'Dilemma' vakantiebestemming kiezen

18-07-2019 11:27 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo Medeforummers,

Met deze post hoop ik jullie meningen ‘op te halen’ waardoor ik misschien anders (of juist hetzelfde) blijf denken over mijn vakanties:

De afgelopen jaren heb ik een aantal verre reizen gemaakt (Aruba, Mexico, Brazilië, Vietnam en Bali). De plekken waar ik ben geweest vond ik leuk en interessant; de reis om er te komen (met de auto naar het vliegveld, vliegtuig in/soms een overstap, na het landen de vervolgreis met de auto/trein etc..) vind ik persoonlijk verschrikkelijk. Tijdens de heen en terugreis krijg ik mijn rust niet gevonden en ervaar ik stress (zodra ik eenmaal op de plek van bestemming ben, ben ik redelijk snel ‘genezen’. Wanneer ik een verre reis boek weet ik dat bovenstaande gaat gebeuren en denk ik bij mezelf ‘deal with it’. De vakanties waarbij we geen verre reis hebben gemaakt zijn we wel altijd met het vliegtuig naar de plek van bestemming gegaan (Turkije, Tenerife, Sicilië, Madeira). Waar weer geldt: eerst naar het vliegveld, dan de vliegreis en vervolgens met de auto/bus/trein naar de eindbestemming.
Deze zomer zijn manlief en ik voor het eerst met de auto op vakantie gegaan, binnen vijf uur waren we op onze eindbestemming in Noord-Frankrijk. We hebben 10 geweldige vakantiedagen gehad! Daardoor ben ik gaan nadenken over wat het doel voor mij is van op vakantie gaan; dat is voornamelijk tot rust komen, ontspannen en even in een andere omgeving zijn. Nu vind ik niet dat ik alles tegen elkaar af moet wegen maar de afgelopen vakantie in Noord-Frankrijk was minstens net zo leuk als de reis naar bijvoorbeeld Bali. Beide plekken lijken totaal niet op elkaar (zijn een wereld van verschil) qua natuur, cultuur, taal en eten maar toch hebben ze me beide rust en ontspanning opgeleverd. Waarbij ik in Noord-Frankrijk misschien nog wel meer rust heb ervaren omdat ik binnen 5 uur op de plek van bestemming was en veel meer vrijheid voelde om tussendoor te stoppen en/of een andere afslag te nemen (i.p.v. rekening te houden met vluchttijden etc.). Daarbij was deze vakantie ook nog eens een stuk goedkoper, ook niet geheel onbelangrijk zullen we maar zeggen.

Mijn ‘dilemma’:
Ik denk nu: wanneer een verre reis mij hetzelfde ‘geeft’ als een vakantie met de auto dichtbij huis, kan ik net zo goed de vakantie dichtbij huis boeken (lekker makkelijk). Van de andere kant heb ik het idee dat ik dan dingen ‘misloop’, ik kom als het waren niet verder dan Frankrijk. Vervolgens denk ik: is dat nou zo erg? Bij de verre reizen die ik heb gemaakt heb ik niet het idee dat ik iets ‘misgelopen’ zou zijn wanneer ik de reis niet gemaakt zou hebben (hoewel deze reizen zeker leuk waren!). Maar misschien is dat bij een andere verre reis (die ik nog niet heb gemaakt) wel het geval.

Wat zouden jullie doen?

Groetjes Liva
Alle reacties Link kopieren
In Europa zijn ook heel veel mooie plekken die zeker het bezoeken waard zijn. Als je alleen ver weg zou reizen mis je dat weer. Maak je het niet veelste groot. Als je de komende drie jaar naar frankrijk gaat heb je niet gelijk een verbod op het reizen naar verre oorden.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou lekker met de auto op vakantie gaan.
Iets missen doe je altijd, als je in Brazilië bent geweest, heb je het Noorderlicht in Lapland gemist. Dat mislopen van iets als je niet fabeltastische dingen doet is iets dwangmatigs van de jongere generaties.
Sommigen mensen noemen bewust het een reizen en het andere vakantie.

Ik vind tegenwoordig beiden vreselijk. Maar dat ligt aan een prikkelverwerkingsprobleem na ziekte.

Je hebt last van Fear of Missing out. Lijkt mij totaal nutteloos iets om daar last van te hebben, voor een fijn leven moet je doen waar jij je het best bij voelt. Lekker belangrijk of je dan 'dingen' mist nu.

Je kan altijd later nog eens zien of je dan wel zin hebt in verre reizen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou lekker dichtbij op vakantie gaan.

Ik merk om me heen dat reizen steeds meer een soort statussymbool wordt, dat mensen tegen elkaar gaan opbieden wie het verst weg is geweest of naar de meest bijzondere plek. Ik zou zeggen: als jij blijer wordt van een vakantie binnen Europa, doe dat dan, en trek je niets aan van anderen. Wat betreft je gevoel 'iets te missen': je mist ook Noord-Frankrijk als je naar Bali gaat. ;)
Ga gewoon de komende jaren met de auto op vakantie. Als je dat zat wordt en behoefte krijgt aan meer, dan zoek je weer een vliegvakantie of verre reis uit. En zo niet, dan laat je de verre reizen voor wat ze zijn. Je hoeft niet ver weg he?

Ik herken het deels, maar dan wat betreft de verre reis, vele voorbereidingen etc. Niet wat betreft dat de reis niet de moeite waard zou zijn. Mede daarom (financiën is ook een belangrijk aspect natuurlijk ;-D ) gaan wij niet elk jaar ver weg. Vorig jaar maakten we een verre reis, dit jaar blijven we in Europa. Minder ver, minder ingewikkeld. En over een half jaar maken we langzaam plannen voor volgende zomer, net waar we dan zin in hebben.
Maar je bent toch al (heel) veel verder gekomen dan Frankrijk? Ik zou er wat minder serieus / ernstig in gaan staan. Je vakantie in Europa is de vorige keer goed bevallen. Heerlijk toch? Er valt zoveel moois te ontdekken in Europa.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon lekker met de auto gaan, die verre reizen kunnen altijd nog als je er weer eens zin in hebt. Europa is prachtig en je kunt met de auto ook steeds een paar uur rijden en dan een paar dagen ergens blijven. Dan kom je ook verder zonder dat je een hele dag onderweg bent.

Maar ook belangrijk: wat wil je man?
Doe vooral wat jij wil (of wat jullie willen). Wil je naar Bali, ga je naar Bali. Wil je in Nederland blijven, blijf je in Nederland. En wil je helemaal niet op vakantie, dan blijf je thuis.

Het valt me ook op dat een verre vakantie er steeds meer bij hoort en dat het toch wat vreemd wordt gevonden als je niet (ver) op vakantie gaat.
Alle reacties Link kopieren
Lijkt me duidelijk, toch?
Het gaat om de ontspanning. En je ervaart het reizen als enorm stressvol. Daarbij geef je aan dat je het uiteindelijk niet gemist zou hebben als je niet op de verre bestemmingen was geweest.

De grote vraag is dus: Waarom wil je dan naar die bestemmingen?
Is het alleen de angst om dingen te missen? Tel je niet mee in je vriendengroep als je “suf naar Frankrijk gaat”?

Bekijk het zo:
Als je naar Bali gaat, zie je dingen die je nog nooit eerder zag. Maar als je voor het eerst in de Dordogne bent ook. En je kunt ook nog naar een hoop andere Europese bestemmingen. Neem de boot en je bent zó in Schotland. Rij nog wat verder naar het zuiden en dan ben je in Spanje. Enig idee hoe mooi steden als Cordoba en Granada zijn?

Ik ben, op een weekje Tunesië na, nog nooit buiten Europa geweest. En ik ben 49.
Reisprogramma’s vind ik interessant, maar ik ben blij dat ik ze lekker vanaf mijn bank kan bekijken en er vooral zelf niet heen hoef.
Vast heel mooi, die wereld, maar ik hoef er niet heen. Vanwege de stress van het reizen, denk ik, en het feit dat ik dingen niet per se met eigen ogen hoef te zien.

Maandag stap ik in de auto en rij in 2 dagen naar Bilbao. Dan trek ik via Gijon, Leon, Madrid en Burgos door Spanje met beste vriendin en kind.
Heerlijk. Hotels geregeld, geen stress. Lekker ontspannen en ik ben daar nog nooit geweest.

Doe wat jij lekker vind, niet wat anderen van je verwachten.
When in doubt, the auditor is always right!
Alle reacties Link kopieren
Het is geen must he verre reizen. Als je alleen maar ver gaat mis je heel veel. Europa is prachtig. Niet voor niks dat hele horden Chinezen juist naar Europa komen. Je bent vast nog niet 'overal' geweest in Europa. Ik ken serieus mensen die in ongeveer heel Azie geweest zijn en nog nooit in Parijs, dit vind ik best apart.
Wij zijn ook de afgelopen jaren een paar keer ver geweest, daarvoor wel 15 jaar ofzo alleen in Europa en wij waren ook de reis zat, vandaar dat we nu in Europa blijven. Uiteindelijk doen we er even lang over, want we gaan naar Kroatië, maar we overnachten onderweg op meerdere plekken, dus de reis voelt ook als vakantie. En je zit niet met tijdverschillen of middenin de nacht opstaan enzo. Ik moet na thuiskomst altijd een week bijkomen van mijn jetlag.
Alle reacties Link kopieren
Het een sluit het ander toch niet uit? Als je nu een jaar (of meerdere) kiest voor een vakantie binnen Europa, kun je volgend jaar weer een verre bestemming kiezen. Ik snap je probleem niet zo...

En ook binnen Europa hoef je niet binnen een straal van 5 uur rijden te blijven. Je kunt prima in etappes naar zuid Spanje rijden. Of Lapland of wherever je heen wilt.
Alle reacties Link kopieren
Wat ik zou doen?

Per vakantiemoment bekijken waar wij zin in hebben…

Hangt allemaal af van hoe lang we weg kunnen, welke periode, weersverwachtingen, waar we behoefte aan hebben, hoeveel budget er is, of we iets speciaals willen doen/zien...

De ene keer gaan we dus "heel suf" met de auto naar Frankrijk. De andere keer vliegen we naar Guadeloupe. Het een sluit het ander niet uit.

En tsja, het is maar accepteren dat we niet alles met eigen ogen gezien kunnen hebben.
Alle reacties Link kopieren
Als je toch verder weg wilt komen, maar niet veel stress van het reizen wil ondervindt zou je ook een campertje kunnen overwegen. Dan kun je heerlijk relaxt in etappes naar bijv Polen of de Balkan rijden. Daar zijn ook nog genoeg plekken te vinden waar je je echt 'ver van huis' waant qua ervaringen.
Alle reacties Link kopieren
Overal kan je vakantie hebben. Zelfs in Nederland zijn heel veel mooie plekken waar je zeker tot rust kan komen.

Als wij ver in Europa of buiten Europa op vakantie gaan, is dat inderdaad meer 'reizen'. Dit is dan dus geen relaxte vakantie maar heel actief en veel dingen ontdekken/doen.

Op je gat zitten en een boekje lezen oid kan ook dicht bij huis. En is dan minder belastend voor het milieu.

En een rondreis binnen Europa dicht bij huis, kan ook prachtig zijn en is vaak ook milieu vriendelijker dan verre reizen met het vliegtuig.
Herkenbaar. Reizen met het vliegtuig is voor mij vooral veel ergernis over medepassagiers, wachttijden, drukte. Met de auto trek je je eigen plan, ben je flexibel en volg je je eigen tempo. Bovendien houd ik ervan om langzaam het lanschap te zien veranderen als je met de auto (of trein) door Europa trekt. Zoveel relaxter. Bovendien heeft Europa m.i. zo veel te bieden, er is zo’n rijkdom aan cultuur en natuur hier.

Ben in Azie geweest, Australie, Noord- en Zuid-Amerika, en dat komt vast wel weer. Voorlopig ben ik nog lang niet uitgekeken in Europa.
Alle reacties Link kopieren
Lekker met de auto. Boeit mij het of iedereen naar het einde van de wereld vliegt. Wij gaan naar Friesland, heerlijk fietsen, een paar waddeneilanden bezoeken.
Bali bekijk ik wel op youtube.
ik geef mn bek ook maar een douw
Madeliefjees schreef:
18-07-2019 12:48
Lekker met de auto. Boeit mij het of iedereen naar het einde van de wereld vliegt. Wij gaan naar Friesland, heerlijk fietsen, een paar waddeneilanden bezoeken.
Bali bekijk ik wel op youtube.

Bali bekijk ik wel via de Facebook en Instagram van collega's en vrienden. In mijn omgeving is het vakantiebestemming nummer 1 momenteel. Ik kan geen tempel, rijstveld, wit zandstrand of infinity pool meer zien.
Alle reacties Link kopieren
Juist door buiten Europa te reizen (wat jij zo te lezen regelmatig gedaan hebt), heb ik ervaren op wat een prachtig continent we zelf wonen. Het is enorm divers qua cultuur en natuur. Zoveel te zien! Hele hordes toeristen komen 'Europa doen', dus het is zeker niet zo dat je dingen mist door in de buurt te blijven. Zoals iemand al schreef, je mist altijd 'iets', namelijk alle andere plekken op aarde waar je niet bent tijdens die vakantie.

Het geeft een heel ander gevoel: een verre reis vs op de bonnefooi door Europa gaan met een tentje. Beiden vind ik heerlijk (maar ik hou dan ook juist wel van reizen). Daarom gaan we dit jaar weer eens ver, na 5 jaar met de tent landen als Tsjechië, Kroatië, Frankrijk en Slovenië te hebben bezocht. Frankrijk is prachtig, maar er is zoveel meer te zien op rij-afstand. Je hoeft toch alleen maar te bedenken waar je zin in hebt? En nu is dat blijkbaar Europa. Je hebt alle vrijheid om je vakantie zo in te vullen zodat jíj er het meeste uithaalt. Luxe!
Gewoon afwisselen. De ene keer een (verre) reis met het vliegtuig en de andere keer met de auto naar een Europese bestemming. Het is allebei mooi en de moeite waard.
Alle reacties Link kopieren
Noorwegen, Zweden, Polen, Denemarken, Tjechië, Oostenrijk of Italië. Allemaal compleet verschillende landen en prima te bereiken met de auto. Zeker weten dat je daar nieuwe dingen ziet/culturen leert kennen.
Those who don’t believe in magic will never find it
Alle reacties Link kopieren
Lekker thuis blijven en daar vakantie vieren.
Alle reacties Link kopieren
Biebeltje schreef:
18-07-2019 12:05
Wat ik zou doen?

Per vakantiemoment bekijken waar wij zin in hebben…

Hangt allemaal af van hoe lang we weg kunnen, welke periode, weersverwachtingen, waar we behoefte aan hebben, hoeveel budget er is, of we iets speciaals willen doen/zien...

De ene keer gaan we dus "heel suf" met de auto naar Frankrijk. De andere keer vliegen we naar Guadeloupe. Het een sluit het ander niet uit.

En tsja, het is maar accepteren dat we niet alles met eigen ogen gezien kunnen hebben.
Dit.
Ik ga dit jaar 3 keer op vliegvakantie en ben nu een aan het denken om er volgend jaar minstens 1 autovakantie met tent naar Duitsland of iets dergelijks van te maken. Heb ook genoeg plannen voor verre reizen in de toekomst , Verenigde staten en Canada staan hoog op het lijstje. Maar net wat je zegt soms is de eenvoud van in de auto stappen en gaan ook wel lekker en ontspannend.
Uit de OP:
Ik denk nu: wanneer een verre reis mij hetzelfde ‘geeft’ als een vakantie met de auto dichtbij huis, kan ik net zo goed de vakantie dichtbij huis boeken (lekker makkelijk). Van de andere kant heb ik het idee dat ik dan dingen ‘misloop’, ik kom als het waren niet verder dan Frankrijk. Vervolgens denk ik: is dat nou zo erg? Bij de verre reizen die ik heb gemaakt heb ik niet het idee dat ik iets ‘misgelopen’ zou zijn wanneer ik de reis niet gemaakt zou hebben (hoewel deze reizen zeker leuk waren!). Maar misschien is dat bij een andere verre reis (die ik nog niet heb gemaakt) wel het geval.

Ga je nou op vakantie voor jezelf of omdat je het gedaan 'moet' hebben?
Ik word heel blij van mijn verre vakanties en zou heel hard janken verdrietig zijn als dat niet meer zou kunnen ;-D
Dat geldt voor jou duidelijk niet, dus waarom zou je jezelf dat dan aandoen?
Alle reacties Link kopieren
eva-luna schreef:
18-07-2019 20:08
Uit de OP:
Ik denk nu: wanneer een verre reis mij hetzelfde ‘geeft’ als een vakantie met de auto dichtbij huis, kan ik net zo goed de vakantie dichtbij huis boeken (lekker makkelijk). Van de andere kant heb ik het idee dat ik dan dingen ‘misloop’, ik kom als het waren niet verder dan Frankrijk. Vervolgens denk ik: is dat nou zo erg? Bij de verre reizen die ik heb gemaakt heb ik niet het idee dat ik iets ‘misgelopen’ zou zijn wanneer ik de reis niet gemaakt zou hebben (hoewel deze reizen zeker leuk waren!). Maar misschien is dat bij een andere verre reis (die ik nog niet heb gemaakt) wel het geval.

Ga je nou op vakantie voor jezelf of omdat je het gedaan 'moet' hebben?
Ik word heel blij van mijn verre vakanties en zou heel hard janken verdrietig zijn als dat niet meer zou kunnen ;-D
Dat geldt voor jou duidelijk niet, dus waarom zou je jezelf dat dan aandoen?
Ik ga wel echt voor mezelf op vakantie. Alleen vind ik dat ik niet 'te snel' moet opgeven; als een deel van de reis tegenvalt 'moet' ik dat misschien gewoon accepteren ipv het proberen te ontwijken. Maar als het inderdaad echt niks voor mij is moet/hoef ik dat misschien zeker niet te doen :-)

Groetjes Liva

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven