Alleen naar India

29-08-2019 12:38 69 berichten
Goeiemiddag,

eindelijk is de kogel door de kerk en heb ik mijn reis geboekt naar India.
Ik ga er drie weken alleen rondtrekken (Delhi-Jodhpur-Udaipur-Jaipur-Agra en Varanasi).
Ik vind hierover geen recente topics terug, dus daarom maak ik er een nieuw.
Nog lezer(s)essen hier die alleen door India zijn getrokken? Wat zijn jullie ervaringen?
(als ik mijn omgeving moet geloven ben ik gek en kom ik niet heelhuids terug).
De eerste nacht verblijf ik in een goed aangeschreven sterrenhotel, de andere nachten in hostels of op de trein.
Ophaalservice heb ik geregeld vanuit het ho(s)tel wanneer ik ergens 's nachts/vroege ochtend aankom.
Een Indiase simkaart zal klaarliggen op de luchthaven, zodat ik meteen kan bellen en zelf bereikbaar ben.
Nog zaken waar ik rekening mee moet houden?
Oh, het is net Holi wanneer ik daar ben. Iemand al Holi mee gevierd daar?

Alvast bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Geen ervaring, wil alleen even zeggen dat ik een beetje jaloers ben. Iets met een bucketlist... Hele fijne reis gewenst!
I'm not crazy. My reality is just different than yours.
Dank je wel.... Het is nog eventjes, ik vertrek op 5 maart pas.
Staat al jaaaaaren op mijn bucketlist, maar altijd uitgesteld voor anderen.
Tot nu dus. :)
Alle reacties Link kopieren
Wat leuk dat je dit gaat doen!

Ben zelf een aantal keer in India, en ook in de gebieden waar jij gaat, geweest. Wel als duo maar niet georganiseerd.

Holi is wel iets om mee op te passen. De druktes en het gebruik van hallucinerende middelen geeft weleens gedoe.

Verder is het een land waar blote schouders, blote knieën en een decolleté niet worden gewaardeerd. Een sjaal mee als hoofddoek is handig. Zowel voor de warmte maar ook als je bijvoorbeeld een moskee wil bezoeken.

Een slot met staaldraad om je rugzak in de trein onder de bank vast te leggen is ook handig. Je dagrugzak zou ik als hoofdkussen gebruiken en niet achterlaten als je een keer naar het toilet moet.
Hou rekening met flinke vertragingen bij de treinen en neem ook altijd genoeg te eten en drinken mee om ook te kunnen ontbijten.

Een flesje van die handenontsmettingsgel is erg handig, ook met geld aannemen icm eten bijvoorbeeld.

Ik heb me er in ieder geval nooit onveilig gevoeld en genoten van alle mooie zaken, lieve mensen en de cultuur.

Overigens daar met mobiel en Nederlandse simkaart altijd prima bereik gehad. Zelfs beter dan in sommige delen van ons eigen land.
subon wijzigde dit bericht op 29-08-2019 12:50
Reden: aanvulling
5.98% gewijzigd
Ik loop een beetje uit de pas , maar verder ben ik volkomen normaal
Dank je wel voor je tips, Subon.
Geruststellend dat je je nooit onveilig hebt gevoeld!

Goed om weten dat je wel bereik had met je eigen sim.
Zijn de kosten dan niet torenhoog? (Uber/Ola bestellen onderweg, even skypen op de trein, iets snel even opzoeken?)

Holi heb ik inderdaad over gelezen.
Ik heb contact met een Amerikaan (via Lonely Planet) die +10 jaar in India woonde.
Hij gaat terug in dezelfde periode als ik daar zou zijn en stelde voor om samen met hem en zijn Indiase vrienden te gaan vieren. Dat maakt het misschien iets 'veiliger'? Ik kan me niet voorstellen dat ik echt de hele dag moet binnenblijven terwijl iedereen buiten aan het feesten is. :) Maar misschien organiseert het hostel zelf ook wel iets.

Hebben jullie treinen zelf geboekt? Via de irtct website of op een andere manier?
Alle reacties Link kopieren
Ik lees dat je in de nacht per trein wil reizen? BuZa raadt alleen reizen met het OV voor vrouwen überhaupt af, en reizen in de nacht wordt zelfs voor alle toeristen afgeraden. Ik zou daar dus echt heel voorzichtig mee zijn.
MTilde82 schreef:
29-08-2019 12:56
..
Hebben jullie treinen zelf geboekt? Via de irtct website of op een andere manier?
Ik had thuis braaf een account aangemaakt en tips doorgenomen hoe ik ter plekke kon boeken. War niet lukte, op de één of andere lukte het niet een reservering te doen (weet zo niet meer waar het vastliep). (6)

Daarom maar gewoon op het station een plek gereserveerd.werkt altijd :)
Alle reacties Link kopieren
eva-luna schreef:
29-08-2019 13:16

Daarom maar gewoon op het station een plek gereserveerd.werkt altijd :)
Iedereen zal je proberen wijs te maken dat het een onmogelijke opgave is zelf je trein te boeken. Ons wel in ieder geval.

Wij hebben het steeds laten doen, ging meestal goed, maar 1x zijn we toen in de tweede klas terechtgekomen. Dat was niet ok. Die nacht heb ik met mn schaar in mn hand geslapen.

Onze Indiase vriendin was geschokt. Zij woont daar en had nog nooit tweedeklas gereisd en vond het levensgevaarlijk.
Dropdrop schreef:
29-08-2019 13:32
Iedereen zal je proberen wijs te maken dat het een onmogelijke opgave is zelf je trein te boeken. Ons wel in ieder geval.

Wij hebben het steeds laten doen, ging meestal goed, maar 1x zijn we toen in de tweede klas terechtgekomen. Dat was niet ok. Die nacht heb ik met mn schaar in mn hand geslapen.

Onze Indiase vriendin was geschokt. Zij woont daar en had nog nooit tweedeklas gereisd en vond het levensgevaarlijk.
Wat 2e klas is, kan nogal verschillen per trein, heb ik het idee.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben de treinen inderdaad ook laten reserveren. Voor vertrek al. Het scheelt in de rij staan en je hebt tijdens je reis de zekerheid dat je verder kan.

Ik heb reizigers meegemaakt die het zelf hadden geregeld op het station maar zij hadden niet door dat hun code betekende dat ze op de reservelijst stonden en er dus eigenlijk helemaal geen plek meer was. De vriendelijke medewerkers van de trein hebben deze mensen wel mee laten gaan en ze tijdens de hele reis steeds voorzien van een plekje wat voor dat deel (dus tussen 2 stations in) niet gereserveerd was.

Het reizen met de nachttrein heb ik, hoogste klasse die mogelijk is als toerist, ook nooit als onveilig ervaren. Er was genoeg bewaking aanwezig. Ik zou zelf nooit bij de open deuren gaan staan tijdens de rit om eens lekker naar buiten te kijken. Dat vond ik dan weer wel een groot risico.

Tijdens een van de reizen heb ik wel een Kumb Mela meegemaakt en wat andere massale feesten. Zodra de mensen losgaan wordt het als toerist toch minder prettig, ongemakkelijk en soms zelfs gevaarlijk. Ik zou dus niet snel een holi willen bijwonen als ze eenmaal op dat punt zijn beland.
Ik loop een beetje uit de pas , maar verder ben ik volkomen normaal
Het lijkt inderdaad een moeilijke opgave te zijn. :)
Ik ben er wel in geslaagd een IRTCT account aan te maken en dit te linken aan mijn Cleartrip account. Ik kan alle treinen opzoeken, zien of er nog plaats is.
Boeken kan pas vier maanden vooraf, dus nog even geduld.
Iemand ervaring met 12goAsia? Treinen op het moment zelf boeken doe ik liever niet. Ik ga maar voor drie weken en enkele dagen moeten wachten op een beschikbare trein is dan geen optie.
Ik zou gaan boeken in 2AC.
Inderdaad geen 3AC of Sleeper of de niet gereserveerde plaatsen.
1AC wordt afgeraden, heb ik gelezen, omdat daar het compartiment echt op slot kan. En ik zie het inderdaad niet direct zitten om met drie Indische mannen in een kleine ruimte opgesloten te zitten.
2AC is open, telkens 4 bedden.
Treinen vermijden is onmogelijk, denk ik. Andere optie is een privé chauffeur, maar de afstanden zijn echt wel groot. Ik neem 2 keer een binnenlandse vlucht omdat er een rechtstreekse verbinding is. (Delhi-Varanasi-Delhi)
Oké... ik denk nog even na over Holi. Misschien toch maar een dagje hotel houden dan....
Alle reacties Link kopieren
Mag ik mee? :p:
Wil je dan per se ineens van Delhi naar Varanasi? Anders bus in plaats van trein met tussenstop (alhoewel ineens ook kan ) en dan gewoon overdag?
Dan zie je nog wat onderweg.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou echt de hoogste klasse boeken in een sleeper. Deuren kunnen wel dicht maar niet op slot (is mijn ervaring). Anders heb je alleen een gordijntje en staan er in no time wildvreemde mensen tussen je spullen te rommelen.

Als je het handig vindt kan ik nog wel even opzoeken of ik nog kan vinden wat de klasse was.

Ik snap alleen je vlucht van Delhi-Varanasi-Delhi niet. Als ik naar je schema kijk heb je maar een vlucht nodig. Al is die route ook erg leuk en prettig met de trein.

Auto met chauffeur is wel iets duurder maar nog steeds goed te doen. Moet je er wel een hebben via een betrouwbaar bedrijf.
Ik loop een beetje uit de pas , maar verder ben ik volkomen normaal
Alle reacties Link kopieren
eva-luna schreef:
29-08-2019 13:41
Wat 2e klas is, kan nogal verschillen per trein, heb ik het idee.
Tuurlijk, maar hoe dan ook weet je weinig van tevoren. Dit was een grote wagon met honderd slapende mensen, geen glas in de ramen, je lag vol in de wind, wel toegewezen plaatsen/planken om op te liggen, zonder beddengoed/dekens. Alles vies, herrie.

Het hielp niet dat de trein uren vertraging had en we al lange tijd midden in de nacht op een donker station, tussen de slapende daklozen en in een cirkel van 'staarders' stonden te wachten. Ik was al niet blij.

Verder gaaf gehad hoor ;) maar let op jezelf en geef een paar euro meer uit, zodat je zeker weten goed zit. Die treinen wil je niet op besparen. Beter een keer een keer jezelf trakteren op een 'luxe' nacht dan een enge nacht.
dropdrop wijzigde dit bericht op 29-08-2019 14:04
0.54% gewijzigd
Mocht je het terugvinden, graag.
De vlucht van Delhi naar Varanasi --> gaat het snelst en toch een treinreis (nacht) minder. Ik ga dan van Agra naar Delhi terug, verblijf een nacht in een hotel aan de luchthaven (eventjes bekomen) en vlieg 's ochtends naar Varanasi. Terug naar Delhi voor de laatste twee dagen ook met het vliegtuig omwille van de tijdswinst dus.

@ Poker... van 5/3 - 21/3. :)

Bus wil ik dan weer niet nemen.
Ik wil ook geen overload aan verschillende plekken, dus wil tussenstops vermijden.
Ik heb nog nooit op deze manier gereisd (met de rugzak, hostels, weinig comfort en alleen) en wil het mezelf ook niet te lastig maken. :)
Alle reacties Link kopieren
eva-luna schreef:
29-08-2019 13:52
Wil je dan per se ineens van Delhi naar Varanasi? Anders bus in plaats van trein met tussenstop (alhoewel ineens ook kan ) en dan gewoon overdag?
Dan zie je nog wat onderweg.
Varanasi als afsluiting en dan terug naar Delhi voor je terugvlucht is niet raar. Bus zou ik niet doen. Gaan volgens mij niet meteen naar Delhi en duurt veel langer. Trein is, zonder vertraging, een uurtje of 12 onderweg.
Ik loop een beetje uit de pas , maar verder ben ik volkomen normaal
Ja snap ik. Je krijgt sowieso een overload aan indrukken.
En bereid je voor op de cirkel der staarders, zoals Dropdrop zei :)

Ik zou je voor een eerste keer India het zuiden hebben aangeraden (vond ik veel rustiger, relaxter, prettiger reizen ook), maar je gaat het ongetwijfeld mooi vinden en dan ga je weer een keer terug ;-D
Alle reacties Link kopieren
Even voor je gezocht (meteen weer leuk om dat soort dingen terug te zien) en wij reisden met AC 2-tier sleepers. Ook wel klasse 2A.

Mocht er trouwens bij je plek in de trein geen setje lakens netjes opgevouwen in een papieren zak zitten, dan even een nieuwe set vragen bij de 'conducteur' . Hoort nl wel bij je reservering.
Ik loop een beetje uit de pas , maar verder ben ik volkomen normaal
Alle reacties Link kopieren
Wij zaten in die eerste klas coupés met gezinnetjes en andere (vrouwelijke) toeristen. Superfijn en gezellig. Ik voelde me daar echt prima.
Ik heb diezelfde plaatsen aangedaan tijdens een Djoser rondreis. Heb bij het Ghandi memorial alsnog een klap uitgedeeld aan een opdringerige jonge man, maar verder geen rare dingen meegemaakt. Was meestal met een andere vrouwelijke groepsgenoot op pad als we niets met de groep deden. Samen met riksja's e.d.

Wat voor mij wel belangrijk was, was dat onze reis inclusief Nepal was. Na al die smog en drukte was het wel fijn om in de natuur af te kunnen schakelen.
eva-luna schreef:
29-08-2019 14:02
Ja snap ik. Je krijgt sowieso een overload aan indrukken.
En bereid je voor op de cirkel der staarders, zoals Dropdrop zei :)

Ik zou je voor een eerste keer India het zuiden hebben aangeraden (vond ik veel rustiger, relaxter, prettiger reizen ook), maar je gaat het ongetwijfeld mooi vinden en dan ga je weer een keer terug ;-D
Mijn tweede keer India was het zuiden (in mijn eentje op bezoek bij een daar wonende westerse) maar ik vond de sfeer daar helemaal niet fijn. Op Pondicherry na, dat was wel aardig.
Het staren is dus echt zo erg?
Nu ja, daar wen je wel aan zeker?
En de selfie gekte... is dit ook zo? Doen jullie hier gezellig aan mee of weigeren jullie beleefd?

Het zuiden trekt me net iets minder aan.
En Varanasi is, als begrafenisondernemer, het hoogtepunt van mijn reis.
Vandaar dat ik dan verder heb gekeken naar het noorden eigenlijk.
Het enige waar ik nog aan twijfel is misschien een verlenging van een dag of drie zodat ik de Andamaneilanden kan bezoeken. Maar zoals hier gezegd... misschien beter houden voor de tweede keer, samen met het zuiden. :)

Wel fijn om hier te lezen dat jullie het allemaal fijn gehad hebben, behalve de schaar in de trein en de opdringerige jonge man.
Zorgt toch voor een iets geruster gevoel.

Ik heb een lakenzak gekocht voor op de trein. Maar ik begreep dat het wel wat koud kon worden en dan is een lakenpakket misschien inderdaad handig.
Dank je wel om het na te kijken. Het is dus ook de klasse die ik zal gaan boeken.

Oh, ook op mijn planning is een cinema bezoek in Jaipur.
Daar ervaringen iemand?

Redbulletje... waarom heb jij gekozen voor een rondreis?
Kan je dan voldoende je eigen ding doen?
Bij Djoser zijn alle verplaatsingen en hotels geregeld en verder ben je vrij om te doen wat je wil. Dat geeft veiligheid (je zit niet met locals in een vage nachtbus/trein) en je hoeft niets te regelen in een land waarvan je de taal niet spreekt. Voor dat soort landen vind ik georganiseerd dus absoluut ideaal.

Ik zou zeker die verlenging in de natuur pakken, vanwege het hoge smog/drukte gehalte. Even bijkomen na afloop. Je kunt ook Nepal kiezen als je Andaman een keer samen met het zuiden wil doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven