Waar inchecken?

28-05-2019 15:28 50 berichten
Ik durf het bijna niet meer te vragen want vorige keer kreeg ik de opmerking dat ik maar dichtbij huis moest blijven als ik het allemaal zo spannend vind. Maar goed... Wij hebben een pakketreis geboekt en daarbij zitten vluchten met KLM. We maken een tussenstop op CDG en dit eerste stuk wordt uitgevoerd door Air France. Het tweede stuk wordt door een Afrikaanse maatschappij uitgevoerd. Moet ik bij beide apart inchecken? Volgens mij kun je niet altijd op de site van KLM inchecken als een ander het uitvoert.
Gewoon via KLM. Het maakt niet uit of een Skyteam partner de vlucht uitvoert.
anoniem_363018 wijzigde dit bericht op 28-05-2019 15:34
67.39% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Heb je één vliegticket of 2 losse?

Als het 1 vliegticket van KLM is met de eindbestemming waarop staat dat er een tussenlanding is, hoef je niet opnieuw in te checken. Je bagage gaat dan ook automatisch naar het volgende vliegtuig.

Met welke Afrikaanse maatschappij vlieg je? KLM heeft namelijk diverse samenwerkingsverbanden , bijv met Kenia airways dus het kan dan idd dat een deel Vd vlucht door een andere maatschappij wordt uitgevoerd
Alle reacties Link kopieren
Als je geboekt hebt bij KLM: probeer de dag voor vertrek thuis online in te checken. Als dat niet lukt (heb ik ook wel eens gehad bij een vlucht die door een andere maatschappij werd uitgevoerd) dan check je op de dag van vertrek in op Schiphol - bij KLM.
En anders neem je toch van beide maatschappijen de app om in te checken? Dan weet je zeker dat je in kunt checken.
Hier staat per partner of je via KLM online in kunt checken:

https://www.klm.com/travel/aw_nl/plan_a ... /index.htm

Bijvoorbeeld:
Kenya Airways
SkyPriority-voordelen voor Business Class-passagiers en voor SkyTeam Elite- en Elite Plus-deelnemers.
U kunt inchecken via KLM.com als uw reis (heen- of terugvlucht) met Kenya Airways (KQ) online is geboekt via KLM.com. Is dit niet het geval? Check dan in via de Kenya Airways-website of op de luchthaven.
U heeft toegang tot de Kenya Airways-lounges als u Business Class-passagier of SkyTeam Elite Plus-deelnemer bent, op een internationale SkyTeam-vlucht reist of op dezelfde dag overstapt op of van een binnenlandse SkyTeam-vlucht.
Alle reacties Link kopieren
je checkt toch altijd alleen in voor je 1e vlucht (ik neem dus aan dat je gecombineerde tickets hebt en niet twee aparte vluchten hebt geboekt) ?

In dit geval is dat naar ik aanneem gewoon bij de KLM, dat zij deze vlucht laten uitvoeren onder naam van Air France maakt niet uit.
guppekop schreef:
28-05-2019 15:41
je checkt toch altijd alleen in voor je 1e vlucht (ik neem dus aan dat je gecombineerde tickets hebt en niet twee aparte vluchten hebt geboekt) ?

In dit geval is dat naar ik aanneem gewoon bij de KLM, dat zij deze vlucht laten uitvoeren onder naam van Air France maakt niet uit.
Klopt, je hoeft tussendoor niet opnieuw in te checken. Tenzij je inderdaad volledig losse tickets hebt geboekt.
De reisorganisatie heeft geboekt, en in hun overzicht staan de vluchten gewoon onder elkaar. Aangezien er 1,5 uur tussen zit mag ik hopen dat ik niet de bagage hoef af te halen. Dus dat zou dan inhouden dat ik alleen voor de Air France vlucht hoef in te checken, toch?
Ik kan anders ook wel de reisorganisatie bellen. Dat doe ik dan wel twee dagen van tevoren, anders denken ze dat ik onzeker ben :-)
Gewoon alleen voor Air France inchecken. Je krijgt dan ook meteen twee boarding passes.
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
28-05-2019 15:44
De reisorganisatie heeft geboekt, en in hun overzicht staan de vluchten gewoon onder elkaar. Aangezien er 1,5 uur tussen zit mag ik hopen dat ik niet de bagage hoef af te halen. Dus dat zou dan inhouden dat ik alleen voor de Air France vlucht hoef in te checken, toch?
Ik kan anders ook wel de reisorganisatie bellen. Dat doe ik dan wel twee dagen van tevoren, anders denken ze dat ik onzeker ben :-)
Maar weet je ook of het geboekt is als één vlucht met tussenlanding of 2 aparte? Ik gok het eerste, anders hadden ze het er wel bijgezet. En ook gelet op de overstaptijd idd. Als het 2 losse vluchten waren moest je namelijk wél je bagage tussentijds ophalen en inchecken.

Als het gewoon 1 vliegticket is, wat ik wel vermoed, kun je gewoon gelijk inchecken voor zowel de eerste als de tweede vlucht als je incheckt bij air france. Spreekt allemaal vrij voor zich op dat moment.

Maar je kunt voor de zekerheid toch alvast wel bellen met de reisorganisatie? Ben je in ieder geval alvast zeker van je zaak.

Waar ga je heen?
ch86 schreef:
28-05-2019 15:58
Maar weet je ook of het geboekt is als één vlucht met tussenlanding of 2 aparte? Ik gok het eerste, anders hadden ze het er wel bijgezet. En ook gelet op de overstaptijd idd. Als het 2 losse vluchten waren moest je namelijk wél je bagage tussentijds ophalen en inchecken.

Als het gewoon 1 vliegticket is, wat ik wel vermoed, kun je gewoon gelijk inchecken voor zowel de eerste als de tweede vlucht als je incheckt bij air france. Spreekt allemaal vrij voor zich op dat moment.

Maar je kunt voor de zekerheid toch alvast wel bellen met de reisorganisatie? Ben je in ieder geval alvast zeker van je zaak.

Waar ga je heen?
Kenia. Daarna Zanzibar met een vlucht die wordt uitgevoerd door Precision Air. Die heb ik gegoogeld, en die hebben alleen piepkleine vliegtuigjes, dus dat wordt spannend. Ik ga inderdaad maar bellen, want ik wil gewoon van tevoren weten wat er van me verwacht wordt.
Ik zou even bellen met de reisorganisatie. Het is me namelijk niet duidelijk of je eerste vlucht met KLM of met Air France is. Of Air France maar geboekt met KLM. En dat bepaalt bij wie je moet inchecken.

Bij een overstap (Ik neem aan dat het hierom gaat, dat beide vluchten op één ticket staan), check je bij de eerste vlucht ook meteen voor de volgende vlucht in. En als het goed is worden dan ook je koffers gelabeld tot de eindbestemming (behalve als je naar de US gaat). Meestal krijg je ook meteen beide boarding passen, maar soms moet je die voor de tweede vlucht ter plekke ophalen.
ch86 schreef:
28-05-2019 15:58
Maar weet je ook of het geboekt is als één vlucht met tussenlanding of 2 aparte? Ik gok het eerste, anders hadden ze het er wel bijgezet. En ook gelet op de overstaptijd idd. Als het 2 losse vluchten waren moest je namelijk wél je bagage tussentijds ophalen en inchecken.


Bij 1 vlucht met tussenlanding blijft je bagage in het vliegtuig, moet je er zelf soms uit en soms niet, maar vlieg je door met hetzelfde vliegtuig.
Bij 2 aparte vluchten die in 1x geboekt zijn hoef je vaak niet zelf je bagage op te halen en weer in te checken. Op Schiphol wordt je bagage dan namelijk ingecheckt en doorgebabbeld voor beide vluchten. En op het overstapvliegveld gaat het dan automatisch van het ene vliegtuig naar het andere, zonder dat jij het van de bagageband hoeft te halen.
Als je zelf 2 losse vluchten boekt, dan zul je waarschijnlijk wel zelf je bagage tussentijds moeten ophalen.
Toevoeging: als er geboekt is bij KLM, ook al wordt de vlucht door Air France uitgevoerd, dan check je dus in bij KLM.
Alle reacties Link kopieren
Marana schreef:
28-05-2019 16:15
Bij 1 vlucht met tussenlanding blijft je bagage in het vliegtuig, moet je er zelf soms uit en soms niet, maar vlieg je door met hetzelfde vliegtuig.
Bij 2 aparte vluchten die in 1x geboekt zijn hoef je vaak niet zelf je bagage op te halen en weer in te checken. Op Schiphol wordt je bagage dan namelijk ingecheckt en doorgebabbeld voor beide vluchten. En op het overstapvliegveld gaat het dan automatisch van het ene vliegtuig naar het andere, zonder dat jij het van de bagageband hoeft te halen.
Als je zelf 2 losse vluchten boekt, dan zul je waarschijnlijk wel zelf je bagage tussentijds moeten ophalen.
Precies, zo bedoel ik het (misschien niet helemaal duidelijk op geschreven)
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
28-05-2019 16:10
Kenia. Daarna Zanzibar met een vlucht die wordt uitgevoerd door Precision Air. Die heb ik gegoogeld, en die hebben alleen piepkleine vliegtuigjes, dus dat wordt spannend. Ik ga inderdaad maar bellen, want ik wil gewoon van tevoren weten wat er van me verwacht wordt.
Lekker, geniet ervan!
Het zijn wel echt twee vluchten.
KLxxx uitgevoerd door Air France
KLyyy uitgevoerd door Kenya Airways
Gewoon bij KLM inchecken inderdaad en als je dan het vliegtuig uit komt de transfer bordjes volgen. Tenminste dat is meestal zo.

Heb ook een keer gehad dat het vliegtuig een tussenlanding had en toen moest je er dus uit zodat men de boel even kon schoonmaken, opnieuw bevoorraden etc en later kon je weer op je eigen plekje terug gaan zitten tenzij iemand anders je stoel eerder had gereserveerd had voor dat deel van de vlucht.

Maar ik zou zeggen vraag het voor de zekerheid bij de organisatie na, daar zijn ze voor om vragen zoals deze te beantwoorden. Dat is juist het voordeel van via een organisatie boeken, dan kun je altijd met je vragen bij de organisatie terecht.
MinkeDeWit schreef:
28-05-2019 16:29
Het zijn wel echt twee vluchten.
KLxxx uitgevoerd door Air France
KLyyy uitgevoerd door Kenya Airways

Ja, maar dat is normaal, het zijn ook twee vluchten. Dan hoef je alsnog maar 1x in te checken. Je krijgt dan meteen twee boarding passes. Ik heb echt vaak via KLM en ook via andere maatschappijen op die manier gevlogen. Maar wil je zekerheid; dan zou ik met KLM bellen.
anoniem_363018 wijzigde dit bericht op 28-05-2019 16:41
21.62% gewijzigd
De laatste keer dat ik een pakketreis boekte hoefde je nooit vooraf in te checken. Dan stond iedereen gewoon gezellig in de rij op de luchthaven. Als je destijds zelf boekte moest je bellen om te bevestigen, bij een pakketreis deed de reisorganisatie dat. Ik vind dit allemaal zo onhandig. De laatste keer was ik wat later met inchecken (24 ipv 30 uur van tevoren), en waren alle goede stoelen al weg.
MinkeDeWit schreef:
28-05-2019 16:38
De laatste keer dat ik een pakketreis boekte hoefde je nooit vooraf in te checken. Dan stond iedereen gewoon gezellig in de rij op de luchthaven. Als je destijds zelf boekte moest je bellen om te bevestigen, bij een pakketreis deed de reisorganisatie dat. Ik vind dit allemaal zo onhandig. De laatste keer was ik wat later met inchecken (24 ipv 30 uur van tevoren), en waren alle goede stoelen al weg.
Ja, als jij liever in de rij op het vliegveld staat is dit inderdaad onhandig.
Nitflex schreef:
28-05-2019 16:39
Ja, als jij liever in de rij op het vliegveld staat is dit inderdaad onhandig.
Haha, nee, dat niet, maar ik word hier wel altijd heel nerveus van. Bij zo’n mevrouw weet je dat het allemaal in orde komt. Nu moet je eerst een website door, dan naar zo’n paal om je boardingpass te printen, en dan naar een apparaat om je koffer af te geven. Toch heel wat meer stappen die mis kunnen gaan.
MinkeDeWit schreef:
28-05-2019 16:42
Haha, nee, dat niet, maar ik word hier wel altijd heel nerveus van. Bij zo’n mevrouw weet je dat het allemaal in orde komt. Nu moet je eerst een website door, dan naar zo’n paal om je boardingpass te printen, en dan naar een apparaat om je koffer af te geven. Toch heel wat meer stappen die mis kunnen gaan.
Ik vind het juist lekker dat je dat zonder tussenkomst van allerlei mensen kunt doen vanaf je telefoon. Je staat al in zoveel andere rijen op het vliegveld tegenwoordig, dan blijf je aan de gang. Ik heb juist het idee dat er minder mis kan gaan. En je kunt altijd alsnog gewoon via de balie inchecken als je dat fijn vindt. Maar inderdaad, stoelkeuze is dan beperkter.
Alle reacties Link kopieren
[quote=IJskoffie* post_id=29981488 time=1559052903 user_id=369982]
Ik zou even bellen met de reisorganisatie. Het is me namelijk niet duidelijk of je eerste vlucht met KLM of met Air France is. Of Air France maar geboekt met KLM. En dat bepaalt bij wie je moet inchecken.

Nee hoor, klm doet de afhandeling van Air France op Schiphol , er is geen air france check in. To gaat dus gewoon naar de check in balie van kom




Bij een overstap (Ik neem aan dat het hierom gaat, dat beide vluchten op één ticket staan), check je bij de eerste vlucht ook meteen voor de volgende vlucht in. En als het goed is worden dan ook je koffers gelabeld tot de eindbestemming (behalve als je naar de US gaat).

Klopt ook niet. Ook naar de US wordt je bagage doorgelabeld naar de eindbestemming. Alleen moet je je bagage altijd bij je eerste overstap in Amerika clearen ivm customs .

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven