Kamperen, tips voor koudere nachten

18-06-2019 21:28 46 berichten
Alle reacties Link kopieren
Komend weekend ga ik kamperen met een tent. De weersverwachting is goed, alleen koelt het 's nachts behoorlijk af, tot een graad of 8.

De laatste keren dat ik heb gekampeerd waren tijdens een hittegolf in NL en in de zomer in Zuid Europa. Een stuk warmer dus. Jaren geleden heb ik ook eens gekampeerd in een minder warme periode en had het toen vooral 's nachts koud, maar die tent was ook niet erg goed, wel knus ;-D

Voor de nachten heb ik een luchtbed en een self inflating matje. Ik had gelezen dat zo'n matje minder koud is, dus hoewel het luchtbed lekkerder slaapt, gaat het matje waarschijnlijk mee. Mijn slaapzak heeft volgens het label een comfort temperatuur van 8 graden. Er is elektriciteit op de kampeerplek.

Ik heb het niet heel snel koud, maar heeft iemand nog goede tips, dingen waar ik rekening mee kan houden voor koudere nachten? Ik ga met de auto en kan dus makkelijk spullen meesjouwen.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Alle reacties Link kopieren
Een warme man.
Alle reacties Link kopieren
Laagjes zodat je uit kan trekken of juist aan kan trekken.

Sokken, warme pyjama, joggingbroek, shirt met lange mouwen en dikke trui en mocht je dan nog twijfelen een extra dekbed zowel onder je matras als over jezelf heen. Volfens mij moet je het dan wel lekker warm hebben :-D
Alle reacties Link kopieren
leg het matje onder je luchtbed en neem genoeg warme slaapkleding mee, dan komt het vast goed. veel plezier!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb altijd op een luchtbed geslapen, ook als het vroor. Verhuisdeken onder het luchtbed en een goede, dikke slaapzak. Matjes schijnen warmer te zijn maar ik krijg daar ontzettend last van mijn rug van.

De beste tip is warm naar bed. Zodra je het koud begint te krijgen ben je eigenlijk al te laat.
Alle reacties Link kopieren
Ik kampeer nog wel eens iets hoger in de bergen en neem een klein kacheltje mee. Ik heb 'm bij de HEMA gekocht. Ik zet het kacheltje even aan voor ik ga slapen zodat ik warm mijn bedje in kan. Wel even opletten dat je niet stoppen op de camping laat klappen. Ik zie het kacheltje nu niet meer staan. Of je zou ook een kruik met heet water in je slaapzak kunnen leggen en dan die eruit halen op het moment dat je gaat slapen. Ik vind in een tent slapen met koud weer niet zo erg, want je stookt met je lichaamswarmte het tentje wel warm.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Ik heb bij de kampeerwinkel een heerlijke slaapzak gekocht die tot -? kan, weet niet exact de temperatuur maar tot koude nachten in ieder geval ;-) zo kon ik heerlijk op een luchtbed slapen (vind ik toch het lekkerst slapen) en ik lag in m'n ondergoed omdat de slaapzak zo heerlijk warm is.
Was niet goedkoop maar elke cent waard!
-Janna- schreef:
18-06-2019 21:35
leg het matje onder je luchtbed en neem genoeg warme slaapkleding mee, dan komt het vast goed. veel plezier!
Dit.

Evt een extra deken mee.
Alle reacties Link kopieren
swannie12 schreef:
18-06-2019 21:35
Een warme man.
Helaas...

Hoewel dat ook geen garantie is, de vorige koude nacht in een tent was met een man, maar hij was nog kouder dan ik. Had ik dus niet veel aan ;-D
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Alle reacties Link kopieren
Ik heb altijd kruiken mee, voor mezelf en mijn dochters. Gewoon van de drogist. Heerlijk warm. Een goede slaapzak isoleert zo goed dat hij de volgende morgen nog warm is. Zelfs bij vorst lekker slapen.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind een matje inderdaad een stuk warmer dan een luchtbed. Nog warmer kan door onder het matje nog een deken te leggen. Een fleece binnenzak is ook lekker warm. Of een extra deken of dekbed mee voor eroverheen. Niet koud je slaapzak in, maar even wat kniebuigingen etc maken voor je er in kruipt. Eventueel een muts op je hoofd, dat scheelt ook best veel.
Alle reacties Link kopieren
Wat bij mij het allerbeste helpt, is vlak voordat ik ga slapen gaan douchen. Zorg dat je niks meer op hoeft te ruimen, dat je uit de douche gelijk door kan je slaapzak in. De warmte van de douche zit dan nog in je lijf en dat komt de koude nachten ten goede! Het pinksterweekend was ik ook aan het kamperen, 1e nacht had ik het koud, 2e nacht (na de douche) heerlijk warm!
blond93 wijzigde dit bericht op 18-06-2019 21:48
Reden: spelfout
0.27% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Belle73 schreef:
18-06-2019 21:36
Ik kampeer nog wel eens iets hoger in de bergen en neem een klein kacheltje mee. Ik heb 'm bij de HEMA gekocht. Ik zet het kacheltje even aan voor ik ga slapen zodat ik warm mijn bedje in kan. Wel even opletten dat je niet stoppen op de camping laat klappen. Ik zie het kacheltje nu niet meer staan. Of je zou ook een kruik met heet water in je slaapzak kunnen leggen en dan die eruit halen op het moment dat je gaat slapen. Ik vind in een tent slapen met koud weer niet zo erg, want je stookt met je lichaamswarmte het tentje wel warm.
Een kacheltje is een hele goeie tip! Hebben wij ook veel profijt van gehad afgelopen vakantie. Gewoon een klein goedkoop elektrisch kacheltje (15 tot 20 euro geloof ik). Deze kan op 1000 of op 2000 watt. Niet aandoen tijdens slapen, maar voor savonds en sochtends is het heerlijk.
groentuintje wijzigde dit bericht op 18-06-2019 21:49
4.58% gewijzigd
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
Een nacht met Hemelvaartweekend was het ook 9 graden en heb ik ook gekampeerd. Maar ik doe altijd een plaid onder het luchtbed. Kan jij je matje dan voor gebruiken. En pyama aan met sokken en een vest of trui en dan in de slaapzak. Vest of trui gaat halverwege de nacht uit. En wij lagen met zijn tweeën in een klein koepeltentje, was best warm binnen. Alleen s nachts eruit om te plassen is wel afzien...
Alle reacties Link kopieren
Wij kamperen vaker als het koud is. Ik zou een fleece deken over je luchtbed leggen zodat je de kou niet voelt. Je kan eventueel een elektrische deken meenemen om je bed te verwarmen als je erin gaat. Daarna zou ik hem uitzetten. Dat is echt te warm. Op tijd (voor je het koud hebt) omkleden in kleding waarin je gaat slapen. En een extra fleece deken over je slaapzak.
Alle reacties Link kopieren
Goede tips al, thanks!

Het matje onder het luchtbed ga ik morgen thuis uitproberen. Testen hoe dat ligt.

Laagjes kleding is ook een optie. Een joggingbroek gaat sowieso mee en warme sokken ook :D

Warm naar bed gaan is een goeie. Dat was de vorige keer inderdaad niet gebeurd. Toen waren we 's avonds laat nog op pad gegaan en kwamen we koud weer terug.

Ik had ook nog niet aan een kacheltje gedacht. Volgens mij heb ik ergens nog een exemplaar liggen. Ik heb 10 ampere op de kampeerplek, dus 2300 watt.

Een warmere slaapzak is een optie als ik vaker ga kamperen.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Ik neem gewoon mijn winterdekbed mee. Slaapzak vind ik echt vreselijk liggen, veel te benauwend zo om me heen. Verder zo’n ding met een matje of luchtbed erop. Ligt heerlijk!

https://www.decathlon.nl/p/camp-bed-air ... 99&c=BLAUW
Alle reacties Link kopieren
malibu82 schreef:
18-06-2019 21:56
Goede tips al, thanks!

Het matje onder het luchtbed ga ik morgen thuis uitproberen. Testen hoe dat ligt.

Laagjes kleding is ook een optie. Een joggingbroek gaat sowieso mee en warme sokken ook :D

Warm naar bed gaan is een goeie. Dat was de vorige keer inderdaad niet gebeurd. Toen waren we 's avonds laat nog op pad gegaan en kwamen we koud weer terug.

Ik had ook nog niet aan een kacheltje gedacht. Volgens mij heb ik ergens nog een exemplaar liggen. Ik heb 10 ampere op de kampeerplek, dus 2300 watt.

Een warmere slaapzak is een optie als ik vaker ga kamperen.
Let erop dat je een speciaal snoer nodig hebt voor stroom op de camping :). En daaraan koppel je het kacheltje.
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
De meeste kou komt vaak vanuit de grond. Wij leggen meestal een aluminium warmte deken met handdoeken onder ons luchtbed. Als je slaapzakken niet dik genoeg zijn kan je dit relatief goedkoop upgraden met zo'n hoes/laken die je er in kan doen.
Daarnaast altijd en extra laken mee om er indien nodig nog overheen te leggen.
Alle reacties Link kopieren
En dè truc is om warm in je slaapzak te rollen. Het is net een thermoskan, dus als jij er al koud in gaat, blijf je het koud hebben (been there, done there).
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
In ieder geval dus niet koud de slaapzak in!

Ik ga op zoek naar de elektrische kachel en check het wattage. Warme kleding gaat mee en een extra deken. De constructie van luchtbed op het matje ga ik thuis uitproberen.

Een elektrische deken heb ik niet. Dat was anders ook een optie geweest.

Een muts kan ik meenemen.

Fijne tips!
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Alle reacties Link kopieren
Een kruik.... Echt
Maar 8 graden is niet zo koud en zolang je droog en niet klammig slaapt komt het goed met evt een kruik (of colafles warm water) bij je voeten
Ik heb een goede isolerende (mummy)slaapzak. Gekocht bij een kampeerwinkel en geschikt tot -20 graden. En ja dat is getest. Zelfs bij -25 graden had ik het niet koud :proud:

Maar 8 graden is niet zo koud.
Alle reacties Link kopieren
Een muts helpt echt om je hele lijf warmer te houden. Dus muts en extra sokken naast je bed leggen, zodat je niet eerst de kou in moet om ze te pakken als je het al koud hebt. Verder een fles met brede opening voor als je 's nachts moet plassen, klinkt misschien nu niet heel aantrekkelijk, maar als je daar ligt en anders de kou in moet, wel ;)
Als je op een camping ligt waar je makkelijk warm water kunt tappen, een 1,5L fles van frisdrank oid mee, vullen met warm, niet heet, water, en die onderin je slaapzak leggen. Houdt je voeten, die als eerste koud worden, warm.
Alle reacties Link kopieren
Als je toch stroom hebt kun je ook een ( zwakstroom) elektrische deken op je matras leggen.
Stap je in een warm bedje en deze kun je ook aanzetten/laten als je het koud hebt.
Thats about all I got to say bout that.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven