Vakantie zonder auto

05-08-2019 21:33 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Aangezien ik geen rijbewijs heb, ben ik op zoek naar leuke vakantiebestemmingen die goed bereikbaar zijn zonder auto. Ga nu meestal voor de citytrips, maar vind het ook wel leuk om iets meer in de natuur te zitten. Ben ook niet zo van het de hele dag in de zon liggen, dus zoek ook naar regio's waar genoeg te doen is.

Heeft iemand tips voor leuke gebieden waar je goed uit de voeten kan met het OV (dus niet maar 2x per dag een bus?)

Zat zelf eventueel te denken aan de regio Zwarte Woud, iemand daar ervaring mee?
Alle reacties Link kopieren
Malta
The owls are not what they seem
Alle reacties Link kopieren
In Zwitserland is het OV uitstekend, helaas is het nogal een duur land. Volgens mij kun je wel een kortingspas kopen waarmee je tegen gereduceerd tarief kunt rondreizen.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Kijk op NS international en zoek een bestemming die je leuk lijkt.
Alle reacties Link kopieren
Orișa schreef:
05-08-2019 22:07
Kijk op NS international en zoek een bestemming die je leuk lijkt.
Weet niet hoe oud je bent, maar interrail een optie? (Als dat überhaupt nog bestaat)
Such a beautiful place to be with Friends.
Alle reacties Link kopieren
In t zuidzwartewoud krijg je een gaste carte. Daarmee kan je gratis in trein en bus.

https://www.schwarzwald-tourismus.info/ ... chwarzwald

Met de trein naar freiburg en vanaf daar verder.
apatura wijzigde dit bericht op 05-08-2019 22:22
10.73% gewijzigd
Been there, done that, got the T-shirt.
LoveDobby schreef:
05-08-2019 22:19
Weet niet hoe oud je bent, maar interrail een optie? (Als dat überhaupt nog bestaat)
Dat kan iedereen kopen tegenwoordig.
Alle reacties Link kopieren
Al eens overwogen om te gaan fietsen en kamperen ? Kampeeruitrusting achter op de fiets mee ? Op die manier ben ik in het grijze verleden naar Luxemburg en Kopenhagen geweest.

Andere optie is om op de Veluwe een onderkomen te huren en daar op de fiets naartoe te rijden. Je kunt daar heerlijk van de natuur genieten.
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
Zoveel regio's waar je met ov prima uit de voeten kunt als je de natuur in wil!

Ik heb geen ervaring met specifiek het Zwarte Woud, maar wel met Duitsland in z'n algemeenheid. Prima geregeld allemaal. Ik was vorig jaar zonder auto in de Harz en heb prachtige wandelingen door de bergen gemaakt.

Maar ook in bijvoorbeeld Frankrijk zijn er regio's waar je prima bus- en treinverbindingen hebt buiten de grote steden. Portugal idem. En zo kan ik nog veel plekken noemen.

Wat voor klimaat of soort bestemming zoek je precies?
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor alle reacties, zitten zeker wat dingen tussen die ik kan gebruiken.

Fietsen vind ik zeker leuk, kamperen iets minder. Heb alleen geen ervaring in heuvelachtig gebied fietsen, dus vind het dan wel lastig om in te schatten hoeveel je kan halen op en dag.

Qua klimaat, bij voorkeur niet te warm, maar aangezien ik niet aan het hoogseizoen gebonden ben, kan ik ook prima in het voorjaar/najaar ergens heen.
Qua bestemming vooral iets met mooie natuur en/of cultuur. Steden/regio's die bekend staan omdat je er goed kan shoppen zijn meestal niet aan mij besteed.
Alle reacties Link kopieren
De kanaaleilanden vonden wij, toen nog als gezin zonder auto, ideaal. Je kon vrijwel overal komen met de bus en we hadden fietsen gehuurd die bij ons huisje werden afgeleverd en een week later weer opgehaald. Dat was een heerlijke vakantie!

Zelf geen ervaring met het OV in het Zwarte Woud, maar het valt me in Duitsland wel vaak op dat er op heel veel plekken bushaltes zijn, dus het zou moeten kunnen denk ik.
Forever is a hell of a long time
Alle reacties Link kopieren
Op dit moment ben ik op vakantie met OV richting Oostenrijk! Eerst naar Salzburg, paar dagen geweest (ook gefietst door natuur vanaf daar) en nu aan een meer in de bergen wat prima bereikbaar is met de bus. Hierna ga ik met bus + trein naar Wenen en daarna nog met trein door naar Boedapest.
Alle reacties Link kopieren
Interrail!
Heb het twee zomers achter elkaar gedaan en het kriebelt alweer voor volgend jaar!
Rugzak op en gaan met die banaan!
Alle reacties Link kopieren
De waddeneilanden, naar elke haven prima vervoer per bus en op de eilanden zelf rijden ook bussen. Als je naar Borkum gaat kun je tegenwoordig ook met de trein naar de veerhaven.
Ik weet niet of een verre reis een optie is? Je kan Japan heel goed doorkruisen met de trein!
Anders zou ik ook Duitsland zeggen, daar is ook een goed treinnetwerk.
Hoi, ik heb ook geen auto en heb elk jaar leuke reizen :)

Is een georganiseerd rondreis misschien iets voor jou? Zo ben ik vorig jaar met een groepsreis naar Ijsland en het jaar daarvoor naar Ierland geweest. Prachtige natuur! Vaak heb je ook de vrijheid om mee te doen aan optionele excursies, of om zelf je eigen plan te trekken.

Maar ook als je dat niet wilt, zou je bijvoorbeeld vanuit de stad Reykjavic losse dagtrips kunnen maken, dan ga je ook meer naturulijke gebieden en is het vervoer geregeld.

Dit jaar ga ik ook weer met zo'n groepsreis naar Schotland, maar wat ik daarover lees is het OV daar ook goed te doen.

Veel reisplezier!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben eens met de trein naar Montpellier gegaan. Is een directe lijn vanaf Parijs, duurt 4 uur, en als je daar bent kun je eventueel in de (compacte) stad blijven en met de bus naar het strand. Je kunt ook in een kleiner plaatsje vlakbij gaan zitten en lekker fietsen (vrij vlak daar). Er valt genoeg te zien in omgeven waar je naartoe kunt treinen (Nimes, Avignon, Sete).
Alle reacties Link kopieren
Portugal ook erg leuk en goed te doen per spoor. Lissabon naar Porto, Dourovallei (natuur) enzovoort
Wij hebben geen auto. Soms moet je wat creatiever zijn en wat beter zoeken, maar het is voor ons geen belemmering. De afgelopen jaren Frankrijk, Engeland en het zwarte woud gehad. De laatste met de trein richting Freiburg of het vliegtuig naar Basel. Eenmaal daar aangekomen krijg je van de accomodatie die je hebt geboekt een Konus kaart waarmee je daar kunt reizen. Dat beviel ons prima en er is genoeg te doen daar.
Alle reacties Link kopieren
Bedenk welk land je leuk lijkt en koop een Lonely Planet gids. Daarin staat volop info over het vervoer met bussen, treinen, veerboten enzo.

En in veel landen kan je ook makkelijk georganiseerde tourtjes boeken, bijvoorbeeld dat je vanuit Porto met een boot over de Douro rivier gaat, of een Jack the Ripper wandeltour door Londen, of dat je vanuit Luang Prabang in Laos een tripje met een gids en andere toeristen boekt naar watervallen in de buurt, of een dag kajakken en grotten bekijken. Dan zie je in korte tijd meer dan jou zelf zou lukken met OV, een gids vertelt er van alles bij, en ontmoet je ook nog andere reizigers.

Fietsvakanties zijn inderdaad ook een goed idee en dat hoeft echt niet altijd met heuvels. En bij mooi weer hoeft het niet eens in het buitenland, Nederland is ook prachtig, bijvoorbeeld de bossen en heide in Drenthe en Gelderland, de vele hanzestadjes langs de IJssel...

Voor mooie natuur kan je ook naar de Alpen, als je Zwitserland te duur vindt dan kan je het houden bij de Duitse Alpen. Met zo'n 7-8 uur in de trein zit je in München (afhankelijk van waar je woont), en vanaf daar kan je in een uur naar Tegernsee met de trein en loop je binnen 1 minuut de berg op richting een leuk bergrestaurant: Neureuth. Na anderhalf uur ben je daar. Je kan via een andere weg terug. Typisch alpenlandschap en wij hadden zicht op sneeuwtoppen aan meerdere kanten.
Ook vanuit Turijn schijn je goed te kunnen wandelen in de Alpen. En vast wel veel meer plaatsen ook, in Frankrijk, Oostenrijk en Italië.
You can never have too many hats, gloves and shoes

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven