Cuba

17-09-2019 17:10 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij willen in februari 9 dagen naar Cuba. Heeft iemand hier ervaring mee? Waar moeten we heen en wat moeten we vooral vermijden?
Ligt er heel erg aan wat je zoekt in een vakantie en hoe lang je gaat...

Maar niet doen voor mij: Varadero

Doen: Havana! Vinales, trinidad met uitstapje naar Topes de Collantes... en vooral dingen zelf ontdekken, vermijd de toeristenbussen.
Alle reacties Link kopieren
Havana is heel bijzonder, maar ook heel heftig, vond ik (als europees meisje wordt je door letterlijk iedere cubaan aangesproken en nagevloten), vinales is mooi, cienfuegos ook.
Als je negen dagen in een resort in Varadero gaat zitten kan je net zo goed naar Turkije gaan ofzo, daar is niks autenthiek Cubaans aan.

Algemene tips: neem een taalgids mee, ze spreken geen woord engels en er is geen internet (echt niet, nergens). Pin van te voren voldoende geld, alleen in grote steden zit hier en daar een ATM waar je alleen met creditcard kan pinnen.
Alle reacties Link kopieren
Oh ja, en je kan heel leuk bij bevolking thuis slapen! Casa particulares heet dat. Hotels zijn vrij sfeerloos en het eten is ook maar matig. Bij mensen thuis betaal je vaak relatief weinig en ze kunnen echt heerlijk koken.
Alle reacties Link kopieren
Niet doen; een particuliere taxi gebruiken. Alleen taxi’s van het staatsbedrijf zijn toegestaan en elke andere taxi is illegaal.
Niet doen; zelf een auto huren. Bij een ongeluk mag je het land niet uit totdat het voor een rechter is geweest, ook als het niet jouw schuld was, en dat kan vele maanden duren.
Alle reacties Link kopieren
Wat wil je gaan doen? 9 dagen is wel erg kort
Alle reacties Link kopieren
Ik was er in 2011, en ik kan mij indenken dat er inmiddels wel wat zaken cultureel veranderd zijn. Mijn tips die volgens mij nog steeds wel gelden:

Slaap inderdaad in de casa particulares zoals Honingbij zei. Absoluut de moeite waard en je leert veel meer. Ik ben stiekem ook benieuwd of jouw adres na aankomst een aantal keer getelefoneerd wordt door de buurtwacht..

Ze kennen in Cuba twee geldeenheden. De monedas nacional en de Cubaanse pesos. De tweede is specifiek voor toeristen en levert je luxe goederen op. De eerste is het standaard ruilmiddel voor Cubanen. Haal ze niet door elkaar - indertijd was een cubaanse pesos ongeveer een halve euro waard, en kreeg je voor 10 euro een paar duizend monedas nacional. Je kunt het beste wel met beide rondlopen - de laatste is handig voor de fruitmarkten, winkeltjes, bakkerijtjes, etc.

Qua vervoer, ik heb vooral gebruik gemaakt van de taxi en de bus. De eerste meestal lokaal (Ik betaalde meestal iets van 2 tot 5 cubaanse pesos tot max 20), de bus voor interstedelijk (altijd cubaanse pesos, ben de prijzen even kwijt).
Ik vond het prima werken. Je moet mogelijk wel afdingen bij de taxi.

Men spreekt er inderdaad sneller Russisch dan Engels, een lichte basis Spaans beschouw ik wel als een must.

Ik ben alleen in het Oosten geweest, van Holguin naar Santiago de Cuba, naar Bayamo en Baracoa. Als je de kans hebt, ga ook zeker naar die laatste toe. Relatief weinig toeristen, bijna onaangetast, zelfs door de revolutie (mensen durfden daar zelfs openlijk kritiek te hebben op het regime), prachtige baai en de busrit erheen... ik heb zelden in zo'n korte tijd zo'n afwisselend landschap gezien. Absoluut briljant.
Alle reacties Link kopieren
Wat leuk is hangt ervan af waar je bent in die 9 dagen! Ik was er een half jaar geleden, was erg leuk. Zeker bij de casa particulares overnachten. Vaak krijg je daar een lekker ontbijtje met vers fruit en allemaal andere lekkere dingen bij. Als je laat weten waar je heen gaat kijk ik of ik iets aan te raden heb daar, weet nl wel een paar mooie casas met hele vriendelijke eigenaren.

Mijn spaans is niet super, maar met google translate kom je een heel eind. Je moet dan wel even de woordenboeken downloaden, want op veel plekken is er geen internet :) Dat was soms echt mijn redding!

Ik vond Havana erg mooi, maar doet door de van oorsprong Spaanse invloeden ook wel wat Europees aan vond ik. Viñales was helemaal top! Erg leuk fietsen daar als je daarvan houdt en gewoon erg fijne omgeving als je van natuur houdt. Trinidad is ook tof, ze hebben in het centrum een muziekclub met live muziek en ik zou daar zeker ook die vallei bekijken. Cienfuegos vond ik vergane glorie en een beetje saai.

Heel bijzonder land en leuk dat je er heen gaat!
Sorry niet goed de OP gelezen. 9 dagen vind ik ook erg zonde.
Wij zijn 3 weken in 2016 geweest en hebben idd ook het oosten meegepikt. Het echte Cuba zie je wel meer daar... heel weinig toeristen, afwisselend landschap, je ziet daar nog veel meer de schaarste tgv het regime. Ik hoorde wel dat het heel snel aan het veranderen is.
Wij hebben wel een auto gehuurd en hebben gelogeerd in kleinschalige hotels. Dit was eigenlijk vanwege medische achtergronden en ook omdat wij dat een hele leuke manier van reizen vinden! Ook in Cuba is ons dat goed bevallen, wel een avontuur met die auto's en wegen daar.
Niet doen: Varadero. Echt 3x niks.

Zeker doen: slapen in een bij mensen thuis: casa particular. Zij geven je beste tips! Santiago de Cuba vond ik erg leuk, Havana ook. In 9 dagen kun je denk ik niet allebei doen. Geen kans om wat langer te gaan en dan rond te reizen? Je kan dan heen vliegen op Havana en terug vanuit Santiago.

Trinidad en Viñales ook zeker aanraders. Zorg dat je voldoende cash geld hebt en check de openingstijden/dagen van de bank. Ik was er in 2015, er was toen echt nergens internet dus een taalgidsje was handig.

Veel plezier!
Alle reacties Link kopieren
in ieder geval niet naar Varadero. Lekker een auto huren en rondtrekken. Je bent er maar 9 dagen dus bijvoorbeeld Havana, Vinales, trinidad.
Alle reacties Link kopieren
9 dagen is echt heel kort en je zal weinig van het land zien. Je zal een keuze moeten maken tussen het westen (Havana) en het oosten (Santiago de Cuba). Het westen is wat toeristischer en wat minder een cultuurshock voor toeristen. Het oosten is wat armer, rauwer en minder toeristisch. Persoonlijk gaat mijn voorkeur uit naar het Oosten.
Als je het westen doet zou ik het laten bij Havana en Viñales, anders verdoe je veel te veel tijd met reizen. Je zou op weg naar Viñales eventueel nog een tussenstop kunnen maken in Soroa. Blijf in Havana vooral niet in Havana Vieja hangen, dat is tegenwoordig super toeristisch.
Kies je voor het Oosten dan zou ik voor Santiago de Cuba en Baracoa gaan. Santiago voor de sfeer, de muziek en de mensen en Baracoa voor de prachtige natuur.

Wat Honingbij zegt klopt niet helemaal. In elke stad/dorp zijn plekken (vaak pleinen en parken) waar je kan internetten. Er is openbare wifi, je kunt een tegoedkaart kopen en internet kost 1 cuc per uur (een cuc is ongeveer 1 euro).
Nummer*Zoveel schreef:
17-09-2019 18:41
Niet doen; een particuliere taxi gebruiken. Alleen taxi’s van het staatsbedrijf zijn toegestaan en elke andere taxi is illegaal.
Dit klopt ook niet. Autobezitters kunnen prima een vergunning hebben waarmee ze ook toeristen mogen vervoeren en hoeven niet perse in dienst te zijn bij het staatsbedrijf. Dat was vroeger wel zo maar nu niet meer. Vervoer kan echter wel een probleem zijn. Er is mede door de situatie in Venezuela een groot olietekort in Cuba. In Havana ligt nu bijvoorbeeld het openbaar vervoer zo goed als plat. https://oncubanews.com/cuba/diaz-canel- ... nergetica/
Alle reacties Link kopieren
Wat een tips! Het is inderdaad kort, maar het is onze huwelijksreis. We gaan er niet heen om echt een rondreis te maken, meer sfeer proeven en lekker relaxen. Zoals jullie reacties, richt ik me op Havana. Klinkt precies goed voor een korte periode!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven