Begpacking, kun je dat maken ja of nee?

11-07-2019 18:04 166 berichten
Nee, ik heb het niet over backpacking maar begpacking waarbij reizigers geld vragen aan de locale bevolking om verder te kunnen reizen. Sommigen maken er zelfs een sport van om zonder geld, of zo min mogelijk, de wereld rond te willen reizen en gaan dan gewoon ergens zitten met een bordje in de trant van "Please support my trip around the world" etc. Het is met name een probleem in de armere landen die leven van toerisme.

Ik kwam vandaag dit artikel tegen:
https://www.boredpanda.com/begpackers-t ... als-money/

Nu vraag ik me eigenlijk af wat er in die mensen om gaat? Ik bedoel ze bedelen om geld bij mensen die zelf nooit genoeg verdienen om ver op reis te kunnen en zeer waarschijnlijk nooit een vliegtuig van binnen zullen zien. Dat je een keer in nood zit en hulp vraagt okee maar dit is toch wel van andere orde.

Wat vinden jullie van dit fenomeen? Heb je wel eens begpackers gezien? Heb je zelf wel eens hulp moeten vragen bij locals omdat je bijvoorbeeld gerold was?
Ok, wat een gedrag zeg. Ik kan me er niks bij voorstellen. Dat je 'vrienden' wilt worden met de locals en probeert een slaapplek te vinden begrijp ik nog enigszins maar dat je ze ook geld vraagt? Heel raar.
-Darkside- schreef:
11-07-2019 19:31
Als je uit West-Europa komt ben je gewoon een rijke westerling, lui of niet. Die locals in Vietnam kunnen nog niet eens dromen van een reisje en dan kopen deze lui een ticket en verder teren ze dus op andermans zak.

Ik vraag me ook af btw wie ze dan geld geven? Want als het niet werkte deed men het vast niet.
Waarschijnlijk mensen die het zielig vinden terwijl ze zelf geen cent te makken hebben. De wat rijkere local die zich een paar seconde goed wil voelen wegens het verrichten van een goede daad en ik gok andere toeristen die iemand uit de brand willen helpen terwijl dat niet nodig is?!
Zou zelf nooit geld geven, doe ik hier in Nederland ook niet. Maar ik zie wel dat anderen het doen want ach die ene euro of die 50 cent.
Alle reacties Link kopieren
Lijkt me een voor de hand liggend antwoord: nee, kun je niet maken.
-Darkside- schreef:
11-07-2019 19:31
Ik vraag me ook af btw wie ze dan geld geven? Want als het niet werkte deed men het vast niet.
Die locals zijn vaak een hechte gemeenschap en het gewend om het weinige dat ze hebben te delen met elkaar en elkaar uit de brand te helpen. En de 'rijke blanke' wordt op een voetstuk geplaatst, toeristen lijken zich alles te kunnen veroorloven. Als zo'n blanke zich verlaagt tot bedelen dan moet hij wel echt in grote problemen zitten, is de gedachtegang. En dan help je die dus, ook al kun je het zelf eigenlijk ook niet missen. Sommigen van die begpackers komen er voor uit dat ze hun reis willen bekostigen, sommigen verzinnen ook een verhaal over dat ze bestolen zijn of zo.
Alle reacties Link kopieren
Nouschi schreef:
11-07-2019 18:07
Echt, om je dood te schamen!
Dit inderdaad.
Ik verwacht ook niet dat er op dit forum iemand gaat zeggen dat hij/zij dit helemaal prima vindt. Maar die mensen zijn er toch. Je vraagt je af wat er wanneer met ze is misgelopen.
Alle reacties Link kopieren
Nee, natuurlijk kun je dat niet maken.
Hier in de stad zat vaak zo'n hippie stel met hond en cavia in een kooitje. Bordje erbij: Wij zamelen geld in voor onze kleine familie.
Dat vond ik al gênant, laat staan als ze zoiets in arme landen zouden doen :nope:
Hatchi schreef:
11-07-2019 20:09
Ik heb in deze situatie gezeten en nee, ik heb daar geen begrip voor dat anderen dat wel doen.

Sja, leven en laten leven. Ik begrijp het wel, al zou ik voor mezelf nooit zoiets willen om meerdere redenen. Als jezelf in zo'n situatie heb gezeten begrijp ik je harde oordeel over mensen die het wel doen voor hun kind of jonge partner eigenlijk niet zo goed. Maar goed, zoveel mensen zoveel meningen. Miz ook totaal niet te vergelijken met de sneue profiteurs waar het om gaat in dit topic.
donderdag 11 juli 2019 19:31

.
-darkside- wijzigde dit bericht op 11-07-2019 19:32
99.74% gewijzigd

Jammer, ik lees jouw (nuchtere) meningen altijd heel graag.
Betty_Slocombe schreef:
11-07-2019 20:20
Ik verwacht ook niet dat er op dit forum iemand gaat zeggen dat hij/zij dit helemaal prima vindt. Maar die mensen zijn er toch. Je vraagt je af wat er wanneer met ze is misgelopen.

Echt, dit. Totaal verdwaald in het leven.
Betty_Slocombe schreef:
11-07-2019 20:20
Ik verwacht ook niet dat er op dit forum iemand gaat zeggen dat hij/zij dit helemaal prima vindt. Maar die mensen zijn er toch. Je vraagt je af wat er wanneer met ze is misgelopen.
Ik denk ook niet dat iemand er nog voor uit komt na deze reacties, maar blijkbaar vinden genoeg mensen dat het wel kan anders gebeurde het niet. Echt zo triest. En dan bij thuiskomst zeker trots vertellen dat ze zo weinig hebben uitgegeven en dat ze veel hulp kregen van de locals. En dan denken die familie en vrienden weer van dat kan ik ook/dat kan ik nog beter.. en hup zo houd je het in stand.

Ik snap die mensen echt niet. Die mensen weten dondersgoed dat veel plekken gewoon afhankelijk zijn van het toerisme. De geld uitgevende toerist that is... En dan gaan ze op alles lopen bezuinigen of gratis proberen te krijgen. Ja zo steun je echt de locale bevolking.
Alle reacties Link kopieren
TsumTsum schreef:
11-07-2019 18:39
Dat is ook een van de dingen waarvoor ik op vakantie bang ben: Dat zonder geld kom te zitten omdat mijn pas het niet doet/gerolt is of kwijt. Gelukkig nog nooit voor gekomen maar ik ben wel benieuwd hoe je het opgelost hebt?

En dingen verkopen of een instrument bespelen is ook tricky want dat mag niet overal en dan vind ik dat ze wel iets moeten verkopen wat een local die het geld harder nodig heeft, niet verkoopt. Las dat foto's verkopen populair is maar om die af te laten drukken kost ook weer geld....
Ik heb mijn moeder gemailed met de vraag of ze geld wilde overmaken via Western ùnion, maar zij pakken daar 25% van af, dus dat heeft mij echt veel geld gekost uiteindelijk.

Toen ik mijn pinpas kwijt was, heb ik net zolang gewacht de volgende dag bij de pinautomaat totdat iemand die kwam openen. Was wel een rampreisje die ene keer. Bus reed voor mijn neus weg toen ik moest overstappen, maar het is serieus niet in mij opgekomen om te gaan bedelen.
Belachelijk!
Alle reacties Link kopieren
Ik wist niet dat dit bestond. Ik heb plaatsvervangende schaamte. Hoe haal je het in je hoofd om zo rond te willen reizen!!!

Als je geen geld hebt ga dan werken en dan pas op reis of werk onder het reizen door, dat kan ook. Je gaat toch geen geld vragen omdat je gratis wil rondreizen en er te lui bent om ervoor te gaan werken.
Ik kende vroeger veel mensen die graag reisden. En het toppunt vonden sommigen dan altijd zo'n verhaal waarin ze dan zelf iets achterlijks/gierigs deden
(Met een kapotte auto perse in de woestijn willen rijden omdat ze.perse iets willen zien, teveel geld uitgegeven en honger hebben ofzo) en dan zomaar gratis geholpen werden door locals.
Met tranen in de ogen vertelden ze dan over hele dorpen die ze hielpen, mensen die naar andere dorpen gingen voor hun onderdelen terwijl ze dan een week gratis bij de mensen mochten logeren etc.
Enorme vriendschappen aan over gehouden.
En dan weer in NL goed geld verdienen en niet even denken: kom, laat ik die mensen even compenseren voor mijn aso gedrag, maar lekker doorsparen voor de volgende reis.
Waarin ze dan weer hoopten op zo'n mooie encounter met locals.
Echt, Ik haatte dat soort mensen.
En dan nog minachtend doen over mijn vakanties 'dat noem ik geen reizen schat' en dan roepen hoelang zij het wel niet konden uithouden van mijn vakantie budget.
Ieuw ieuw ieuw.
veensteker schreef:
11-07-2019 22:23
Ik wist niet dat dit bestond. Ik heb plaatsvervangende schaamte. Hoe haal je het in je hoofd om zo rond te willen reizen!!!

Als je geen geld hebt ga dan werken en dan pas op reis of werk onder het reizen door, dat kan ook. Je gaat toch geen geld vragen omdat je gratis wil rondreizen en er te lui bent om ervoor te gaan werken.

Notabene ook nog in arme landen waar op een paar meter afstand iemand op zoek naar eten is in vuilnisbakken of een oude vrouw loopt te sjouwen met afval om te verkopen zodat diegene wat te eten heeft die dag. Echt ongelooflijk schaamteloos. Kan me hier echt boos om maken. Ik hoop dat die landen heel snel een manier vinden om zulk gedrag te voorkomen of strafbaar te maken.
sistasista schreef:
11-07-2019 20:31
donderdag 11 juli 2019 19:31

.
-darkside- wijzigde dit bericht op 11-07-2019 19:32
99.74% gewijzigd

Jammer, ik lees jouw (nuchtere) meningen altijd heel graag.
Oh haha, was gewoon per ongeluk dubbel.
Het-groepje schreef:
11-07-2019 22:36
Ik kende vroeger veel mensen die graag reisden. En het toppunt vonden sommigen dan altijd zo'n verhaal waarin ze dan zelf iets achterlijks/gierigs deden
(Met een kapotte auto perse in de woestijn willen rijden omdat ze.perse iets willen zien, teveel geld uitgegeven en honger hebben ofzo) en dan zomaar gratis geholpen werden door locals.
Met tranen in de ogen vertelden ze dan over hele dorpen die ze hielpen, mensen die naar andere dorpen gingen voor hun onderdelen terwijl ze dan een week gratis bij de mensen mochten logeren etc.
Enorme vriendschappen aan over gehouden.
En dan weer in NL goed geld verdienen en niet even denken: kom, laat ik die mensen even compenseren voor mijn aso gedrag, maar lekker doorsparen voor de volgende reis.
Waarin ze dan weer hoopten op zo'n mooie encounter met locals.
Echt, Ik haatte dat soort mensen.
En dan nog minachtend doen over mijn vakanties 'dat noem ik geen reizen schat' en dan roepen hoelang zij het wel niet konden uithouden van mijn vakantie budget.
Ieuw ieuw ieuw.
Ik ken die mensen niet maar ik ken wel mensen die mijn budget ook een keer hebben afgekraakt. Voor dat bedrag kan ik er 3 maanden heen! Toen ik om tips vroeg kwam het neer op alleen de gratis dingen doen en alleen afgeprijsd eten van de supermarkt eten, couchsurfen, alleen handbagage en vooral op 1 plek blijven tenzij je een lift kon krijgen.
Niet mijn manier van vakantie vieren...
Geen idee wat het volgens sommigen te maken heeft met bedelen voor medische hulp (als je leven op het spel staat, kan ik me goed voorstellen dat je rare sprongen maakt)...

Maar dit is echt walgelijk. Mocht ik er ooit een tegenkomen dan krijgt ie wat te horen. Bah.
Enquidou schreef:
11-07-2019 21:39
. Was wel een rampreisje die ene keer.
Ik las dus minstens 4x ram-preisje voordat ik m snapte 😂
Alle reacties Link kopieren
MarvelousMrsMaisel schreef:
11-07-2019 22:58
Geen idee wat het volgens sommigen te maken heeft met bedelen voor medische hulp (als je leven op het spel staat, kan ik me goed voorstellen dat je rare sprongen maakt)...

Iemand met gezond verstand zorgt voor een reisverzekering. Of je belt, bij echt urgente zaken, de ambassade of het consulaat. En als het minder medische noodzaak is maar je wil wel naar de dokter, dan neem ik toch aan dat je familie of vrienden je geld willen lenen, ook al pakt western union daar 25% van.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
himalaya schreef:
11-07-2019 23:54
Iemand met gezond verstand zorgt voor een reisverzekering. Of je belt, bij echt urgente zaken, de ambassade of het consulaat. En als het minder medische noodzaak is maar je wil wel naar de dokter, dan neem ik toch aan dat je familie of vrienden je geld willen lenen, ook al pakt western union daar 25% van.
Je quote gaat over mensen die crowdfunden voor bv experimentele kankerbehandelingen in het buitenland die tonnen kosten.
himalaya schreef:
11-07-2019 23:54
Iemand met gezond verstand zorgt voor een reisverzekering. Of je belt, bij echt urgente zaken, de ambassade of het consulaat. En als het minder medische noodzaak is maar je wil wel naar de dokter, dan neem ik toch aan dat je familie of vrienden je geld willen lenen, ook al pakt western union daar 25% van.
Ja of je doet wat zoveel.mensen doen als je in nood was en bent geholpen: je helpt die mensen zodra je weer kunt terug, wisselt gegevens uit.
Ik ken gelukkig ook wat mensen die daar geld of spullen naartoe blijven sturen of een echte serieuze vriendschap in stand houden.
Ik vind alleen nemen onbegrijpelijk, omdat die ene maaltijd voor ons een karig hapje is en voor hen een enorme hap uit hun voorraden bijvoorbeeld.
Ik vind van niet!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven