à 3 dagen gaat hoef je ook niet echt buitenwijken aan te doen.

Vruuger nam ik een lonely planet mee en zette ik altijd een hele grote kruis door wijken die als onveilig te boek stonden en dan nam ik dat echt superletterlijk in mijn omzwervingen :). Ik zette geen VOET in de Tenderloin in San Francisco. En was superverbaasd toen ik met een vriendin en haar vriendin afsprak in NYC en die twee kleine meisjes midden in de Bronx bleken te zitten met hun airbnb. Inmiddels ben ik wat minder bangig.
Alle reacties Link kopieren
Robinson schreef:
17-05-2019 14:26
Enige wat ik kan bedenken wat soms wel irritant is als je alleen reist, als je bijv naar de wc moet en niet aan je reisgenoot kan vragen om op je spullen te letten.
Verder zou ik niet vertrouwen op 1 bankpas bij 1 rekening. Ik weet niet hoe het zit als je geskimmed wordt of je creditcard dan ook geblokkeerd wordt meteen.
Vrijwel elke stad in Europa is veilig denk ik als vrouw alleen..
Ja de wc ja, daar moet je altijd wel even over nadenken. Zeker als je al aan een tafeltje zit of echt nodig moet plassen en je nog geen plekje hebt. Meestal loop ik gewoon even naar binnen en meld me even bij een ober.
Seriously?
Alle reacties Link kopieren
Interessant, ik volg dit even!
Eigenlijk kun je alles waar je niet uit komt (eventueel geld wisselen, ov kaartjes kopen etc) wel vragen aan omstanders of mensen die daar werken. Helemaal fijn als je misschien nog een taal spreekt naast Engels alhoewel je met Engels ook al een eind komt. Ik spreek redelijk oké Duits en dat helpt in sommige landen ook al een stuk. Maar het is ook weer niet zo'n ramp als je dat niet lukt.

Hostels lijken me leuk om in te zitten als je alleen bent. Ik weet niet hoe oud je bent maar ze organiseren ze daar allerlei activiteiten zoals fietstochten of kroegentochten en hebben vaak een gezamenlijke keuken en/of woonkamer waar je ook mensen kan ontmoeten die vaak alleen of met zijn twee op pad zijn. In hostels hoef je niet perse op een gemengde slaapzaal. Ik ben eens met een vriendin geweest in een hostel en boekten gewoon een tweepersoonskamer. Dan heb je wel het gemak van lekker mensen ontmoeten maar niet het ongemak (vonden wij) van samen slapen in stapelbedden.
Niet alle wijken van Napels zijn veilig maar wees gerust; met zn tweeen zijn die nog steeds niet veilig en kan je net zo goed beroofd of opgelicht worden :rofl:
Ik reis heel veel alleen en ik vind het heerlijk. Ik zou inderdaad wel even voor een creditcard zorgen, zo duur zijn die echt niet.

Soms neem ik al mn bagage mee de wc in als ik onderweg ben maar dat is wel lastig. Veel vaker spreek ik even iemand aan en vraag diegene om een oogje op mijn spullen te houden omdat ik naar het toilet moet.

Groot voordeel van alleen reizen vind ik dat je zo makkelijk allerlei mensen ontmoet. Als je samen bent ontmoet je toch minder snel of minder makkelijk anderen in mijn ervaring.
Alle reacties Link kopieren
Dublin, Barcelona, Antwerpen, Berlijn.. ik vermaak me altijd wel in mijn eentje. Soms heb je aanspraak, soms niet. Allebei geen probleem.

Een stadswandeling met een gids, een georganiseerde fietstocht, een proeverij ergens, en je hebt al snel contact met iemand.

Ik heb naast mijn bankpas en creditcard (die ik op 2 verschillende plekken bewaar) altijd wel een paar tientjes aan euro’s in mijn rugzak op de kamer, en iets van 20,- in mijn broekzak, voor het geval ik mijn tas/portemonnee kwijt raak. Dan kom ik in ieder geval weer met een taxi naar mijn verblijfplaats.

Verder een kopie van je paspoort inscannen en naar jezelf mailen (webmail, uiteraard niet met de omschrijving ‘kopie paspoort’) en het alarmnummer van mijn reisverzekering en bank/cc maatschappij.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Ik was juist in Barcelona beroofd en we waren nog wel met z'n tweeën. In Granada moet je ook een beetje opletten hoorde ik. Oh en in Turijn werden we ook al beroofd. Dat lag gewoon aan me ex de stomkop.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven