Vroegboeken en maakt het verschil?

11-08-2019 20:58 45 berichten
We hebben onze zomervakantie nog maar net achter de rug en wij kijken alweer om ons heen voor de zomervakantie van volgend jaar. Het lijkt wel alsof accomodaties steeds eerder en sneller vol geboekt zijn.

Zelfs afgelopen mei zijn wij op bezoek geweest bij een locatie voor een familieweekend april 2020. Ook toen waren er al weekenden volgeboekt in april 2020. Eigenlijk van de zotte.

Ik ben nieuwsgierig hoe anderen dat doen. Boeken jullie ook al ver van te voren? Verschilt het per vakantie of je/jullie wel vroeg boeken of niet?

Ik vraag me ook af of het nou nog voordelen heeft zo vroeg boeken. Is de prijs lager dan wanneer je pas een maand van te voren boekt of zit daar geen verschil in. Heeft iemand hier wel eens verschil in gemerkt?

Wanneer boek jij je zomervakantie?

Totaal aantal stemmen: 67

Nog in het jaar voorafgaand aan de volgende zomervakantie (16%)
Begin van het jaar waarin de zomervakantie plaatsvindt (30%)
Paar maanden van te voren (24%)
Paar weken van te voren (16%)
Ik/wij boeken lastminute (10%)
Ik/wij gaan op de bonnefooi en boeken niks (3%)
Alle reacties Link kopieren
Ik heb tot nu toe altijd pas 1-2 maanden van te voren geboekt. Nu gaan wij niet naar echt drukke plekken dus is er tot nu toe altijd zat plaats geweest.

Ik heb een man die kiezen lastig vind en de beslissing graag voor zich uit schuift. Als ik zie dat er minder plek is dan moet hij ook zijn menig geven.

Toen we nog verder weg gingen lag het eraan waar heen en wanneer we gingen wanneer we de vlucht boekte. Zo hebben we onze reis naar costa rica 1,5 maand van te voren geboekt.
Alle reacties Link kopieren
Het hangt er vanaf wat wij gaan doen.
Vliegtickets boek ik altijd een maand of 9 vantevoren en voor een verre rondreis leg ik de accomodaties op de hotspots ook ver vantevoren vast.

Dit jaar was puberella 3 weken naar de World Scout Jamboree in Amerika en zijn man en ik bijna 3 weken rondgetrokken in Engeland; die locaties heb ik pas een maand of 1,5 voor vertrek geboekt.

Als je niet aan de schoolvakanties vast zit, is het natuurlijk minder nodig om alles ver vooraf te boeken.
In het hoogseizoen ligt dat toch echt wel anders
girasole3 wijzigde dit bericht op 11-08-2019 21:19
17.40% gewijzigd
Door mijn werk moest ik altijd vroeg boeken en dacht ik altijd een leuke korting te krijgen. De laatste paar jaar, heb ik meer vrijheid en boek zo laat mogelijk, en daardoor ben ik echt goedkoper uit. Verder boek ik het liefst als het hier supermooi weer is want dan zakken de prijzen.
Het hangt af van waar je heen wilt en wanneer. Ik dacht 1x ik wacht nog even en toen ik wilde boeken was de reis 200 euro duurder. Toen had ik zoiets van had ik maar eerder geboekt. Heb ook een keer meteen een reis geboekt toen die beschikbaar kwam en de laatste die geboekt hebben betaalden bijna 700 euro meer dan ik. Ik had toen ik boekte ook nog allerlei kortingen i.v.m. acties en dat was bij de laatste boekingen niet nodig want de reis ging toch wel door.
Alle reacties Link kopieren
Wij gaan in de zomer vaak ver weg en op 4 vliegtickets scheelt het écht als ik al in oktober kan boeken versus pas in het voorjaar. Ik hou de tickets goed in de gaten en we spreken soms echt wel over 200 à 300 euro per ticket. Dus, ja: ik ben nu al aan het nadenken over volgend jaar. Alleen moeten mijn collega's mee willen om al in oktober te plannen... da's niet altijd zo evident.

Bij hotels schommelt het. Wij trekken rond en meestal leg ik in de weken nadat ik de vlucht geboekt heb ook al wat hotels vast (nog allemaal te annuleren). Dat check ik dan nog eens in het voorjaar. 9 op de 10 zijn ze dan duurder geworden, maar van het jaar was er eens eentje goedkoper geworden. Dan annuleer ik de eerdere boeking en boek ik opnieuw.

Dit gezegd zijnde: toen we jaren geleden nog met 2 waren hebben we eens een last minute vakantie geboekt in het hoogseizoen naar de Caraïben voor welgeteld 814 euro, vlucht en hotel voor 2 personen. En dat was helemaal in orde. Maar dat was maar een weekje en geen ganse rondreis zoals we nu doen (voor sommige bezienswaardigheden of treinen moet je soms ook een paar weken/maanden op voorhand boeken)
Sommigen boeken ook niet vooruit om geld te besparen, maar om verzekerd te zijn van de plek naar keuze op de locatie naar keuze. Ik ken ook veel mensen die meerdere keren naar dezelfde camping gaan, en in hun vakantie direct voor het jaar erop boeken.
Alle reacties Link kopieren
De enige reden waarom ik soms al heel vroeg boek: omdat ik met alle geweld naar die plek, in die tijd, in exact die accomodatie wil verblijven. Alle andere vakanties: 2 of 3 maanden van tevoren, nog genoeg keuze. Qua prijs merk ik sinds begin 2000 echt geen verschil meer met vroeg boeken of last minute.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Nog alle keren dat ik langere tijd van tevoren geboekt heb, is onze vakantie niet door kunnen gaan. Alsof er een vloek op rust. Ga het dus ook niet meer doen.
Alleen wanneer ik bijzondere eisen heb op per se een bepaalde accommodatie wil. Ik heb erg goede ervaringen met een bepaalde vakantiewoning, maar die goede ervaringen hebben alle andere gasten ook, dus dat huisje moet ik echt een jaar van te voren boeken.
Alle reacties Link kopieren
Qua prijs kan je iets goedkoper uit zijn als je van een kortingsactie profiteert, maar op zich heb je die last-minute ook wel.

Het echte voordeel is dat je veel meer keuze hebt. De populaire accommodaties (of die met de beste prijs kwaliteit verhouding) zitten als eerste vol in de populaire vakantieweken en nu heb je nog volop keus.

Als je dus veel keuze wilt dan boek je voor januari. Vanaf januari komen veel accommodaties vol te zitten en heb je kans dat er alleen nog duurdere alternatieven beschikbaar zijn.

En ja, ik werk bij een reisorganisatie.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben gebonden aan de schoolvakanties en boek tegenwoordig ruim van te voren.
Wij zijn nu op vakantie en de tickets hiervoor heb ik 10 maanden van te voren geboekt.
Heb t erna nog een paar keer bekeken en de tickets zijn alleen maar duurder geworden!

Reis van volgend jaar april, is ook al volledig geboekt, zowel tickets als hotel.
In september begin ik te kijken voor tickets voor volgend jaar zomer.
Wij beslissen meestal pas 2 à 3 weken van tevoren defintief of we op vakantie gaan en naar waar we gaan.

Gaan we kamperen dan boek ik niet.

Gaan we op hotel of B&B dan boek ik 2 dagen voordien het eerste hotel.
(Meestal reizen we rond en blijven we 2 à 3 dagen. In 't eerste hotel boek ik dus hotel 2 etcetera.)


Ik weet nu of in september toch écht nog niet hoe volgend jaar er gaat uitzien, waar we zin in hebben en hoe het zit met collega's en wanneer ik en man vakantie kunnen nemen.
Het kan goed zijn dat we het in januari over Engeland hebben, in maart over Noorwegen of Denemarken en in juni alsnog in de wagen zitten richting Italië of de Provence.

Of dat we Bretagne met de tent in gedachten hebben en 1 dag voor vertrek blijkt het daar 14 dagen te gaan regenen.


1 van de redenen dus waarom we nagenoeg nooit vliegen.
Die enkele keer dat we het wel deden heb ik de prijs voor lief genomen.


We weten overigens dat we standaard "ergens in juni" proberen weg te gaan, maar het kan net zo goed eind augustus of september worden.
En bij die laatste moet je toch echt weer nog meer rekening houden met 't weer.



Het voordeel is wel:
Geen kinderen, dus maar 1 tent en 1 auto mee, of maar 1 hotel-kamer nodig.

Nog nooit meegemaakt dat we die tent nergens kwijt konden.
Normaal boeken wij ergens in april. Nu al de hotels geboekt voor volgend jaar zomer. Dan willen we een verre reis maken in een bepaalde periode. De hotels zo geboekt dat ze nog geannuleerd kunnen worden als de prijs zakt of als ik wat anders zie.

Ook wel eens geboekt terwijl de huidige grote vakantie nog niet eens afgelopen was. We hadden toen nog een bepaalde periode de mogelijkheid om op die plek te zitten dus moesten we meteen beslissen. Op die plek is het heel gewoon om 3 jaar vooruit te boeken.
Alle reacties Link kopieren
Vliegtickets of trein, zo ver mogelijk van te voren, en dan boek ik zodra dat rond is gelijk een hotel of appartement.

Meestal boek ik in de zomer of rond september als ik al zeker weet weg te willen gaan iets voor de kerst.

In januari/februari voor de zomer, maar goed ook dan kun je al te laat zijn, voor een bepaalde plaats/accommodatie.

Ik wil het liefst als ik zelf rij binnen een straal van 500 km blijven ( wil het op een dag kunnen rijden ) maar dan ben je wel afhankelijk van goed weer, dus dat zou bij voorkeur wel last minute zijn.
Alle reacties Link kopieren
Vliegtickets meestal 1 a 2 maanden van tevoren.
Is niet per se goedkoper om zo vroeg mogelijk te boeken
Ik boek meestal een paar maanden van te voren, een maand of 2, 3. Ben single en zit ook niet vast aan schoolvakanties of iets dergelijks.Ik heb alleen rekening te houden met mijn directe collega. Als iets in een bepaalde week vol zit of met het werk niet uitkomt dan boek ik een andere week. Daarbij ga ik ook eigenlijk altijd naar dezelfde stad in Europa, als het een verre bestemming zou zijn zou ik denk ik wel eerder boeken, maar dan meer uit zekerheid van beschikbaarheid dan uit geld overwegingen.

Ik ga meestal meermaals een week a anderhalve week weg door het jaar heen.
Zo vroeg mogelijk boeken is niet per s;e altijd voordeliger. Was laatst ook bij Max Vakantieman nog een item over.
Alle reacties Link kopieren
wij bespreken op de terugweg in de auto al, wat we volgend jaar zomer zouden willen. Gedurende het najaar wordt dat iets concreter en in de kerstvakantie heb ik de huizen geboekt.
Vanaf de meivakantie begint dan mijn voorpret, vakantiegidsen bekijken etc.

En tussendoor hebben we weekendjes/midweek/weekje weg, maar dat gaat vaak min of meer last-minute
Alle reacties Link kopieren
TVP schreef:
11-08-2019 22:07
Qua prijs kan je iets goedkoper uit zijn als je van een kortingsactie profiteert, maar op zich heb je die last-minute ook wel.

Het echte voordeel is dat je veel meer keuze hebt. De populaire accommodaties (of die met de beste prijs kwaliteit verhouding) zitten als eerste vol in de populaire vakantieweken en nu heb je nog volop keus.

Als je dus veel keuze wilt dan boek je voor januari. Vanaf januari komen veel accommodaties vol te zitten en heb je kans dat er alleen nog duurdere alternatieven beschikbaar zijn.

En ja, ik werk bij een reisorganisatie.
Dit idd. Als je met zijn tweeën bent, niet te veel eisen hebt ed, dan zijn er vaak wel opties, maar voor een gezin in het hoogseizoen? Daar moet je gewoon snel bij zijn.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Deze zomer met z'n tweeën boek ik steeds last minute (tijdens de reis). Gaat prima, maar we hebben niet zulke hoge eisen. Met een familie zou ik dat niet doen.
Het liefst al direct na de zomervakantie en niet pas een paar maanden van tevoren, want ik wil een fatsoenlijke keuze hebben en niet uit de overblijvertjes moeten kiezen.
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
12-08-2019 09:34
Het liefst al direct na de zomervakantie
(en ik vind het lekker, het gevoel te hebben van vakantie naar vakantie te leven).
lilalinda schreef:
12-08-2019 09:40
(en ik vind het lekker, het gevoel te hebben van vakantie naar vakantie te leven).

Juist :proud:
lilalinda schreef:
12-08-2019 07:56
wij bespreken op de terugweg in de auto al, wat we volgend jaar zomer zouden willen. Gedurende het najaar wordt dat iets concreter en in de kerstvakantie heb ik de huizen geboekt.
Vanaf de meivakantie begint dan mijn voorpret, vakantiegidsen bekijken etc.

En tussendoor hebben we weekendjes/midweek/weekje weg, maar dat gaat vaak min of meer last-minute
Herkenbaar! Deze zomer hebben we op een bekende camping gestaan en hebben we in november 2018 al geboekt. :facepalm:

De najaarsvakantie van dit jaar hebben we in februari dit jaar al geboekt. Ik heb net even gekeken en de tickets voor ons 3en zijn in totaal als ik ze nu zou boeken 130 euro duurder. In februari waren sommige appartementen/hotelkamers al volgeboekt voor dit jaar.

Ik moet zeggen toen wij nog met zijn tweeën waren was het inderdaad ook minder noodzakelijk. Nu willen we graag een extra slaapkamer en een aantal andere eisen.

Als ik tegenover mijn collega's begin over de vakanties volgend jaar kijken ze me aan alsof ik gek ben, maar ik probeer ze duidelijk te maken dat ik graag op tijd wil boeken, zeker met een kind erbij. Ik wil eigenlijk in het teamoverleg van okt-nov de vakanties al bespreken. Ik merk dat zij daar dan eigenlijk nog helemaal niet aan toe zijn. Ik heb dan ook collega's zonder kinderen, met oudere kinderen en 1 met jong kind.

Wij hebben in het najaar nog een vakantie gepland staan, maar ik zit nu al te kijken naar iets in het voorjaar, maar twijfel of het zoveel uitmaakt of ik nu boek of wat later. Zeker bij een landal of centerparcs twijfel ik of het überhaupt uitmaakt.
anoniem_64c6c4c645fab wijzigde dit bericht op 12-08-2019 09:53
8.19% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
12-08-2019 09:42
Juist :proud:
heb nog niet geboekt, maar de plannen beginnen vorm aan te nemen
al wel diverse weekendjes met man en/of vriendinnen in de pijplijn

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven