Emigreren naar Canada

16-07-2019 23:05 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal

Ik ben van plan om binnen nu en 2 jaar te verhuizen naar Toronto, Canada.
Ik ga volgend jaar eind April met vakantie naar Toronto en wil daar meteen kijken voor een baan. Nou ben ik sinds kort aan het uitzoeken wat je daar precies voor nodig hebt.
Ik kom verschillende sites tegen waar veel info opstaat. De ene site zegt dit de andere site zegt dat.
Zou iemand mij precies kunnen vertellen wat je nodig hebt en hoe lang het duurt voordat je een visum krijgt.
Hopelijk kan iemand mij hiermee verder helpen.

Alvast bedankt!! 🤗
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het bij de ambassade navragen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou even goed de website van Immigration Canada doorspitten. (https://www.canada.ca/en/services/immig ... nship.html). Je kunt niet zomaar even emigreren. Als je onder de 30 bent, zou ik eerst een jaartje gaan op een working Holiday visa. Geeft je de kans om het Canadese leven als inwoner te ervaren i.p.v. toerist en je kunt de tijd gebruiken om je netwerk daar op te bouwen. Om via een werkgever binnen te komen, zul je heel veel geluk en een hele lange adem moeten hebben. Een andere mogelijkheid is te gaan studeren in Toronto en daarna via de Canadian Experience Class te immigreren.

Ik heb zelf in Toronto gewoond en zie her echt als mijn thuis. Het is een geweldige multiculti stad waar je een fantastisch leven kunt hebben als je een goede baan hebt. Het is duur en druk!! Vooral de huizenmarkt (zowel huur als koop) is een nachtmerrie. Bereid je dus goed voor!
Geld. Heel veel geld.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook aan het kijken naar emigreren binnen 10 jaar, maar het blijkt allemaal lastiger dan ik had verwacht. Bij veel landen is er een punten systeem waarbij je een bepaald aantal punten moet hebben voor een visum voor bijvoorbeeld school, taal, werkervaring etc. Ivm onze banen gaat de voorkeur uit naar een Engels sprekend land met een iets beter klimaat en schonere lucht dan Nederland. Australie en Canada (regio vancouver ivm het weer) lijken me beide geweldig, we hebben nu bedacht dat we daar dan binnen 5 jaar ook naartoe willen op reis om ook gelijk te kijken of het wat zou kunnen zijn. Nieuw Zeeland is ook een optie, maar om te emigreren buiten Europa wil ik een flinke buffer achter de hand hebben, en de reisjes zijn best duur.
kihei wijzigde dit bericht op 17-07-2019 07:11
0.00% gewijzigd
Vergeef me dat ik schreeuw wat ik niet weet en dat ik zwijg over wat helder is, dat ik nooit zeg wat ik bedoel en dingen roep die ik niet voel.
Ik zou me idd ook even goed inlezen. Ik ken iemand doe het heeft geprobeerd. Ja, geprobeerd. Jaren zijn er overheen gegaan met aanvragen, wachten op antwoord, formulier hier, formulier daar, dit betalen, dat betalen en wachten. Heel veel wachten en veel geld kwijt. En uiteindelijk heeft hij geen goedkeuring gekregen. Je zit echt niet zomaar 123 in Canada. Als het nog net zo is als 10 jaar terug, dan zijn de eisen waaraan je moet voldoen heel streng en ben je dus zo een aantal jaren verder voor je aanvraag helemaal is behandeld. Het komt op mij nu over alsof je denkt dat je erheen kan gaan, werk zoeken, huis kopen en je bent er.
Alle reacties Link kopieren
Hoe oud ben je?

Een working holiday visum is de beste start, daarmee een goede baan vinden. Dan vragen of je baan je wilt helpen je te sponsoren voor je Permanent Residence. Dit kost hen niet perse iets. Ik heb toen via een Young Talent programma mijn PR gekregen. Mijn baas moest toen bewijzen dat een Canadees niet aan te nemen was op mijn functie. Dat was heel makkelijk, ook al heb doe ik totaal geen bijzonder werk (denk Marketing).

Het duurt gemiddeld 12 maanden voor je je PR krijgt na de aanvraag. Afhankelijk van het programma en de complexiteit van je aanvraag kan het langer of korter zijn. Bij mij was het er in 6 maanden door.

Je mag tijdens de wachttijd blijven naar niet reizen.

Of, je zoekt een leuke Canadees en trouwen maar haha.
Alle reacties Link kopieren
minilogue schreef:
17-07-2019 07:15
Hoe oud ben je?

Een working holiday visum is de beste start, daarmee een goede baan vinden. Dan vragen of je baan je wilt helpen je te sponsoren voor je Permanent Residence. Dit kost hen niet perse iets. Ik heb toen via een Young Talent programma mijn PR gekregen. Mijn baas moest toen bewijzen dat een Canadees niet aan te nemen was op mijn functie. Dat was heel makkelijk, ook al heb doe ik totaal geen bijzonder werk (denk Marketing).

Het duurt gemiddeld 12 maanden voor je je PR krijgt na de aanvraag. Afhankelijk van het programma en de complexiteit van je aanvraag kan het langer of korter zijn. Bij mij was het er in 6 maanden door.

Je mag tijdens de wachttijd blijven naar niet reizen.

Of, je zoekt een leuke Canadees en trouwen maar haha.
Dank je wel voor je reactie. Ik ben 35 jaar. Working holiday visum klinkt interessant. Daar ga ik even goed naar kijken.
Een leuke Canadese man zoeken ja dat is zeker nog een optie haha
Alle reacties Link kopieren
Kihei schreef:
17-07-2019 07:04
Ik ben ook aan het kijken naar emigreren binnen 10 jaar, maar het blijkt allemaal lastiger dan ik had verwacht. Bij veel landen is er een punten systeem waarbij je een bepaald aantal punten moet hebben voor een visum voor bijvoorbeeld school, taal, werkervaring etc. Ivm onze banen gaat de voorkeur uit naar een Engels sprekend land met een iets beter klimaat en schonere lucht dan Nederland. Australie en Canada (regio vancouver ivm het weer) lijken me beide geweldig, we hebben nu bedacht dat we daar dan binnen 5 jaar ook naartoe willen op reis om ook gelijk te kijken of het wat zou kunnen zijn. Nieuw Zeeland is ook een optie, maar om te emigreren buiten Europa wil ik een flinke buffer achter de hand hebben, en de reisjes zijn best duur.
Het is inderdaad lastiger dan ik dacht, helaas! Maar ik ga er alles op alles zetten om daar te komen want ik ben echt in het verkeerde land geboren. Jij ook succes met je plannen. Heel gaaf!! En bedankt voor je bericht.
Vraag een consult aan bij een deskundige, zou ik zeggen. Is meestal niet zo duur.

Heb je hier al gekeken? https://www.visa4you.org/nl/visum-canad ... in-canada/

Ben je toevallig een highly skilled laborer, of een fotomodel? Dan wordt het een stuk makkelijker qua visum.

Succes!
Alle reacties Link kopieren
Het wordt een stuk makkelijker als je werk doet waar ze behoefte aan hebben. Dat geldt overigens voor bijna alle landen buiten de EU waar je heen wil emigreren.
Zo hadden mijn ex en ik ook het plan om te emigreren. We zijn beide docent. Ik kon bij wijze van meteen emigreren want ik ben docent aardrijkskunde (geography) en wiskunde (mathematics) maar mijn ex is docent maatschappijleer en dat is dan weer een heel erg specifiek Nederlands dus dat was weer heel lastig.

We hopen over een jaar of tien toch te kunnen emigreren, dan zijn alle kinderen volwassen. Ik moet dan alleen nog maar niet meer ziek zijn, anders lukt het sowieso niet :mrgreen: Mijn vriend is kerkelijk werker.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
Ik zit momenteel middenin het emigratieproces en heb begin juni mijn uitnodiging (invitation to apply) voor Permanent Residence gekregen. Dit is nog alleszins geen garantie; het proces van toetsing of ik aan alle voorwaarden voldoe is nu pas begonnen.

Om even mijn situatie en tijdlijn te schetsen:
31 jaar dus te oud voor een working holiday visum (want is maar t/m 30 jaar). Werkervaring in het onderwijs, zowel lesgevend als management, bachelor en master opleiding en 9 jaar werkervaring. Mijn enige opties om naar Canada te kunnen om er te wonen en werken zijn een werkvisum (temporary resident) of permanent resident. Een werkvisum krijg ik alleen als ik een baanaanbod heb (heb ik niet) én als er een gunstig Labour Market Impact Assessment (LMIA) afgegeven wordt. Dit betekent onderzoek naar of er in plaats van mijn als buitenlander ook een Canadees aangenomen kan worden voor die functie, dit om de binnenlandse arbeidsmarkt te beschermen. Dit onderzoek kan wel tot een half jaar duren, ongeveer net zo lang als de huidige doorlooptijd voor een Permanent Residence via Express Entry. PR is duurder, maar dan kan ik in ieder geval 5 jaar blijven (en in principe verlengen daarna).

Om voor PR via Express Entry een online profiel te maken, vul je eerst https://www.canada.ca/en/immigration-re ... entry.html dit in om te kijken of je uberhaubt in aanmerking komt. Als dat zo is, kun je een profiel aanmaken. Dit moet gevuld worden met:
- family information
- score language proficiency test (voor Engels is dat IELTS of TOEFL)
- educational credential assessment (ECA, een door een erkend bureau uitgevoerd onderzoek naar de waarde van jouw diploma's in Canada, ze onderzoeken wat het equivalent zou zijn in het Canadese systeem). Doe dit zo snel mogelijk, want er zijn maar een aantal bureaus die dit mogen doen van de Canadese overheid (zie hun website) en dit duurt tegenwoordig minimaal 3 maanden. Het rapport verloopt niet.
- informatie over je werkervaring

Ik ben eind januari gestart met het proces en dat is ongeveer zo gegaan:

eind januari: aanvragen van diploma's en Engelstalige supplementen bij mijn opleidingsinstituten, officieel laten vertalen van diploma's

februari: Language proficiency test gedaan (IELTS general) Ik was op reis in Azië dus heb m'n examen in Hanoi gedaan, maar er zijn in Nederland ook meerdere plekken waar je dit maandelijks kunt doen. De uitslag is 2 jaar geldig. Alle stukken van m'n opleidingen opgestuurd naar het bureau (World Education Services in Toronto).

maart: blijkbaar had één van mijn opleidingen niet voldoende gegevens meegestuurd, dus opnieuw aangevraagd, opnieuw op moeten sturen (moet allemaal per post, kan niet per mail) en dit zorgde voor enorme vertraging.

eind mei: eindelijk de uitslag van m'n ECA binnen, dus ik kon meteen mijn profiel compleet maken.

Als je dus je IELTS én ECA hebt, kun je je profiel indienen. Dan kom je in de 'pool'. Er is sprake van een puntensysteem en op basis van jouw leeftijd, werkervaring, opleiding (ECA) en Engelse/Franse taalvaardigheid (IELTS of andere test) krijg je een puntentotaal. De immigratiedienst houdt één keer in de zoveel tijd rounds of invitation en verstuurt dan uitnodigingen, de zogenaamde 'Invitation to apply'. Algemeen genomen om de twee weken, maar dit verandert constant en soms nodigen ze alleen kandidaten van een specifieke groep uit. Iedere keer verandert de puntengrens, ze kiezen telkens de groep hoogste scoorders uit de pool.

begin juni: ik had geluk, want na het indienen van mijn profiel kreeg ik bij de eerstvolgende round of invitations al een uitnodiging, ik had 467 punten en de grens lag die keer bij 465. Tijdens de laatste trekking lag hij op 460. Je kunt een schatting van je score berekenen op http://www.cic.gc.ca/english/immigrate/ ... s-tool.asp Maar let op, omdat jouw onderwijsniveau niet officieel vastgesteld is door een bureau, kan dat nog wijzigen (al is het vrij duidelijk qua master/bachelor).

Ik heb ik de maanden voorafgaand aan m'n uitnodiging al héél veel voorwerk verricht, want ná je uitnodiging moet je binnen 60 dagen je application verzenden.
Dit is een enorme papierwinkel:
- scan van iedere pagina van je paspoort
- al je diploma's en het ECA rapport
- officiële uitslag van je language test
- bevestiging van je medisch onderzoek (je moet naar een speciale arts voor een medisch onderzoek, tijdig inplannen maar zo laat mogelijk tegen de datum van het versturen van je application want maar één jaar geldig!)
- work experience letter van je werkgever(s). Deze is misschien wel het allerbelangrijkste; dit is waar ze op baseren of jij inderdaad punten mag claimen voor het werk dat je gedaan hebt. Dit luistert echt heel nauw, dus zoek goede voorbeelden en zorg dat álle eisen erin staan. Onvolledigheid betekent afwijzing (en dus opnieuw beginnen, dan moet je opnieuw de pool in).
- je reisgeschiedenis van de afgelopen 10 jaar (dit was voor mij echt de hel, ik heb zó enorm veel gereisd de afgelopen 7 jaar en tripjes in Europa tellen ook mee, maar heb ik geen paspoortstempels van natuurlijk!)
- bank statement waarin staat dat je voldoende eigen geld tot je beschikking hebt (direct opneembaar, geen lening oid). Op dit moment is de grens voor één persoon €8600.

Doordat ik alles eigenlijk al voor had bereid, hoefde ik alleen m'n actuele bank statement nog maar op te vragen, dat duurde 2 weken en toen kon ik m'n aanvraag versturen. Ik heb eind juni de bevestiging gekregen van de immigratiedienst dat ze mijn application for permanent residence ontvangen hebben en vanaf nu zou het, volgens hun richtlijnen, 6 maanden moeten duren voordat ik mijn PR heb, mits er in het proces niets bijzonders de kop opsteekt.

Ze gaan nu oa mijn medisch onderzoek goedkeuren, achtergrondchecks doen en dus toetsen of mijn werkervaring klopt. Het zou kunnen dat ze om aanvullende info vragen, dan kan het proces uitlopen. Op zich heb ik geen reden om aan te nemen dat ik afgewezen wordt; ik voldoe aan alle eisen en heb alles naar waarheid ingevuld, maar het blijft de immigratiedienst...ik juich pas echt als ik m'n PR-kaart heb :biggrin:

Ondertussen ben ik hier al wel sinds begin juni en blijf ik tot eind november (6 maanden als toerist) om me te oriënteren op de banenmarkt en te onderzoeken waar ik wil gaan wonen in British Columbia. En in de tussentijd tour ik rond in m'n tot camper omgebouwde auto en ontdek hier de mooiste plekjes :heart:
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het jaren geleden gedaan. Getrouwd met een Canadees. Het proces ging heel snel. Binnen een maand of 5 had ik mijn Landed Immigrant status.

Je kunt niet zo maar daar naar toe gaan en een baan zoeken want je hebt een work permit nodig.

Ik heb er jaren lang prima gewoond maar ben al weer een paar jaar terug in NL want mijn relatie eindigde en ik wilde niet blijven. Ik zou zelf niet meer terug willen. Een betaalbare woning vinden waar je ook nog wilt wonen is bijna onmogelijk (geen sociale woningbouw zoals we hier hebben) tenzij je een heel goede baan hebt. Het is ook erg conservatief op heel veel gebieden.

Criminaliteit is ook een ding en dan m.n. gangs en vuurwapens. Dit concentreert zich voornamelijk in bepaalde wijken maar het gebeurt ook elders in de stad. Ik heb meerdere malen meegemaakt dat er iemand vlakbij mijn huis (in een goede buurt in de binnenstad) doodgeschoten werd op straat. En ook vlakbij mijn college een paar keer.

Als ik nu zou emigreren zou ik kiezen voor Australie of Nieuw Zeeland.
Alle reacties Link kopieren
Lady_Day schreef:
23-07-2019 08:33
Ik heb het jaren geleden gedaan. Getrouwd met een Canadees. Het proces ging heel snel. Binnen een maand of 5 had ik mijn Landed Immigrant status.

Je kunt niet zo maar daar naar toe gaan en een baan zoeken want je hebt een work permit nodig.

Ik heb er jaren lang prima gewoond maar ben al weer een paar jaar terug in NL want mijn relatie eindigde en ik wilde niet blijven. Ik zou zelf niet meer terug willen. Een betaalbare woning vinden waar je ook nog wilt wonen is bijna onmogelijk (geen sociale woningbouw zoals we hier hebben) tenzij je een heel goede baan hebt. Het is ook erg conservatief op heel veel gebieden.

Criminaliteit is ook een ding en dan m.n. gangs en vuurwapens. Dit concentreert zich voornamelijk in bepaalde wijken maar het gebeurt ook elders in de stad. Ik heb meerdere malen meegemaakt dat er iemand vlakbij mijn huis (in een goede buurt in de binnenstad) doodgeschoten werd op straat. En ook vlakbij mijn college een paar keer.

Als ik nu zou emigreren zou ik kiezen voor Australie of Nieuw Zeeland.
Waar heb je gewoont dan dat er sprake was van zoveel criminaliteit?
Alle reacties Link kopieren
minilogue schreef:
25-07-2019 15:36
Waar heb je gewoont dan dat er sprake was van zoveel criminaliteit?
Toronto

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven