Costa Rica rondreis ca. 4 weken (met 2 kids 5 en 7 jaar)

21-06-2019 09:43 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forumleden,
Volgend jaar zomervakantie zijn wij van plan om een reis naar Costa Rica te maken. Wij zijn een gezin met 2 kinderen, die in de zomer van 2020 5 en 7 jaar zullen worden. Tevens is het de bedoeling dat mijn schoonouders ook mee gaan. De afgelopen periode heb ik veel informatie gelezen, veel sites bekeken en reisgidsen doorgespit. Desondanks vind ik het vrij lastig om een goede route op te stellen. Om die reden roep ik graag jullie hulp in.

Onderstaand heb ik een 1e opzet gemaakt:
Dag 1 Vlucht Amsterdam - San José
Dag 2 Aankomst en bijkomen omgeving San José
Dag 3 Naar Tortuguero
Dag 4 Tortuguero
Dag 5 Auto oppikken Guapiles en doorrijden naar Catarata del Toro (96km; 1.51 uur)
Dag 6 Catarata del Toro naar Poas Vulkaan (61km; 1.33 uur)
Dag 7 Poas Vulkaan naar Boca Tapada (91km; 2.19 uur)
Dag 8 Boca Tapada
Dag 9 Boca Tapada naar La Fortuna (74km; 1.32 uur)
Dag 10 La Fortuna
Dag 11 La Fortuna
Dag 12 La Fortuna naar Cano Negro (109km; 2.07 uur)
Dag 13 Cano Negro
Dag 14 Cano Negro naar Bijagua (45 km; 1.27 uur)
Dag 15 Bijagua: Tenorio Vulkaan
Dag 16 Bijagua naar Rincon de la Vieja (100km; 1.28 uur)
Dag 17 Rincon de la Vieja
Dag 18 Rincon de la Vieja naar Llanos de Cortes en eindigen te Palo Verde NP (80km; 1.35 uur)
Dag 19 Palo Verde
Dag 20 Palo Verde naar Monteverde (110km; 2.17 uur)
Dag 21 Monteverde
Dag 22 Monteverde
Dag 23 Monteverde naar Tarcoles en eindigen in Carara NP (108km; 2.24 uur)
Dag 24 Carara NP
Dag 25 Carara NP naar Manuel Antonio NP (91km; 1.50 uur)
Dag 26 Manuel Antonio NP
Dag 27 Manuel Antonio NP naar San Gerardo de Dota (143km; 2.58 uur)
Dag 28 San Gerardo de Dota
Dag 29 San Gerardo de Dota naar Irazu vulkaan (100km; 2.26 uur)
Dag 30 Irazu vulkaan en omgeving
Dag 31 naar San Jose
Dag 32 Terugvlucht naar Amsterdam

Vragen:
1. Wat vinden jullie van bovenstaande route? Ergens te lang of juist veel te kort?
2. Zitten er nog plaatsen bij waarvan jullie zeggen, dat zou ik niet doen?
3. Missen jullie plekken, die we niet mogen overslaan?
4. Weinig reguliere tours stoppen bij NP Palo Verde; wel de moeite waard? Of juist skippen en meer tijd op andere plekken spenderen of juist een nieuwe plaats toevoegen?
5. Boca Tapada ligt behoorlijk van de route, maar ik heb hier mooie dingen over gelezen. De moeite waard om helemaal daarheen te rijden?
6. Graag wil ik een aantal vulkanen (van dichtbij) bekijken. Op diverse sites lees ik dat je daar vroeg moet zijn (< 8.00 uur). Om die reden heb ik de route nu zo samengesteld dat we de avond daarvoor ergens in de buurt zijn. Is dat echt nodig of kunnen we deze vulkanen juist ook “en route” bezoeken en op die manier weer een aantal dagen winnen?

Thans heb ik er bewust voor gekozen om bepaalde plekken over te slaan:
a) Corcovado: ik heb de indruk dat dit een park is, waarmee ik mijn kinderen geen plezier doe. Je doet er lang over om het NP te bereiken en je moet er veel moeite voor doen om er te komen. Zonder kids zou ik er overigens wel graag heen willen. Terecht om over te slaan?
b) schiereiland: ik heb de indruk dat de wegen tamelijk slecht zijn en ligt ook behoorlijk van de route af. Of valt dit met de ferry verbinding wel mee?
c) Omgeving Cahuita: aan de hand van Google maps heb ik de indruk dat je er behoorlijk lang over doet om hier te geraken en je moet deze route ook weer terug volgen. Is het wel de moeite waard om dat hele eind die kant op te gaan? Of valt het wel mee om van San Jose in Cahuita te komen?
d) Sarapique: ik zie dat de meeste reguliere reizen hier wel stoppen, maar ik heb niet de indruk dat ik hier echt iets mis, gezien de andere plekken waar we willen stoppen. Klopt dat? Of is het echt van toegevoegde waarde om in deze plaats te stoppen?

Graag zou ik nog wel ergens een stranddag extra willen invoegen; nog suggesties?

Kortom, een hele hoop vragen. Ik hoop dat jullie ons verder op weg kunnen helpen.
Alle suggesties zijn welkom.

Alvast bedankt voor jullie hulp.

groet,
Rogier
Alle reacties Link kopieren
Hoi Rogier,

Ik ben zelf jaren geleden al eens in Costa Rica geweest, maar als ik het programma zie vind ik het een vrij druk programma. Zelfs voor je vrouw, jou en je schoonouders.
Zijn je kinderen al gewend aan dergelijke reizen waarbij er met regelmaat van plek naar plek gereisd wordt en ze 30 dagen onderweg zijn?

Ik heb net bij fox familiereizen gespiekt, de familiereizen zijn geschikt voor kinderen vanaf 8 jaar en de reis die ze daarvoor aanbieden naar Costa Rica is 13 dagen.
Nou zijn uiteraard niet alle kinderen hetzelfde en is het ene kind wat meer gewend op dit vlak dan het andere kind, dus daar kan ik bij jouw kinderen niet over oordelen.

Mijn kinderen (soortgelijke leeftijd) zie ik dit in ieder geval zeker niet doen. Bij hen is het handiger om genoeg dagen op dezelfde plek te blijven en daarna hooguit verder te trekken.

Is het geen optie om want langer op één plek te blijven en van daaruit van al het natuurschoon, de dieren en de activiteiten te genieten?

Ik vrees dat ik verder ook geen tips heb over een strandbestemming.
Alle reacties Link kopieren
Onze zomervakantie is niet echt de beste reistijd voor Costa Rica, maar ik neem aan dat je dat zelf ook al uitgevonden had?

En denk je ook aan de aanbevolen vaccinaties e.d.?
https://www.ggdreisvaccinaties.nl/land/costa-rica
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het ook erg veel verplaatsingen, en dingen doen en zien. En dat 31 dagen lang.

Is het voor je kinderen en schoonouders ook niet eens fijn om een dag niks te doen, een boek lezen bij een zwembad, spelen met andere kinderen ergens? Je tas uit te kunnen pakken in plaats van er wat uit te pakken omdat je morgen weer verder moet?

Op een gegeven moment zit je hoofd vol met indrukken, en neem je niet veel meer op, zo is mijn ervaring.

Doe je iedereen een plezier met het bezoeken van verschillende vulkanen, of is dat alleen jouw ding?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Hoi, hier geen kennis van CR, wel van vakanties met (iets kleinere) kinderen. Wij maakten een rondreis met twee kinderen van 3 en 5 door de VS en hebben het een stuk rustiger aangedaan dan jij nu plant. Deze zomer zijn ze bijna 4 en 6 en maken we weer een trektocht door Europa op de bonnefooi, maar we trekken niet om de 2/3 dagen verder. Meestal doen we sights juist op een reisdag (vroeg op, iets bekijken, doorreizen als iedereen moe is naar volgende bestemming) en deden we dan erna weer een paar dagen wat minder. Op die manier bleef er genoeg ruimte voor zwemmen/boodschapjes/op de schommel/boeken lezen/uitslapen en een film kijken in het hotelbed. Elke dag een programma trekken mijn kinderen niet. Het is alsof ze elke dag op schoolreis gaan vermoed ik.

Ik plan deze zomer juist 2 reisdagen (per trein) achter elkaar (met wat mooie dingen die we -kort- zullen zien in steden onderweg), dan 3 dagen niets, dan een reisdag, dan een weekend in 1 stad en erna 7-10 dagen aan een strand met alleen dagtrips als we zin hebben.
Mijn kinderen zouden dit echt niet trekken. We hebben wel eens een rondreis gedaan met drie dagen per accommodatie, en toen viel het echt heel erg tegen om iedere keer weer de boel op te pakken en verder te reizen. Dit jaar doe ik opnieuw een poging, maar dan een week rondreizen (3 hotels) en een week uitrusten aan het strand met eens een uitstapje.
Mijn zus heeft jarenlang rondgereisd met de kinderen. Vooral de oudste heeft altijd aangegeven liever (net als tante Minke en de nichtjes) naar een vaste plek te gaan, en van daaruit uitstapjes te maken. Dat gaat ze nu voor het eerst doen.
Als ik dit schema lees zou ik het voor mezelf al afzien vinden. Die reistijden zijn erg geflatteerd dus per saldo zit je dan gewoon een derde van je vakantie in een vervoermiddel.
Alle reacties Link kopieren
Pff, nergens langer dan 2 dagen. Wat vermoeiend. Je leeft uit een koffer he, in een land met een hoge luchtvochtigheidsgraad.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Ik zou minder vulkanen doen, en meer strand. En probeer iig 4 dagen te blijven per locatie. Plus tenminste een week aan het strand halverwege en aan het einde. Schiereiland is juist leuk voor het strand. Bijv. Playa Samara

Ik zou de hele oostkust skippen als ik jou was.
Alle reacties Link kopieren
Veeeel te druk joh! Het is echt ontzettend benauwd in Costa Rica. Daarnaast is er op elke plek zo veel te zien, geef jezelf wat meer tijd om daarvan te genieten. Een rustiger schema gaat jullie een veel fijnere vakantie geven. Als je meer wil zien, kun je altijd over een paar jaar terug gaan.
Voor een stel prima, voor een gezin met jonge kinderen erg druk en te weinig balans reizen/dingen bekijken versus lekker spelen/zwemmen voor de kinderen.

Heb je zelf veel gereisd?
Zijn jullie met de kinderen al eerder weggeweest met een dergelijk druk programma?
Zijn je schoonouders dit soort bestemmingen en het snelle reizen gewend?
Alle reacties Link kopieren
Je vraagt je af of je soms iets mist? Lol. Ik zou minstens de helft van de stops uit je reisplanning gooien. Dit is geen vakantie, dit is een strafkamp met zo'n tempo. Zeker voor kinderen (en oudere mensen), maar ik reis al 20 jaar de hele wereld over en zou er ook nul zin in hebben. Jullie blijven nu op heel veel plekken maar 1 complete dag, dat betekent dus dat je ergens aankomt, beetje acclimatiseert daar, in 24 uur alles gaat bekijken en dan weer verder moet.
Je hebt een 2e vakantie nodig om bij te komen van deze, zeker als je een maand gaat, is dit helemaal niet leuk. En voor zulke jonge kinderen zeker niet. Zou trouwens ook nog beter naar je stops kijken, ik weet niet wie er van vulkanen houdt bij jullie, maar zoveel is nogal saai.
Alle reacties Link kopieren
Wat nuancering van mijn kant, ik heb geen ervaring met Costa Roca omdat de zomerperiode wanneer de zomervakanties zijn niet de meest gunstige periode is. Waar ik wel ervaring mee heb is rondtrekken: de rijafstanden per dag zijn vrij laag, bij daguitstapjes vanaf een vaste plek zit je daar ook al snel aan, dus ik ben juist van mening dat dit prima moet kunnen met kinderen. Met mijn zoon van inmiddels 9 kan dit inmiddels al een paar jaar prima. Succes met plannen en hopelijk krijg je nog wat tips voor een route!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook in CR geweest (in combi panama) en heb me helemaal niet ingeent. Ik weet niks van vaccinaties op dat gebied.
Wij reizen al jaren met 3 kinderen maar dan richting Azië. Wij houden tussen reisdagen minimaal 2 rustdagen aan maar meestal 3 of 4. Bij aankomst 3 of 4 nachten om bij te komen van de reis, de jetlag en de ‘cultuurshock’. Wij vinden het zelf prettig om op een dag te kunnen bedenken dat we even lekker aan het zwembad blijven hangen of het bezoeken van iets een dag uitstellen. Daarnaast moet er in jouw reisschema niemand ziek worden (en die kans wordt groter als je reisgezelschap groter is)

Wij pakken dus verdeeld over 3 of 4 weken een klein stuk van een land om rustig te kunnen genieten, reizen en alles in ons op te nemen en gaan een andere keer weer terug naar een ander deel.

Veel plezier met de voorpret!
Alle reacties Link kopieren
Geen ervaring met Costa Rica, maar wel met reizen met (kleine) kinderen en dit reistempo. Mijn ervaring is dat dit best te doen is. Wij reizen al sinds de kinderen baby's/ peutertjes zijn op dit tempo. Blijven altijd ergens tussen de 2 à 4 nachten ter plekke (soms ook wel een 1 nacht) en ik merk dat wij dat echt zo gewend zijn. Wij worden na ongeveer 3 nachten allemaal wat onrustig en willen verder. Zelfs de kinderen (ondertussen 12 en 14) trekken niet meer dan anderhalve à 2 dagen aan een zwembad.
Jullie afstanden zijn kort en het is wat iemand hier zei: met een uitstapje zit je op een dag even lang in de auto/bus/trein. Veel plezier!
the4ofus schreef:
21-06-2019 23:09
Geen ervaring met Costa Rica, maar wel met reizen met (kleine) kinderen en dit reistempo. Mijn ervaring is dat dit best te doen is. Wij reizen al sinds de kinderen baby's/ peutertjes zijn op dit tempo. Blijven altijd ergens tussen de 2 à 4 nachten ter plekke (soms ook wel een 1 nacht) en ik merk dat wij dat echt zo gewend zijn. Wij worden na ongeveer 3 nachten allemaal wat onrustig en willen verder. Zelfs de kinderen (ondertussen 12 en 14) trekken niet meer dan anderhalve à 2 dagen aan een zwembad.
Jullie afstanden zijn kort en het is wat iemand hier zei: met een uitstapje zit je op een dag even lang in de auto/bus/trein. Veel plezier!
Jij hebt het over 2 à 4 nachten blijven. Als ik even snel kijk, is het een schema van bijna overal maar 2 nachten.
Wij reizen met 3 à 4 nachten, dat is echt nog wel een groot verschil met 2 nachten waardoor je bijna geen ruimte hebt om een dag niets te doen.
Ik denk trouwens ook dat je je af moet vragen of je wilt dat je reis ‘te doen’ is of dat je een fijne ontspannen vakantie wil. Dat zal voor iedereen verschillend zijn.
Alle reacties Link kopieren
Nou, komende vakantie blijven wij ook nergens langer dan 3n (en een paar keer 2n). Maar met deze afstanden ben je met 2n ergens ook al gauw zo goed als 2d, toch? En het is inderdaad maar wat je wil, natuurlijk, maar om te zeggen dat kinderen dit per definitie niet trekken, zoals sommigen, nou, nee.
Alle reacties Link kopieren
In mijn ervaring is 2 tot 3 nachten op een plek prima te doen voor alle partijen. als er iemand ziek wordt zoals iemand suggereert, tsja dat zie je dan wel weer; je blijft toch een nacht langer of diegene zit een keertje 1.5-2 uur ziek op de achterbank en heeft dan 2 dagen om uit te zieken.
Ik denk dat de mensen die reageren dat dit niet te doen is met kinderen geen onderscheid maken tussen een “strand”/relax vakantie met uitstapjes en een reis waarbij je dus rond trekt en vnl ervaring hebben met de eerste variant. Je moet natuurlijk mee gaan in het ritme van de kinderen dus flexibel zijn in je dagplanning en ze niet afmatten. Wij worden onrustig als we lang op 1 plek zitten zonder plan, en verder kan ik ook prima een dag of wat niksen in mijn eigen achtertuin. Geldt ook voor kind;-)
NIET doen. Ik kom er net vandaan (voor werk) en het stikt er in deze periode van de muggen. Het is niet te doen. Ik was alleen maar heel blij dat ik er niet met de kinderen was
Alle reacties Link kopieren
De wegen zijn in een groot deel van CR vrij bagger, het is niet erg ontspannen rijden en je doet er langer over dan je vooraf denkt.

Ik denk dat je in deze reis hetzelfde krijgt met vulkanen als wat ik in Afrika op den duur had met olifanten: “oh daar is er weer een”. Het is een beetje too much.

Aan de kust hebben wij overigens alleen maar regen gehad, in maart/april. Het was niet heel warm, niet benauwd, maar aan het strand liggen hebben we niet kunnen doen. En dan is het daar heel saai. En al je kleding is vochtig.
Alle reacties Link kopieren
Mijn achtjarige zou het schema overigens nog wel trekken, maar die is al vaker meegegaan op een rondreis. Wel met camper en dat is wel fijner met jonge kinderen vind ik. De dertienjarige van mijn vriend zou zuchtend en steunend achter ons aan sjokken en na twee weken weigeren om nog een poot te verzetten. Of jouw kinderen dit trekken weet jij het beste lijkt me.
Alle reacties Link kopieren
the4ofus schreef:
21-06-2019 23:09
Geen ervaring met Costa Rica, maar wel met reizen met (kleine) kinderen en dit reistempo. Mijn ervaring is dat dit best te doen is. Wij reizen al sinds de kinderen baby's/ peutertjes zijn op dit tempo. Blijven altijd ergens tussen de 2 à 4 nachten ter plekke (soms ook wel een 1 nacht) en ik merk dat wij dat echt zo gewend zijn. Wij worden na ongeveer 3 nachten allemaal wat onrustig en willen verder. Zelfs de kinderen (ondertussen 12 en 14) trekken niet meer dan anderhalve à 2 dagen aan een zwembad.
Jullie afstanden zijn kort en het is wat iemand hier zei: met een uitstapje zit je op een dag even lang in de auto/bus/trein. Veel plezier!
Het kan ook wel, maar je krijgt op elke plek zo veel indrukken.. Ik vind het zelf zonde om dat niet op je te kunnen laten inwerken, omdat je alweer verder moet :)
Ik ben zelf nooit een fan van veel dingen zien. Na verloop van tijd treedt er dan een verzadiging op en dat vind ik doodzonde. Ik ben dus persoonlijk liever wat langer op dezelfde plek, ook omdat je zo toch iets meer van het dagelijks leven aldaar mee krijgt. Juist door op bepaalde plekken langer te blijven hebben we de leukste contacten op gedaan.

Voor kinderen treedt die verzadiging denk ik nog eerder op (bij die van mij althans wel) en dat zou ik jammer vinden van een verre, dure reis.

Anderzijds is dit natuurlijk gewoon een keuze en zullen er ook zat kinderen zijn, die dit moeiteloos doen.
Alle reacties Link kopieren
Joehoe.. TO?
(O) (O)
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven