E-bike, welke en waarom?

30-05-2019 18:34 223 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ok, wij zijn aan het kijken naar een e-bike. Voor af en toe eens een tochtje (niet langer dan een paar uur en geen meerdaagse tochten) en incidenteel gebruik in de stad/het dorp.

Na een eerste rondje googlen zie ik door de bomen het bos niet meer. Aantal versnellingen? Een transportfiets, een stadsfiets of een recreatieve fiets? Motor in het midden, voor of achter? Accu radius, 100 km of meer?

Wat is voor onze wensen nou echt nodig en wat niet? Voldoet een fiets van rond de € 1.000/€ 1.500? (wat ik zo zie heeft die dan waarschijnlijk slechts 3 versnellingen en de motor voor) Of moeten we echt meer uitgeven omdat we anders spijt krijgen? We zijn beide overigens gezond en hebben een normale conditie, dus het is niet zo dat we zelf helemaal niet meer kunnen trappen. ;-) En hoewel we ongetwijfeld wel eens op de Veluwe of in Limburg zullen fietsen vallen de heuvels in NL m.i. ook wel mee.....

Wat zijn jullie ervaringen? Is goedkoop (minder opties) in dit geval duurkoop of niet?
zarah wijzigde dit bericht op 30-05-2019 18:36
0.66% gewijzigd
als je gezond bent niet beginnen aan dit soort gemaksproducten. Fietsen is gezond, net zoals wandelen en traplopen. Daarmee stoppen betekent aftakelen zo snel dat je het niet bij kan houden
Alle reacties Link kopieren
Ik zou naar een goeie fietsenhandelaar gaan met deze vragen, die kan je haarfijn uitleggen wat het beste bij je past.
Niemand is onmisbaar
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
30-05-2019 18:35
als je gezond bent niet beginnen aan dit soort gemaksproducten. Fietsen is gezond, net zoals wandelen en traplopen. Daarmee stoppen betekent aftakelen zo snel dat je het niet bij kan houden
Ja, dat is precies een antwoord op mijn vraag!
Ga naar fietser in Ede toe, daar hebben ze allemaal e-bikes die je kan proberen en kan je vragen stellen zo veel je wil.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
30-05-2019 18:35
als je gezond bent niet beginnen aan dit soort gemaksproducten. Fietsen is gezond, net zoals wandelen en traplopen. Daarmee stoppen betekent aftakelen zo snel dat je het niet bij kan houden

Klopt wat je zegt dit heb ik ook eens van een fysiotherapeut gehoord.Een beetje inspanning kan geen kwaad.
S-Meds schreef:
30-05-2019 18:35
als je gezond bent niet beginnen aan dit soort gemaksproducten. Fietsen is gezond, net zoals wandelen en traplopen. Daarmee stoppen betekent aftakelen zo snel dat je het niet bij kan houden

Voor mijn ouders is het juist één van de beste manieren om hun gezondheid zo ver mogelijk te verbeteren. Omdat op een gewone fiets niet meer gaat, wegens gezondheidsredenen. Dankzij de e-bike hebben ze hun conditie weer zover opgebouwd dat de artsen er versteld van staan. Zonder e-bike waren ze juist enorm afgetakeld. Dus die laatste opmerking is een beetje te kort door de bocht.

Maar zo lang ik zelf nog kan fietsen, komt er hier zeker geen e-bike. Ook al roept men het al jaren tegen mij vanwege een chronische ziekte. Vind trouwens al die in de brand vliegende accu's ook niet erg bemoedigend.
Waarom denk je over een e-bike TO? Ik zou naar een fietsenwinkel gaan, kunnen ze je vast goed adviseren.

Realiteit is dat er al een paar jaar veel meer e-bikes dan gewone fietsen worden verkocht. Toen ik mijn huidige fiets (zonder accu) kocht, had ik dan ook niet erg veel keuze. Zeker 75-80% was e-bike bij elke fietsenwinkel.
anoniem_272211 wijzigde dit bericht op 30-05-2019 18:49
30.66% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wij wonen hier in het noorden op 1 van de waddeneilanden en ik vind de electrische fiets echt de uitvinding van de eeuw. De kinderen moeten een behoorlijke fietstocht maken en het waait hier echt altijd. Vroeger betekende dit heel regelmatig brengen en halen met de auto, nu gebeurd dat echt nog nauwelijks. Er is hier geen openbaar vervoer dus dat is geen optie.
Ze hebben beide een tweedehands fiets, wel een gazelle met weinig kilometers.
Ook heel veel ouderen hebben hier een electrische fiets, deze mensen zouden normaal al niet meer fietsen vanwege de altijd stevige wind. Deze groep mensen komen dus weer lekker buiten en fietsen alle kanten op.De 8 versnellingen is toch wel prettig. Actieradius van een nieuwe accu is vaak heel bhoorlijk, maar hou er rekening mee dat wanneer de accu minder wordt de actieradius snel.minder wordt. Ik zou dus kiezen voor een goede accu en een sportief model. Als je ook je boodschappen gaat doen met de fiets zou ik een stadsfiets kiezen met een stel goede fietstassen. En volgens kenners is een middenmotor erg fijn, omdat het zwaartepunt dan in het midden blijft.
Idd eens een rondje langs verschillende fietsenwinkels en je wensen aangeven. Ik denk dat je dan een goede keuze kan maken.
Alle reacties Link kopieren
Als je een goede elektrische fiets wilt aanschaffen ben je met 1000 euro niet klaar.
Fietsen met een voorwielmotor zijn goedkoper dan eentje met een middenmotor.
Maar fietsen met een voorwielmotor zijn minder stabiel. En een accu van 500 w heb je minstens nodig als je fietstochten wilt maken .Ook dat maakt de fiets duurder.
Tijdschriftenverslindster schreef:
30-05-2019 18:42
Voor mijn ouders is het juist één van de beste manieren om hun gezondheid zo ver mogelijk te verbeteren. Omdat op een gewone fiets niet meer gaat, wegens gezondheidsredenen. Dankzij de e-bike hebben ze hun conditie weer zover opgebouwd dat de artsen er versteld van staan. Zonder e-bike waren ze juist enorm afgetakeld. Dus die laatste opmerking is een beetje te kort door de bocht.

Maar zo lang ik zelf nog kan fietsen, komt er hier zeker geen e-bike. Ook al roept men het al jaren tegen mij vanwege een chronische ziekte. Vind trouwens al die in de brand vliegende accu's ook niet erg bemoedigend.
Waarom denk je over een e-bike TO? Ik zou naar een fietsenwinkel gaan, kunnen ze je vast goed adviseren.

Realiteit is dat er al een paar jaar veel meer e-bikes dan gewone fietsen worden verkocht. Toen ik mijn huidige fiets (zonder accu) kocht, had ik dan ook niet erg veel keuze. Zeker 75-80% was e-bike bij elke fietsenwinkel.
precies wat ik zeg, een ebike is een uitkomst als je niet meer gezond bent of minder valide. voor alle andere mensen geldt dat je moet blijven bewegen
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
30-05-2019 18:35
als je gezond bent niet beginnen aan dit soort gemaksproducten. Fietsen is gezond, net zoals wandelen en traplopen. Daarmee stoppen betekent aftakelen zo snel dat je het niet bij kan houden
Helemaal mee eens. Als je lekker eens af en toe wilt gaan fietsen, dan koop je toch gewoon een normale goede fiets, en geen gemotoriseerd apparaat omdat je te lui bent om gewoon te trappen...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Laat je voorlichten en ga proeffietsen bij een goede fietsenzaak.
S-Meds schreef:
30-05-2019 18:51
precies wat ik zeg, een ebike is een uitkomst als je niet meer gezond bent of minder valide. voor alle andere mensen geldt dat je moet blijven bewegen

Ik zei dan ook dat ik alleen de laatste opmerking niet met je eens ben. Ik vind een ebike ook onzinnig als je zelf gezond bent.
Anderzijds heb ik collega's die kerngezond zijn en altijd met de auto naar het werk kwamen, terwijl ze op fietsafstand wonen. Sinds de komst van de ebike, komen ze op de fiets. Met de ebike bewegen ze meer dan wanneer hun enige beweging het indrukken van gaspedaal, rem en koppeling is. Ik denk dus dat naast gezondheid ook nog de verdere leefstijl een rol speelt. Beter iets bewegen dan helemaal niets bewegen, voor sommige mensen.
anoniem_272211 wijzigde dit bericht op 30-05-2019 18:59
4.98% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
30-05-2019 18:51
precies wat ik zeg, een ebike is een uitkomst als je niet meer gezond bent of minder valide. voor alle andere mensen geldt dat je moet blijven bewegen
Ik vind het wel een uitkomst voor mensen die bijvoorbeeld 20 km van hun werk wonen en anders de auto zouden nemen. En ik heb zelf geen e-bike, maar woon een eind buiten de bebouwde kom en het kost me teveel tijd als ik alles op de fiets doe. Met een e-bike zou dat veel sneller gaan, ik fiets zelf namelijk geen 25 km per uur. Dus om nou meteen te zeggen dat het alleen voor minder validen is...

Maar ik snap dan weer niet dat middelbare scholieren die een stuk moeten fietsen een elektrische fiets krijgen, of ze moeten echt meer dan 20 km van school wonen of zo. Bij mij was het vroeger 18 km enkele reis en ik kon prima fietsen.
Tijdschriftenverslindster schreef:
30-05-2019 18:58
Ik zei dan ook dat ik alleen de laatste opmerking niet met je eens ben. Ik vind een ebike ook onzinnig als je zelf gezond bent.
Anderzijds heb ik collega's die kerngezond zijn en altijd met de auto naar het werk kwamen, terwijl ze op fietsafstand wonen. Sinds de komst van de ebike, komen ze op de fiets. Met de ebike bewegen ze meer dan wanneer hun enige beweging het indrukken van gaspedaal, rem en koppeling is. Ik denk dus dat naast gezondheid ook nog de verdere leefstijl een rol speelt. Beter iets bewegen dan helemaal niets bewegen, voor sommige mensen.
mensen die van nature niet graag bewegen gaan niet meer bewegen door een ebike
Ik ben heel tevreden over mijn gazelle orange plus. Was ongeveer €2200, maar elke cent waard. Geen storingen gehad.
Alle reacties Link kopieren
Tijdschriftenverslindster schreef:
30-05-2019 18:58
Ik zei dan ook dat ik alleen de laatste opmerking niet met je eens ben. Ik vind een ebike ook onzinnig als je zelf gezond bent.
Anderzijds heb ik collega's die kerngezond zijn en altijd met de auto naar het werk kwamen, terwijl ze op fietsafstand wonen. Sinds de komst van de ebike, komen ze op de fiets. Met de ebike bewegen ze meer dan wanneer hun enige beweging het indrukken van gaspedaal, rem en koppeling is. Ik denk dus dat naast gezondheid ook nog de verdere leefstijl een rol speelt. Beter iets bewegen dan helemaal niets bewegen, voor sommige mensen.
Maar hoe triest ben je, als gezonde 30-40 jarige, op een bejaardenfiets... gewoon omdat je te lui bent om zelf te trappen... en het dán "lichaamsbeweging" noemen... net zo belachelijk als op een gemotoriseerde hometrainer gaan zitten en dan claimen dat je aan het sporten bent...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben momenteel ook aan het kijken naar een e-bike. Ik fiets elke dag 25km enkele reis naar het werk. De eerste 10km (en 's avonds terug de laatste 10km) zijn over 1 lange, rechte weg. En ik kan je vertellen dat dat met tegenwind echt geen pretje is. Lange tijd wilde ik er niet aan , want alleen voor ouderen/mensen die wat minder mobiel zijn...enz, enz. enz.
Maar ik kijk er dus nu ook serieus naar. Ik kan ook met de auto of het ov, maar dit lijkt me vele malen gezonder.

Vorige week bij een fietsenwinkel geweest, omdat ik op het internet door de bomen het bos niet meer zag.
Daar ben ik echt heel wat wijzer geworden. Weet inmiddels dat ik een fiets wil met een middenmotor en een flinke accu.
Ik neig nu het meeste naar een Gazelle waarbij de accu in/op het frame zit. Helaas is deze wel wat duurder dan ik had gehoopt (hoopte zo'n 2000euro uit te geven). Dus ik denk (lees=spaar) nog ff
Alle reacties Link kopieren
pamelacourson schreef:
30-05-2019 18:59
Ik vind het wel een uitkomst voor mensen die bijvoorbeeld 20 km van hun werk wonen en anders de auto zouden nemen. En ik heb zelf geen e-bike, maar woon een eind buiten de bebouwde kom en het kost me teveel tijd als ik alles op de fiets doe. Met een e-bike zou dat veel sneller gaan, ik fiets zelf namelijk geen 25 km per uur. Dus om nou meteen te zeggen dat het alleen voor minder validen is...

Maar ik snap dan weer niet dat middelbare scholieren die een stuk moeten fietsen een elektrische fiets krijgen, of ze moeten echt meer dan 20 km van school wonen of zo. Bij mij was het vroeger 18 km enkele reis en ik kon prima fietsen.
Ik ga elke dag naar mijn werk op de fiets, en zal niet zeggen dat ik 25 km per uur haal, maar volgens de kilometerteller op mijn fiets toch wel tussen de 22 en 23 km per uur vaak. Kwestie van regelmatig fietsen, denk ik. En inderdaad, die jonkies die ik al op een elektrische fiets zie rijden, triest. De meeste kinderen krijgen al te weinig lichaamsbeweging...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
S-Meds schreef:
30-05-2019 19:01
mensen die van nature niet graag bewegen gaan niet meer bewegen door een ebike

Dat denk jij; ik zie regelmatig het tegendeel. Zeker met die stijgende benzineprijzen en files.
itismee schreef:
30-05-2019 19:05
Ik ben momenteel ook aan het kijken naar een e-bike. Ik fiets elke dag 25km enkele reis naar het werk. De eerste 10km (en 's avonds terug de laatste 10km) zijn over 1 lange, rechte weg. En ik kan je vertellen dat dat met tegenwind echt geen pretje is. Lange tijd wilde ik er niet aan , want alleen voor ouderen/mensen die wat minder mobiel zijn...enz, enz. enz.
Maar ik kijk er dus nu ook serieus naar. Ik kan ook met de auto of het ov, maar dit lijkt me vele malen gezonder.

Vorige week bij een fietsenwinkel geweest, omdat ik op het internet door de bomen het bos niet meer zag.
Daar ben ik echt heel wat wijzer geworden. Weet inmiddels dat ik een fiets wil met een middenmotor en een flinke accu.
Ik neig nu het meeste naar een Gazelle waarbij de accu in/op het frame zit. Helaas is deze wel wat duurder dan ik had gehoopt (hoopte zo'n 2000euro uit te geven). Dus ik denk (lees=spaar) nog ff
met een ebike lijkt het alsof je fietst maar het is natuurlijk gewoon een elektrische brommer
pejeka schreef:
30-05-2019 19:03
Maar hoe triest ben je, als gezonde 30-40 jarige, op een bejaardenfiets... gewoon omdat je te lui bent om zelf te trappen... en het dán "lichaamsbeweging" noemen... net zo belachelijk als op een gemotoriseerde hometrainer gaan zitten en dan claimen dat je aan het sporten bent...

Nou; dan zijn ze al best oud hoor. Er worden al heel veel e-bikes aan scholieren verkocht nl.
S-Meds schreef:
30-05-2019 19:09
met een ebike lijkt het alsof je fietst maar het is natuurlijk gewoon een elektrische brommer
Dat ligt er echt aan welke je hebt
Ben ook benieuwd naar ervaringen wil voor mijn dochter ook een e-bike kopen. Een die 6 jaar meegaat.
je verbrandt er amper calorieën mee

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven