2 weken alleen op vakantie

29-06-2019 19:05 41 berichten
Alle reacties Link kopieren
Lieve lezers,

De knoop is doorgehakt, halverwege augustus ga ik twee weken naar Berlijn voor een taalcursus/vakantie. Alleen ben ik nog nooit in mijn eentje op vakantie geweest en verveel ik me soms snel als ik niks te doen heb/denk alleen iets te gaan doen :rolling:

Via de taalcursus en het appartement zal ik echt wel mensen ontmoeten, maar iemand toevallig tips hoe je het makkelijker in je eentje doorkomt?
flamingo2019 wijzigde dit bericht op 29-06-2019 19:15
Reden: Toevoeging
10.84% gewijzigd
Heb je een dagdeel les of meer? Organiseert de school ook activiteiten?

Ik heb zoiets ergens anders gedaan: week 1 ma-vrij les van 9-15 en week 2 ma-vrij les van 9-13. Na de lessen ging ik vaak naar een museum of in steeds een andere wijk slenteren met een boek mee om op een bankje te lezen. Een of twee keer ben ik met een activiteit van de school meegegaan. We hadden ook huiswerk dus dat maakte ik vaak ergens op een terras.

Ben die weken eigenlijk alleen in het appartement geweest tussen 23:00 en 8:30. Voor het weekend had ik een hotel geboekt in een andere stad, kon ik een bezoek daaraan ook nog meepakken. Had na thuiskomst nog meer behoefte aan vakantie :mrgreen:
Alle reacties Link kopieren
Ik reis bijna altijd alleen en wat ik doe is gewoon de stad verkennen, musea bezoeken, boekje lezen in het park (Berlijn zeer geschikt voor), op een terrasje zitten, door verschillende wijken slenteren.

Als je een stad in de buurt wilt bezoeken in het weekend kan in Leipzig aanraden. Dichtbij en erg interessant.
Seriously?
Wat tof! en ik ben stiekem wel jaloers :)
Berlijn zit vol met leuke wijken, musea, winkelcentra, ... zoek op voorhand eens op wat je interesseert en kies een aantal uitstapjes: geschiedenis, kunst, shopping,... of zoek leuke restaurantjes en maak er een culinaire vakantie van. Met het OV ben je overal redelijk snel (de stad is erg groot dus laat je niet vangen door de afstanden)
Je oefent je Duits vanzelf op deze manier :-D heel veel plezier gewenst!
Ik zou niet 2 weken op een zelfde plaats willen blijven en al helemaal niet in een stad. Ik zou een auto huren en de omgeving/natuur in trekken.
In Berlijn is zoveel te zien dus ik zou gewoon naast je taalcursus gewoon lekker veel gaan bezoeken en bekijken. Ik reis meestal alleen en heb voor de avonden een ipad bij me en soms ook nog een spelletje, boek etc. Overdag verveel ik me eigenlijk nooit op vakantie, dan ben ik gewoon lekker op pad.
Ik ben overdag ook altijd op pad van 's morgens vroeg en 's avonds dus goed moe. Vroeg eten of een afhaalpizza mee naar m'n hotelkamer en dan nog lekker even netflixen of lezen voor ik ga slapen.
Zelf twijfel ik nog heel erg, ik lees met je mee. De avonden lijken me moeilijk.
Ik zorgde er altijd voor dat ik buiten de deur ging ontbijten, het opstarten was voor mij namelijk het moeilijkste van alleen op vakantie. Als ik eenmaal ergens naar onderweg was, met de reisgids in de hand of de kaart, dan was daarna verder de stad in geen probleem meer.
Ja ik ook. Ga meestal al vroeg op pad omdat ik bij bepaalde dingen de drukte voor wil zijn. Dus na het avondeten is het vaak relaxen op de hotelkamer of ergens in en om het hotel nog iets doen.
het mooie van alleen reizen is nu juist dat je je nooit verveeld, omdat je altijd wat kan gaan doen wat JIJ leuk vindt.

de momenten dat ik mij verveel is juist vaak als ik aan het wachten ben totdat iemand anders ook klaar is om te gaan oid. en dat heb je dus nooit alleen. :yes:
Oh en ik genoot altijd optimaal van borreltijd, een leuke studentenkroeg of internationale bar opzoeken en je had de leukste gesprekken, je kon soms samen eten af en toe uit naderhand of je was moe en ging daarna óók tevreden naar je hotel.
Alle reacties Link kopieren
puntillita schreef:
29-06-2019 19:23
Heb je een dagdeel les of meer? Organiseert de school ook activiteiten?

Ik heb zoiets ergens anders gedaan: week 1 ma-vrij les van 9-15 en week 2 ma-vrij les van 9-13. Na de lessen ging ik vaak naar een museum of in steeds een andere wijk slenteren met een boek mee om op een bankje te lezen. Een of twee keer ben ik met een activiteit van de school meegegaan. We hadden ook huiswerk dus dat maakte ik vaak ergens op een terras.

Ben die weken eigenlijk alleen in het appartement geweest tussen 23:00 en 8:30. Voor het weekend had ik een hotel geboekt in een andere stad, kon ik een bezoek daaraan ook nog meepakken. Had na thuiskomst nog meer behoefte aan vakantie :mrgreen:
Een dagdeel! Tot 13.00 ongeveer. Dus daarna genoeg tijd om lekker rond te lopen en van alles te bezoeken.

Ben gelukkig al vaak genoeg in Berlijn geweest dus kan mezelf zeker redden daar. En vanuit school zijn er inderdaad ook activiteiten en uitstapjes.

Bedankt voor de tips! :)
Alle reacties Link kopieren
MeredithGrey schreef:
29-06-2019 19:28
Ik reis bijna altijd alleen en wat ik doe is gewoon de stad verkennen, musea bezoeken, boekje lezen in het park (Berlijn zeer geschikt voor), op een terrasje zitten, door verschillende wijken slenteren.

Als je een stad in de buurt wilt bezoeken in het weekend kan in Leipzig aanraden. Dichtbij en erg interessant.
Had inderdaad al meer gelezen ober Leipzig, thanks!

Heb inderdaad genoeg om me te vermaken, merk wel dat ik het gewoon leuker vind om het met iemand te delen of lekker tegen iemand aan te lullen. Maar wie weet heb ik wel fantastische klasgenoten of huisgenoten!
Alle reacties Link kopieren
Ice-coffee schreef:
29-06-2019 19:51
Zelf twijfel ik nog heel erg, ik lees met je mee. De avonden lijken me moeilijk.
Ja precies! Momenteel ben ik ook alleen dus kan me prima vermaken met een boek of een serie, maar binnen die twee weken lijkt het me toch leuk om wat sociale contacten aan te leggen. Niet dat ik daar echt moeite mee heb, maar vind het wel spannend ja...
Alle reacties Link kopieren
JonathanStrange schreef:
29-06-2019 19:57
Ik zorgde er altijd voor dat ik buiten de deur ging ontbijten, het opstarten was voor mij namelijk het moeilijkste van alleen op vakantie. Als ik eenmaal ergens naar onderweg was, met de reisgids in de hand of de kaart, dan was daarna verder de stad in geen probleem meer.
Ja precies! Gelukkig heb ik dan in de ochtend de lessen en in de middag vrije tijd, dus op tijd op staan en ergens heen zal wel moeten :rolling:
Alle reacties Link kopieren
flamingo2019 schreef:
30-06-2019 23:04
Had inderdaad al meer gelezen ober Leipzig, thanks!

Heb inderdaad genoeg om me te vermaken, merk wel dat ik het gewoon leuker vind om het met iemand te delen of lekker tegen iemand aan te lullen. Maar wie weet heb ik wel fantastische klasgenoten of huisgenoten!
Ik dacht dat ook bij mijn eerste reis alleen, dus had ik met mijn moeder afgesproken dat we zouden facetimen en met vrienden afgesproken dat ik met ze zou appen over mijn belevenissen. En uiteindelijk bleek ik dat in de praktijk helemaal niet nodig te hebben. Als ik in een hostel (want daar zat ik) terugkwam en er zaten mensen op de kamer kwam er vanzelf wel een gesprek op gang. De vraag heb jij vandaag gedaan is namelijk een hele goede openingszin in zo’n sitiatie :-D

Mijn advies: ga uit van het slechtste wat je kan overkomen als je alleen bent (en dan bedoel ik niet scenario’s als beroofd ofzo, maar ik vind het niet leuk of ik mis iemand om mijn ervaringen mee te delen) en vind daar een oplossing voor. In mijn geval was dat als ik het niet leuk vind, vermaak ik mij altijd met Een boek in een parkje of op een terras en als ik wil praten heb ik mijn moeder, Karel en Truus die ik kan bellen. Als je dat weet, kun je verder alles lekker op je af laten komen.
Seriously?
Alle reacties Link kopieren
MeredithGrey schreef:
01-07-2019 00:05
Ik dacht dat ook bij mijn eerste reis alleen, dus had ik met mijn moeder afgesproken dat we zouden facetimen en met vrienden afgesproken dat ik met ze zou appen over mijn belevenissen. En uiteindelijk bleek ik dat in de praktijk helemaal niet nodig te hebben. Als ik in een hostel (want daar zat ik) terugkwam en er zaten mensen op de kamer kwam er vanzelf wel een gesprek op gang. De vraag heb jij vandaag gedaan is namelijk een hele goede openingszin in zo’n sitiatie :-D

Mijn advies: ga uit van het slechtste wat je kan overkomen als je alleen bent (en dan bedoel ik niet scenario’s als beroofd ofzo, maar ik vind het niet leuk of ik mis iemand om mijn ervaringen mee te delen) en vind daar een oplossing voor. In mijn geval was dat als ik het niet leuk vind, vermaak ik mij altijd met Een boek in een parkje of op een terras en als ik wil praten heb ik mijn moeder, Karel en Truus die ik kan bellen. Als je dat weet, kun je verder alles lekker op je af laten komen.
Ja daar heb je ook helemaal gelijk in! Heb hier genoeg sociale contacten om het via de telefoon mee te delen dus als ik me echt verveel kan ik altijd op het thuisfront terug vallen haha.

En gelukkig zal ik het huis delen met een aantal mensen die via de school wel redelijk op leeftijd worden geplaatst, dus denk dat het allemaal onwijs zal meevallen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb jaren terug een kookcursus gevolgd op een locatie, waar ook een taleninstituut was. Het was van dezelfde organisatie. Daar was het zo dat er elke avond met een groep gegeten werd door de cursisten en daarvoor was iedereen welkom. Een ouder stel dat ook de kookcursus deed, had zelf een appartement in een ander dorpje geboekt en at nooit met de groep mee, vrijwel alle anderen wel. Meestal werd er naar een restaurant gegaan, maar op een van de avonden hebben mijn kamergenote (ik had een kamer in een appartement geboekt, zij ook, we kwamen bij elkaar terecht, was heel gezellig) en ik het diner verzorgd voor een man of acht en op een andere avond werd er gebarbecued bij twee anderen, waarvoor dan geld werd gelapt.
Ik vermoed dat het in Berlijn ook zo zal gaan, ik denk dat je je geen zorgen hoeft te maken over eenzame avonden.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
JonathanStrange schreef:
29-06-2019 20:23
Oh en ik genoot altijd optimaal van borreltijd, een leuke studentenkroeg of internationale bar opzoeken en je had de leukste gesprekken, je kon soms samen eten af en toe uit naderhand of je was moe en ging daarna óók tevreden naar je hotel.
Klinkt ook helemaal top! Weet alleen niet of ik echt alleen naar een kroeg durf in de avond in een 'onbekende' stad...
Alle reacties Link kopieren
Yella78 schreef:
01-07-2019 17:30
Ik heb jaren terug een kookcursus gevolgd op een locatie, waar ook een taleninstituut was. Het was van dezelfde organisatie. Daar was het zo dat er elke avond met een groep gegeten werd door de cursisten en daarvoor was iedereen welkom. Een ouder stel dat ook de kookcursus deed, had zelf een appartement in een ander dorpje geboekt en at nooit met de groep mee, vrijwel alle anderen wel. Meestal werd er naar een restaurant gegaan, maar op een van de avonden hebben mijn kamergenote (ik had een kamer in een appartement geboekt, zij ook, we kwamen bij elkaar terecht, was heel gezellig) en ik het diner verzorgd voor een man of acht en op een andere avond werd er gebarbecued bij twee anderen, waarvoor dan geld werd gelapt.
Ik vermoed dat het in Berlijn ook zo zal gaan, ik denk dat je je geen zorgen hoeft te maken over eenzame avonden.
Oh dat klinkt echt heel leuk! Ik denk ook zeker wel dat het goed gaat komen met mijn reisgenoten. Iedereen zit in hetzelfde schuitje dus dat geeft al meer vertrouwen haha.
Ik ben in mei voor het eerst in m'n eentje op vakantie geweest. En dan gewoon echt 2 weken strandvakantie. Ik moet zeggen, heb genoten! Je komt echt mensen tegen. Eten in je eentje is echt t einde van de wereld niet en las het al eerder je doet alleen maar wat je zelf wilt. Stiekem wil ik zelfs niet meer anders ;)

Ga lekker genieten en het komt echt helemaal goed! HEEEEEEL veel plezier!!
Alle reacties Link kopieren
Globe83 schreef:
01-07-2019 21:10
Ik ben in mei voor het eerst in m'n eentje op vakantie geweest. En dan gewoon echt 2 weken strandvakantie. Ik moet zeggen, heb genoten! Je komt echt mensen tegen. Eten in je eentje is echt t einde van de wereld niet en las het al eerder je doet alleen maar wat je zelf wilt. Stiekem wil ik zelfs niet meer anders ;)

Ga lekker genieten en het komt echt helemaal goed! HEEEEEEL veel plezier!!
Ah, heerlijk, strandvakantie! :sun:

Maar inderdaad, lekker mn ding doen en met huisgenoten en klasgenoten sociaal doen. Bedankt!!
Verveling is toch niet erg?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven