Advies tour Auschwitz (met 12 jarige)

21-05-2019 08:57 205 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij gaan deze zomer naar Polen op vakantie, waarbij we beginnen in Krakow en dan doorreizen naar Warschau en Gdansk.
Ik heb altijd al een enorme interesse gehad voor de 2de wereldoorlog dus een bezoek aan Auschwitz staat al lang hoog op mijn lijstje.
Nu we dus naar polen gaan wil ik daar echt naar toe.

Maar ik vind het zo moeilijk om te beslissen hoe: met of zonder tour/gids?
En dan welke tour....
Alleen al bij Get your guide staan er zo een stuk of 15 tours.
Of is een gids boeken via het de website van Auschwitz beter?
Wie heeft hier ervaring mee?

Bijkomend puntje is dat mijn dochter van 12 heeft gezegd dat ze mee wil...
Als ik haar meeneem moet ik daar ook rekening mee houden.
Ik begrijp dat de meeste tours met gids in een andere taal is; voor haar dus lastig
Weet iemand of je daar ook een gidsje in het nederlands kan kopen?
Minimumleeftijd is 14
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet of mijn kind van 12 bestand zou zijn tegen het aanschouwen van het dieptepunt van de mensheid. Man en ik vonden het dermate indrukwekkend en belastend dat we er nog nachten over gedroomd hebben. Het was maar goed dat we met een gezelschap waren dat daarna echt besloot om nog heel veel lol te gaan maken, want je moet echt een knop omzetten naderhand.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Ik zou er met mijn 12-jarige sowieso niet heengaan. Ik ben er op mijn 20e geweest en ik vond het al zeer heftig. Maar misschien is Auschwitz in de tussentijd verpretparkt. Als ik lees hoeveel tours er worden aangeboden lijkt het erop dat het daar flink veranderd is.
S-Meds schreef:
21-05-2019 09:01
Minimumleeftijd is 14

It is not recommended that children under 14 visit the Memorial.

Volgens de site. Er staat dus niet dat ze niet naar binnen mogen.
Star² schreef:
21-05-2019 09:06
It is not recommended that children under 14 visit the Memorial.

Volgens de site. Er staat dus niet dat ze niet naar binnen mogen.
Die recommendation is er niet voor niets. Het gaat niet om een pretpark ofzo
S-Meds schreef:
21-05-2019 09:09
Die recommendation is er niet voor niets. Het gaat niet om een pretpark ofzo

Uiteraard, maar het is aan TO om te beslissen, het is niet dat ze haar dochter niet mee mag nemen,
Star² schreef:
21-05-2019 09:10
Uiteraard, maar het is aan TO om te beslissen, het is niet dat ze haar dochter niet mee mag nemen,
Er zijn tours die geen kinderen toelaten. Zonder tour kan je niet veel. En je wil dit je kind van 12 ook echt niet aan doen
Star² schreef:
21-05-2019 09:10
Uiteraard, maar het is aan TO om te beslissen, het is niet dat ze haar dochter niet mee mag nemen,
Maar ik zou het echt afraden.
Alle reacties Link kopieren
Rekening houden met je dochter gaat een heel stuk verder dan alleen de taal. Ik zou eerlijk gezegd denken dat áls je besluit haar mee te nemen dat het extra ‘filter’ dat ze de gids niet direct verstaat en jullie haar dingen moeten toelichten juist fijner is. Dan kun je al te gruwelijke details weglaten.

S-meds - site van Auschwitz noemt ‘reconmended’ minimumleeftijd 14 jaar. Ik persoonlijk vind dat nog erg jong en als ik aan mezelf terugdenk als 12-jarige (toen ik per ongeluk Presser in handen kreeg) dan was een bezoek aan Auschwitz te belastend geweest.
Poppy_del_Rio schreef:
21-05-2019 09:12
Maar ik zou het echt afraden.
Eens. Meermaals geweest en nog nooit kinderen gezien. Hooguit bovenbouw dus vanaf 16
erizito schreef:
21-05-2019 09:13
Rekening houden met je dochter gaat een heel stuk verder dan alleen de taal. Ik zou eerlijk gezegd denken dat áls je besluit haar mee te nemen dat het extra ‘filter’ dat ze de gids niet direct verstaat en jullie haar dingen moeten toelichten juist fijner is. Dan kun je al te gruwelijke details weglaten.

S-meds - site van Auschwitz noemt ‘reconmended’ minimumleeftijd 14 jaar. Ik persoonlijk vind dat nog erg jong en als ik aan mezelf terugdenk als 12-jarige (toen ik per ongeluk Presser in handen kreeg) dan was een bezoek aan Auschwitz te belastend geweest.

Ja het is veel te belastend. Traumatisch denk ik zelfs.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou sowieso geen commerciële tour boeken naar Auschwitz, het is geen museum of religieus monument ofzo hè.

Via de officiële website kun je eventueel een rondleiding reserveren.
Ik heb op eigen gelegenheid rondgelopen en vond dat prima. Ik wilde in alle stilte die plek ervaren, niet gehinderd door een programma en selfietoeristen.

Of het verstandig is met een 12-jarige moet je zelf beoordelen. De ene 12-jarige is de andere niet. Maar verkijk je vooral niet op hoe heftig een bezoek kan zijn.
stippensokken schreef:
21-05-2019 09:18
Ik zou sowieso geen commerciële tour boeken naar Auschwitz, het is geen museum of religieus monument ofzo hè.

Via de officiële website kun je eventueel een rondleiding reserveren.
Ik heb op eigen gelegenheid rondgelopen en vond dat prima. Ik wilde in alle stilte die plek ervaren, niet gehinderd door een programma en selfietoeristen.

Of het verstandig is met een 12-jarige moet je zelf beoordelen. De ene 12-jarige is de andere niet. Maar verkijk je vooral niet op hoe heftig een bezoek kan zijn.
Zonder tour kom je nergens. Je mag dan op een bepaalde tijd kamp 1 in maar 2 niet. je betaalt de busreis als je een tour boekt. Alle reisleiders komen van het museum zelf.
Alle reacties Link kopieren
Ik was er toen ik 16 was, heel indrukwekkend. We waren met een jeugdvakantie en we zijn er collectief een dag stil van geweest. Niet van gedroomd, wel 'verwerkt' door er een werkstuk over te maken en heel veel (nare) boeken te lezen. Ik ben er wel een tijd veel mee bezig geweest. Ik denk dat de jongste bij ons 14 was.
Hangt erg af van het kind, mijn bijna 12 jarige zou ik niet meenemen, die vindt het al indrukwekkend genoeg als er over dit soort dingen verteld wordt. Het daar zijn en zien wat daar is zou het te 'echt' voor hem maken denk ik.
We waren pas in Georgië en daar ook naar het Stalin museum. Hij was wel onder de indruk van de verhalen maar dit museum bestond uit propaganda en dus niks over de misdaden en zeker geen foto's, voorwerpen. Ik denk dat dat echt te heftig zou zijn.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
21-05-2019 09:21
Zonder tour kom je nergens. Je mag dan op een bepaalde tijd kamp 1 in maar 2 niet. je betaalt de busreis als je een tour boekt. Alle reisleiders komen van het museum zelf.
Oh, is dat veranderd? Ik was er 1,5 jaar geleden en kon beide kampen gewoon in zonder tour.
Met de normale lijnbus van Krakow naar Oswiecim werd je voor de deur afgezet.
stippensokken schreef:
21-05-2019 09:18
Ik zou sowieso geen commerciële tour boeken naar Auschwitz, het is geen museum of religieus monument ofzo hè.

Via de officiële website kun je eventueel een rondleiding reserveren.
Ik heb op eigen gelegenheid rondgelopen en vond dat prima. Ik wilde in alle stilte die plek ervaren, niet gehinderd door een programma en selfietoeristen.

Of het verstandig is met een 12-jarige moet je zelf beoordelen. De ene 12-jarige is de andere niet. Maar verkijk je vooral niet op hoe heftig een bezoek kan zijn.

Klopt, ik was als 12 jarige al enorm gefascineerd door de oorlog en heel volwassen voor mijn leeftijd maar echt niet dat mijn moeder me daar naar binnen had laten gaan. Niet dat ik dat zelf had gewild. Mij krijg je met geen miljoen daar naar binnen. In geen een kamp trouwens.
Het lijkt mij echt geen goed plan voor je dochter TO, sorry. Een militaire begraafplaats oke maar dit is wel enorm heftig.
stippensokken schreef:
21-05-2019 09:27
Oh, is dat veranderd? Ik was er 1,5 jaar geleden en kon beide kampen gewoon in zonder tour.
Met de normale lijnbus van Krakow naar Oswiecim werd je voor de deur afgezet.
Afgelopen zomer ook.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon niet doen. Ik snap ook niet waarom je een 12-jarige mee zou nemen? Hoe verzin je zoiets..? Menig volwassen persoon ligt na een bezoek er nachten van wakker.
Het lijkt me verschrikkelijk om in zo’n grote groep te lopen op een tempo die een ander bepaalt.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga er deze zomer heen met mijn 13-jarige dochter (ze wordt in augustus 14). Dit is volledig op haar initiatief, zij had een boek over Auschwitz gelezen en wilde daar graag heen om het met eigen ogen te zien. Van mij hoeft het eigenlijk niet.
De aanbeveling is inderdaad vanaf 14 jaar, maar ik denk dat het heel erg van je kind afhangt, dus dat zegt in mijn ogen niet zoveel. Van mijn dochter denk ik dat ze dit aankan, anders zou ik het niet doen.

Wij hebben er overigens bewust voor gekozen om niet met een tour mee te gaan, maar gewoon zelf te gaan, zodat we de dingen in ons eigen tempo kunnen doen en ook eerder weg kunnen als dat nodig is. Of ergens langer blijven als het interessant is. Ik koop dan nog wel een informatieboekje en ik neem aan dat er ook wel bordjes staan met toelichting.

Kaartjes voor individueel bezoek zijn gratis, maar moet je wel op tijd via internet al bestellen omdat de bezoekersaantallen per tijdstip gelimiteerd zijn. Dus dat zou je eigenlijk nu al moeten vastleggen, anders ben je misschien te laat. Dat kun je sowieso gewoon doen (ook als je nog niet zeker weet of je toch liever met een gids gaat), dan heb je in elk geval je plek gereserveerd, later weer annuleren kan altijd nog.

Bij twijfel over het meenemen van je dochter zou je misschien ook eerst een keer in Nederland een concentratiekamp (bijvoorbeeld Westerbork) kunnen bezoeken en kijken hoe ze dat beleeft.
ijstaart schreef:
21-05-2019 09:38

Bij twijfel over het meenemen van je dochter zou je misschien ook eerst een keer in Nederland een concentratiekamp (bijvoorbeeld Westerbork) kunnen bezoeken en kijken hoe ze dat beleeft.
Westerbork en Auschwitz zijn totaal niet te vergelijken. Echt op geen enkel vlak.
Wij hebben het ook zonder tour gedaan, wilde juist niet tussen een groep toeristen zitten en samen er in de bus naartoe...
Wij hebben de trein genomen vanaf Krakow, dat was al zwaar indrukwekkend. En in Auschwitz zelf had ik geen ook gids gewild, wilde het juist in alle rust zelf ervaren, en alles is duidelijk genoeg.
ijstaart schreef:
21-05-2019 09:38
Ik ga er deze zomer heen met mijn 13-jarige dochter (ze wordt in augustus 14). Dit is volledig op haar initiatief, zij had een boek over Auschwitz gelezen en wilde daar graag heen om het met eigen ogen te zien. Van mij hoeft het eigenlijk niet.
De aanbeveling is inderdaad vanaf 14 jaar, maar ik denk dat het heel erg van je kind afhangt, dus dat zegt in mijn ogen niet zoveel. Van mijn dochter denk ik dat ze dit aankan, anders zou ik het niet doen.

Wij hebben er overigens bewust voor gekozen om niet met een tour mee te gaan, maar gewoon zelf te gaan, zodat we de dingen in ons eigen tempo kunnen doen en ook eerder weg kunnen als dat nodig is. Of ergens langer blijven als het interessant is. Ik koop dan nog wel een informatieboekje en ik neem aan dat er ook wel bordjes staan met toelichting.

Kaartjes voor individueel bezoek zijn gratis, maar moet je wel op tijd via internet al bestellen omdat de bezoekersaantallen per tijdstip gelimiteerd zijn. Dus dat zou je eigenlijk nu al moeten vastleggen, anders ben je misschien te laat. Dat kun je sowieso gewoon doen (ook als je nog niet zeker weet of je toch liever met een gids gaat), dan heb je in elk geval je plek gereserveerd, later weer annuleren kan altijd nog.

Bij twijfel over het meenemen van je dochter zou je misschien ook eerst een keer in Nederland een concentratiekamp (bijvoorbeeld Westerbork) kunnen bezoeken en kijken hoe ze dat beleeft.
Ik begrijp dat niet dat je zonder gids gaat. Het is geen pretpark, het is juist belangrijk dat er mensen zijn die de context van dat je er ziet uit kunnen leggen. De tour in Auschwitz is gemaakt door overlevenden en hij wordt nog steeds vandaag de dag precies zo uitgevoerd. Een kind van 13 zou ik er nooit mee naartoe nemen. Leuk dat je dochter er een boek over gelezen heeft maar het is natuurlijk niks vergeleken bij het aanschouwen van hoe het werkelijk was.
stippensokken schreef:
21-05-2019 09:27
Oh, is dat veranderd? Ik was er 1,5 jaar geleden en kon beide kampen gewoon in zonder tour.
Met de normale lijnbus van Krakow naar Oswiecim werd je voor de deur afgezet.
Er worden maar een bepaald aantal individuele tickets weggegeven. Op piekmomenten kom je er niet eens in als individu

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven