Tips voor een tijdje alleen weg in Europa?

29-08-2019 13:03 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben nog niet eerder in mijn eentje weggeweest en wil graag een tijdje (een week, twee weken, zoiets) alleen weg. Ik dacht zelf aan bijvoorbeeld Engeland of Schotland, omdat het niet te ver weg is en deze landen me aanspreken. Nu vroeg ik me af of er hier mensen zijn die ervaring hebben met een paar weken doorbrengen in één van deze landen en plekken weten die hier geschikt voor zijn.

Ik zoek wat rust, mogelijkheid om te wandelen door de natuur, maar niet afgelegen. Liefst een plek waar je ook niet al te eenzaam bent als je in je eentje reist, waar mensen er over het algemeen wel voor openstaan om een praatje te maken.

Tips voor andere landen of plekken in Europa zijn ook zeker welkom. Ik ben vooral benieuwd naar ervaringen en aanraders van anderen.
Alle reacties Link kopieren
Wanneer wil je gaan? De winters in Engeland zijn natuurlijk heel anders dan de zomers....
Ik ben eerder dit jaar bijna een maand in mijn uppie in de Algarve in Portugal geweest. (man kwam de laatste week)
Heerlijk!!

Ik heb via Airbnb een huis gehuurd in een niet te rustige plaats en niet te ver buitenaf zodat ik niet in mijn eentje door verlaten stukken hoefde te lopen. Ik had/heb niet zoveel behoefte aan contact met vreemden maar de eigenaresse van het winkeltje naast 'mijn' huis kletste ik wel eens mee.

Lekker mijn eigen gang gaan, dag indelen, eten wanneer ik daar behoefte aan had en alleen koken wat ik wilde.
Overdag lekker wandelen en lezen op het strand.
Ik had wel mijn chromecast meegenomen en kon zo lekker Netflixen 's avonds.
Alleen in het donker over straat vond ik toch niet zo lekker.
ALs je een auto huurt dan kun je een mooie roadtrip maken. Schotland is daar zeker geschikt voor! Skye en de Highlands o.a.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou naar een plaats gaan waar je de taal wel van spreekt - Rome bijvoorbeeld is heel leuk alleen, er is altijd wel iemand om mee te praten, maar de meeste Italianen spreken uitsluitend Italiaans. Dat maakt het toch iets eenzamer, denk ik.
Alle reacties Link kopieren
vivapimpelmees schreef:
29-08-2019 14:00
Wanneer wil je gaan? De winters in Engeland zijn natuurlijk heel anders dan de zomers....
Dat is een goed punt! Ik dacht zelf aan het voorjaar.

redbulletje schreef:
29-08-2019 14:11
ALs je een auto huurt dan kun je een mooie roadtrip maken. Schotland is daar zeker geschikt voor! Skye en de Highlands o.a.

Leuke tip, dank redbulletje! Heb jij ervaring met Schotland en hoe het is om daar te rijden?

Ambrozijn schreef:
29-08-2019 14:11
Ik zou naar een plaats gaan waar je de taal wel van spreekt - Rome bijvoorbeeld is heel leuk alleen, er is altijd wel iemand om mee te praten, maar de meeste Italianen spreken uitsluitend Italiaans. Dat maakt het toch iets eenzamer, denk ik.

Ja, dat is inderdaad wat minder toegankelijk.. Ik spreek goed Engels, dus landen zoals Italië, Frankrijk of Spanje waar toch voornamelijk de moedertaal gesproken wordt vallen voor nu af.

@PoesinBoots, wauw, wat gaaf zo'n tijd alleen weg! Dat is voor mij nu nog een stap te ver, wie weet als mijn eerste trip alleen goed bevalt dat ik dan nog eens wat langer ga. De Algarve spreekt me wat minder aan, omdat ik de taal niet spreek en dan lijkt het me toch lastiger om in contact te komen met anderen.. Ik wil wel alleen weg, maar wat aanspraak lijkt me gezellig.
anoniem_389027 wijzigde dit bericht op 29-08-2019 14:32
72.65% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
In juli ben ik een week alleen naar Barcelona geweest. Het was één van mijn leukste vakanties ooit :heart:
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Je kunt ook naar Amerika gaan! Dat is helemaal ideaal qua zowel je behoefte aan mooie natuur, Engelsprekende bevolking en westerse mentaliteit.

Zelf heb ik in 2017 in oktober geroadtript in het zuidoosten met o.a. Smoky Mountains in herfskleuren en overal halloweensfeer.
Alle reacties Link kopieren
Als ik lees: in mijn eentje, wandelen door de natuur, niet afgelegen en niet al te eenzaam zou ik zeggen: ga een deel van de Camino lopen, de pelgrimstocht door Noord-Spanje naar Santiago de Compostela. Dan kun je helemaal in je eentje lopen, maar je hebt - als je er voor openstaat - ook regelmatig aanspraak aan medewandelaars uit alle delen van de wereld, zowel onderweg tijdens het wandelen als bij ieder koffiebarretje, in ieder restaurantje, op ieder terrasje wat je tegenkomt. Onderweg ontstaan vaak mooie, interessante en internationale vriendschappen.
Joyce48 schreef:
29-08-2019 14:36
Als ik lees: in mijn eentje, wandelen door de natuur, niet afgelegen en niet al te eenzaam zou ik zeggen: ga een deel van de Camino lopen, de pelgrimstocht door Noord-Spanje naar Santiago de Compostela. Dan kun je helemaal in je eentje lopen, maar je hebt - als je er voor openstaat - ook regelmatig aanspraak aan medewandelaars uit alle delen van de wereld, zowel onderweg tijdens het wandelen als bij ieder koffiebarretje, in ieder restaurantje, op ieder terrasje wat je tegenkomt. Onderweg ontstaan vaak mooie, interessante en internationale vriendschappen.
Daar heb je toch alleen hostelachtige accommodatie met gedeelde kamers?
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
29-08-2019 14:40
Daar heb je toch alleen hostelachtige accommodatie met gedeelde kamers?
Dat kan, wordt veel gedaan, is heel goedkoop, maar het hoeft natuurlijk niet.
Wanneer je dat niet wilt zijn er ook overal pensionnetjes met 1-p en 2-p kamers, al dan niet met gedeelde badkamer, of hotelletjes met kamers met eigen badkamer. Dan wordt het prijskaartje anders natuurlijk, maar er is genoeg keuze.
Rosamultiflora schreef:
29-08-2019 14:21
De Algarve spreekt me wat minder aan, omdat ik de taal niet spreek en dan lijkt het me toch lastiger om in contact te komen met anderen.. Ik wil wel alleen weg, maar wat aanspraak lijkt me gezellig.

Dat de Algarve je niet aanspreekt kan natuurlijk maar vanwege de taal hoef je dat niet te laten. Mensen spreken daar over het algemeen heel prima Engels.
Ik ben trouwens in Ierland en in Schotland geweest en met jouw wensenlijstje zou ik zeggen Galway in Ierland.
Enorm knusse stad en ontzettend mooi daar. Je kunt er geweldig wandelen (zowel in de stad als de mooie omgeving daar buiten) en met de auto kun je vandaaruit geweldige uitstapjes maken.

Ik vond The Ring of Kerry prachtig!!

https://www.naturescanner.nl/ring-of-ke ... crEALw_wcB
Alle reacties Link kopieren
Taal is geen probleem in Portugal en Spanje.
Ik spreek geen Portugees en Spaans maar ben het afgelopen jaar in m'n eentje naar Porto/Lissabon geweest en Madrid/Valencia. Beiden zo'n anderhalve week en beiden zeer geslaagd. En had soms meer aanspraak dan waar ik behoefte aan had.
Alle reacties Link kopieren
Het fijne van de UK is, dat zodra je aan de overkant bent, het direct zo Engels is. Kent is al leuk, zodra je van de boot/trein komt. En qua weer is Kent beter dan UK gemiddeld, vergelijkbaar met midden Frankrijk, itt bijvoorbeeld schotland.

Altijd aanspraak in pubs, prachtige wandelingen. Canterbury, Deal, Sandwich, mooie plaatsjes.

Maar goed, ik :heart: het land (hele land, niet alleen Kent)
Die eilandjes Jersey en Gernsey schijnen ook een warmer klimaat te hebben.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
29-08-2019 18:20
Die eilandjes Jersey en Gernsey schijnen ook een warmer klimaat te hebben.
Isle of wight is ook echt geweldig!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben trouwens in Hungry geweest en met jouw wensenlijstje zou ik zeggen Budapest in Hungry.
Enorm knusse stad en ontzettend mooi daar. Je kunt er geweldig wandelen (zowel in de stad als de mooie omgeving daar buiten) en met de auto kun je vandaaruit geweldige uitstapjes maken.
Alle reacties Link kopieren
PoesinBoots schreef:
29-08-2019 15:55
Dat de Algarve je niet aanspreekt kan natuurlijk maar vanwege de taal hoef je dat niet te laten. Mensen spreken daar over het algemeen heel prima Engels.
Ik ben trouwens in Hungry geweest en met jouw wensenlijstje zou ik zeggen Budapest in Hungry.
Enorm knusse stad en ontzettend mooi daar. Je kunt er geweldig wandelen (zowel in de stad als de mooie omgeving daar buiten) en met de auto kun je vandaaruit geweldige uitstapjes maken.
Alle reacties Link kopieren
EdwinB schreef:
09-09-2019 22:43
Ik ben trouwens in Hungry geweest en met jouw wensenlijstje zou ik zeggen Budapest in Hungry.
Enorm knusse stad en ontzettend mooi daar. Je kunt er geweldig wandelen (zowel in de stad als de mooie omgeving daar buiten) en met de auto kun je vandaaruit geweldige uitstapjes maken.
Je bent in 'Honger' geweest?
Neem aan dat je gewoon Hongarije bedoeld?

TO, het is maar net wat je wil. Wil je naar/door een stad of alleen natuur? Wat voor klimaat?
Engeland en Schotland zijn prima te doen in je eentje. In de winter wel minder toeristen dus waarschijnlijk ook wat minder aanspraak dan in de zomer.
Alle reacties Link kopieren
groenebroek schreef:
10-09-2019 08:32
Je bent in 'Honger' geweest?
Neem aan dat je gewoon Hongarije bedoeld?
:)
Alle reacties Link kopieren
(Noord) Spanje is qua natuur ook prachtig, maar wat anderen hier zeggen over de taal zou ik wel over nadenken. In de grote (grootste) steden vind je vast mensen die Engels spreken, maar daarbuiten is het over het algemeen echt Spaans en verstaan ze letterlijk geen woord Engels. Ze staan desondanks wel altijd open voor een praatje :D

Al aan Zweden gedacht? Vanaf Stockholm ben je zo op diverse eilandjes, zo mooi! En Engels spreken ze er sowieso.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind de wat oudere mensen (50+) in Engeland en Schotland altijd heel gezellig, staan altijd open voor een praatje. Bijvoorbeeld de eigenaren van B&B's vinden dat altijd leuk om met de mensen te kletsen. De generaties tot een jaar of 40 vind ik lastiger, zijn vaak heel erg bezig met drank en drugs en kleding en make-up (althans meer dan in Nederland is mijn indruk).

Als je in een hostel verblijft in het Lake District in noordelijk Engeland, zitten daar ook wel oudere mensen die komen wandelen, en in hostels is het altijd heel makkelijk om andere mensen te spreken. Of in pubs. Wandelaars vind ik sowieso heel vriendelijke, kletsgrage mensen (die nog wel interesse in de ander tonen).
Ik vind het Lake District geweldig mooi. Bijvoorbeeld Grasmere is een heel mooie uitvalsbasis en een schattig dorp, maar er zijn veel goede plekken.

Het is wel handig om een auto te hebben zodat je ook meer kan bekijken. Maar met OV kan je vast ook een hoop plekken bereiken, dan zou ik een Lonely Planet gids gebruiken voor hun tips, zij hebben ook voorin altijd wat routesuggesties.

Dat gebied is ook prima te combineren met Schotland, heb ik ook een keer gedaan, met ook nog Yorkshire erbij (omdat ik van oude industrie houd, en omdat veel series en films die ik heb gezien zich afspelen in Yorkshire... :heart: Downton Abbey :heart: , de film komt morgen in de bioscoop!!). Bijvoorbeeld Malham Cove in de Yorkshire Dales is heel mooi. Ik was toen met eigen auto op de boot naar Newcastle gegaan en heb een rondje gedaan door Schotland, Lake District en Yorkshire en terug naar Newcastle.

Je kan een mix doen van stadjes en dorpen en natuur en als je niet in hoogseizoen gaat dan kan je ook gaandeweg beslissen en boeken. Zo houd ik heel vaak vakantie. Als ik dan opeens zin heb in wat anders, boek ik voor de volgende dag een hotel en ga ik daar voor een paar dagen heen, als het leuk is verleng ik, als ik weer zin heb in wat nieuws dan reis ik weer door.

Ik vind rijden door mooie landschappen heel geschikt voor solo reizen, dan kan je echt puur genieten zonder afleidend geleuter.
Ik heb de laatste jaren wel altijd mijn laptop mee om 's avonds te kunnen Netflixen. En ook handig om dingen te kunnen uitzoeken die ik nog wel zien, handiger dan op je telefoon.

Kan je makkelijk alleen zijn? Daarvan zou ik het laten afhangen hoe lang je weg gaat je eerste keer. Behalve allerlei losse kletspraatjes en misschien zelfs eens een paar dagen optrekken met een medereiziger, zou ik er niet op rekenen dat je de volle twee weken heel veel contact hebt. En het kan ook wat vermoeiend zijn om steeds alleen maar nieuwe mensen te spreken, dan blijft het oppervlakkig. Dus je moet ook goed jezelf kunnen vermaken in je eentje als je twee weken weg bent, dat je bijvoorbeeld echt kan genieten van zo'n wandeling of van uren door een stadje lopen.
patsy--stone wijzigde dit bericht op 10-09-2019 10:49
1.30% gewijzigd
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
EdwinB schreef:
09-09-2019 22:44
Ik ben trouwens in Hungry geweest
Hongarije, of als je het om de een of andere reden in het Engels wilt zeggen, dan Hungary met een A.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
Begin met het kiezen van een wandelroute ipv kiezen van een land. Op grote wandelroutes kom je meer mensen tegen. Santiago is al genoemd. GR10 door Pyreneen kan ook. Of de GR25 op Corsica. De Cinque Terre is in het voorjaar ook goed te doen. In West-Europe spreekt men tegenwoordig redelijk goed engels en op wandelroutes kom je allerlei mensen tegen die allemaal echt wel engels spreken.

Of ga gewoon naar Edinburg en maak van daaruit dag-wandelingen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven