Vakantie valt tegen

10-08-2019 01:24 57 berichten
Alle reacties Link kopieren
We zijn bijna een week op vakantie. Nog een week te gaan. Zo voelt het. Hoewel ik er erg naar uit heb gekeken, valt deze vakantie mij tegen. We zijn met familie weg, die hun kinderen mee hebben. Handig, af en toe op elkaars kinderen passen. Maar in plaats daarvan entertain ik inmiddels hun kinderen en verzorg ik mn eigen twee baby's erbij. De verwachtingen bleken toch niet helemaal realistisch te zijn. Manlief geeft aan dat hij zijn vrijheid zo mist. Hij zou zo graag even niks aan zn hoofd hebben. We snappen beiden dat de vakantie nu ineens anders is, sinds we kinderen hebben maar op dit moment ben ik liever thuis. We zitten in een huisje, met weinig ruimte. Als de kinderen slapen zijn we verplicht bij familie in de woonkamer te zitten. Het gaat ons tegenstaan. Iedereen zit maar op zn scherm te kijken, tv aan.. niet bepaald ons idee van gezellig samenzijn. ;) Bovendien worden we steeds van commentaar voorzien over onze manier van "opvoeden" (waarom laat je je kinderen niet gewoon in slaap huilen?). Op dit moment voel ik me heel ellendig en zou ik t liefst vertrekken. Misschien moeten we bespreekbaar maken dat we andere verwachtingen hadden, maar dat durf ik niet zo goed. Sorry voor mijn klaagzang.. ik hoop op herkenning en tips!
Alle reacties Link kopieren
Waarom ga je s'-avonds er niet samen op uit?
Jullie hebben gratis oppas!
Alle reacties Link kopieren
Oh meis, ik snap je zo goed helaas☹️
Geen tips, wel een virtuele knuffel :hug:
Always look on the bright side of life
Alle reacties Link kopieren
Zet de t.v. uit, beeldschermen aan de kant en potjes kaarten.
Canasta bijvoorbeeld, wereldspel!
Ga met z'n 4en op pad. Vast anders dan vroeger maar wel fijn om even zonder de andere familie te zijn.
En verder, moet je écht met z n allen in de huiskamer zijn of is met een boek ontspannen in de slaapkamer of buiten op t terras in de zon met boek, spel en/of een wijntje ook een optie?
Alle reacties Link kopieren
We willen er heel graag samen op uit, maar toen ik dat gisteren voorstelde werd er al niet al te enthousiast gereageerd.. Misschien nogmaals benoemen met een concreet voorstel. Denk dat het ons wel goed zou doen!

Nog een klein voorbeeldje: we zouden een paar dagen geleden een kleine wandeling maken met zn allen. Vervolgens regende het. T andere gezin wist wel een leuk plaatsje. Dat was vervolgens nog bijna een uur rijden. Daar aangekomen zijn we twee winkeltjes in geweest en hebben we op een terrasje gezeten. Dat met een overprikkelde tweeling is niet heel fijn. We hebben nu wel besloten zelf in de omgeving te blijven en ons dus wel aan te passen aan onze kinderen ipv andersom (hoe zij dat destijds deden: kids overal mee naartoe nemen om ze flexibel te maken).
Alle reacties Link kopieren
Uit ervaring: pak morgenvroeg jullie zooi in en vertrek naar huis. Thuis gewoon lekker eten laten bezorgen als de kleintjes op bed liggen, muziekje aan en klaar.


Zeg ik nu heel stoer na een helse midweek in een grijs verleden met schoonfamilie. Kon de hele week op neefjes en nichtjes letten ‘om alvast te oefenen voor als baby groter zou zijn’. Dat heb ik dus echt nooit meer gedaan. Prima om met schoonma en schoonpa in een huisje te zitten maar echt nooit meer met schoonbroer of schoonzus met aanhang.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
-KoekieMonster- schreef:
10-08-2019 01:36
Ga met z'n 4en op pad. Vast anders dan vroeger maar wel fijn om even zonder de andere familie te zijn.
En verder, moet je écht met z n allen in de huiskamer zijn of is met een boek ontspannen in de slaapkamer of buiten op t terras in de zon met boek, spel en/of een wijntje ook een optie?
Dat met zn vieren op pad hebben wij nu ook bedacht. We gaan t morgen meteen in praktijk brengen.;) Die verwachtingen zijn gelukkig wel uitgesproken aan t begin van de vakantie: we hoeven niet continu met zn allen op pad...

Die tweede ga ik over nadenken.
Alle reacties Link kopieren
Een tijdje terug plaatste je een topic... toen zag je op tegen een weekend weg met de familie.. waarom besluit je dan dat 2 weken met ze op vakantie gaan een goed idee is?
Alle reacties Link kopieren
vivapimpelmees schreef:
10-08-2019 01:38
Een tijdje terug plaatste je een topic... toen zag je op tegen een weekend weg met de familie.. waarom besluit je dan dat 2 weken met ze op vakantie gaan een goed idee is?
Scherp. Was toen al geboekt en toen hadden we de situatie met 2 baby's iets rooskleuriger ingeschat.
Alle reacties Link kopieren
lemoos2 schreef:
10-08-2019 01:38
Uit ervaring: pak morgenvroeg jullie zooi in en vertrek naar huis. Thuis gewoon lekker eten laten bezorgen als de kleintjes op bed liggen, muziekje aan en klaar.


Zeg ik nu heel stoer na een helse midweek in een grijs verleden met schoonfamilie. Kon de hele week op neefjes en nichtjes letten ‘om alvast te oefenen voor als baby groter zou zijn’. Dat heb ik dus echt nooit meer gedaan. Prima om met schoonma en schoonpa in een huisje te zitten maar echt nooit meer met schoonbroer of schoonzus met aanhang.
Heb je t daar ooit nog met elkaar over gehad? En zo ja, hoe pakte dat uit?
Alle reacties Link kopieren
Sophie990 schreef:
10-08-2019 01:44
Heb je t daar ooit nog met elkaar over gehad? En zo ja, hoe pakte dat uit?
Ja en niet goed. Maar dat had ook niet goed kunnen uitpakken, hun dramagehalte in aanmerking genomen. Maar toen kon het mij niets meer schelen en nu nog steeds niet. Maar met een verse baby was ik gewoon niet in mijn normale doen (slaapgebrek, onzeker, stress, alles moest nog in een ritme komen). Alleen al insinueren dat je bekaf bent werd gezien als een afwijzing van hen en hun kinderen. Dus tja. Nooit meer.

Ik ben wel met mijn zus op vakantie geweest toen zij net nichtje had gekregen. Met haar kon ik er wel goed over praten, zij had het zich ook anders voorgesteld. Maar goed, met mijn zus en zwager zijn nog normale gesprekken te voeren en een compromis te bereiken. Toen deden we gewoon om en om, zus een avondje met zwager, man en ik een avondje en dan een ‘met zijn allen avondje’. We hadden toen elk een baby (schelen maar vier maanden) en we waren allemaal een beetje gesloopt en gaar. Ik was gewoon net iets verder in het ‘I don’t give a f’ dan mijn zus :-D. Zij zat nog heel erg in het ‘volgens het boekje’ doen. En ik was in mijn wanhoop ieder station al gepasseerd dus hing ik nichtje gewoon gezellig bij zoon in een draagdoek (wat prima ging maar dat scheen het leren slapen van nichtje te verstoren) en schuifelde met twee babies op mij door het huisje. Zus zat heel braaf tussen twee campingbedjes in met in elk bedje een hand van haar het stereogebrul te trotseren.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Vakantie met kindjes op die leeftijd is gewoon geen vakantie.
Ik zou in deze situatie idd wat meer aso worden en zeggen: dan en dan gaan Kees en ik een avondje met zijn tweeën weg, ik heb toen en toen opgepast dus dan kunnen jullie mooi.
Oh dit is heel herkenbaar. Wat wij doen om zulke vakanties leuk te maken is het volgende:
-iedere dag zo vroeg mogelijk het huis uit met onze kinderen. Kinderen in draagzak of kinderwagen, ruim ingepakte luiertas mee en gaan. We zijn eigenlijk bijna altijd eerder klaar dan de anderen en we hebben dan al besloten waar we heen gaan (meestal wandelen ergens, zwembad, of eventueel een stadje bezoeken). Wie op tijd klaar is en mee wil mag mee, ook neefjes/nichtjes zonder hun ouders, maar we gaan niet wachten en gaan ook niet onze plannen aanpassen aan andermans wensen.
Dan komen we meestal vroeg in de middag weer terug. Dat is een goed moment om even kiddie te drinken met de familie en bij te kletsen en daarna eventueel koken (Ik weet niet hoe jullie dat geregeld hebben).
Ook voor ‘s avonds bedenk met z’n tweeen wat jullie willen doen: spelletje, boekje, wijntje, whatever, en doe wat jullie willen doen, maar biedt de anderen aan mee te doen.
-bij ieder ongevraagd advies over hoe je je kinderen op moet voeden zeg je ‘mmmm, oh ja, interessant’ of iets dergelijks en doet gewoon wat je zelf het beste vindt.

Uiteindelijk komt het er op neer dat je zelf samen eerst moet beslissen wat júllie willen en dan aan de anderen aanbieden om mee te doen.
Als je steeds in een groep wil gaan beslissen wat jullie zouden willen doen Met z’n Allen wordt er of nooit iets besloten, of wordt het heel frustrerend voor degenen die nooit hun zin krijgen.

Dit is hoe Ik onze jaarlijkse zomer vakantie Met de gehele bemoeizuchtige schoonfamilie dragelijk maak. En wat blijkt: wij doen altijd vele malen meer activiteit een dan de andere familieleden en hebben het best naar onze zin.
Wat goed dat jullie morgen meteen met z n vieren op pad gaan!

Persoonlijk zou ik dat elke dag, minimaal even, doen.

Dat klinkt goed Suus!
Moet je wel ook sterk in je schoenen voor staan denk ik maar t loont zeker!
Alle reacties Link kopieren
De gruwel met familie samen op vakantie. Zowel met eigen als schoon.
Wij doen het niet meer. Vooral sinds er kinderen zijn is het geen doen. Iedereen is moe (slaapgebrek jonge kinderen en andere omgeving). De kinderen hebben allemaal een ander ritme/opvoedstijl. Dat gaat botsen....
We doen nu alleen nog met schoonfam 1 familieweekend per jaar.
Waarom zitten jullie in een gedeeld huis?
Als die anderen ook kids hebben spreek je af dat jullie om de dag oppas voor elkaar zijn dus dat je er om de dag lekker met je partner op uit kan.
Als je babies hebt waarom in het hoogseizoen weg?
Vraag of je ouders een keer een weekje willen oppassen en ga dan met je man op vakantie.
TO,
Wat vervelend dat je het niet naar je zin hebt.
Ik snap dat het eng is maar ik zou het, op een rustige beleefde manier, aankaarten bij de anderen.
En als daar niet goed op gereageerd wordt maatregelen nemen, ander huisje als het mogelijk is of naar huis en het daar gezellig maken.
Succes! Kom op voor jezelf trouwens hoor, ook jij hebt recht op een leuke vakantie!
Wat betreft het commentaar op jullie opvoeding: waar bemoeien die mensen zich mee, kun je gerust zeggen hoor...
Ikzelf heb het ook lang erg lastig gevonden om voor mezelf op te komen maar ik doe het meestal wel tegenwoordig, (Soms lukt het me niet) er gaat een wereld voor me open.
anoniem_386798 wijzigde dit bericht op 10-08-2019 07:23
27.59% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik zou naar huis gaan. En die keuze heel erg bij mezelf houden om een goede verstandhouding in de toekomst veilig te stellen. Fake een inzinking, griep, algehele malaise en vertrek. Jij zit er doorheen, heimwee, bedenk het maar...
Ach gossie, je man mist zijn vrijheid. Maar wacht eens even. Zijn vrijheid? Jullie vrijheid zal hij hopelijk bedoelen.

Het was al een kansloos plan om met een ander gezin in één huis te gaan zitten. Leuk idee maar de praktijk wijst anders uit. Geeft niet, ervaring rijker.

Wat ik niet snap is waarom jij alle zorg op je neemt. Waarom zijn de zorgtaken niet eerlijk verdeeld tussen jullie vieren? Dat is toch het hele idee geweest achter deze vakantie? Neem je die taak onbewust over omdat jij bij je tweeling wil zijn? Of drukken die drie anderen hun snor om van hun vrijheid te genieten?
Hier heb je natuurlijk niets meer aan maar onze voorwaarden om met anderen op vakantie te gaan:

Eigen accommodatie.
Je gaat je eigen gang, niet de hele dag samen iets moeten doen.
Soms, met nadruk op soms, onderneem je samen iets als dat zo uitkomt.
Samen eten is geen verplichting.
Alle reacties Link kopieren
Ja herkenbaar. Ook eens 2 weken op vakantie met familie geweest en dat was gewoon te lang. Nieuwe 'regel': niet langer dan 1 week en bij voorkeur in eigen accommodatie (bij elkaar en toch apart).
Alle reacties Link kopieren
Pfff tv kijken op vakantie. Dat kan thuis toch ook wel? :mrgreen:

Ik zou gewoon lekker je eigen ding gaan doen. Dus als zij allemaal op de bank schuiven. Met z’n tweeën aan tafel gaan zitten, spelletje neerleggen en zeggen: wie doet er mee? Lekker aan de gang gaan en daar veel plezier in maken.
Het klinkt als een behoorlijk uitgeblust stel dus als jullie het voortouw nemen komen zij misschien wel mee, en anders maar niet maar dan hebben jullie wel wat leuks gedaan.

Slapen jullie kinderen goed in de kinderwagenbak mits ze er op tijd in liggen? Dan op tijd vertrekken om iets te gaan doen. Dat de schoonfamilie het anders deed zal wel zo zijn maar laat je man aangeven dat de tweeling nu eenmaal zo is en dat jullie het op die manier doen, hun kinderen zijn groot en kunnen zich makkelijk aanpassen nu, de baby’s kunnen dat nog niet. Het zou dan fijn zijn dat wanneer ze gezamenlijk iets willen er iets meer compromis komt en dat jullie anders meer jullie eigen plan trekken en de gezamenlijke momenten zoals avondeten etc wel gelijk houden.

En ik zou, als ze toch maar op de bank hangen, een avondje met z’n tweeën weggaan. Er zit immers oppas ;)
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Voortaan niet meer op deze manier vakantie vieren. Maar gewoon samen met je gezin.
Niemand dwingt je in de woonkamer te gaan zitten toch?

En als jullie al de hele tijd op andermans kindjes passen duw je morgen die personen jullie babyfoon in handen en gaat even met z'n tweetjes weg.

Willen ze dat niet, niet meer op die van hen passen.

En niet meer met familie op vakantie gaan. Gewoon nee leren zeggen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven