Terug naar Australië maar zoveel twijfels!

11-08-2019 23:32 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Als achttien jarige ging ik na mijn middelbare school een jaar backpacken in Australië. Inmiddels ben ik dertig, en ik moet eerlijk bekennen : ik verbaas me er wel eens over, wat een schijthuis ik sinds dien ben geworden.

Ik weet gewoon totaal niet wat ik moet kiezen, en word er gek van. Hopelijk kunnen jullie mij nog tips geven. Ik ben inmiddels een dertiger en ergens denk ik dat de west kust nu het beste bij mij past : rust, uitgestrektheid, ruige natuur. Aan de andere kant is de drang toch ook wel héél groot om toch een beetje die herinneringen van toen weer te kunnen ''aanraken''.... Hopelijk kunnen jullie me een beetje helpen. What to do?
anoniem_370188 wijzigde dit bericht op 14-06-2020 10:35
69.04% gewijzigd
Ik ben 2 keer in Australie geweest. De eerste keer was ik al 40. Toen heb ik middels binnenlandse vluchten en lokaal vervoer de highlights gedaan: Cairns, Cape Trib, Ayers Rock, Alice Springs, Sydney, Blue Mountains en een jilleroo experience in Bingara.

Vijf jaar later ging ik terug en heb Tasmanie met de auto rondgereden in 10 dagen en ben daarna nog bij vrienden vlakbij Sydney gaan logeren.

Ik heb geen last gehad van feestende jonge backpackers. Terwijl er zeker wel backpackers op mijn pad zijn gekomen. Het is maar net wat je zelf voor reis doet denk ik.

Persoonlijk zou ik dan weer niet in dec/jan gaan omdat ze dan zelf schoolvakantie hebben daar en dat zal het allemaal weer duurder maken. Mijn eerste reis was in november en mijn tweede in februari.
Van wat ik zie is alleen de west kust mooi.
Waarom zou de retourvlucht ook weer van Sidney moeten vertrekken, kan je voor Australië geen open jaw vlucht boeken?
Je kunt gewoon een retour boeken met verschillende plaatsen.
Mijn eerste reis had ik heen op Cairns en terug vanuit Sydney (met Cathay).
Mijn tweede reis had ik heen op Hobart en terug vanuit Sydney (met Singapore Airlines)
Persoonlijk zou ik gaan voor wat je nu het mooiste lijkt.
Hoe mooi de herinneringen ook zijn, het wordt nooit zoals het was, en er is in 10 jaar vast ook veel veranderd.
Nu een mooie kans voor het maken van nieuwe mooie herinneringen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben tien jaar geleden naar de oostkust geweest. Was toen 23 en was totaal geen feestende backpacker of wat dan ook.

Het viel mij juist heel erg mee. Ben je dat type, dan zijn er genoeg gelijkgestemden, zoek je die mensen op en heb je de tijd van je leven.

Ik was dat type niet, ging gewoon mijn eigen weg, ontmoette andere mensen en had alsnog de tijd van mijn leven.
Zou dat echt zo enorm veranderd zijn? Toen ik 15 jaar geleden klaar was met de middelbare school was Australië enorm hip. Ik heb nu minder dat idee? Meer mensen lijken Azië interessanter te vinden? Of misschien lift dat aan mijn omgeving, geen idee.

Je lijkt het een big deal te vinden dat je nu ‘een dertiger’ bent en dat daar nu meer rust bij hoort?

Als je voor rust wil, doe dat! Als je de drukte van Sydney wil, ga daar dan voor. Maar maak je keuze vooral gebaseerd op wat jij wil, niet op wat je denkt dat je nu zou moeten doen omdat je al een keer eerder geweest bent of omdat je nu een dertiger bent.

En waarom denk je dat je heen- en retourvlucht naar/vanaf dezelfde stad moeten?
Alle reacties Link kopieren
Sophiever schreef:
11-08-2019 23:44
Van wat ik zie is alleen de west kust mooi.
Uh nee echt niet. De westkust is alleen heel anders dan de oostkust. Tuurlijk, de oostkust is een stuk drukker, maar ook daar heb ik fantastisch mooie dingen gezien, zowel aan de kust als meer het binnenland in. Er zijn ook hele stukken waar niks boeiends te zien is, maar dat heb je aan de westkust ook.

Je eerste optie is hier ook al besproken; je hoeft niet weer terug naar Sydney om naar Nederland te vliegen hoor. Je kan ook gewoon vanaf Perth terug, of Darwin of whatever. Je kan op de meeste sites van airlines kiezen voor “meerdere bestemmingen”.

Terug naar de oostkust en naar boven reizen kan ook prima als je dertig bent. Man en ik hebben het in een ver verleden als “backpackers” gedaan en een aantal jaar geleden met een kind. Heel anders dus. We zijn niet in de zuip-gebieden geweest met kind en er ook geen last van gehad. We hebben een hele mooie reis gemaakt (strand, stad en natuur).

Overigens; waarom “doe je” alsof je nog maar 1 keer in je leven naar Australië gaat? Dat je nu voor het ene kiest, wil toch niet zeggen dat je het andere nooit meer gaat zien? Spaar weer opnieuw als je terug bent en plan de volgende reis! Australië is ontiegelijk groot, je kan er niet alles van zien, en al helemaal niet in 1 keer.
Alle reacties Link kopieren
Wat dacht je van Tasmania? Dan kun je eventueel met 4 weken ook nog een paar dagen naar Sydney. En veel mensen denken vaak dat meer met het werk niet mogelijk is, maar dat hoeft niet altijd zo te zijn maar dan had ik het verder van te voren gevraagd. Ik ga in 2020 en heb vorig jaar globaal al aangegeven wanneer ik wou gaan want ik ben ook fulltime in dienst. Na overleg en 5 jaar fulltime in dienst zijn ze gelukkig akkoord gegaan met 7 weken, maar dat betekend dat het ook aan mijn collega's werd gevraagd want die moeten dan extra gaan werken. In drukkere periodes daarvoor ga ik extra werken.
Vergeef me dat ik schreeuw wat ik niet weet en dat ik zwijg over wat helder is, dat ik nooit zeg wat ik bedoel en dingen roep die ik niet voel.
Alle reacties Link kopieren
Ik was 40 toen ik voor het eerst ging roadtrippen langs de oostkust in een campertje in Australië. Niets gemerkt van Cherzo achtige vibes. Het is maar net wat je opzoekt zelf.
In Tazzie kwam ik al helemaal geen backpackers tegen, het is daar veel rustiger en je hebt een huurauto nodig als je het eiland wil zien.
Alle reacties Link kopieren
-KoekieMonster- schreef:
12-08-2019 00:30
Persoonlijk zou ik gaan voor wat je nu het mooiste lijkt.
Hoe mooi de herinneringen ook zijn, het wordt nooit zoals het was, en er is in 10 jaar vast ook veel veranderd.
Nu een mooie kans voor het maken van nieuwe mooie herinneringen.
Eens. Daarnaast je bent nu ouder en hebt meer ervaring opgedaan. De dingen die je toen leuk/mooi/interessant vond, zijn nu misschien wel minder spannend. Ik zou voor nieuwe ervaringen gaan. En je kunt altijd nog eens naar Australië gaan!
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Als je serieus een leven wil opbouwen en niet alleen feesten dan word je idd een schijthuis. Je hebt de verantwoordelijkheid voor je eigen leven die je niet meer kan afwentelen op mams.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Waarom maak je er zo'n issue van dat je dertiger bent? Het enige verschil voor mij zou zijn dat je dan niet meer zo makkelijk een werkvergunning krijgt, maar nu je een reguliere baan hebt, slechts een paar weken gaat en toch niet gaat werken , is dat totaal irrelevant.

Ik was een dertiger toen ik voor het eerst naar Australië ging. Intussen ben ik (nog steeds dertiger) een tweede keer gegaan. Ik heb de tweede keer nieuwe plekken bezocht, ben niet meer teruggegaan naar plaatsen waar ik al was geweest.

De westkust is mooi, totaal anders dan de oostkust. Als je van duiken of snorkelen houdt, is het Ningaloo reef een aanrader, dat vond ik destijds mooier dan het Great Barrier Reef.

Vlieg op Sydney als je daar graag naar toe wilt en boek dan een binnenlandse vlucht naar Perth. Ja, dat is 4 a 5 uur vliegen, maar dat heb je er vast wel voor over? (Of niet, dan heb je ook je antwoord).
Of vlieg naar Darwin en zak af richting Perth.

Zoals anderen ook al zeggen, hoef je niet terug te vliegen vanaf Sydney. Perth heeft ook prima connecties en ik ben zelf eens teruggevlogen vanaf Darwin (Darwin - Singapore - Amsterdam).
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Alle reacties Link kopieren
Later leer je er wel veel bij, maar je ziet steeds meer misgaan, ook bij jezelf, en je bent je veel meer bewust wat er mis kan gaan. Als je heel jong bent dan word je toch door je jeugd erg aantrekkelijk gevonden en ook ontzien, dus velen zullen hun beste beentje voorzetten, hoewel er natuurlijk ook lamzakken zijn die misbruik gaan maken van hun onervarenheid.

Ik reageer nog steeds op het woord "schijthuis". :) Je verliest gewoon veel overmoed naarmate je ouder wordt. Dat zal zeker niet voor iedereen in dezelfde mate gelden.
retrostar wijzigde dit bericht op 12-08-2019 08:49
18.92% gewijzigd
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
En.. als je echt wil, maak dan een keuze en boek dat ticket óf kies ervoor om niet te gaan. Blijf niet hangen in twijfel, dan twijfel je over 3 maanden nog. Geef jezelf eventueel nog een week(?) om je er verder in te verdiepen en maak dan een keuze en blijf daar dan bij.

Onthoud dat geen enkele keuze die je maakt slecht is. De slechtste optie is meestal als je niets kiest :)
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Alle reacties Link kopieren
Ik zou als ik jou was.........naar Perth vliegen.
Dan vanuit daar met huurauto of bus ( wat je ook besluit) via Adelaide naar Sydney te rijden ( je zou Melbourne achterwege kunnen laten om meer tijd te sparen).
Zo heb je veel natuur al in het begin van je vakantie en je doet de route (trip down memory lane) alleen je doet hem omgekeerd. Is ook leuk.
Zodra je klaar bent voor een city fix stop je een paar dagen in Sydney.
Blijf je daar zolang je wilt.
Afhankelijk van je tijd laat je daar je huurauto en boek je een binnenlandse vlucht naar Alice Springs/ Ayers Rock voor je outback experience.
( zie de rock bij zonsopgang en ondergang!)
Vanuit daar vlieg je naar Perth.

Mocht je nog wat meer tijd hebben als je in Sydney bent dan zou je door kunnen reizen naar Brisbane en vandaaruit vliegen naar Alice en door naar Perth
:-)

Veel plezier met je voorbereidingen
Je klinkt een beetje controlebehoeftig in je OP. Wat maakt dat je nu zo enorm vasthoudt aan vroeger. Dat lijkt je te belemmeren in je huidige plannen maken.

Dec en jan zijn wel echt enorm hoogseizoen. Als het even kan zou ik dat vermijden. Verder is de reis afhankelijk van wat je zelf doet. Hou niet vast aan dat beeld van 10 jaar geleden. Er zijn echt meer dan genoeg 30+ers die voor reis of vakantie naar Australië gaan. JIJ maakt je reis ga onderzoeken wat je NU wil en niet afgaan op wat je toen deed.

Als je er niet uitkomt qua vlucht kun je altijd hulp inschakelen van een reisbureau. Terugvlucht hoeft niet van dezelfde luchthaven als aankomst te zijn.
Alle reacties Link kopieren
Die herinneringen zijn mooier dan de werkelijkheid, maar misschien maak je wel hele mooie nieuwe erbij, dus ga lekker ook naar Sydney. Ik ben nooit in Australie geweest, maar toen ik me erin verdiepte leek de westkust me wel heel bijzonder mooi. Zou het dus combineren. Veel plezier!
Ga je alleen of samen met iemand?
Probeer niet teveel in het verleden blijven te hangen en het te idealiseren.

Ik zou een nieuwe route kiezen, het is toch niet meer precies zoals het was.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben op 21e geweest en plan is met mijn gezin te gaan over 10jaar.

Ik wil dan juist naar westkust omdat ik dat nog niet gezien heb. (maar voor kinderen en man ook Sydney en Uluru.)
Zelf ben ik op mijn 23e (in 2001) in Australië geweest voor 3 maanden.
Ben begonnen in Sydney.
Toen via Brisbane en Cairns naar Daintree NP en nog gewerkt op een WWOOF-farm.
Via Cains naar Darwin gegaan, daar een tour gedaan naar Kakadu NP; wat een geweldige ervaring!!
En vanuit Darwin naar Alice Springs gegaan (de outback is imponerend!) en van daaruit weer naar Adelaide (met de trein; super!!).
Ben nog op Kangeroo Island geweest; was erg bijzonder ook.
Toen naar Perth doorgereisd en van daaruit via Hongkong weer naar huis.

Zou dolgraag nog weer terugwillen en dan voor langere tijd, icm Nieuw-Zeeland.
Zit financieel momenteel echter niet zo ruim en zie ook erg op tegen het lange vliegen.
Daarom zou ik via Thailand en/of Vietnam willen gaan (daar eerst een tijdje verblijven uiteraard).
Maar voorlopig staat dit allemaal nog op de lange baan....
Alle reacties Link kopieren
Sydney moet je echt niet overslaan, dat blijft elke keer fijn. De bus van Sydney naar Byron Bay kan ik aanraden, goed te doen. Doe een nachtje of twee een hostel aan het strand voor de leuk, om je weer twintig te voelen. Blijf je langer dan voel je je wel dertig... Zelf zou ik erna een camper willen huren voor de rest van de reis naar boven. Ik hoop dat je een beetje budget hebt want een goedkope camper wil je niet hoor. Download alvast wat apps voor camperplaatsen zodat je je goed kan inlezen. Heb je het boek van Bill Bryson al gelezen? Als je alleen gaat, neem die dan mee... dan voel je je niet eenzaam want je lacht je kapot.
Lorem Ipsum
Alle reacties Link kopieren
Upward_spiral schreef:
12-08-2019 09:47
Zelf ben ik op mijn 23e (in 2001) in Australië geweest voor 3 maanden.
Ben begonnen in Sydney.
Toen via Brisbane en Cairns naar Daintree NP en nog gewerkt op een WWOOF-farm.
Via Cains naar Darwin gegaan, daar een tour gedaan naar Kakadu NP; wat een geweldige ervaring!!
En vanuit Darwin naar Alice Springs gegaan (de outback is imponerend!) en van daaruit weer naar Adelaide (met de trein; super!!).
Ben nog op Kangeroo Island geweest; was erg bijzonder ook.
Toen naar Perth doorgereisd en van daaruit via Hongkong weer naar huis.
Grappig. Ik heb dit rondje in omgekeerde volgorde gedaan in 2012 inclusief trein en wwoof in Daintree.
Alle reacties Link kopieren
ClumsyNinja schreef:
12-08-2019 00:00
Waarom zou de retourvlucht ook weer van Sidney moeten vertrekken, kan je voor Australië geen open jaw vlucht boeken?
Dit. Bij skyscanner kan je zelfs dit al aangeven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven